Gå til innhold

Hvorfor er det fordommer mot psykisk syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.8.2017 den 7.13, Ruccula skrev:

Jeg tror det har med mengden mennesker som plutselig har blitt psykisk syke de senere årene.  Før var skjelettsykdommer den store trenden, nå er "alle" psykisk syke. 

Det koster samfunnet en formue! 

Det har blitt så "in" å være psykisk syk at du knapt finner noen som ikke har angst i en eller annen form. Det virker som det har blitt en svær hvilepute for mange.  

Det spiller liten rolle om det koster samfunnet en formue, sett igang tiltak og finn løsning på problemet isteden for å sitte å klage og mene at vi bare finner det på ! Jeg ser jo det selv at ting ikke fungerer i Norge og tenker at hvis det var sånn eller sånn så hadde problemet kanskje blitt betraktelig mindre eller og det hadde også kostet samfunnet mindre, hvis de j politikerne hadde investert mer. Man får ikke så veldig god hjelp skal jeg si deg og ikke så mye råd å få ! Og nav systemet er på trynet da de ikke er flinke til å hjelpe de som sliter framover på en tilpasset måte som kanskje må til for å få de bedre og fungerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Skorstein skrev:

Det spiller liten rolle om det koster samfunnet en formue, sett igang tiltak og finn løsning på problemet isteden for å sitte å klage og mene at vi bare finner det på ! Jeg ser jo det selv at ting ikke fungerer i Norge og tenker at hvis det var sånn eller sånn så hadde problemet kanskje blitt betraktelig mindre eller og det hadde også kostet samfunnet mindre, hvis de j politikerne hadde investert mer. Man får ikke så veldig god hjelp skal jeg si deg og ikke så mye råd å få ! Og nav systemet er på trynet da de ikke er flinke til å hjelpe de som sliter framover på en tilpasset måte som kanskje må til for å få de bedre og fungerende. 

Hvorfor tror du innvarderne vil til Norge? Fordi vi har det så jævlig her? Mange land tilbyr ikke psykisk helsehjelp. 

Anonymkode: aac9b...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 15 år, og er helt sinnsykt lei av at alle SKAL ha en phsykisk sykdom, som de ikke egt har!

Jeg har selv slitt med deprisjon(heldigvis ikke nå lengre), men da gikk ikke jeg rundt og sa «jeg har deprisjon». Jeg holdt det for meg selv, og den eneste som visste det var mamma. Det var ikke fordi jeg sa det til henne, men fordi hun merket det.

Jeg føler at mange av de som sier at de lider av noe phsykisk bare sier det for oppmerksomhet, hvis de bare sier det til hvem som helst.

Jeg synes phsykisk syke er utrolig viktig, men samtidig så er det så sinnsykt mange på min alder som sier det bare for å si det.

Det er ikke slik at folk har blitt mer syke nå til dags enn før. Folk snakker bare mer om det. Selv om det også er mange som bare sier det, for å si det.

 

Anonymkode: 778aa...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har overhode ingen fordommer, men psykisk syke må neste også forstå hvilket helvete de kan være å omgås innimellom. Man kan ikke oppføre seg som man vil psykisk syk eller ikke, ellers forbeholder jeg meg også retten til å fjerne meg fra folk som gir meg problemer med deres oppførsel. Vet dette ikke omhandler alle, men de jeg kjenner med psykiske problemer har samtlige hatt en meget spesiell oppførsel som både indirekte, men også direkte har gått utover meg. Jeg burde sikkert tåle det, men beklager, det gjør jeg ikke 

Anonymkode: dd53c...0fb

Ikke alle med psykiske sykdommer er slemme. Noen lider i stillhet og er mer den redde/engstelige/underdanige typen som er veldig opptatt av å være til bry og har overdreven skyldfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 29.8.2017 den 19.00, Ruccula skrev:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Pensjon+-+statistikk/Nyheter/1-av-3-uføre-har-psykiske-lidelser

1 av 3 uføre har psykiske lidelser....

Jeg tror ikke nødvendigvis det er utelukkende positivt at disse diagnosene nå har blitt så utrolig akseptert. Jeg leste at 40% av alle skoleklasse jenter på siste år på ungdomskolen har "angst". Før i tiden ville vi sett på det som en naturlig del av å være tenåring og vokse opp. Det kan ER tøft!

Men nå skal alle ha en diagnose og lene seg på...."nei du skjønner jeg har angst" isteden for å suck it in og deal with it. 

Det å få en unødvendig diagnose kan bidra til å sykliggjøre og passifisere. 

Eller kan vi se det fra en annen side: det er ikke nødvendigvis folk som er sykere, men samfunnet som har blitt verre og hardere å leve i. Når folk sier at alt var bedre før så er det en sannhet i det. Det er for mange krav, for mye tidspress , og for mye teknologi. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg er enig i at det er mange som er uføre pga en psykisk lidelse, som stod i linken fra NAV, og jeg tenker nok at en del av disse har en restarbeidsevne. Problemet er at om man er syk, og ikke kan komme på jobb regelmessig så blir det vanskeligere for dem å komme seg på arbeidsmarkedet. Jeg synes det virkelig må være fokus på å kunne gi dem tilpasset arbeid, ikke fordi de er snyltere, men fordi jeg er sikker på at de som har mulighet til å jobbe litt faktisk ønsker dette. Alle føler behovet for å bidra og føle seg til nytte. Det er ikke godt å føle seg "ubrukelig", og ingen fortjener å føle seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Psykiske lidelser har fordommer mot seg i to varianter. Den første, at vi som har dem er farlige, sinnssyke, utilregnelige og kriminelle. At vi er voldelige og kan skade oss selv eller andre når som helst.

På den andre siden, som er like ille, er at vi er late og svake og ikke takler livet, så vi dikter opp diagnoser, snylter på NAV og lager kork på legekontorene.

Bonus: Forvirra jentunger som romantiserer depresjon, selvmord og spiseforstyrrelser og poserer på instagram med nutridrinkene sine.

Valget er fritt.

Endret av AmandaVI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AmandaVI skrev:

Psykiske lidelser har fordommer mot seg i to varianter. Den første, at vi som har dem er farlige, sinnssyke, utilregnelige og kriminelle. At vi er voldelige og kan skade oss selv eller andre når som helst.

På den andre siden, som er like ille, er at vi er late og svake og ikke takler livet, så vi dikter opp diagnoser, snylter på NAV og lager kork på legekontorene.

Bonus: Forvirra jentunger som romantiserer depresjon, selvmord og spiseforstyrrelser og poserer på instagram med nutridrinkene sine.

Valget er fritt.

Du mener alt dette er fordommer og vrøvl?

Anonymkode: 3cfa7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du mener alt dette er fordommer og vrøvl?

Anonymkode: 3cfa7...86d

Overforenklinger i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AmandaVI skrev:

Overforenklinger i de fleste tilfeller.

Jaha.

Anonymkode: 3cfa7...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...