Gå til innhold

Er vi alle "Homo sapiens"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, WubWub skrev:

:alice:

https://no.wikipedia.org/wiki/Homo_erectus

Homo erectus (det oppreiste menneske) er et menneskelig vesen som antas å ha levd for 70 000 til 1,8 millioner år siden.

Det første skjelettfunn ble gjort av Eugène Dubois i Trinil  Java i Indonesia, og fikk navnet Javamennesket.

Homo erectus ble om lag 1,65 meter høyt og hadde et hjernevolum på 750 – 1 250 kubikkcentimeter.

Alderen på ca. 70 000 år har ført til at enkelte har utryddelsen av Homo erectus til vulkanutbruddet på Toba som fant sted en gang fra 69 000 til 77 000 år siden.

De hadde særtrekk akkurat som tradisjonelle nordmenn hadde det. Så fint at du synes det er morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, debatant skrev:

De hadde særtrekk akkurat som tradisjonelle nordmenn hadde det. Så fint at du synes det er morsomt.

Jeg lo av kommentaren din "trangsynt". Og ja klart homo sapiens og homo erectus har noen lignende trekk da begge er menneskeaper :laugh:

https://snl.no/Homo_erectus

Homo erectus, utdødd primatart i menneskefamilien. Levde i kvartær fra ca. 1,8 millioner år siden til for ca. 250 000 år siden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Jeg lo av kommentaren din "trangsynt". Og ja klart homo sapiens og homo erectus har noen lignende trekk da begge er menneskeaper :laugh:

https://snl.no/Homo_erectus

Homo erectus, utdødd primatart i menneskefamilien. Levde i kvartær fra ca. 1,8 millioner år siden til for ca. 250 000 år siden

 

Det eneste vi vet med sikkerhet er at siste ord ikke er sagt i denne sammenheng. Vår egen ida ble forkasta av proffer før det var gått 48 timer.

Alle som vet litt om dateringer, vet at den bygger på tolkninger som ikke er mulige å kalibrere. men desto sterkere på synsing. At du tror blindt på den gjør meg bare bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WubWub skrev:

Jeg lo av kommentaren din "trangsynt". Og ja klart homo sapiens og homo erectus har noen lignende trekk da begge er menneskeaper :laugh:

https://snl.no/Homo_erectus

Homo erectus, utdødd primatart i menneskefamilien. Levde i kvartær fra ca. 1,8 millioner år siden til for ca. 250 000 år siden

 

Du vil bare ikke ta innover deg at majoriteten av verdensbefolkningen vil være helt eller delvis homo erectus. Jeg ser den. Men tallene er fra UN/FN.

Anonymkode: c32db...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil bare ikke ta innover deg at majoriteten av verdensbefolkningen vil være helt eller delvis homo erectus. Jeg ser den. Men tallene er fra UN/FN.

Anonymkode: c32db...887

Afrikanere og asiatere er ikke homo erectus, de er homo sapiens. Det eksisterer bare en menneskerase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, WubWub skrev:

Afrikanere og asiatere er ikke homo erectus, de er homo sapiens. Det eksisterer bare en menneskerase.

Vel...det har vært mange menneskeaper, og på sett og vis er vi i slektskap med dem alle, MEN noen mer enn andre. Europeere og asiater har en liten andel neandertaler gener i seg, og er pr def ikke helt like afrikanere som er 100% homo sapiens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Vel...det har vært mange menneskeaper, og på sett og vis er vi i slektskap med dem alle, MEN noen mer enn andre. Europeere og asiater har en liten andel neandertaler gener i seg, og er pr def ikke helt like afrikanere som er 100% homo sapiens. 

Våre forfedre hadde tilogmed sex med gorillaer, det er fra dem vi har fått lus nedentil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Våre forfedre hadde tilogmed sex med gorillaer, det er fra dem vi har fått lus nedentil. 

Nja, at vi hadde sex med gorillaer kan vel ikke akkurat bevises, men det er en interessant hypotese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Nja, at vi hadde sex med gorillaer kan vel ikke akkurat bevises, men det er en interessant hypotese. 

Det er sterke indikasjoner som peker i den retningen.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, WubWub skrev:

Det er sterke indikasjoner som peker i den retningen.

Det er sterke indikasjoner på det meste, alt er avhengig av forskeren du spør og hens hypotese. Men kan du linke til en artikkel med en god 'impact factor', så leser jeg den med glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det er sterke indikasjoner på det meste, alt er avhengig av forskeren du spør og hens hypotese. Men kan du linke til en artikkel med en god 'impact factor', så leser jeg den med glede. 

http://news.nationalgeographic.com/news/2007/03/070316-gorilla-lice.html

Gorillas Gave Pubic Lice to Humans, DNA Study Reveals

What exactly went on between gorillas and early humans? No one knows for sure, but scientists say one thing, at least, seems certain: The big apes gave us pubic lice.

Researchers made the uncomfortable discovery during a DNA study reconstructing the evolutionary history of lice in humans and our primate relatives.

Modern humans (Homo sapiens) weren't around at the time. So the first to be infested by the new lice species were probably Australopithecus, a group of human ancestors that include the famous "Lucy" fossil.

Prior to the transfer our ancestors were troubled by only one species of body louse, as chimpanzees and gorillas are today. Why humans can harbor two species—head lice and pubic lice—has been a mystery until now.

The discovery raises the same vexing question faced by anyone who has contracted pubic lice: How exactly did this happen?

Pubic lice are spread most commonly through sexual contact, but that's not necessarily how our ancestors acquired the parasite from gorillas.

"Unfortunately, we'll never know for sure," Reed said. "Given that the [gorilla louse] species occurs primarily in the pubic region, it is quite possible that the lice were transmitted sexually."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NG plukker opp alt som er interessant for massen, ikke hva som er interessant i akademia. Jeg betviler ikke at noen forskere har lagt fram en slik hypotese, men jeg betviler støtten de har i fagmiljøet. Så dersom du har en artikkel med en grad av validitet, altså impact factor, så hadde det vært morro å lese. Og nei, jeg sier ikke dette for å være blærete, men fordi jeg oppriktig er interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, WubWub skrev:

http://news.nationalgeographic.com/news/2007/03/070316-gorilla-lice.html

Gorillas Gave Pubic Lice to Humans, DNA Study Reveals

What exactly went on between gorillas and early humans? No one knows for sure, but scientists say one thing, at least, seems certain: The big apes gave us pubic lice.

Researchers made the uncomfortable discovery during a DNA study reconstructing the evolutionary history of lice in humans and our primate relatives.

Modern humans (Homo sapiens) weren't around at the time. So the first to be infested by the new lice species were probably Australopithecus, a group of human ancestors that include the famous "Lucy" fossil.

Prior to the transfer our ancestors were troubled by only one species of body louse, as chimpanzees and gorillas are today. Why humans can harbor two species—head lice and pubic lice—has been a mystery until now.

The discovery raises the same vexing question faced by anyone who has contracted pubic lice: How exactly did this happen?

Pubic lice are spread most commonly through sexual contact, but that's not necessarily how our ancestors acquired the parasite from gorillas.

"Unfortunately, we'll never know for sure," Reed said. "Given that the [gorilla louse] species occurs primarily in the pubic region, it is quite possible that the lice were transmitted sexually."

Allright, jeg søkte opp artikkelen selv i databasen NG benyttet seg av, og den har ingen impact score. Her har du den originale:

https://jbiol.biomedcentral.com/articles/10.1186/jbiol114

Så, såvidt jeg kan se er ikke hypotesen veldig godt mottatt i fagmiljøet, særlig ikke med tanke på at den ble publisert i 09. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, WubWub skrev:

Jeg lo av kommentaren din "trangsynt". Og ja klart homo sapiens og homo erectus har noen lignende trekk da begge er menneskeaper :laugh:

https://snl.no/Homo_erectus

Homo erectus, utdødd primatart i menneskefamilien. Levde i kvartær fra ca. 1,8 millioner år siden til for ca. 250 000 år siden

 

Så bra du synes det er morsomt å være trangsynt da :) Mennesker blir som regel omtalt som mennesker. Å kalle mennesker noe det ikke er virker ikke særlig smart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, debatant skrev:

Så bra du synes det er morsomt å være trangsynt da :) Mennesker blir som regel omtalt som mennesker. Å kalle mennesker noe det ikke er virker ikke særlig smart. 

Både homos erectus, neandertalere og homo sapiens er klassifisert som menneskeaper. Du er forøvrig rapportert for personangrep, oppfordrer deg til å avstå fra slik debatt retorikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 14.9.2017 den 18.47, debatant skrev:

Mennesker stammer fra mennesket Adam, Så at vi deler genepool, burde ikke være noen bombe. Kristne har visst at mennesker er mennesker i tusenvis av år. Så ateistiske forskere, velkommen etter :)

Adam og eva? Og hvor kom så de andre fra? Avlet de på sine barn, barnebarn og disse igjen avlet på sine søsken så alt ble innavl og incest? Må jo spørre. Jeg har ikke lest bibelen så lurer jo på hvor alle de andre kom fra.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Adam og eva? Og hvor kom så de andre fra? Avlet de på sine barn, barnebarn og disse igjen avlet på sine søsken så alt ble innavl og incest? Må jo spørre. Jeg har ikke lest bibelen så lurer jo på hvor alle de andre kom fra.. 

Fint at du holder deg til Moses definisjon av incest. Men ja barna giftet seg med hverandre da innavl ikke var noe problem helt i begynnelsen. Mutasjonen hadde jo ikke hoppa seg opp enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, diskriminerende innhold, latterliggjøring og svar til dette.

Tekola, teamleder.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...