Gå til innhold

Skravletråd for prøvere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HPV er jo et virus, da. Celleforandringer er ikke nødvendigvis farlige sålenge det ikke foreligger et aktivt HPV-virus. 

Anonymkode: 86c51...408

Pluss at det er utrolig mange varianter av HPV. Det er kun Nr 16 og 18 som gir celleforandringer som kan utvikle seg til kreft. Nr 6 og 12 kan gi celleforandringer som er ufarlige. Nr 12 kan i tillegg gi kjønnsvorter. 

HPV kan så vidt jeg vet ikke føre til ustabil syklus, men det kan føre til en del mellomblødninger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, lille_myyy skrev:

Pluss at det er utrolig mange varianter av HPV. Det er kun Nr 16 og 18 som gir celleforandringer som kan utvikle seg til kreft. Nr 6 og 12 kan gi celleforandringer som er ufarlige. Nr 12 kan i tillegg gi kjønnsvorter. 

HPV kan så vidt jeg vet ikke føre til ustabil syklus, men det kan føre til en del mellomblødninger :) 

Helt riktig! 

HPV 16 og 18 er de som står bak 70% av tilfellene av livmorhalskreft. Det er andre høyrisiko HPV som kan føre til kreft, men de forekommer sjeldnere. Det er også derfor vi har HPV-vaksinen som beskytter mot disse to. Mange tror de er beskyttet mot all HPV, men det er ikke tilfellet. I tilfeller hvor celleforandringene er grove kan man få mellomblødninger. 

Hvis man har gjentatte celleforandringer, så SKAL lege sjekke etter HPV. Det er slurv å ikke gjøre det. Ved HPV skal behandling vurderes og det skal tas langt hyppigere kontroller enn ved bare celleforandringer.

Anonymkode: 86c51...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

HPV er jo et virus, da. Celleforandringer er ikke nødvendigvis farlige sålenge det ikke foreligger et aktivt HPV-virus. 

Anonymkode: 86c51...408

celleforandringen har stått stille i 3-4 år nå så ikke noe farlig hos meg enda iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gravid2018 skrev:

celleforandringen har stått stille i 3-4 år nå så ikke noe farlig hos meg enda iallfall :)

Ok, men jeg syns du burde få testet deg for HPV likevel. Det skal være rutine hvis celleforandringene vedvarer. Er en del av screeningundersøkelsene ifb. livmorhalskreft. 

Anonymkode: 86c51...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk tråd !

Jeg er en jente på 23 år fra oslo. Jeg har i 5,5 år prøvd med ekskjæresten, men etter at det ble slutt i oktober, har det vært et lite opphold. Nå prøver jeg med en kamerat ( ingen av oss ønsker A4 samliv, så det funker for oss ), og jeg merker jeg blir så utrolig frusrert av å ' være alene ' om dette. Jeg hadde en vennine som sleit like mye som meg, men hun fikk det til, og har en sønn på 8 mnd nå.

Jeg har vært undersøkt for endometriose, men det ble ikke funnet, men har derimot veldig mye arrvev og sammenvoksninger i bukhulen, pluss lavt stoffskifte. Om det er noen fra oslo som ønsker å bli kjent for å dele denne prosessen, og veien videre, så bare ta kontakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lille_myyy skrev:

Så synd :( Klem til deg

Hvor fikk dere påvist at han har dårlig sædkvalitet? Hvis det er til gynekolog, så kan dere jo få råd og tips der ang hva man kan gjøre? 😊 Så vet dere iallefall at de rådene dere får er valide, og at dere kan stole på de. 

Han fikk henvisning til sykehuset av legen. Vi har ikke prøvd så lenge, men av ulike grunner fikk han testet den tidlig. Men skal inn til samtale for å vite hvor dårlig, og hva som egentlig er dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, bondekone skrev:

Han fikk henvisning til sykehuset av legen. Vi har ikke prøvd så lenge, men av ulike grunner fikk han testet den tidlig. Men skal inn til samtale for å vite hvor dårlig, og hva som egentlig er dårlig...

Ok 😊 Da antar jeg at dere får noen svar der ang hva som er lurt videre i prøvingen, og hvor ofte det er lurt med samleie osv. Uansett har jeg hørt annenhver dag generelt, også hvis man har sameie x 3 i løpet av en uke skal det også være greit nok :) Men sikkert lurt å få konkrete råd av legen, og ikke på et forum. Her sies det så mye forskjellig i forhold til råd og tips. Men i en situasjon hvor ønsket er så sterkt, så sluker man også til seg alt. Jeg gjør det samme, men vet egentlig at det kan føre til mer forvirring og stress ;)

Men bra dere får en ordentlig kartlegging av legen 👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål da, selv om jeg nettopp rådet deg til å ikke lete på forum etter svar.... 😂

Jeg begynte jo å spotte brunt på fredag, som er 1 uke før forventet mens. På lørdag, altså i går kom det en del frisk blod jevnt over hele dagen. Usikker på om det var samme mengde som jeg bruker, men tror det er en del mindre. I natt og i morges var det ingenting. 

Har fortsatt ømme pupper, som bruker å forsvinne samme dag som jeg får mensen.

Har liksom ikke hatt menssmerter eller murring. Det eneste jeg har av symptomer er litt ømme bryst. De har ikke vært så ømme og vonde som jeg bruker å ha når jeg har mensen, men er vonde når jeg trykker på de. Trøtt, men det er jeg alltid...

Er det bortkastet å ta en g-test for å utelukke graviditet? Føler jo det bare er teit siden jeg nå har hatt blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lille_myyy skrev:

Jeg har også et spørsmål da, selv om jeg nettopp rådet deg til å ikke lete på forum etter svar.... 😂

Jeg begynte jo å spotte brunt på fredag, som er 1 uke før forventet mens. På lørdag, altså i går kom det en del frisk blod jevnt over hele dagen. Usikker på om det var samme mengde som jeg bruker, men tror det er en del mindre. I natt og i morges var det ingenting. 

Har fortsatt ømme pupper, som bruker å forsvinne samme dag som jeg får mensen.

Har liksom ikke hatt menssmerter eller murring. Det eneste jeg har av symptomer er litt ømme bryst. De har ikke vært så ømme og vonde som jeg bruker å ha når jeg har mensen, men er vonde når jeg trykker på de. Trøtt, men det er jeg alltid...

Er det bortkastet å ta en g-test for å utelukke graviditet? Føler jo det bare er teit siden jeg nå har hatt blødning.

20-25% har blødninger i første trimester. Du er usikker på om du kan være gravid. Jeg synes ikke en g-test er bortkastet da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som blir gravide nå :alice: Håper jeg snart får positiv test, hatt litt rosa/brunt utflod og slim med blod i lørdag og søndag, men har gitt seg nå! Mensen skal komme 20. januar! Syklusdag 26 nå, negativ test igår. Føler løpet er kjørt, men alikevel! 😱  mest sannsynlig 10 dpo idag. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkna til denne idag og vet ikke om jeg skjønner det selv. Dette har vært min mest pessimistiske prøveperiode siden jeg slutta på pilla i Juni, så dette var PP7... ble så lei meg når det ikke klaffet i desember at jeg helt hadde mistet troen (midlertidig). Har ikke tenkt over hvor mange dager dpo jeg har vært eller noe, bare venta på mens. Nektet å teste hver gang mannen maste. Regnet egentlig med at jeg skulle få mens igår, særlig siden jeg begynte å kjenne litt murring nede i magen på mandag, men siden den ikke dukket opp bestemte jeg meg for å teste idag, 15 dager etter solid smiley på CB eggløsningstest. 

Vet ikke om jeg skjønner det selv, er det sant liksom?! 😍

86347320-A643-48AC-A6E8-5BA474FB98B4.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Nethieo skrev:

Våkna til denne idag og vet ikke om jeg skjønner det selv. Dette har vært min mest pessimistiske prøveperiode siden jeg slutta på pilla i Juni, så dette var PP7... ble så lei meg når det ikke klaffet i desember at jeg helt hadde mistet troen (midlertidig). Har ikke tenkt over hvor mange dager dpo jeg har vært eller noe, bare venta på mens. Nektet å teste hver gang mannen maste. Regnet egentlig med at jeg skulle få mens igår, særlig siden jeg begynte å kjenne litt murring nede i magen på mandag, men siden den ikke dukket opp bestemte jeg meg for å teste idag, 15 dager etter solid smiley på CB eggløsningstest. 

Vet ikke om jeg skjønner det selv, er det sant liksom?! 😍

86347320-A643-48AC-A6E8-5BA474FB98B4.jpeg

Det går ofte når man minst aner det :) Gjerne når man har "gitt opp" og senker skuldrene. Gratulerer!!

Anonymkode: 86c51...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Nethieo skrev:

Våkna til denne idag og vet ikke om jeg skjønner det selv. Dette har vært min mest pessimistiske prøveperiode siden jeg slutta på pilla i Juni, så dette var PP7... ble så lei meg når det ikke klaffet i desember at jeg helt hadde mistet troen (midlertidig). Har ikke tenkt over hvor mange dager dpo jeg har vært eller noe, bare venta på mens. Nektet å teste hver gang mannen maste. Regnet egentlig med at jeg skulle få mens igår, særlig siden jeg begynte å kjenne litt murring nede i magen på mandag, men siden den ikke dukket opp bestemte jeg meg for å teste idag, 15 dager etter solid smiley på CB eggløsningstest. 

Vet ikke om jeg skjønner det selv, er det sant liksom?! 😍

86347320-A643-48AC-A6E8-5BA474FB98B4.jpeg

Gratulerer så masse, Nethieo 😍😍 Endelig! 🙏🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det går ofte når man minst aner det :) Gjerne når man har "gitt opp" og senker skuldrene. Gratulerer!!

Anonymkode: 86c51...408

Ja, de sier så! Kanskje det er noe i det, kan virke sånn!

Tusen takk 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lille_myyy said:

Gratulerer så masse, Nethieo 😍😍 Endelig! 🙏🏼

Tusen takk ❤️ Hvordan går det med deg nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nethieo skrev:

Tusen takk ❤️ Hvordan går det med deg nå? 

Takk som spør ❤️

Jeg har ikke testet mer siden jeg fikk det jeg trodde var positiv på mandag, også fikk jeg negativ med en annen test på tirsdag 😕

Så nå venter jeg litt for å se det an videre.. Har hatt lys rosa/brun utflod helt siden jeg hadde en pitteliten frisk blødning på fredag. Ingen blødning på lørdag, litt på søndag, og spotting/brun utflod uka her..

Venter mensen på torsdag, så får se om jeg evt får ny blødning da. Fortsatt utrolig ømme pupper, som blir ømmere og ømmere. 

Aldri spottet før eller etter menstruasjon før, så jeg gir litt opp kroppen min nå merker jeg ☺️

Lykke til med den lille spiren i magen din 🤗👶🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, lille_myyy said:

Takk som spør ❤️

Jeg har ikke testet mer siden jeg fikk det jeg trodde var positiv på mandag, også fikk jeg negativ med en annen test på tirsdag 😕

Så nå venter jeg litt for å se det an videre.. Har hatt lys rosa/brun utflod helt siden jeg hadde en pitteliten frisk blødning på fredag. Ingen blødning på lørdag, litt på søndag, og spotting/brun utflod uka her..

Venter mensen på torsdag, så får se om jeg evt får ny blødning da. Fortsatt utrolig ømme pupper, som blir ømmere og ømmere. 

Aldri spottet før eller etter menstruasjon før, så jeg gir litt opp kroppen min nå merker jeg ☺️

Lykke til med den lille spiren i magen din 🤗👶🏻

Åå, så frustrerende. Å gå rundt og vente og håpe er det verste. 

Den testen du tok med strek så jo så positiv ut! Krysser fingrene og håper det beste for deg ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Nethieo skrev:

Åå, så frustrerende. Å gå rundt og vente og håpe er det verste. 

Den testen du tok med strek så jo så positiv ut! Krysser fingrene og håper det beste for deg ❤️ 

Ja, men det går bra ☺️

Blir vår tur en gang også! 😀🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...