Gå til innhold

Trondheim eller Trondhjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

29 minutes ago, AnonymBruker said:

Ingenting kjært med Trondhjem. Norges største harry-by.

5906258708_4709bf419b_b.jpg

 

Anonymkode: 2162a...c65

Det kalles kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 2d342...b33

 

Tre små kinesere synger jo "(...) å aill sammen kjæm fra Trånnjæm" i sangen Soleplassland. Det gjør også Knutsen og Ludvigsen i sangen "Træge Trondhjæm" :)

Jeg veksler - sier Trondheim (Trånneim) i det ene øyeblikket - og når jeg skal være ekstra patriotisk sier jeg Trondhjem (Trånnjæm). :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, PeachZero skrev:

Det kalles kultur.

Harry kultur.

Anonymkode: 9b852...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Scapa skrev:

 

Tre små kinesere synger jo "(...) å aill sammen kjæm fra Trånnjæm" i sangen Soleplassland. Det gjør også Knutsen og Ludvigsen i sangen "Træge Trondhjæm" :)

Jeg veksler - sier Trondheim (Trånneim) i det ene øyeblikket - og når jeg skal være ekstra patriotisk sier jeg Trondhjem (Trånnjæm). :fnise:

Rosenborgsangen har også "Trondhjem", hvis jeg ikke husker helt feil. :) 

Anonymkode: a8097...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Tuesday, September 05, 2017 den 5.43, AnonymBruker skrev:

 Harry kultur.

 Anonymkode: 9b852...ffd

 Andre store norske byer (som Bergen eller Oslo) kan jo være temmelig "harry" de også...       

Anonymkode: c250d...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2017 den 5.43, AnonymBruker skrev:

Harry kultur.

Anonymkode: 9b852...ffd

Mener du harry kultur, eller at det er en harrykultur?

Anonymkode: d4ece...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎09‎.‎2017 den 23.15, AnonymBruker skrev:

Noen av de som bor i Trondheim sier "Trondhjæm". Andre trøndere og de fleste andre sier det offisielle navnet, Trondheim. Det er også dette som er den korrekte norske måten å si det på, Trondhjem er et resultat av fordansking. Det trønderske ordet for hjem er "hæim", altså blir det korrekte Trondheim. :)

Anonymkode: 9db91...a52

Trondhjem er det opprinnelige navnet og veldig mange bruker det fortsatt. Trondhjemmere sier heller ikke at de skal "heim", de sier at de skal "hjem/ hjæm! Trondheim er ikke et logisk navn å bruke her sånn sett, selv om det er det navnet vi etter hvert fikk på byen vår.

Trondhjem, Trondhjem at æ reist i fra dæ...:romeo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født og oppvokst i byen og sier derfor Trondhjæm og det er nok det de fleste lokale sier. Nordtrøndere og folk fra bygdene rundt byen bruker nok mest Trondheim. Jeg sier ikke heim når jeg skal hjem så det er nok også mer vanlig i bygdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
palamina skrev (På 13.9.2017 den 10.17):

Trondhjem er det opprinnelige navnet og veldig mange bruker det fortsatt. Trondhjemmere sier heller ikke at de skal "heim", de sier at de skal "hjem/ hjæm! Trondheim er ikke et logisk navn å bruke her sånn sett, selv om det er det navnet vi etter hvert fikk på byen vår.

Trondhjem, Trondhjem at æ reist i fra dæ...:romeo:

Det opphavlege namnet er Trondheim (Þróndheimr). Eigentleg er dette heile omrdet rundt Trondheimsfjorden, inkludert stader der dei seier "heim".

Det opphavlege namnet på byen er Nidaros, så sei det om det er så vikltig. Sjølv synest eg Nidaros er et veldig fint namn, betre som bynamn enn både Trondheim og Trondhjem.

Endret av Eiliv
Språk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byen min kaller jeg Trondheim, men jeg kaller meg selv trondhjemmer.

Anonymkode: f4df6...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 9/4/2017 at 1:33 PM, AnonymBruker said:

Tror ingen i Trøndelag bruker "J". 

 

Jeg vet av maaaange i og fra Trøndelag som sier Trondhjem. Både fra by og bygd, og fra nord og sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...