Blomkvist Skrevet 7. september 2017 #1 Del Skrevet 7. september 2017 Redigerer bildene mine i picmonkey.com. Har sett bildene blir i mye dårligere kvalitet enn originalfila når jeg redigerer her og lagrer etterpå.. Er det noe spesiell grunn til det? Hvor store MB/GB bør bildene være for god kvalitet til feks store lerretbilder? Vil ikke bruke Photoshop da jeg ikke forstår bæret.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #2 Del Skrevet 8. september 2017 Hvis picmonkey ødelegger bildene dine, så bruk et annet program. Om du bruker en gratisversjon av picmonkey, kan det jo hende at du må betale abonnement for å få lagret i god kvalitet. De fleste kameraer i dag (selv mobilkameraer) tar bilder som kan forstørres opp til lerreter (50x70 - og større). Husk at lerreter ikke skal studeres på nært hold, så du trenger ikke så klart bilde at du kan se alle detaljer sylskarpt. Men om du bruker programmer som lagrer i lavere oppløsning, så lagrer de gjerne også med komprimering! Og DET vil være godt synlig på lerreter og andre typer forstørrelser. Så dropp picmonkey, og let etter anbefalinger til f.eks. gratis og brukervennlige bilderedigeringsprogrammer og prøv deg frem hva du er komfortabel med. Jeg bruker Photoshop selv, så jeg kan dessverre ikke komme med konkrete tips til enkle programmer. Anonymkode: e880d...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillapippi Skrevet 8. september 2017 #3 Del Skrevet 8. september 2017 (endret) ' Endret 15. september 2017 av lillapippi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troll! Skrevet 8. september 2017 #4 Del Skrevet 8. september 2017 På 7.9.2017 den 14.47, Blomkvist skrev: Redigerer bildene mine i picmonkey.com. Har sett bildene blir i mye dårligere kvalitet enn originalfila når jeg redigerer her og lagrer etterpå.. Er det noe spesiell grunn til det? Hvor store MB/GB bør bildene være for god kvalitet til feks store lerretbilder? Vil ikke bruke Photoshop da jeg ikke forstår bæret.. Kun til lett redigering, bruker jeg CameraRAW sitt program inni photoshop. Greit nok at du syns PS er tungt, derfor jeg tenker at PS med cameraRAW ville passet deg. RAW filer kan man få til med nyere telefoner og med Speilreflekskamera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. september 2017 #5 Del Skrevet 8. september 2017 3 minutter siden, Troll! skrev: Kun til lett redigering, bruker jeg CameraRAW sitt program inni photoshop. Greit nok at du syns PS er tungt, derfor jeg tenker at PS med cameraRAW ville passet deg. RAW filer kan man få til med nyere telefoner og med Speilreflekskamera Jeg bruker også denne funksjonen til lettere redigering. Når jeg begynte å redigere selv så syntes jeg at Lightroom var enklere enn Photoshop. Du kan jo laste ned prøveversjonen og kikke litt TS? Ellers har jeg også hatt Photoshop Elements i mange år, den funket også veldig fint til mitt bruk frem til at jeg følte meg klar til å kaste meg inn i Photoshop Photoshop er et fantastisk program, men det virker veldig overveldende i starten. Bare du kommer inn i det så vil du ikke bruke noe annet ♥️ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2017 #6 Del Skrevet 8. september 2017 Photoshop Elements er jo enklere enn photoshop, og mye mye billigere. Koster rundt 1000-lappen, og har også en funksjon hvor du lett kan browse i bildemappene dine om jeg ikke husker helt feil (10 år siden jeg brukte det programmet). Guider til programmet finner du bl.a. på youtube. Anonymkode: e880d...84a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2017 #7 Del Skrevet 9. september 2017 Anbefaler deg affinity photo om du skal lære deg ett program. Flott konkurent til photoshop 👍 Anonymkode: 6c408...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. september 2017 #8 Del Skrevet 9. september 2017 Jeg bruker Lightroom som er en forenklet utgave av Photoshop spesielt beregnet på redigering av bilder. Abonnement koster ca. 100 kroner i måneden, men LR kan brukes på mobil også. Picasa var et bra gratisprogram, men det er dessverre ikke tilgjengelig for nedlasting lenger. Jeg klarer i hvert fall ikke å finne det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillapippi Skrevet 9. september 2017 #9 Del Skrevet 9. september 2017 (endret) ' Endret 15. september 2017 av lillapippi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 9. september 2017 #10 Del Skrevet 9. september 2017 På 8.9.2017 den 18.55, AnonymBruker skrev: Photoshop Elements er jo enklere enn photoshop, og mye mye billigere. Koster rundt 1000-lappen, og har også en funksjon hvor du lett kan browse i bildemappene dine om jeg ikke husker helt feil (10 år siden jeg brukte det programmet). Guider til programmet finner du bl.a. på youtube. Anonymkode: e880d...84a Ja mener jeg betalte rundt 1000kr for det en gang i tiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 9. september 2017 #11 Del Skrevet 9. september 2017 32 minutter siden, lillapippi skrev: Hei Leo, jeg fant en link som forklarer litt om årsaken til at du ikke finner Picasa: http://www.dataporten.net/picasa/ Takk! Jeg så det og synes det er veldig synd for Picasa var enkelt og bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå