Gå til innhold

Må man betale om man blir hentet i ambulanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble hentet i ambulanse og fikk i ettertid en regning fra legevakten. Jeg var ikke en gang innom legevakten, men mottak. Synes det var litt rart?

Anonymkode: 65e13...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke hvis du har forsikring. Har du vært så du at du ikke har forsikring så synd for deg.

Anonymkode: b9a87...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis du har forsikring. Har du vært så du at du ikke har forsikring så synd for deg.

Anonymkode: b9a87...b93

Man trenger da ikke forsikring i Norge? 

Jeg har blitt hentet i ambulanse, og vært innlagt på sykehus i over to uker, fikk aldri så mye som et rødt øre, i regning. 

Reiser jeg derimot på legevakten på egenhånd, har jeg fått regning. Men ts var jo ikke innom legevakten en gang, å ble faktisk hentet i ambulanse. 

Jeg hadde ringt legevakten jeg, å hørt hva den regningen var for. 

Anonymkode: 6cf7e...031

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis du har forsikring. Har du vært så du at du ikke har forsikring så synd for deg.

Anonymkode: b9a87...b93

I USA ja. Ikke i Norge.

Anonymkode: 0c907...163

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I USA ja. Ikke i Norge.

Anonymkode: 0c907...163

TS har fått regning på ambulanse. Jeg har forsikring og har aldri fått regning på ambulanse (har vært på sykehus to ganger m ambulanse).

Anonymkode: b9a87...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS har fått regning på ambulanse. Jeg har forsikring og har aldri fått regning på ambulanse (har vært på sykehus to ganger m ambulanse).

Anonymkode: b9a87...b93

Hva slags forsikring er dette da? 

Anonymkode: a0c8a...31a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Du slipper egenandel om du blir innlagt på sykehus. Er du kun innom poliklinisk, altså til konsultasjon uten å bli lagt inn, tilkommer det egenandel. Så det er nok egenandel for poliklinisk du har fått, ikke for selve ambulansetransporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du innom legevakten (som noen steder er rett ved akuttmottaket), eller poliklinisk i akuttmottaket, får du regning. Det står vel på regningen? 

Anonymkode: 89bcb...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Citronella skrev:

Du slipper egenandel om du blir innlagt på sykehus. Er du kun innom poliklinisk, altså til konsultasjon uten å bli lagt inn, tilkommer det egenandel. Så det er nok egenandel for poliklinisk du har fått, ikke for selve ambulansetransporten.

Dette er helt riktig. Er man bosatt i Norge og har lovlig opphold her koster ikke helsehjelp noe ut over evt. egenandeler og man trenger ingen spesielle forsikringer med tanke på dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

TS har fått regning på ambulanse. Jeg har forsikring og har aldri fått regning på ambulanse (har vært på sykehus to ganger m ambulanse).

Anonymkode: b9a87...b93

Er du innlagt på sykehuset får du uansett ikke regning. Forsikring eller ikke.

Har blitt hentet av ambulanse til sykehus. Ingen regning. Har ingen forsikring.

Anonymkode: 36fc7...61d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kjørt ambulanse til poliklinikk/legevakt, uten å bli innlagt, vil du få en regning på konsultasjonen, aldri ambulansen.

Jeg har blitt kjørt til sykehus og innlagt fjerten ganger og har aldri fått regning på dette

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier, blir man hentet av ambulanse og kjørt til legevakten så må du betale et honorar til legevakten. Det samme gjelder om man blir sendt til fastlegen med ambulanse eller til en poliklinikk.

Jeg er usikker på om du må betale om du blir sendt til akuttmotaket og ikke innlagt. Jeg har blitt det en gang, betalte ikke, men måtte betale for røntgen (men ikke ct, så jeg skjønner egentlig ikke hva man må betale og ikke betale). 

Blir man innlagt så koster det ingenting.

Hva står det på regningen da?

Anonymkode: 60a28...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

eg er usikker på om du må betale om du blir sendt til akuttmotaket og ikke innlagt. Jeg har blitt det en gang, betalte ikke, men måtte betale for røntgen (men ikke ct, så jeg skjønner egentlig ikke hva man må betale og ikke betale). 

Det er fordi man kun skal betale en egenandel når du er innom flere avdelinger samme dag :)  Sånn at hvis du var i rtg først og betalte der, så slipper du å betale i akuttmottaket. 

Det koster ingenting å bli hentet av ambulanse eller hvis man blir innlagt. Det er poliklinisk konsultasjon hos legevakt eller i akuttmottak du betaler for. 

Anonymkode: 350fb...9f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi man kun skal betale en egenandel når du er innom flere avdelinger samme dag :)  Sånn at hvis du var i rtg først og betalte der, så slipper du å betale i akuttmottaket. 

Det koster ingenting å bli hentet av ambulanse eller hvis man blir innlagt. Det er poliklinisk konsultasjon hos legevakt eller i akuttmottak du betaler for. 

Anonymkode: 350fb...9f7

Jeg lå på akutten, men måtte ha ct og røntgen. Betalte kun for røntgen. Fikk regning sendt hjem.

Anonymkode: 60a28...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pratet nylig med faren min som er sjefslege, jo du må betale for det hvis du tar ambulanse, med mindre du har forsikring. De som er forsikret slipper alt dette som kalles egenandel osv. 

Anonymkode: b9a87...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring i Norge? Nei det er ikke sånn systemet fungerer her. Forsikring i USA - du må ikke ha det, og det er mange typer. Må betale for ambulansen vanligvis uansett. 

Anonymkode: 718ef...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble hentet i ambulanse og fikk i ettertid en regning fra legevakten. Jeg var ikke en gang innom legevakten, men mottak. Synes det var litt rart?

Anonymkode: 65e13...98e

Selve ambulansen er gratis, men du må betale en vanlig egenandel for å ha blitt tilsett av lege. Legevaktslegen henviser deg til sykehus og det betaler du for.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke hvis du har forsikring. Har du vært så du at du ikke har forsikring så synd for deg.

Anonymkode: b9a87...b93

Vennligst oppdater meg og alle andre, hvilken forsikring i Norge dekker egenandeler til lege? 

Anonymkode: 71140...54a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pratet nylig med faren min som er sjefslege, jo du må betale for det hvis du tar ambulanse, med mindre du har forsikring. De som er forsikret slipper alt dette som kalles egenandel osv. 

Anonymkode: b9a87...b93

Tull. 

Har blitt hentet i ambulanse flere ganger, og aldri betalt for det. Forsikring har jeg heller ikke. 

Lurer på hvor din far jobber, for det her med at man betaler for ambulanse,stemmer overhode ikke. 

Anonymkode: 727fd...237

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pratet nylig med faren min som er sjefslege, jo du må betale for det hvis du tar ambulanse, med mindre du har forsikring. De som er forsikret slipper alt dette som kalles egenandel osv. 

Anonymkode: b9a87...b93

Hvilken forsikring? Jeg betaler egenandeler ved poliklinisk behandling, men da jeg  ble hentet av ambulansen og innlagt på akuttmottaket, og så videre til en annen del av sykehuset i 20 dager fikk jeg ikke en eneste regning i posten

Anonymkode: 947db...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pratet nylig med faren min som er sjefslege, jo du må betale for det hvis du tar ambulanse, med mindre du har forsikring. De som er forsikret slipper alt dette som kalles egenandel osv. 

Anonymkode: b9a87...b93

Her snakker sjefslegen bullshit. Du får ikke regning for å bli transportert med ambulanse. Alle med norsk statsborgerskap er medlem av folketrygden, og sånt som ambulansetransport får alle dekket. Likedan om du blir transportert med luftambulanse, ambulansefly eller sea-king. 

Det har heldigvis ikke blitt USA-tilstander i det norske helsevesen (enda). 

Anonymkode: 805d3...717

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...