Gå til innhold

Universitetet i Oslo vil ikke forby niqab


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det egentlig du foreslår? At de niqab-kledde kvinnene har hjemmeundervisning? Eller at de har klasser med bare kvinnelige studenter og lærere? 

Anonymkode: 6417c...2fb

Nei. Jeg tenkte mer i retning av støttesamtaler og oppfølging ved et niqabforbud. 

Du virker litt historieløs, hvorfor tror du hundretusenvis av kvinner demonstrerte mot burka og nikab påbud i Teheran i 1979? Hvorfor var det hverken påbudt eller vanlig i den muslimske verden før det muslimske brorskapet skaffet seg makt? 

Jeg er enig med Lunde, hvorfor skal vi glemme vår egen historie og reversere den virkeligheten som har blitt kjempet fram? https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8nz3A/-Universitetets-ja-til-nikab-er-feigt--Inger-Margrethe-Lunde

Jeg gjentar ingen religion bør tillates en slik innvirkning på et norskt universitet. Jeg forstår ikke at du vil støtte en økende niqabbruk, det er jo å støtte en økende kvinneundertrykkelse. Argumentene dine om at enkelte studenter man ser ansiktet til kan likevel mangle mimikk etc er bare ikke holdbare, det kan ikke sammenlignes med en fullstendig maskering. 

Sett at en ny religion dukket opp som så på kvinner som mindre intelligente og påla kvinner å gå med klovnemaske, ville det vært helt ok på et universitet også? Hvor går grensen?

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er det en trussel at identiteten og ansiktmimikken er skjult? Mange mennesker jeg treffer kjenner jeg ikke fra før uansett så om det hadde vært en helt annen person endrer ingenting. Selv om de bruker niqab vil størrelse og kroppsform gjøre at du kjenner de igjen. Dessuten er de såpass få at det er liten sjanse for å forveksle de med andre i en undervisningssituasjon. Jeg opplever også av og til at jeg tror jeg kjenner noen fra tidligere eller at jeg ikke husker at jeg har snakket med noen fra tidligere selv om jeg ser ansiktene deres. Pinlig men ikke en sikkerhetstrussel.

Også blant vanlige mennesker er det noen som nærmest ikke har ansiktsmimikk. Er de en sikkerhetstrussel? Som foreleser/lærer må du ta utgangspunkt i de som gir tydelige signaler (flertallet) og regne med at de uttrykksløse forstår/faller av omtrent samtidig med de andre. Du må akseptere noen utrykksløse i en klasse og det gjør ingen ting om en av disse har en niqab. Dessuten har også ofte de med niqab et kroppspråk som kan være tydeligere enn enkelte som er vanlig kledd.

Anonymkode: 6417c...2fb

Sikkerhetshensyn er et sterkt argument mot niqab i offentligheten, ikke minst ved et universitet. Nei man kan ikke identifisere mennesker utfra kroppsstørrelse/fasong. Dine personlige anekdoter om gjenkjennelse/mimikk har ingenting å si. Selvsagt er det en trussel at uvedkommende kan iføre seg niqab og dermed være helt maskert. Om noen ønsker å plassere en bombe på universtitetet eller utføre et annet attentat vil det jo være ideellt, like bra for en høyreekstremist som en islamist eller et annet sinnsforstyrret individ. 

Anonymkode: e7b13...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er det en trussel at identiteten og ansiktmimikken er skjult? Mange mennesker jeg treffer kjenner jeg ikke fra før uansett så om det hadde vært en helt annen person endrer ingenting. Selv om de bruker niqab vil størrelse og kroppsform gjøre at du kjenner de igjen. Dessuten er de såpass få at det er liten sjanse for å forveksle de med andre i en undervisningssituasjon. Jeg opplever også av og til at jeg tror jeg kjenner noen fra tidligere eller at jeg ikke husker at jeg har snakket med noen fra tidligere selv om jeg ser ansiktene deres. Pinlig men ikke en sikkerhetstrussel.

Også blant vanlige mennesker er det noen som nærmest ikke har ansiktsmimikk. Er de en sikkerhetstrussel? Som foreleser/lærer må du ta utgangspunkt i de som gir tydelige signaler (flertallet) og regne med at de uttrykksløse forstår/faller av omtrent samtidig med de andre. Du må akseptere noen utrykksløse i en klasse og det gjør ingen ting om en av disse har en niqab. Dessuten har også ofte de med niqab et kroppspråk som kan være tydeligere enn enkelte som er vanlig kledd.

Anonymkode: 6417c...2fb

På mitt universitet, jeg går ikke i Oslo, må alle ha adgangskort. Studentbeviset fungerer som adgangskort. Dette har bilde. Hvordan løser de dette med niqabkledde? Om jeg er på campus innenfor gitte tidspunkt må jeg kunne vise adgangskort/studentlegitimasjon ellers blir man kastet ut. Kommer vel snart avisoppslag da "norsk kvinne kastet ut av campus for å bære niqab", selv om historien egentlig er den at hun ikke ville vise ansiktet for å legitimere seg. Akkurat som den danske dama i Belgia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er kvinneundertrykkende, er å ikke la alle selv bestemme egen påkledning. Nikab og burka er dessuten alminnelige plagg i flere andre land. Plaggene må kunn anvendes hvor som helst og når som helst, såfremt det ikke kan skape farlige situasjoner, ex i forbindelse med yrkesutøvelse. For eksempel kan det vanskelig godtas at en kirurg bruker nikab under operasjoner.

Anonymkode: b9f6e...272

Nikab og burka er ikke alminnelige plagg i Europa og Vesten for øvrig. Så de som vil gå med nikab og burka (av påstått egen fri vilje) kan flytte til landene hvor disse plaggene er alminnelige og føle seg hjemme. I Europa og Vesten for øvrig er det alminnelig å vise ansiktet i det offentlige og bli lett identifiserbar. Det bør være forbudt i alle europeiske land å gå med heldekkende plagg i det offentlige rom. særlig med fokus på kvinneundertrykkende plagg som nikab og burka er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2017 den 12.55, Blair Waldorf skrev:

Skremmende, det er jo symbolet på Kvinneundertrykkelse

Enig, norske universiteter består ofte av akademikere som ligger langt til venstre politisk sett. Samtidig burde dette være noe som myndighetene bestemmer ikke et universitet. I Frankrike og Belgia er det nå forbudt med Niqab og Burka, det burde også Norge innføre.

Anonymkode: 2720d...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det i hvert fall ikke! ku klux klan drakter og nazi uniformer er nærmest ensbetydende med hat mot en gruppe. Niqab har en veldig mye mer variert betydning og bruk og ikke et klart hat mot en annen gruppe slik de andre har. 

Anonymkode: ed148...265

Niqab symboliserer apartheid. Mannen er på toppen, kvinnen er mannens eiendom og må adskilles fra andre. Niqab-tvangen oppstår i land hvor kvinnene er mannens slave. Så kommer kvinner som har flyktet til Norge vekk fra dette apartheidsystemet og møter disse plaggene som symboliserer skrekk og undertrykkelse for kvinnene. Er helt sykt at oppegående nordmenn går rundt og forsvarer dette.

Anonymkode: 69e17...f2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må nødvendigvis noen endringer til hvis de skal godta niqab. 

F.eks har jeg jobbet med labundervisning for studenter. Der tillot vi ikke at studentene hadde skjerf, hettegensere, eller langt hår hengende løst, fordi det stikker for mye opp over labfrakken, og er veldig farlig dersom det tar fyr. Løse plag/hår kan også føre til søling, og er mer utsatt for søl. Samtidig hadde vi ett år noen studenter som gikk med hijab. Jeg tok opp dette med sikkerheten for disse studentene, men fikk da til svar at vi kunne ikke nekte noen å bære religiøse plagg. Så hvis noe hadde skjedd der, vi bruker f.eks en del gassbrennere, og en av disse hijabene tok fyr.. Da hadde vi antageligvis fått massive erstatningskrav rettet mot oss, fordi sikkerheten ikke var ivaretatt. Ikke minst kunne vi fått en student med enorme brannskader, muligens flere. En som bærer niqab tørr jeg knapt å tenke på..

Hvis sikkerheten til disse studentene skal ivaretas på lab må de jo lage både hijaber og niqaber i samme type stoff som labfrakker, i lyse farger. Hvordan blir dette mottatt av de som vil dekke seg til? Hvor varmt blir det ikke med lab-niqab over vanlig niqab? Hvor går grensen mellom labsikkerhet og religiøse behov? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ginny skrev:

Det må nødvendigvis noen endringer til hvis de skal godta niqab. 

F.eks har jeg jobbet med labundervisning for studenter. Der tillot vi ikke at studentene hadde skjerf, hettegensere, eller langt hår hengende løst, fordi det stikker for mye opp over labfrakken, og er veldig farlig dersom det tar fyr. Løse plag/hår kan også føre til søling, og er mer utsatt for søl. Samtidig hadde vi ett år noen studenter som gikk med hijab. Jeg tok opp dette med sikkerheten for disse studentene, men fikk da til svar at vi kunne ikke nekte noen å bære religiøse plagg. Så hvis noe hadde skjedd der, vi bruker f.eks en del gassbrennere, og en av disse hijabene tok fyr.. Da hadde vi antageligvis fått massive erstatningskrav rettet mot oss, fordi sikkerheten ikke var ivaretatt. Ikke minst kunne vi fått en student med enorme brannskader, muligens flere. En som bærer niqab tørr jeg knapt å tenke på..

Hvis sikkerheten til disse studentene skal ivaretas på lab må de jo lage både hijaber og niqaber i samme type stoff som labfrakker, i lyse farger. Hvordan blir dette mottatt av de som vil dekke seg til? Hvor varmt blir det ikke med lab-niqab over vanlig niqab? Hvor går grensen mellom labsikkerhet og religiøse behov? 

 

Jeg har en løsning - alle som er påkledd upassende for undervisningen skriver under at de tar fult (også økonomisk) ansvar for eventuelle skader på seg selv og andre og at utdanningsinstitusjonen fritas for alt ansvar. Hva synes du? Ville det fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg har en løsning - alle som er påkledd upassende for undervisningen skriver under at de tar fult (også økonomisk) ansvar for eventuelle skader på seg selv og andre og at utdanningsinstitusjonen fritas for alt ansvar. Hva synes du? Ville det fungert?

Problemet er at hvis du har en niqab som tar fyr inne på en studentlab, hvor det er mange studenter med varierende laberfaring, så kan dette ende med total katastrofe. Førsteårsstudentene har generelt lite peiling og må nærmest voktes for at de ikke skal gjøre farlige ting. Om så denne studenten som bar niqab i det hele tatt overlever (det er en grunn til at man bærer labfrakk, de brenner ikke spesielt godt f.eks), så hjelper det jo særdeles lite å slå en fattig student konkurs/kreve betaling resten av livet, hvis du som førsteårsstudent ble massivt brannskadd og skadet for livet. Det er ikke bare for de som vil dekke seg til at sikkerhet er et problem, og penger og ansvar er bare en viss del av det.. 

Personlig mener jeg at hvis jobben eller studiet krever en viss bekledning av deg, så får du velge å ikke ta den veien hvis det ikke passer din tro og dine meninger, religiøse eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ginny skrev:

Problemet er at hvis du har en niqab som tar fyr inne på en studentlab, hvor det er mange studenter med varierende laberfaring, så kan dette ende med total katastrofe. Førsteårsstudentene har generelt lite peiling og må nærmest voktes for at de ikke skal gjøre farlige ting. Om så denne studenten som bar niqab i det hele tatt overlever (det er en grunn til at man bærer labfrakk, de brenner ikke spesielt godt f.eks), så hjelper det jo særdeles lite å slå en fattig student konkurs/kreve betaling resten av livet, hvis du som førsteårsstudent ble massivt brannskadd og skadet for livet. Det er ikke bare for de som vil dekke seg til at sikkerhet er et problem, og penger og ansvar er bare en viss del av det.. 

Personlig mener jeg at hvis jobben eller studiet krever en viss bekledning av deg, så får du velge å ikke ta den veien hvis det ikke passer din tro og dine meninger, religiøse eller ei. 

Jeg tenkte mer i retning av erstatningskrav rettet mot utdanningsstedet, men selvfølgelig må det tas hensyn til de andre studentene også. Og jeg så for meg labfrakk over nikaben for å minske brannfaren. Ellers er jeg helt enig at man skal kle seg passende og tenke sikkerhet først og at de som ikke er forsvarlig påkledd bør nektes adgang til labundervisning.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Ginny said:

Det må nødvendigvis noen endringer til hvis de skal godta niqab. 

F.eks har jeg jobbet med labundervisning for studenter. Der tillot vi ikke at studentene hadde skjerf, hettegensere, eller langt hår hengende løst, fordi det stikker for mye opp over labfrakken, og er veldig farlig dersom det tar fyr. Løse plag/hår kan også føre til søling, og er mer utsatt for søl. Samtidig hadde vi ett år noen studenter som gikk med hijab. Jeg tok opp dette med sikkerheten for disse studentene, men fikk da til svar at vi kunne ikke nekte noen å bære religiøse plagg. Så hvis noe hadde skjedd der, vi bruker f.eks en del gassbrennere, og en av disse hijabene tok fyr.. Da hadde vi antageligvis fått massive erstatningskrav rettet mot oss, fordi sikkerheten ikke var ivaretatt. Ikke minst kunne vi fått en student med enorme brannskader, muligens flere. En som bærer niqab tørr jeg knapt å tenke på..

Hvis sikkerheten til disse studentene skal ivaretas på lab må de jo lage både hijaber og niqaber i samme type stoff som labfrakker, i lyse farger. Hvordan blir dette mottatt av de som vil dekke seg til? Hvor varmt blir det ikke med lab-niqab over vanlig niqab? Hvor går grensen mellom labsikkerhet og religiøse behov? 

 

Universitetet i Oslo sier at de ikke vil ha et generelt forbud mot niqab men at dette kan være aktuelt på enkelte fag. De overlater dette til de enkelte fakulteter å avgjøre. Hvis man ikke kan bruke enkelte religiøse plagg i undervisningen eller finne erstatninger så må de enten ta av seg plaggene eller så kan de ikke ta faget.

Dette minner igjen om den kvinnelige soldaten som nekter å bade naken med ryggen til sin kolleger. I forsvaret er det mer viktig enn andre steder å ha et rasjonelt forhold til hva som er farlig og hva som ikke er farlig både av hensyn til egen og andres sikkerhet. Man kan ikke la seg styre av kulturelt påførte regler uten rasjonell basis. Hvis man blir livredd av å bade naken med ryggen til kolleger er man selvfølgelig ikke egnet til en slik utdannelse og en slik jobb. 

Anonymkode: 6417c...2fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg tenkte mer i retning av erstatningskrav rettet mot utdanningsstedet, men selvfølgelig må det tas hensyn til de andre studentene også. Og jeg så for meg labfrakk over nikaben for å minske brannfaren. Ellers er jeg helt enig at man skal kle seg passende og tenke sikkerhet først og at de som ikke er forsvarlig påkledd bør nektes adgang til labundervisning.. 

Joda, jeg er enig i at den som velger å gå med niqab eller hijab ikke burde kunne kreve erstatning for å gå imot reglene. Men, sannsynligheten for at det går ut over andre er alt for stor til at jeg føler det er nok. Og hvordan skal andre kunne føle seg trygge, og hvem skal betale erstatning til de som eventuelt blir rammet av at andre velger personlige meninger foran vedtatt labsikkerhet?  Labfrakk over niqab er selvfølgelig bedre enn ingenting, men igjen, grunnen til at studentene ikke få gå med skjerf rundt halsen er at hvis de søler noe på det, eller det tar fyr, så vil det kunne bli store skader, avhengig av materialet. Det vil gjelde for niqab og hijab og. Det sier seg jo selv at hvis det heldekkende teppet ditt tar fyr, så har du store problemer..

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Universitetet i Oslo sier at de ikke vil ha et generelt forbud mot niqab men at dette kan være aktuelt på enkelte fag. De overlater dette til de enkelte fakulteter å avgjøre. Hvis man ikke kan bruke enkelte religiøse plagg i undervisningen eller finne erstatninger så må de enten ta av seg plaggene eller så kan de ikke ta faget.

Dette minner igjen om den kvinnelige soldaten som nekter å bade naken med ryggen til sin kolleger. I forsvaret er det mer viktig enn andre steder å ha et rasjonelt forhold til hva som er farlig og hva som ikke er farlig både av hensyn til egen og andres sikkerhet. Man kan ikke la seg styre av kulturelt påførte regler uten rasjonell basis. Hvis man blir livredd av å bade naken med ryggen til kolleger er man selvfølgelig ikke egnet til en slik utdannelse og en slik jobb. 

Anonymkode: 6417c...2fb

De sa vel noe sånt i Trondheim og. Samtidig vil det jo utelukke studenter fra en god del studier, som en stor del av realfagene for eksempel. Men de klarer vel å finne en særløsning på det og..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...