Gå til innhold

"Har ikke tid/har for mange ting jeg skal gjøre" - jeg forstår ikke hvordan det går an å fylle tiden sin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okei, sikkert snodig problemstilling men jeg har så lyst til å forstå hvordan folk får gjort så mye. Jeg spiller med åpne kort: Jeg er deprimert, og det er derfor jeg ikke forstår dette. Jeg hadde det aktivt før, men det var på ungdomsskolen så jeg forstår ikke hvordan man fyller tiden opp (i alle fall uten barn) uten å legge seg på sofaen minst noen timer om dagen. En ting er dette med lyst, det handler jo om depresjonen, men vil vite hvordan det funker! Praktisk, og hvilke aktiviteter dere faktisk gjør, og hvorfor dere gjør dem. 

Hvis jeg ser vekk i fra tiden jeg bruker på å sove, jobbe, lage middag og gjøre husarbeid har jeg ca. (minst) 54 timer igjen til "avslapping". Og jeg blir helt forferdet når jeg tenker at mange-mange av disse går til å stirre i dataen fordi jeg ikke orker noe annet, men det er nå engang sånn. Men hva gjør dere andre? Hvordan fyller man opp alle. Jeg blir utmattet av å tenke på å fylle dem med noe annet. Alt jeg tidligere likte, liker jeg ikke lenger (pga. depresjonen). Jeg har sluttet å øve piano, spiller ikke gitar (nå kom jeg på, det hendte jo av og til jeg satt med fra jeg hadde spist middag til jeg gikk og la meg, det var et fint minne), jeg strikker ikke lenger, møter sjelden venner. Men selv med alle disse tingene ville jeg ikke klart å fylle hver dag, uten å bruke noen timer på sofaen minst 10-20 timer i uka. Jeg har heldigvis sluttet å kaste bort all tid på serie-maraton. Jeg leser litt bøker. 

Uansett, hvordan ser hverdagen ut, med konkrete aktiviteter? Hvor ofte gjør man hobby, hvor tett fyller man opp, hvordan ser dagen og helgen ut?

Her er en typisk hverdag og en typisk helgedag for meg:

Mandag:
23-07: Sove
07-15: Jobb/transport/handling
15-16: Manne meg opp til å lage middag, data
16-17: Middag, litt husarbeid
17-19.30: Data, sofa, ingen innhold, lese nyheter, KG
19.30-21: Trening, dusj (ikke hver dag)
21-23: Kveldsmat, data, sofa

Jeg ser jo at her er det 5 og en halv time jeg ikke har gjort noe (i eksempelet), men jeg klarer ikke å se for meg å fylle den tiden med noe heller. Setter pris på eksempel. Vil forstå dette. 

Lørdag: 
01-11: Sove
11-14: Data, sofa, slappe av, ta seg inn igjen, tankeløshet, holde ut
14-15.30: Trening, dusj
15.30-16.30: Handle, ærend
16.30-17.00: Måltid
17-19.30: Slappe av, roe ned, evt. lese en bok om man orker/har konsentrasjon
19.30-22/23: Gjøre seg klar, dra på besøk, middag hos familie/venner, dra hjem.
22/23-01: Se film, kose seg

Jeg tror ikke det er sånn livet skal være. Mye av det er pga depresjon (som jeg jobber med, går i behandling og jobber på egen hånd), men vil nå prøve å forstå med å se hvordan andre faktisk gjør det helt konkret. Jeg jobber med motivasjon, men per nå vet jeg egentlig heller ikke hva jeg skal jobbe mot å oppnå, hva skal jeg ha motivasjon til, for det er som at jeg ikke forstår hvordan man gjør mer enn det jeg gjør, som ikke er mye. Setter veldig stor pris på svar! Selv om dette gjerne er en rar forespørsel!

Anonymkode: 6c524...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er en ganske vanlig timeplan for single, men f.eks jeg ville lagt til noen timer med trening, og all fritiden med samboertid/dates o.l, viktig å kose, ha sex og bruke tid med hverandre. Så er det å møte venner. Studerer man så blir det fort 3 timer ekstra hver dag med lesing.

 

Studenter med jobb skjønner jeg at har dagen stappa. Skole hver dag ca frem til 14, så spise, rydde, trene, kjæreste, så jobb i 8 timer til. 

Og de med barn har jo en helt sykt tidsklemme.

Du er bare heldig med mye tid til overs (ikke sykdommen da). Har du btw prøvd antidepressive? Masse god erfaring med det, snakk med fastlegen din? 

Anonymkode: 5d2f9...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe faste tidspunkt jeg gjør ting på, bortsett fra forelesninger på universitetet, men jeg pleier som regel å gjøre disse tingene:

Sover
Spiser/lager mat
Spiller PS4
Skriver
Tar notater (Tar ikke notater i løpet av forelesninger for jeg får ikke med meg hva som blir sagt da)
Går turer
Trener
Tegner
Leser bøker
Lager Youtube-videoer
Spiller PC-spill
Besøker venner
Spiller brettspill med venner/Jackbox med venner
Ser filmer og serier
Handler mat
Hører MYE på musikk
Besøker familie
Bruker pc generelt
Ser på Youtube-videoer
Studerer
Studerer litt mer
Gjør praktiske innleveringer til fag
Tar bilder og/eller filmer til privat bruk
Reiser på småturer

Hvordan en dag SKAL se ut er jo opp til hver enkelt. Det er forskjellig for alle.

Nå har jeg riktignok ikke jobb ved siden av studiene, så har egentlig ganske mye fritid som jeg kan disponere til alt dette. Pleier som regel å gjøre innleveringer hjemme istedenfor på lab på skolen.

Jeg ville sett meg om etter nye hobbyer som høres spennende ut. For min del MÅ ikke all tid fylles opp hele tida, jeg bruker mye tid på bare avslapning. Hadde blitt utslitt om jeg skulle fylt hvert ledige minutt med aktivitet av noe slag.

Har selv hatt depresjon og det som hjalp meg var å sette meg fremtidige mål jeg kan jobbe mot. Først mål om å komme inn på drømmeuniversitetet, deretter er det youtube-kanalen jeg prøver å få i gang, og etterhvert karrieren jeg drømmer om.

Ny hobby og hjelp fra psykolog og arbeidspraksis hjalp meg med depresjon og angst, samt å rett og slett tvinge meg selv til å gjøre ting, uansett hvor trøtt og nedfor jeg var. Selvfølgelig er det annerledes for alle, men jeg kan jo bare snakke fra egen erfaring. Veldig flott at du får hjelp for depresjonen! Du skal se det ordner seg etterhvert! Innsats er viktig, men tålmodighet er også viktig. Det har tatt meg noen år å komme dit jeg er nå, og jeg har fremdeles dager hvor jeg bare vil se på Netflix i flere timer liggende under dyna med mat.

Har også funnet ny mat og nye oppskrifter da maten jeg spiste ikke var så veldig sunn, som også ødela energien min. Jeg vet ikke hvordan du spiser, men det kunne vært en ide? Finne nye retter å lage? 

Gåturer i frisk luft og fint vær pleier å være godt for energien også. Føler du deg matt og slapp, hiv deg ut og ta en kjapp tur 15-30 minutter. Om du har råd og tid, kanskje en langhelg med ferie et sted hadde fått energi og livslyst litt opp? 

Selvfølelsen min har hvertfall steget, og jeg håper virkelig det går oppover for deg etterhvert! Lykke til!

Endret av TinyBean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som tror de har lite tid egentlig har mye tid. Jeg selv har tidligere hatt voldsomt mye å gjøre med 100% jobb, 50% studier, trening, styrelederarbeid, kjæreste og minst 15 timer reising i uka. Likevel kastet jeg vekk massevis av tid på serier og Internett. 168 timer i uka er ganske mye det!

Nå har jeg bare jobb og trening igjen, og føler meg akkurat like opptatt. Merkelige greier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er en ganske vanlig timeplan for single, men f.eks jeg ville lagt til noen timer med trening, og all fritiden med samboertid/dates o.l, viktig å kose, ha sex og bruke tid med hverandre. Så er det å møte venner. Studerer man så blir det fort 3 timer ekstra hver dag med lesing.

 

Studenter med jobb skjønner jeg at har dagen stappa. Skole hver dag ca frem til 14, så spise, rydde, trene, kjæreste, så jobb i 8 timer til. 

Og de med barn har jo en helt sykt tidsklemme.

Du er bare heldig med mye tid til overs (ikke sykdommen da). Har du btw prøvd antidepressive? Masse god erfaring med det, snakk med fastlegen din? 

Anonymkode: 5d2f9...5ca

Ja, du kan nok ha rett i at hvis jeg hadde hatt kjæreste kunne man brukt noe tid på det, uten at man følte at det var slitsomt/travelt. 

Jeg bruker antidepressiva, men takk for tipset. Har blitt bedre i løpet av de siste årene, men har en lang vei igjen å gå. 

Jeg klarer ikke å tro at folk flest gjør så lite, forskjellen er gjerne også at selv med mye fridager, så blir det det samme for å mestre jobb når jobb kommer igjen. Ikke alltid jeg orker å lage noe særlig middag, og noen ganger gjør jeg stort sett ingenting fra jeg er ferdig på jobb til jeg legger meg. Det er ikke sånn at jeg koser meg med å spille et spesielt dataspill, eller nyter en god bok, det er mest ... tanketomt og holde ut, og jeg blir sliten av å ha lest en time i en bok. Så jeg lurer bare på hva alle andre gjør, og hvordan de fikser å ha tidsklemme, hvilke aktiviteter går det på. Jeg kunne liksom ikke hatt sex med den hypotetiske kjæresten i 50 timer i uka! :P De dagene jeg har trening er jeg kjempefornøyd fordi jeg har i alle fall brukt halvannen time den dagen på en aktivitet! :P 

Anonymkode: 6c524...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gud skrev:

Jeg tror de fleste som tror de har lite tid egentlig har mye tid. Jeg selv har tidligere hatt voldsomt mye å gjøre med 100% jobb, 50% studier, trening, styrelederarbeid, kjæreste og minst 15 timer reising i uka. Likevel kastet jeg vekk massevis av tid på serier og Internett. 168 timer i uka er ganske mye det!

Nå har jeg bare jobb og trening igjen, og føler meg akkurat like opptatt. Merkelige greier. 

Men hvis du ser på det da, hva går timene i? 

Eller er hele uttrykket mest en illusjon? Det var kanskje det du mente? At det gjerne ikke faktisk ER noen som er så travle. Det er ikke noen som er på yoga og perlekurs på mandager, styrketrening, salsadans og pianotimer på tirsdager, trener, yoga og ansiktsmaske og bad før quiz med venner på onsdager, osv., leser 3 bøker i løpet av uka og ditt og datt. At det er ingen som faktisk har så mye fritid og GJØR så mye forskjellig ut av den? Jeg vet ikke jeg. Kanskje hele tidsklemma begrepet absolutt ikke handler om en tidsklemme, men at vi er blitt dårligere til å si at "det er ikke så mye jeg har lyst til"? Folk snakker liksom at de må prioritere, som at det er alt for mye de har lyst til. Og jeg klarer ikke helt å forstå det, siden jeg knapt har lyst til nok til å dekke en tidel av tiden min. :P 

TS

Anonymkode: 6c524...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du ser på det da, hva går timene i? 

Eller er hele uttrykket mest en illusjon? Det var kanskje det du mente? At det gjerne ikke faktisk ER noen som er så travle. Det er ikke noen som er på yoga og perlekurs på mandager, styrketrening, salsadans og pianotimer på tirsdager, trener, yoga og ansiktsmaske og bad før quiz med venner på onsdager, osv., leser 3 bøker i løpet av uka og ditt og datt. At det er ingen som faktisk har så mye fritid og GJØR så mye forskjellig ut av den? Jeg vet ikke jeg. Kanskje hele tidsklemma begrepet absolutt ikke handler om en tidsklemme, men at vi er blitt dårligere til å si at "det er ikke så mye jeg har lyst til"? Folk snakker liksom at de må prioritere, som at det er alt for mye de har lyst til. Og jeg klarer ikke helt å forstå det, siden jeg knapt har lyst til nok til å dekke en tidel av tiden min. :P 

TS

Anonymkode: 6c524...264

Jeg tror at det stort sett er en illusjon, ja. At folk synes de har lite tid til overs, men likevel bruker mange timer i uka på ingenting. Hvis de prøver å sette opp et tidsskjema som du har gjort, vil det nok vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allså du burde være kjempestolt over hva du for til som deprimert! :)  ta en skritt av gangen, ikke bit av hele hånda så du blir overveldet. 

Dette er meg som deprimert. 

Sove sove sove. Se litt TV/spise, sove sove sove. Er heldig og jeg kommer mer ut av leiligheten 1 gang hver andre uke. Det å stelle meg/dusje er et like vanskelig som å klatre mount everest. 

Ellers så har jeg sovet sovet sovet , jobb, sovet sovet sovet . Til jeg ble sykemeldt. 

Har kommet meg veldig det siste året. Men jeg orker langt ifra alle ting som "normale" gjør. Planlegger å studere neste høst og håper jeg greier det :) 

Anonymkode: cf1aa...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, TinyBean skrev:

Hvordan en dag SKAL se ut er jo opp til hver enkelt. Det er forskjellig for alle.

Nå har jeg riktignok ikke jobb ved siden av studiene, så har egentlig ganske mye fritid som jeg kan disponere til alt dette. Pleier som regel å gjøre innleveringer hjemme istedenfor på lab på skolen.

Jeg ville sett meg om etter nye hobbyer som høres spennende ut. For min del MÅ ikke all tid fylles opp hele tida, jeg bruker mye tid på bare avslapning. Hadde blitt utslitt om jeg skulle fylt hvert ledige minutt med aktivitet av noe slag.

Har selv hatt depresjon og det som hjalp meg var å sette meg fremtidige mål jeg kan jobbe mot. Først mål om å komme inn på drømmeuniversitetet, deretter er det youtube-kanalen jeg prøver å få i gang, og etterhvert karrieren jeg drømmer om.

Ny hobby og hjelp fra psykolog og arbeidspraksis hjalp meg med depresjon og angst, samt å rett og slett tvinge meg selv til å gjøre ting, uansett hvor trøtt og nedfor jeg var. Selvfølgelig er det annerledes for alle, men jeg kan jo bare snakke fra egen erfaring. Veldig flott at du får hjelp for depresjonen! Du skal se det ordner seg etterhvert! Innsats er viktig, men tålmodighet er også viktig. Det har tatt meg noen år å komme dit jeg er nå, og jeg har fremdeles dager hvor jeg bare vil se på Netflix i flere timer liggende under dyna med mat.

Har også funnet ny mat og nye oppskrifter da maten jeg spiste ikke var så veldig sunn, som også ødela energien min. Jeg vet ikke hvordan du spiser, men det kunne vært en ide? Finne nye retter å lage? 

Gåturer i frisk luft og fint vær pleier å være godt for energien også. Føler du deg matt og slapp, hiv deg ut og ta en kjapp tur 15-30 minutter. Om du har råd og tid, kanskje en langhelg med ferie et sted hadde fått energi og livslyst litt opp? 

Selvfølelsen min har hvertfall steget, og jeg håper virkelig det går oppover for deg etterhvert! Lykke til!

Takk for fint svar! 

Det er ikke det at jeg føler at jeg burde gjøre sånn eller sånn, i grunn. Men at jeg tenker at herlighet, jeg må gjøre noe ut av livet mitt! Jeg holder på en måte bare ut! Tiden går og jeg har ikke gjort noe særlig. Plutselig er det et nytt år og alle tingene jeg kunne tenkt meg å gjøre har jeg ikke gjort, enda jeg absolutt har tid til det. Så jeg tenkte jeg kunne få litt inspirasjon av å lese hvordan andre mennesker organiserer dagene sine, samtidig som jeg er nysgjerrig på hvordan det er mulig å ha så mye å gjøre, og makte å gjøre så mye, at man aldri får tid til å sette seg ned. 

Utifra listen over tingene du gjør ser jeg jo at noen av aktivitetene dine også går på å bare være på dataen, så det er kanskje normen for de fleste at man har litt "død-tid"/data-tid hver dag, uten noe spesielt mål og mening. Men det jeg ser fra listen din er jo at det er mye hobbyer. Jeg pleide å like å drive med musikk, og håndarbeid, men jeg har sluttet helt. Jeg har piano og gitar, og masse forskjellig håndarbeid og kreative greier, men jeg blir utmattet bare av tanken på å sitte med det i flere timer en kveld, for da ville jeg ikke vært klar til jobb neste dag. Jeg vet at dette handler om depresjonen. Men så ja, kanskje bare nysgjerrighet, hvordan folk ordner dagen sin med så mange aktiviteter, om man ikke må bli helt gåen. 

Jeg har råd og tid (! :P) til å ta meg en langhelg, men jeg har ikke lyst eller energi da. :P Kanskje målet mitt for høsten er å gå en gåtur hver eneste jævla dag, selv de dagene jeg trener, for da vil jeg i alle fall ha gjort den aktiviteten hver dag. Jeg synes jo det høres fint ut med en kveldstur i 8-9-tiden hver dag. Men dørstokkmila er så lang. Takk for oppmuntring og gode tips, det er viktig dette med tålmodighet. Har brukt flere år allerede på å komme hit, og fremdeles klarer jeg ikke å se for meg et liv der man har lyst til ting. Men det å kunne kjenne nysgjerrighet for andres liv og hvordan man opplever en "tidsklemme" er vel for så vidt et tegn på at jeg ikke er SÅ deprimert lenger. :P 

TS

Anonymkode: 6c524...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allså du burde være kjempestolt over hva du for til som deprimert! :)  ta en skritt av gangen, ikke bit av hele hånda så du blir overveldet. 

Dette er meg som deprimert. 

Sove sove sove. Se litt TV/spise, sove sove sove. Er heldig og jeg kommer mer ut av leiligheten 1 gang hver andre uke. Det å stelle meg/dusje er et like vanskelig som å klatre mount everest. 

Ellers så har jeg sovet sovet sovet , jobb, sovet sovet sovet . Til jeg ble sykemeldt. 

Har kommet meg veldig det siste året. Men jeg orker langt ifra alle ting som "normale" gjør. Planlegger å studere neste høst og håper jeg greier det :) 

Anonymkode: cf1aa...f36

Dette var meg for 5 år siden. Havnet utenfor arbeidslivet og utenfor sosiallivet, og gikk knapt ut, tipper jeg gikk noen få hundre skritt om dagen, det var virkelig som et fjell ja å dusje! Jeg tenkte på det her om dagen at nå dusjer jeg stort sett hver dag, og at det var en fantastisk prestasjon! Det har tatt lang tid, men du har rett, jeg har kommet meg en plass! Det er nok det med at jeg synes jeg har tatt så mange skritt at jeg trodde at da ville denne lysten komme! Denne følelsen av at "nå kunne jeg tenke meg å lese en god bok" eller "hadde kanskje vært gøy å begynne på den strikkajakka" eller "kanskje jeg skal ta frem den gitaren ja". Noe som helst sånn. 

Jeg mener ikke å påstå at jeg har det sånn som du. Det vet jeg at jeg ikke har, jeg har kommet kjempelangt. Men det er noe med den delen av å glede seg over noe. På lørdagskvelden pleier jeg å tenke at jeg har noe snop, og ser en film og ellers i uka prøver jeg å droppe seriemaraton som jeg kastet bort mye tid på før, og det har faktisk gjort at da koser jeg meg med det. Så det er faktisk en ting jeg gleder meg litt over. 

Tror jeg er som deg, at jeg orker ikke ting som "normale" gjør, men bare at jeg klarer å jobbe litt er jo så mye bedre enn det var. Jeg er takknemlig for alt dette, og at du minner meg på hvordan livet mitt pleide å se ut! Samtidig er jeg nysgjerrig på dette med hvordan folk som ikke har nok tid til å gjøre alt de ønsker faktisk bruker livet og tiden sin. 

Takk for at du svarte! 

TS

Anonymkode: 6c524...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Gud skrev:

Jeg tror at det stort sett er en illusjon, ja. At folk synes de har lite tid til overs, men likevel bruker mange timer i uka på ingenting. Hvis de prøver å sette opp et tidsskjema som du har gjort, vil det nok vise.

Nå skal jeg tillegge dette svaret dobbel tyngde siden du kaller deg for Gud. For hvis Gud sier det så må det jo nesten være riktig. :P 

Selv om det faktisk gir veldig mening at folk ikke er så travle som de gir uttrykk for å være, tror jeg likevel at de gjør mer. Det må man bare, for livet kan ikke bare være denne her å holde ut at dagen skal bli over, og så gå på jobb igjen, og aldri ha lyst til noe spesielt, eller glede seg over noe spesielt. Den delen tror jeg ikke er helt vanlig. Men gjerne det at folk flest bruker en del tid på sofaen, selv om de snakker om tidsklemma. 

12 minutter siden, Meline234 skrev:

Jeg har en lignende timeplan som deg, trådstarter. Jeg behøver mye ro og tid alene. Føler meg ofte litt anderledes av den grunn. Men jeg er bare sånn. 

Ja, jeg føler også at jeg behøver mye ro og tid alene, tid uten å tenke eller fokusere. Men jeg har jo lyst til å ha lyst til ting. Jeg vil utnytte livet mitt hvis jeg uansett skal være til. Men jeg vet ikke helt hvordan. 

Kanskje folk flest har det mye mindre flott enn man tror! :P At jevnt over så er ikke folk så veldig driftige?

TS

Anonymkode: 6c524...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier at de ikke har tid, Ts, så mener de det ikke bokstavlig. I dagens samfunn er det knyttet stasus til å være opptatt (underforstått er en opptatt person en viktig person hvis tid er mer verdt enn andres tid) og det er knyttet lavstatus til å være lat eller å ta det med ro. 

Ja - det er høystatus med rekreasjon, men ikke av typen som foregår på sofaen. Et viktig menneske skal få sin rekreasjon på fjellet og i naturen i dyre klær eller trene eller drive veldedighet. 

Alt dette er selvsagt bare sosialt konstruert tull. Men det fører uansett til at folk flest sier "lite tid" når de mener "ikke lyst" eller "ikke energi" eller "orker ikke" fordi de tre siste ikke er sosialt akseptable. 

Du gjør altså omtrent like mye eller lite som de fleste andre. :ler:

Anonymkode: ce1c2...9d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok mange mener at de ikke ønsker å prioritere tid til x eller y når de sier de ikke har tid. De fleste av oss trenger litt tid til fri disposisjon, der vi kan gjøre det vi har lyst til eller ingenting. Selv er jeg glad i å strikke og føler jo at jeg har gjort noe og oppnådd noe når jeg strikker klær til ungene fremfor å sløse bort all tiden på KG. 

Jeg har slitt mer slitenhet og depresjon selv og må innrømme at det å fatisk TVINGE seg selv til å gjøre noe i hvertfall en liten stund, faktisk hjelper veldig. Hvorfor ikke bestemme seg for å bruke noen minutter hver dag på en hobby du likte og hadde glede av før? Man trenger jo ikke bruke timesvis på pianoet eller strikke en hel genser, mange bekker små blir en stor å til slutt de også...

Anonymkode: 1be4d...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel.. som småbarnsforelder så blir det mye pc utover kvelden, fordi jeg ikke orker annet

Ofte handler pc-tiden om planlegging også, f.eks planlegging av middager, innkjøp og ting vi trenger som jeg kjøper på nett, lister over ting som må gjøres/som vi trenger, julegaveplanlegging og så videre.

Anonymkode: d5d22...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg barn da, så her er en ettermiddag hvor en kan tilbringe hjemme i fred og ro, ettertraktet.Jeg er dessverre ufør, så jeg er hjemme om dagen, men har mer enn nok å fylle tiden med.

Pc brukes til nyheter, lese mail, avslapping osv. Her leser jeg også en del bøker når jeg har overskudd og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Spiller dataspill. 

 Leser bøker.            

 Ser på TV og filmer.                                

 Går masse tur, og driver med trening.                   

Anonymkode: 7d772...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet hvordan det er å ikke kjenne glede over aktiviteter ved depresjon. Alt som før var gøy oppleves meningsløst. Jeg tror likevel det kan være lurt å forsøke å gjøre noe av det, litt innimellom. Er ikke deprimert selv nå, men er stort sett sliten, og hverdagen ser slik ut:

22.30-06.30 sove

06.30 morgenrutiner, frokost og få barna til skolen

08.30-16 jobb

16.30-17.30 middag, tilberede, spise og rydde

Diverse husarbeid, lekser, kanskje en halvtime med kaffe og nyheter

20.00-21.30 kveldsmat og leggerutiner

21.30-22.30 Gjør i stand til neste dag og legger meg 22.

 

Savner tid uten noe som henger over meg

Anonymkode: c8387...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å dele opp fritiden din i mindre bolker. F.eks. piano-spilling i 15 minutter, så data i 30 min., så husarbeid i 10 min., så lesing i 20 min., høre på musikk og strikke i 15 min. 

Anonymkode: c8194...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppført jobb frem til kl. 15, og der ligger vel svaret for at du har tid til overs. Jeg jobber til kl.17, og mange ganger lenger. De jeg kjenner som har krevende yrker der man må gi ekstra (advokat, gründer etc.) jobber også utover kvelden. Jeg jobber selv i en bransje der du får ut av det hva du legger inn, så jeg sitter ofte også med noe jobbrelatert på kvelden. Jeg spiser kanskje kl. 19, og da blir det fort kveld etter det.

Nå ser jeg meg også om etter noe nytt, og da bør man skrive jobbsøknad nesten hver dag. Dette går det med litt tid til. 

Ellers synes jeg ikke timeplanen din høres veldig unormal ut. Grunnen til at dagene føles tomme ut er vel det at du ikke føler mål og mening med ting? For de fleste er dagene også generiske, men det er kanskje noe overordnet man bryr seg om. Man har en date og lurer på hvor det bærer. Eller man har et prosjekt i hjemmet man skal utføre. Eller man vil nå 'neste steg' på jobb. Eller man tar noe videreutdanning.

Alle de 'større' tingene i livet er jo noe man legger grunnstenene for, sakte, for hver dag som går. Har du ingen mål eller noen vei du vil gå, så føles hverdagen mye kjedeligere - selv om den kanskje egentlig er ganske lik andres.

Anonymkode: b577b...80d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner du som å "gjøre noe", da? Jeg regner nemlig å lese bok som å "gjøre noe". 

Jeg har tusen ting jeg har lyst til å gjøre, men som jeg ikke føler jeg har tid til. Å se serier jeg liker på tv, lese bøker, spille dataspill, går under "hobby" for meg, på samme måte som strikking og pianospilling. Det er da ikke å "ikke gjøre noe" så lenge det er noe som gir deg glede?

For meg er å ikke gjøre noe ting som ikke gir meg glede men som bare sløser tiden min, som meningsløs surfing (lese nettavisene om og om igjen, uten å finne noen glede i det), spille dumme mobilspill som ikke gir meg noen som helst ting, zape gjennom kanaler og se litt på meningsløse programmer jeg har null glede av, osv. Men å spille et dataspill jeg er kjempeengasjert i, og som er kjempegøy, er å gjøre noe. 

Så jeg synes ikke dagene dine ser unormale ut, jeg? 

Om du vil ha mer forslag til ting å gjøre, kan du jo se filmer og serier du faktisk liker, lese bøker, trene mer, gå tur ute i frisk luft (helst naturen - det er vist å være godt mot milde depresjoner), prøve å være litt sosial, gå på foredrag/teater, melde deg frivillig i en organisasjon (dyrebeskyttelsen, kanskje? de trenger ofte kattekosere/burvaskere). 

Anonymkode: 74801...903

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...