Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

@Fanteria nå har jeg ikke lest så mye i tråden her, så er ikke helt oppdatert. Men har du prøvd skjold? Hun bet meg også til blods på ene puppen før skjold, jeg brukte multi mam-kompresser (ANBEFALES!!) og var kjempesår på brystvortene, smurte med purelan hver time ca.. Etter jeg begynte med skjold trenger jeg ikke bruke purelan engang! Mye lettere med skjold enn pumping og flasker eller mme, dersom skjold kan fungere! 

Med nr. 2 har jeg ikke tenkt å reise hjem igjen fra sykehuset for å si det slik! Da venter vi heller i bilen på parkeringsplassen. Skulle si det til venninnene mine, og i ammetåka klarte jeg så klart å si at da legger jeg meg i bagasjerommet 🤣 Mente selvsagt baksetet..

Haha @Illy ! 😂 Morsomt at di også er pappajente. Moren min ser ikke noe av meg i henne, men tanta til samboeren min sier at munnen og panna ikke er samboeren min sin. Helt greit, for panna og munnen min er finere på ei jente enn hans munn og panne 😛  Håper dere blir enige om etternavn etterhvert. Her blir det uten tvil mannen sitt etternavn, da jeg ikke har noen tilknytning til mitt. Og navnene våre er veeeeldig tungvinte sammen, stakkars jente om hun skulle fått begge. De minner litt om f.eks "Henriksen Halvorsen". Altså lik bokstav og veldig lange begge navnene. Når vi etterhvert gifter oss så tar jeg også navnet hans, da vi har tilknytning til stedsnavnet som etternavnet hans stammer fra, begge to. 

I ettertid synes jeg fødselen var veldig fin, og kan vel nesten si at jeg gleder meg til neste fødsel (er det litt tidlig å si ennå?!). Jeg lå jo og forberedte meg på det verste, slik jeg alltid gjør med alt i livet 😛 , så det at det gikk så sinnsykt mye bedre enn ventet gjorde at opplevelsen ble ennå bedre enn den var også. 

Takk for tips om liberopoengene Tonio! Akkurat nå er det pampers str. 1 som gjelder, libero (unntatt touch) gav lekkasje. Men endrer seg vel med alderen. Libero newborn satt rett og slett ikke stramt nok rundt de små lårene hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Tonio skrev:

Jeg leste på ammehjelpsgruppa på fb at man før bare ba folk gi mme ved kort tungebånd. Så er visst forholdsvis nytt å gjøre noe med det.:vetikke:

Det visste jeg ikke, men litt godt å lese likevel. For da har jeg en god forklaring ovenfor meg selv om jeg kaster inn håndkleet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Omo skrev:

Jordmor sa til meg at hvis vi skal ha nr 2 må vi dra tidlig til sykehuset :ler: For da risikerte vi veldig rask fødsel. 

Uff, så dumt. Men kan være det blir bedre hvis dere får klippet tingebåndet da. Virker som mange har for kort. Hadde ikke hørt om det før jeg leste om det her på kg. 

Hør på jordmora, ikke gjør som ei venninne av meg som var litt for godtroende. Hun fødte på parkeringa til Tusenfryd 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, strawberry skrev:

@Fanteria nå har jeg ikke lest så mye i tråden her, så er ikke helt oppdatert. Men har du prøvd skjold? Hun bet meg også til blods på ene puppen før skjold, jeg brukte multi mam-kompresser (ANBEFALES!!) og var kjempesår på brystvortene, smurte med purelan hver time ca.. Etter jeg begynte med skjold trenger jeg ikke bruke purelan engang! Mye lettere med skjold enn pumping og flasker eller mme, dersom skjold kan fungere! 

Amma henne med skjold i stad for å holde melkeproduksjonen i gang. Opplever at hun ikke får i seg nok enda vi da ammer på begge brystene i 30 mim hver. Hun slukte 90ml mme etterpå. Men hun har to tider på døgnet hvor hun spiser mer. Ammeskjoldene er uansett bedre enn pumping. Både for kosen og sårene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fanteria skrev:

Hør på jordmora, ikke gjør som ei venninne av meg som var litt for godtroende. Hun fødte på parkeringa til Tusenfryd 😝

😳😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om tungebånd nå jeg og @Fanteria pga den smattingen, og ser jo at vi har masse symptomer vi og! Kanskje det er problemet her og! Er det HS msn skal kontakte? Eller lege? Vi skal på 6 ukers kontroll om 10 dager hos lege, men burde kanskje ikke vente så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Omo skrev:

Jeg leste om tungebånd nå jeg og @Fanteria pga den smattingen, og ser jo at vi har masse symptomer vi og! Kanskje det er problemet her og! Er det HS msn skal kontakte? Eller lege? Vi skal på 6 ukers kontroll om 10 dager hos lege, men burde kanskje ikke vente så lenge. 

Jeg har en avtale med helsesøster på mandag, så tar det med henne da. Vil tro det er legen som ser på tungebåndet. Det var hvertfall barnelegen som kuttet det på sykehuset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fanteria skrev:

Jeg har en avtale med helsesøster på mandag, så tar det med henne da. Vil tro det er legen som ser på tungebåndet. Det var hvertfall barnelegen som kuttet det på sykehuset. 

Jeg får ringe de på mandag å høre om jeg skal kontakte fastlege eller om barnelegen der skal se på det. 

Jeg hadde meltdown i dag. Kombinasjon av vanskelig amming, mye skriking, varmt, ikke få lagt mini fra meg og akkumulert søvnmangel! Utrolig nok slutta mini å gråte når jeg begynte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Omo skrev:

Jeg får ringe de på mandag å høre om jeg skal kontakte fastlege eller om barnelegen der skal se på det. 

Jeg hadde meltdown i dag. Kombinasjon av vanskelig amming, mye skriking, varmt, ikke få lagt mini fra meg og akkumulert søvnmangel! Utrolig nok slutta mini å gråte når jeg begynte. 

Det opplevde jeg også. Det virker som de små skjønner mer enn vi tror. Som at «nå har mamma fått nok, så nå trenger hun en pause». Jeg sender deg en stor klem :hug: får håpe du også får hjelp med amminga. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters... sitter på hytta uten ammeskjoldene. Har prøvd å håndmelke for harde livet, bytta bh og prøvd å stimulere. Men jeg får ikke til å tømme brystet som er tett og nå kommer feberen... en smule oppgitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en røff start du har fått. :( Regner med at hytta er ett stykke hjemmefra?

I går eller fredag startet jeg å få litt friskt blod i truseinnlegget. I dag var det såpass at jeg har valgt å bruke bind. Det har også startet å svi ved der jeg fikk grad 2 rift. Så jeg ser tre muligheter: mensen, riften har åpnet seg litt eller skorpen etter morkaken løsnet først nå - fem uker fødsel. Håper det er sistnevnte. Men trodde ikke det skjedde så lenge etter fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tonio skrev:

Herregud for en røff start du har fått. :( Regner med at hytta er ett stykke hjemmefra?

I går eller fredag startet jeg å få litt friskt blod i truseinnlegget. I dag var det såpass at jeg har valgt å bruke bind. Det har også startet å svi ved der jeg fikk grad 2 rift. Så jeg ser tre muligheter: mensen, riften har åpnet seg litt eller skorpen etter morkaken løsnet først nå - fem uker fødsel. Håper det er sistnevnte. Men trodde ikke det skjedde så lenge etter fødsel?

Jeg begynte plutselig å blø bittelitt her om dagen jeg og. Endelig ferdig med renselse, så varte det bare 4-5 dager før jeg blødde igjen. Men det var bare litt i et par dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med alt jeg bare er tre dager eldre enn deg og slikt kan variere veldig visstnok, så går jeg utifra at det er renselsen da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Omo skrev:

Hvordan er deres rett etter mat? Må dere holde de med hodet høyere enn magen ganske lenge for at melka ikke skal komme i retur? Her renner melka ut av munnen hennes hvis jeg legger henne flatt før det har gått 20-30 min etter endt mating. Og det er mye gulp. I går luktet det litt spy av det den ene gangen og. 

Lurer på om det er normalt eller om det kan være refluks. 

Hun begynner også å lagt sånne rare lyder ofte i senga om natta før hun gulper selv om det er lenge siden mat. Så jeg må legge henne med hodet på magen/brystet mitt og rumpa i senga for at hun ikke skal gulpe. Og resultatet er jo ofte at vi ender med å sovne sånn. 

Må ikke holde hodet oppe så lenge nei. Enten kommer det forhåpentligvis en rap, eller så kommer det sannsynligvis litt gulp. Av og til kommer ikke rapen før til neste måltid. Ville sjekket ut angående refluks om det vedvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2 timers kjøretur @Tonio. Endte med å legge meg allerede kl 8 og sov til 7. Skal hjem etterpå. Har håndmelka i natt, men fikk nesten ikke ut noe. 😕 

jeg hr hørt at renselsen kan gå litt frem og tilbake. Så vi får smøre oss med tålmodighet. 

At melka renner ut igjen høres ikke bra ut @Omo. Ville definitivt tatt det opp med barnelegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Omo må ikke holde hodet oppe så lenge her heller. Noen ganger er det masse gulp og det renner ut etter måltid, men ikke i en sånn grad som du beskriver.

@Fanteria, krysser virkelig fingrene for at du slipper brystbetennelse og mer feber.

Mini vil ikke ligge for seg selv i det hele tatt i dag, og ikke på meg hvis jeg sitter i ro heller. Jeg må gå fram og tilbake på gulvet, og helst ganske fort og med mest mulig svikt i knærne. Blir sprek av dette 😝 Men det er for varmt! Nå lå hun to minutter sovende i vogna, og jeg var dum nok til å logge meg på KG i stedet for å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to timer etter mat for henne i går da mannen plukket henne opp og hun gulpet en del. Etter at hun startet med minifom føler jeg hun gulper mer. Trodde gulping kun var ille hvis de ikke gikk opp nok i vekt/ikke så ut til å trives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tonio skrev:

Det var to timer etter mat for henne i går da mannen plukket henne opp og hun gulpet en del. Etter at hun startet med minifom føler jeg hun gulper mer. Trodde gulping kun var ille hvis de ikke gikk opp nok i vekt/ikke så ut til å trives?

Min sprutgulpet. Var så ille at vi ikke trodde han fikk i seg mat, men han raste opp i vekt. Han var bare litt glupsk 😊 så det trenger ikke være noe annet en at hun spiser mer enn det er plass til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Illy skrev:

@Omo må ikke holde hodet oppe så lenge her heller. Noen ganger er det masse gulp og det renner ut etter måltid, men ikke i en sånn grad som du beskriver.

@Fanteria, krysser virkelig fingrene for at du slipper brystbetennelse og mer feber.

Mini vil ikke ligge for seg selv i det hele tatt i dag, og ikke på meg hvis jeg sitter i ro heller. Jeg må gå fram og tilbake på gulvet, og helst ganske fort og med mest mulig svikt i knærne. Blir sprek av dette 😝 Men det er for varmt! Nå lå hun to minutter sovende i vogna, og jeg var dum nok til å logge meg på KG i stedet for å spise.

Pass på å ikke slite deg ut nå da. At hun ikke forventer vuggende mamma hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...