AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #1 Skrevet 31. august 2017 Kort forklaring: Jeg har fått avslag på tannbehandling hos NAV, og vil anke. De mener jeg har penger til å betale en ganske stor sum men det har jeg ikke, og det er ikke dårlig prioritering som gjør det. I tillegg mener de jeg bare trenger halvparten, noe som vil resultere i at jeg fortsatt ikke kan tygge. Er det noen som har anket på et lignende avslag, og i tilfelle hvordan gjorde dere det? Fikk dere hjelp? Ja jeg vet teknisk hvordan man anker og jeg har argumenter men vet ikke om de er gode nok. Lurer på om jeg trenger advokathjelp til å skrive den anken men vet ikke om jeg har råd til det heller. Lurer på om noen har gode råd. Anonymkode: ae7b3...344
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #2 Skrevet 31. august 2017 Jeg mener egentlig klage, ikke anke. TS Anonymkode: ae7b3...344
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #3 Skrevet 31. august 2017 Klage kan du skrive selv, man trenger ikke advokat. Trenger du derimot å anke avslag på en klage kan det være greit å engasjere en advokat. Om inntekten din er er så lav at du ikke har råd til tannlege så regner jeg med at du går under inntektsgrensen for å få få fri rettshjelp. Men det nav ser på er selvfølgelig om tannlegebehandlingen er nødvendig, og om du har sykdomsdiagnose som har tannproblemer som symptom , det trenger ikke være tannproblemer direkte innad diagnosen, men for eksempel munntørrhet eller sure oppstøt som fører til spesielt utsatt dårlig tann og munnhelse. Anonymkode: 65810...08e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #4 Skrevet 31. august 2017 Fikk svar fra advokat nå at denne saken dekkes ikke av fri rettshjelp-ordningen. Jeg kan selvsagt skrive klagen selv, men det er ikke en rett-fram-sak da jeg ikke umiddelbart har noen nye opplysninger å komme med til dem så jeg trenger nok eksperthjelp. TS Anonymkode: ae7b3...344
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #5 Skrevet 31. august 2017 Hvordan begrunner de at du har råd til å dekke dette selv da? Anonymkode: 464c9...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #6 Skrevet 31. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan begrunner de at du har råd til å dekke dette selv da? Anonymkode: 464c9...c7f Søkers inntekt er generelt irrelevant ift tannlegebehandling, det er grunnen til tannlegebehandlingen (diagnose, medisinbruk) som bestemmer om man får støtte eller ei. Anonymkode: e59e9...469
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #7 Skrevet 31. august 2017 Det virker som om hvis man har noe som helst over sosialsats så skal man kunne dekke hva som helst av tannbehandling selv. De mener jeg har 4.600 kr i mnd til overs slik at jeg kan spare til delproteser og bro. Men mye av disse pengene går til mat, hunden og kattene mine og bilen. Med det jeg har til overs kan jeg betale en og en tannlegetime over tid, men jeg har ikke så mye som de mener jeg har og har null sjans til å betale de store tingene. TS Anonymkode: ae7b3...344
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #8 Skrevet 31. august 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Søkers inntekt er generelt irrelevant ift tannlegebehandling, det er grunnen til tannlegebehandlingen (diagnose, medisinbruk) som bestemmer om man får støtte eller ei. Anonymkode: e59e9...469 Nå mener du Helfo. Det jeg har søkt om er støtte fra nav, altså sosialhjelp. TS Anonymkode: ae7b3...344 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #9 Skrevet 31. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som om hvis man har noe som helst over sosialsats så skal man kunne dekke hva som helst av tannbehandling selv. De mener jeg har 4.600 kr i mnd til overs slik at jeg kan spare til delproteser og bro. Men mye av disse pengene går til mat, hunden og kattene mine og bilen. Med det jeg har til overs kan jeg betale en og en tannlegetime over tid, men jeg har ikke så mye som de mener jeg har og har null sjans til å betale de store tingene. TS Anonymkode: ae7b3...344 Da får du ta opp et lån slik som andre folk må. Anonymkode: 4a606...860 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #10 Skrevet 31. august 2017 Når du har hund, katt og bil prioriterer du pengene dine feil. Du får ta opp lån og betale ned gradvis som andre gjør. Anonymkode: e4a44...f0c 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #11 Skrevet 31. august 2017 15 minutes ago, AnonymBruker said: Når du har hund, katt og bil prioriterer du pengene dine feil. Du får ta opp lån og betale ned gradvis som andre gjør. Anonymkode: e4a44...f0c Så du mener jeg skal omplassere dyrene mine og selge bilen (når jeg bor langt uti huttiheita) fordi jeg skal ta tannbehandling? TS Anonymkode: ae7b3...344 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #12 Skrevet 31. august 2017 Ta opp lån, reduser matutgiftene til både deg og dyra, og sjekk om du kan få til en abetalingsordning hos tannlegen? Er det noe annet du kan kutte ned på? Frisør, hobbyutgifter, o.l? Anonymkode: 7014c...099
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #13 Skrevet 31. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Søkers inntekt er generelt irrelevant ift tannlegebehandling, det er grunnen til tannlegebehandlingen (diagnose, medisinbruk) som bestemmer om man får støtte eller ei. Anonymkode: e59e9...469 Nei, her blander du med den offentlige dekningen av tannlegeutgifter. Dette har en sammenheng med sykehistorie. Dekningen gjennom NAV dreier seg imidlertid om klientens økonomiske situasjon, og også hvor nødvendig behandlingen er regner jeg med. Anonymkode: 464c9...c7f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #14 Skrevet 31. august 2017 3 minutes ago, AnonymBruker said: Ta opp lån, reduser matutgiftene til både deg og dyra, og sjekk om du kan få til en abetalingsordning hos tannlegen? Er det noe annet du kan kutte ned på? Frisør, hobbyutgifter, o.l? Anonymkode: 7014c...099 Hobbyutgifter og frisør? Aner ikke hva det er. Reduserer jeg matutgiftene blir jeg sengeliggende og hunden min halt. Avbetaling kan jeg nok få, men ikke på 60 000. TS Anonymkode: ae7b3...344
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener jeg skal omplassere dyrene mine og selge bilen (når jeg bor langt uti huttiheita) fordi jeg skal ta tannbehandling? TS Anonymkode: ae7b3...344 Ingen kan forlange at du kvitter deg meg dyrene. Gå via Helfo og høre der. Få tannlegen din til og hjelpe deg med søknad. Helfo kan informere mer hva du kan søke på og om det gjelder din tilstand sånn at du kan få hjelp. Og dere andre som er kvasse her forstår tydeligvis ikke hvordan det er og ha lite penger. Alle kan havne i en slik situasjon. Min tannlege sa at hvis man har dårlig betalingsevne finnes det ordninger sånn at du får hjelp til og fikse tennene. Jeg går selv på stønad og har dyr og min tannlege har vært veldig behjelpelig når det gjelder høye tannlegeregninger. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: ccdf8...268 4
Million Skrevet 4. september 2017 #16 Skrevet 4. september 2017 På 31.8.2017 den 20.38, AnonymBruker skrev: Så du mener jeg skal omplassere dyrene mine og selge bilen (når jeg bor langt uti huttiheita) fordi jeg skal ta tannbehandling? TS Anonymkode: ae7b3...344 Så du mener at det offentlige skal betale for at du skal ha råd til å beholde dyrene og bilen din, gjennom å be det offentlige betale tannlegeregningen din? Ta et lån som alle andre, og nedbetal tannlegebehandlingen på den måten! Det er vel for svingende ikke sånn at NAV skal dekke tannlegen for alle som vil ha dyr tannlegebehandling, men samtidig ikke har "lyst til" å betale selv i form av lån. 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #17 Skrevet 4. september 2017 På 31.08.2017 den 19.27, AnonymBruker skrev: Det virker som om hvis man har noe som helst over sosialsats så skal man kunne dekke hva som helst av tannbehandling selv. De mener jeg har 4.600 kr i mnd til overs slik at jeg kan spare til delproteser og bro. Men mye av disse pengene går til mat, hunden og kattene mine og bilen. Med det jeg har til overs kan jeg betale en og en tannlegetime over tid, men jeg har ikke så mye som de mener jeg har og har null sjans til å betale de store tingene. TS Anonymkode: ae7b3...344 Du har hund, katter og bil. Ergo skal det svært mye til for å få støtte fra NAV Sosial. Anonymkode: e59e9...469 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #18 Skrevet 4. september 2017 Ta opp lån? Forbrukslån? Hva feiler det enkelte egentlig? Hvis NAV setter seg på bakbeina kan du spør tannlegen om du kan delbetale? Når det er snakk om 60 000 synes jeg ikke NAVs argumentasjon holder mål... Klag, ts! Anonymkode: 0aad9...16a
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #19 Skrevet 4. september 2017 Har du undersøkt om du kan få dekket noe av Helfo? Sjekk med tannlegen din. Anonymkode: b3b0d...80c
AnonymBruker Skrevet 4. september 2017 #20 Skrevet 4. september 2017 På 31.8.2017 den 20.38, AnonymBruker skrev: Så du mener jeg skal omplassere dyrene mine og selge bilen (når jeg bor langt uti huttiheita) fordi jeg skal ta tannbehandling? TS Anonymkode: ae7b3...344 Så med andre ord så ønsker du å prioritere dyr og bil fremfor tannbehandling. Anonymkode: 993dd...0df 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå