Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Åh, gud! Jeg synes synd på deg Trotwood. 

Jeg har helt glemt meg i dag. Jeg har spist brie og camembert :sjokkert:  Tenkte ikke over det i det hele tatt. Hvor farlig er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Omo skrev:

Åh, gud! Jeg synes synd på deg Trotwood. 

Jeg har helt glemt meg i dag. Jeg har spist brie og camembert :sjokkert:  Tenkte ikke over det i det hele tatt. Hvor farlig er det egentlig?

Ostene er ikke farlig i seg selv, men fordi de ikke er pasteurisert er det en viss risiko for at de kan inneholde smittestoffet listeria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tutta23 skrev:

Ostene er ikke farlig i seg selv, men fordi de ikke er pasteurisert er det en viss risiko for at de kan inneholde smittestoffet listeria. 

Man blir vel syk hvis man får i seg listeria? Sånn at hvis man ikke blir syk, så har man ikke fått i seg det?
Jeg har SÅÅ lyst på salami for tiden også :ler: Vil ha det man ikke kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Omo skrev:

Man blir vel syk hvis man får i seg listeria? Sånn at hvis man ikke blir syk, så har man ikke fått i seg det?
Jeg har SÅÅ lyst på salami for tiden også :ler: Vil ha det man .

5 timer siden, Omo skrev:

Man blir vel syk hvis man får i seg listeria? Sånn at hvis man ikke blir syk, så har man ikke fått i seg det?
Jeg har SÅÅ lyst på salami for tiden også :ler: Vil ha det man ikke kan få. 

Man kan bli veldig syk, og man kan være symptomfri. Hvis du er bekymret kan du jo ta kontakt med fastlegen. Jeg kjenner ikke til hvor stor sannsynligheten er for å få i seg smitte. I forrige svangerskap fikk jeg påvist toxoplasmose ved rutine blodprøver. Det er ganske sjelden at gravide blir smittet i Norge,  men konsekvensene kan bli store for fosteret. Jeg hadde fulgt alle kostråd for gravide, men fikk likevel den fryktede infeksjonen. Jeg fikk god oppfølging, og barnet mitt er 100 % friskt. Jeg fikk antibiotika mot toxoplasmose etter at det ble oppdaget, for sikkerhets skyld. Kan jo legge til at tidlig i svangerskapet er det mindre sannsynlig at infeksjon overføres fra mor til foster. Men igjen, hvis du er bekymret, ta kontakt med fastlegen. Han/hun er vel egentlig den som kan gi best råd i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er time til ultralyd bestilt! Om akkurat 2 uker, så da er jeg 7+2 ca. Har sånn tvillingfølelse, så må finne ut om det er en eller to der inne.. :fnise: Og så greit å få vite om hjertet slår osv. Skal til ultralyd rundt uke 11-12 også, men syntes det ble så lenge å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to dager siden var jeg hos jordmor! Siden jeg bare hadde hatt tre sykluser før det klaffet, mente hun at vi skulle gå utifra at jeg har en syklus på 28 dager, og jeg ble derfor satt en uke frem. Det er litt kjipt, siden det vil si at på ultralyd er jeg ganske sikker på å bli satt 5-10 dager tilbake.. Resten av dagen gikk med på å spy, uansett hva jeg spiste. Som igjen gjorde meg helt ødelagt i hele går. Hva har jeg begitt meg ut på? :fnise:

Jordmoren min ønsket oppfølging hver fjerde uke, og fastlegen min ønsker også at jeg skal komme på kontroll. Så ser ut som det blir mye sykehus og legesentre på meg fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, strawberry skrev:

Da er time til ultralyd bestilt! Om akkurat 2 uker, så da er jeg 7+2 ca. Har sånn tvillingfølelse, så må finne ut om det er en eller to der inne.. :fnise: Og så greit å få vite om hjertet slår osv. Skal til ultralyd rundt uke 11-12 også, men syntes det ble så lenge å vente.

Samboern min sa at han håpet på tvillinger. Så ble vi liksom ferdig med alt i samme slengen. Jeg håper ikke på det. Ser bare for meg hvor ekstra tungt det blir, og hvor slitsomt de første 1-2 årene. 

Jeg synes egentlig at magen min har endret seg litt. Er kanskje bare oppblåst eller pløsete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUL idag ☺ alt vel med min lille bønne 😍og ærlig talt; litt letta over at det bare var en, selv om jeg av og til har ønska at det var tvillinger 😅 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Omo skrev:

Samboern min sa at han håpet på tvillinger. Så ble vi liksom ferdig med alt i samme slengen. Jeg håper ikke på det. Ser bare for meg hvor ekstra tungt det blir, og hvor slitsomt de første 1-2 årene. 

Jeg synes egentlig at magen min har endret seg litt. Er kanskje bare oppblåst eller pløsete. 

Ja, mannen her sier akkurat det samme, at det ville vært så greit å være ferdig med det. Jeg er ikke interessert i å bli SÅ stor, i tillegg til at det er større risiko for komplikasjoner ved tvillingsvangerskap og -fødsler. Så blir spennende å finne ut om 2 uker! :)

Magen varierer veldig fra dag til dag her. Noen dager er jeg kjempeoppblåst, andre dager føler jeg at magen er like flat som før jeg ble gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tutta23 skrev:

TUL idag ☺ alt vel med min lille bønne 😍og ærlig talt; litt letta over at det bare var en, selv om jeg av og til har ønska at det var tvillinger 😅 

Så bra!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke disse mannfolka tenker på alt det fører med seg for oss med tvillinger ;) 

jeg har endret spisevaner veldig. Har alltid vært en godtemoms og spist godteri nesten hver dag. Nå har jeg ikke lyst på lenger. Veldig positivt. Men jeg spiser mer mat. Oftere. Blir mye oftere sulten. Så jeg har måttet kjøpe inn ting til mellom måltider. Har aldri spist mellom måltider før. :ler: uvant! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, merker at jeg også spiser annerledes! Søtsaker frister heller ikke her lenger. Er nok fordi kvalmen ligger litt i bunnen, selv om jeg egentlig ikke er plaget med kvalme. Også spiser jeg mye mer på jobb, men prøver så godt jeg kan å skjule det for kollegaer. Jeg har jo vært den som kan være på jobb i 7 timer og glemme å spise uten å tenke over det, nå småspiser jeg (og drikker vann) hele vakten, og spiser mye til middag om jeg er på kveldsvakt... :tongue: Og tre kollegaer har allerede ymtet på om jeg ikke begynner å få lyst på baby snart siden så mange av venninnene mine får for tiden, men tror ikke det har noe med at jeg spiser mer å gjøre da :P "Neei, jeg vet ikke, vi får se, jeg har ikke noe hastverk med baby jeg..." :fnise: 

I morgen skal vi være sosiale, og alle som kjenner meg vet at jeg gjerne tar meg et vinglass da. Så jeg og mannen har avtalt å drikke vin av samme type glass, og bytte på dem av og til :PSå får jeg bare "nippe" litt på det av og til, altså late som jeg drikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten ikke spist noe siden onsdag, det vil si det jeg har spist har kommet i retur! Null matlyst her! 

Lå våken i hele natt pga kvalme og kastet opp ved daggry. Nå spiser jeg en ispinne til frokost, det har pleid å gå bra. 

Merker at det er godt det bare er en uke til høstferie. 6+6 i dag, bare 5 uker igjen til kvalmen pleier å avta 🙈

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg "hører til" i tråden her, egentlig, men har ikke helt tort å bevege meg inn hit enda. Jeg er gravid etter utallige prøveperioder, noen hormonkurer og 3 ivf-forsøk, så det var i hvert fall veldig planlagt!  Siden det var ivf, vet jeg at befruktningen skjedde 15. august kl. 12, og jeg er 7+4 på vei i dag.

2 timer siden, Trotwood skrev:

Jeg har nesten ikke spist noe siden onsdag, det vil si det jeg har spist har kommet i retur! Null matlyst her! 

Lå våken i hele natt pga kvalme og kastet opp ved daggry. Nå spiser jeg en ispinne til frokost, det har pleid å gå bra. 

Merker at det er godt det bare er en uke til høstferie. 6+6 i dag, bare 5 uker igjen til kvalmen pleier å avta 🙈

 

Egentlig snek jeg meg inn hit fordi jeg måtte si noe til deg :) Jeg har samme problem, både mat og drikke begyte å komme i retur fra uke 6. Ta en tur til legen hvis du ikke har vært det. Jeg tenkte nemlig at det er normalt og ufarlig med oppkast i svangeskapet, men da jeg var på TUL tok legen en prøve som ikke ble bra og sendte meg på sykehus. Det går mye bedre for min del nå med kvalmestillende, fortsatt kvalm, så det er ikke noe gøy å spise, men jeg kaster ikke opp så mye. Det er vel bare å se fram mot uke 12, og håper det stemmer at det gir seg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Illy said:

Hei! Jeg "hører til" i tråden her, egentlig, men har ikke helt tort å bevege meg inn hit enda. Jeg er gravid etter utallige prøveperioder, noen hormonkurer og 3 ivf-forsøk, så det var i hvert fall veldig planlagt!  Siden det var ivf, vet jeg at befruktningen skjedde 15. august kl. 12, og jeg er 7+4 på vei i dag.

Egentlig snek jeg meg inn hit fordi jeg måtte si noe til deg :) Jeg har samme problem, både mat og drikke begyte å komme i retur fra uke 6. Ta en tur til legen hvis du ikke har vært det. Jeg tenkte nemlig at det er normalt og ufarlig med oppkast i svangeskapet, men da jeg var på TUL tok legen en prøve som ikke ble bra og sendte meg på sykehus. Det går mye bedre for min del nå med kvalmestillende, fortsatt kvalm, så det er ikke noe gøy å spise, men jeg kaster ikke opp så mye. Det er vel bare å se fram mot uke 12, og håper det stemmer at det gir seg da!

Takk for svar ❤️ hadde det vært hverdag hadde jeg tatt kontakt med lege nå, men sitter litt lenger inne å kontakte legevakt. :/ Så håper jeg overlever helga!

Nå har jeg helt vanndig diare også, fire turer på do på en time, og skikkelig mageknip! Stakkars magen min får kjørt seg. Har tatt en idoform (melkesyrebakterier), er vel ikke mye annet man kan ta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Trotwood skrev:

Takk for svar ❤️ hadde det vært hverdag hadde jeg tatt kontakt med lege nå, men sitter litt lenger inne å kontakte legevakt. :/ Så håper jeg overlever helga!

Nå har jeg helt vanndig diare også, fire turer på do på en time, og skikkelig mageknip! Stakkars magen min får kjørt seg. Har tatt en idoform (melkesyrebakterier), er vel ikke mye annet man kan ta. 

Uff, altså, det høres ikke godt ut :klem: Får du i deg noe vann? Jeg syns det går litt lettere med vann med kullsyre. Egentlig bør man drikke juice eller smoothie eller noe med næring i, fikk jeg beskjed om, men det er ikke nødvendigvis så lett. Hvis du kaster opp vann igjen, eller diaréen ikke roer seg i løpet av noen timer, syns jeg du skal ta kontak med legevakt, faktisk. Diare er et tegn på at kroppen din ikke har det noe greit nå.

Du kan ta flere typer kvalmestillende. Det står i pakningsvedlegget at de ikke bør tas av gravide, så jeg syns det var kjempeekkelt selv, men snakk med de på apoteket. Du kan få dem i små pakker uten resept. Jeg fikk noen linker ang. det av ei snill dame på forumet, så jeg limer dem inn til deg:

https://relis.no/Publikasjoner/2011/Trygg_Mammamedisin_nettjeneste_for_gravide/

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskapskvalme/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 hours ago, Illy said:

Uff, altså, det høres ikke godt ut :klem: Får du i deg noe vann? Jeg syns det går litt lettere med vann med kullsyre. Egentlig bør man drikke juice eller smoothie eller noe med næring i, fikk jeg beskjed om, men det er ikke nødvendigvis så lett. Hvis du kaster opp vann igjen, eller diaréen ikke roer seg i løpet av noen timer, syns jeg du skal ta kontak med legevakt, faktisk. Diare er et tegn på at kroppen din ikke har det noe greit nå.

Du kan ta flere typer kvalmestillende. Det står i pakningsvedlegget at de ikke bør tas av gravide, så jeg syns det var kjempeekkelt selv, men snakk med de på apoteket. Du kan få dem i små pakker uten resept. Jeg fikk noen linker ang. det av ei snill dame på forumet, så jeg limer dem inn til deg:

https://relis.no/Publikasjoner/2011/Trygg_Mammamedisin_nettjeneste_for_gravide/

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/svangerskapskvalme/

Takk :) Samboer ringte legevakta i formiddag og fikk litt tips, også dro han på apoteket. Jeg har tatt ingefær og bvitamin, vil ikke ta postafen ennå uten at lege godkjenner, foreløpig skulle jeg vente. Har kjøpt elektrolyttblanding å drikke fra apotek som samboer knøler med.

Ellers orker jeg foreløpig ikke mye drikke, blir kvalm av tanken, både vanlig vann, kullsyre og annen drikke.  Det jeg får i meg går stort sett rett gjennom eller opp igjen. 

Klarer å hvile litt innimellom, så håper magen roer seg litt etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn hyper...noe du har? SÅnn ekstrem svangerskapskvalme? Sånn som Prinsesse Kate har? Tenker at du bør dra til lege på mandag. For det høres ikke ut som du får i deg noe næring. Mulig du burde fått noe næring intravanøst om dette ikke gir seg. 

 

Jeg har fortalt bestevenninnen min i dag :hjerte: Hun ble litt overrasket, men veldig glad. Så nå gledet hun seg til å kjøpe babytøy :ler:  Hun skulle vente til jeg var i 2.trimester da sa hun ;) Også synes hun det var litt dårlig timing da, for hun og samboern tenker å starte å prøve om rundt et år. Så hun synes jeg godt kunne venta på henne så vi kunne gå gravide sammen :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Omo said:

Det er ikke sånn hyper...noe du har? SÅnn ekstrem svangerskapskvalme? Sånn som Prinsesse Kate har? Tenker at du bør dra til lege på mandag. For det høres ikke ut som du får i deg noe næring. Mulig du burde fått noe næring intravanøst om dette ikke gir seg. 

 

Jeg har fortalt bestevenninnen min i dag :hjerte: Hun ble litt overrasket, men veldig glad. Så nå gledet hun seg til å kjøpe babytøy :ler:  Hun skulle vente til jeg var i 2.trimester da sa hun ;) Også synes hun det var litt dårlig timing da, for hun og samboern tenker å starte å prøve om rundt et år. Så hun synes jeg godt kunne venta på henne så vi kunne gå gravide sammen :fnise: 

I følge legevakta høres det foreløpig ut som vanlig svangerskapskvalme og ikke hyperemesis, så vi avventer litt. Forhåpentligvis har jeg bare vært uheldig og fått et skikkelig magevirus samtidig med kvalmen. Jeg overlever noen dager uten mat så lenge jeg klarer å få i meg litt væske 👍 har klart å drikke 3-4 dl nå som foreløpig ikke har kommet ut igjen 😊 tar nok å ringer legevakta igjen i morgen eller i natt skulle det bli verre igjen!

Jeg har fremdeles ikke fortalt noen, men tipper at noen har begynt å gjette nå som jeg er så dårlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2017 den 20.08, Trotwood skrev:

I følge legevakta høres det foreløpig ut som vanlig svangerskapskvalme og ikke hyperemesis, så vi avventer litt. Forhåpentligvis har jeg bare vært uheldig og fått et skikkelig magevirus samtidig med kvalmen. Jeg overlever noen dager uten mat så lenge jeg klarer å få i meg litt væske 👍 har klart å drikke 3-4 dl nå som foreløpig ikke har kommet ut igjen 😊 tar nok å ringer legevakta igjen i morgen eller i natt skulle det bli verre igjen!

Jeg har fremdeles ikke fortalt noen, men tipper at noen har begynt å gjette nå som jeg er så dårlig.

 

Stakkars deg 💐 Er du fortsatt like dårlig? sender deg gode tanker og ønske om god bedring!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...