Gå til innhold

Er vi alle "Homo sapiens"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Midgard skrev:

At de har det bra. Leste du linken?

nei, men vanlige celler trenger mitokondrier om du vil eller ikke. ingen uobservert evolusjonsteori kan skyve det under teppet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, debatant skrev:

nei, men vanlige celler trenger mitokondrier om du vil eller ikke. ingen uobservert evolusjonsteori kan skyve det under teppet....

Vel du fikk eksempel på noen som ikke trenger dem. Så da kan du bare legge det død med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Midgard skrev:

Vel du fikk eksempel på noen som ikke trenger dem. Så da kan du bare legge det død med en gang.

Så hvordan produserer Monocercomonoides energien og atpet det trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, debatant skrev:

Så hvordan produserer Monocercomonoides energien og atpet det trenger?

Les linken du fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden, men ha skiller rase og art? Hunder f.eks har massevis av raser, men alle er samme art. Vi og neandertalerne ser jo unektelig veldig like ut(likere en mange hunderaser), hvorfor er vi ikke bare forskjellige raser, men ulike arter? Teskje trengs her altså :ler:

 

Anonymkode: 80745...b34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt på siden, men ha skiller rase og art? Hunder f.eks har massevis av raser, men alle er samme art. Vi og neandertalerne ser jo unektelig veldig like ut(likere en mange hunderaser), hvorfor er vi ikke bare forskjellige raser, men ulike arter? Teskje trengs her altså :ler:

 

Anonymkode: 80745...b34

Jeg er enig. Men rase er ikke en taksonomisk enhet. Alle hunder er samme art da gruppen ikke har underarter, mens for oss og neandertalerne er vi forskjellige underarter til homo sapiens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 22.50, sommerfugl154 skrev:

Alle nålevende mennesker og funn fra datidens homo sapiens viser også at vi alle har en ''kløft'' i hakebenet som er sett på som artsdefinerende for Homo Sapiens. Bare kjenn etter selv! Dette trekket hadde ikke neandertalere. Man har ennå til gode å finne et eneste menneske uten denne hakekløften.

Jeg kan virkelig ikke kjenne den.. Hva betyr det? Jeg må være neandertaler :alice:

 

Interessant lesning, godt skrevet! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Miss.Wildfox said:

Jeg kan virkelig ikke kjenne den.. Hva betyr det? Jeg må være neandertaler :alice:

 

Interessant lesning, godt skrevet! ;) 

Takk! :-)

Den er nok der et sted! Grunnene til at vi har den kommer av hvordan kraniet dannes og vokser sammen under forsterutvikingen hos mennesker. Den kan kjennes såvidt fra undersiden av haken helt ut mot kanten, (Hos meg i hvertfall) som to butte "fartsdumper" på en måte. Men noen har jo sikkert mer enn andre..! Kom akkurat til å tenke på de som faktisk har synlig kløftet hake, lurer på om det kommer av samme greia..?

Om du absolutt ikke finner den, så foreslår jeg at du gir en liten heads up til naturhistorisk museum, hehe! Foreleseren mente det i såfall ville endre hvordan man forsto menneskeheten og er i såfall veldig interessert!

kanskje er du "the missing link?" :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Celler og mitokondrier: På det tidspunktet mitokondriene ikke var en del av en større enhet (en eukaryot celle gjerne kalt "dyrecelle" eller "plantecelle")   - fantes det heller ikke "dyreceller" slik vi kjenner dem. Dette var lenge før utviklingen av livet nådde dette stadiet. Så spørsmålet om "hvordan cellene klarte seg uten mitokondrier" er egentlig ikke noe spørsmål å stille seg i denne sammenhengen. Det er forsåvidt veldig interessant at det finnes enkeltevhøyerestående celler som ikke behøver innvendige mitokondrier. 

Et annet poeng er jo at bakterier i seg selv heller ikke har mitokondrier innvendig. (Da enkelte av disse er opphavet til selve mitokondriet) og har gassutveksling, celleånding osv på mange ulike måter. Blant annet over yttermembranen. Og sikkert også mange andre måter jeg ikke vet om :-) En bakterie er jo også en celle!

Den eukaryote dyrecellen som vi kjenner den i dag har blitt til i en trinnvis prosess samtisig organismene trinnvis har blitt mer spesialiserte. Hånd i hanske. Eller litt sånn, høna eller egget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Midgard said:

Jeg er enig. Men rase er ikke en taksonomisk enhet. Alle hunder er samme art da gruppen ikke har underarter, mens for oss og neandertalerne er vi forskjellige underarter til homo sapiens..

Men hva mener du er grunnene til at vi klsssifiserer dem som egne arter? Jeg har jo tidligere presentert mine synspunkter og hva jeg har lært på UiO, men hva tenker du er de viktigste poengene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, sommerfugl154 skrev:

Men hva mener du er grunnene til at vi klsssifiserer dem som egne arter? Jeg har jo tidligere presentert mine synspunkter og hva jeg har lært på UiO, men hva tenker du er de viktigste poengene? :)

Til hva sikter du til med "egne arter" er det hunder (1) eller mennesket/neandertalerens (2)

Slik jeg ser det.

1) Hunder blir ikke delt inn i underarter av den enkle grunn at de (puddler og chiwawaer) ikke finnes naturlig i naturen

2) Mennesket og neandertalerens er klassifisert som underarter til homo sapiens og dette er nok basert på DNA. Før man kjente til neandertal DNA var det ikke noen underarter innen homo sapiens, Nå er både vi og dem flyttet ned ett hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Jeg kan virkelig ikke kjenne den.. Hva betyr det? Jeg må være neandertaler :alice:

 

Interessant lesning, godt skrevet! ;) 

Da neandertalerne er mennesker. Er det kanskje like greit å kalle oss neandertalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en hel masse DNA i mennesket som vitenskapen ikke aner hvor kommer fra?

Anonymkode: 9358e...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror vi er for en stor del aliens, helt seriøst.

"A pair of scientists from Kazakhstan believe that our species was designed by a higher power, alien civilisation that either wanted to preserve a message in our DNA or simply plant life on other planets."

http://www.express.co.uk/news/science/777627/alien-dna-message-human

Anonymkode: 9358e...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omtales våre utenomjordiske forfedre i Bibelen, "Gudesønnene":

1.Mos 6, 4 : På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

Anonymkode: 9358e...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi er for en stor del aliens, helt seriøst.

"A pair of scientists from Kazakhstan believe that our species was designed by a higher power, alien civilisation that either wanted to preserve a message in our DNA or simply plant life on other planets."

http://www.express.co.uk/news/science/777627/alien-dna-message-human

Anonymkode: 9358e...a30

Da har du tatt for mye møllers tran, helt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke en hel masse DNA i mennesket som vitenskapen ikke aner hvor kommer fra?

Anonymkode: 9358e...a30

Nei egentlig ikkje og av den enkle grunn at nesten all DNA er direkte koblet til får felles stamfar med chimpansen (m/familie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...