Gå til innhold

Hvorfor er det fordommer mot psykisk syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 29/08/2017 at 12:38 PM, AnonymBruker said:

Selvfølgelig, men helt ærlig så tror jeg ikke at folk finner på at de er syke.

Jeg tror ikke nødvendigvis at så mange "finner på" psykiske sykdommer, selv om det nok finnes en del av de også, men jeg tror derimot at det er flere som gjør seg selv syke, eller sykere enn de hadde behøvd å være. I tillegg så har psykisk sykdom blitt mere "akseptert" enn det var for for eksempel 30+ år siden, og samfunnet, i denne SoMe-tidsepoken vi lever i, utsetter oss for mye mere crap enn før internett og sosiale medier ble poppis. Jeg tror også at det finnes mange som ikke takler motgang, og blir psykisk syk på den måten, ved at man på en måte gjør seg selv til sitt eget livs dommedagsprofet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.8.2017 den 12.52, Ruccula skrev:

Du tror det er helt tilfeldig at antall med psykiske problemer har EKSPLODERT de siste årene? 

Folk har alltid slitt med psykiske problemer.  At man har mer kunnskap om det i dag og at det ikke er like tabubelagt pga at folk tørr å stå frem og fordi det er mer opplyst om det i dag, betyr ikke at antall psykisk syke har eksplodert

På 29.8.2017 den 19.00, Ruccula skrev:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/Pensjon+-+statistikk/Nyheter/1-av-3-uføre-har-psykiske-lidelser

1 av 3 uføre har psykiske lidelser....

Jeg tror ikke nødvendigvis det er utelukkende positivt at disse diagnosene nå har blitt så utrolig akseptert. Jeg leste at 40% av alle skoleklasse jenter på siste år på ungdomskolen har "angst". Før i tiden ville vi sett på det som en naturlig del av å være tenåring og vokse opp. Det kan ER tøft!

Men nå skal alle ha en diagnose og lene seg på...."nei du skjønner jeg har angst" isteden for å suck it in og deal with it. 

Det å få en unødvendig diagnose kan bidra til å sykliggjøre og passifisere. 

«Før i tiden»? Hva vet du egentlig om hvor mange som slet før i tiden også? De som slet, slet ikke noe mindre «før i tiden», men måtte lide mer i stillhet. Heldigvis trenger ikke barna våre gjøre det i like stor grad i dag, da det er mer åpenhet, mer kunnskap og mer opplyst rundt denne problematikken i dag.

På 30.8.2017 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Har kanskje også noe med at vi som har slitt selv, jeg har f.eks. vært deppa, men tatt oss sammen, synes det er rart dere andre ikke gidder å gjøre det. 

Anonymkode: 854d1...794

Stor forskjell å være deppa og ha psykiske problemer. Er man f.eks deprimert så kan man ikke bare «ta seg sammen». Grunnen til det er fordi det er noe kjemisk som skjer i hjernen, som kan behandles med medisiner og/eller samtale terapi.

På 30.8.2017 den 15.34, AnonymBruker skrev:

Samme som med ME, det er en sykdom som ikke er målbar og diagnostiseres kun ut ifra pasientens egne utsagn. Det er relativt lett å jukse til seg papirer på at man ikke kan jobbe om man først går inn for det, og siden det plutselig er blitt så vanlig med psykiske sykdommer så vil det jo være naturlig å stille seg det spørsmålet om hvor mange av desse som egentlig bare er late og har vondt i viljen.

Anonymkode: d43fa...844

Late og vondt i viljen? Har aldri hørt om noen som er 100% friske, som ikke ønsker å være i arbeid og tjene sine egne penger, men heller vil stå utenfor arbeidslivet og motta penger fra Nav. At folk ikke vil opplyse om hva som feiler dem er en annen sak. Tabuet og stigmatiseringen ødlegger for dét.

På 30.8.2017 den 19.17, Peonjenta skrev:

En av grunnene er at alle rosabloggere skryter på seg en eller flere psyk. sykdommer.  Rosabloggere er jo ikke noen folk over 20 liker å bli assosiert med. 

Enkelte misbruker nok ordet angst og depresjon og det er synd, men utfordringene er ikke mindre reelle av den grunn. Folk «misbruker» jo ordet død også for den sakskyld. Betyr jo ikke at folk dør mer no enn av den grunn.  Jeg vet hvertfall om én veldig kjent «rosablogger» som har reell depresjon og angst. Og det er fantastisk at hun er åpen om det på bloggen sin, da kan unge jenter og gutter kjenne seg igjen og føle at de ikke er alene med det de går gjennom og at det finnes hjelp. I tillegg er det med på å ta bort tabuet om det, og det er utrolig viktig. Det kan faktisk redde liv. 

På 30.8.2017 den 20.18, Peonjenta skrev:

Ingen har 17 psykiske diagnoser og kan reise verden rundt, gå på alle røde løpere de blir invitert på, være med i realityshows, lage reklamer, youtubevideoer og musikkvideoer.  Syns du dette kjennetegner en person med ørtenogførti diagnoser?

Hvem har 17 eller ørten og førti diagnoser? Aldri hørt om noen som har så mange diagnoser skjønner du, så da blir det litt vanskelige å svare deg på spm ditt...

Anonymkode: c0e25...9df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.8.2017 at 10:25 AM, Hermine Grang said:

Enig i at det er mange fordommer mot psykisk syke. Folk synes vel det er vanskeligere å forstå det de ikke kan se. Virker heldigvis som om samfunnet er i endring, men ting går sent. 

Senest i 2014 så sa Forsvaret at de ikke ønsket at soldater som fikk psykiske skader fra krigshandlinger skulle anerkjennes på lik linje med de med fysiske skader. Soldater med fysisk skade fikk medalje og ble hedret for sitt offer. Soldater som fikk posttraumatisk stresslidelse fikk ingenting.  Heldigvis er det endret i dag, tror første medaljen ble utdelt i år.   Det sier jo litt om samfunnets holdninger når selv staten bruker såpass lang tid på å sidestille fysisk og psykiske skader.  

 

At forsvaret gjorde den endringen er tåpelig. Hvordan skal du sidestille noe som litt psykiske problemer med å få foten sin sprengt av? Ring meg når man er der at man kan gå et år i terapi og få foten til til å vokse ut igjen...

Anonymkode: 0d9f8...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At forsvaret gjorde den endringen er tåpelig. Hvordan skal du sidestille noe som litt psykiske problemer med å få foten sin sprengt av? Ring meg når man er der at man kan gå et år i terapi og få foten til til å vokse ut igjen...

Anonymkode: 0d9f8...47d

De er begge skadet for livet. Mange faller utenfor og blir ufør pga ptsl og enkelte blir rusmisbrukere og får livet sitt ødelagt, og noen tar livet sitt fordi de ikke klarer å leve med smertene av ptsl. Felles for de som får fysiske eller psykiske skader, er at de kan leve verdige liv påtross av skadene, det er individuelt. 

Anonymkode: c0e25...9df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis mangel på kunnskap..men mest, mangel på erfaring. Det er akkurat det fordommer kommer fra.  

Anonymkode: 94a4d...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk har alltid slitt med psykiske problemer.  At man har mer kunnskap om det i dag og at det ikke er like tabubelagt pga at folk tørr å stå frem og fordi det er mer opplyst om det i dag, betyr ikke at antall psykisk syke har eksplodert

«Før i tiden»? Hva vet du egentlig om hvor mange som slet før i tiden også? De som slet, slet ikke noe mindre «før i tiden», men måtte lide mer i stillhet. Heldigvis trenger ikke barna våre gjøre det i like stor grad i dag, da det er mer åpenhet, mer kunnskap og mer opplyst rundt denne problematikken i dag.

Stor forskjell å være deppa og ha psykiske problemer. Er man f.eks deprimert så kan man ikke bare «ta seg sammen». Grunnen til det er fordi det er noe kjemisk som skjer i hjernen, som kan behandles med medisiner og/eller samtale terapi.

Late og vondt i viljen? Har aldri hørt om noen som er 100% friske, som ikke ønsker å være i arbeid og tjene sine egne penger, men heller vil stå utenfor arbeidslivet og motta penger fra Nav. At folk ikke vil opplyse om hva som feiler dem er en annen sak. Tabuet og stigmatiseringen ødlegger for dét.

Enkelte misbruker nok ordet angst og depresjon og det er synd, men utfordringene er ikke mindre reelle av den grunn. Folk «misbruker» jo ordet død også for den sakskyld. Betyr jo ikke at folk dør mer no enn av den grunn.  Jeg vet hvertfall om én veldig kjent «rosablogger» som har reell depresjon og angst. Og det er fantastisk at hun er åpen om det på bloggen sin, da kan unge jenter og gutter kjenne seg igjen og føle at de ikke er alene med det de går gjennom og at det finnes hjelp. I tillegg er det med på å ta bort tabuet om det, og det er utrolig viktig. Det kan faktisk redde liv. 

Hvem har 17 eller ørten og førti diagnoser? Aldri hørt om noen som har så mange diagnoser skjønner du, så da blir det litt vanskelige å svare deg på spm ditt...

Anonymkode: c0e25...9df

Enig med deg i masse. Sophie Elise har påberopt seg utrolig mange diagnoser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ærlig om det på noen jobbintervjuer, fikk ikke jobb for å si det slik,

unnlot og fortelle det fikk jobb ved neste intervju

Anonymkode: f4b1e...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk og psykisk sykdom kan begge være mild, passelig eller ekstremt handikappende. Jeg foretrekker å miste føtter og armer fremfor å lide alvorlig psykisk lidelse da dette virkelig setter hele deg ut av spill. Terror er nettopp psykisk lidelse. 

Anonymkode: e1bea...da7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ærlig om det på noen jobbintervjuer, fikk ikke jobb for å si det slik,

unnlot og fortelle det fikk jobb ved neste intervju

Anonymkode: f4b1e...4f8

Hvilken psykisk lidelse har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur de som fordømmer psykisk syke aldri har opplevd å være psykisk syl selv. Jeg unner de å oppleve det, da endrer de som regel tankene sine.

Jeg husker da jeg var liten så snakket mine besteforeldre om folk som «slet med nervene». Det var skikkelig fæle greier den gangen også. Jeg husker de sa det med medfølelse og ett oppgitt nikk med hodet.

Så de feks Fru Andersen gå forbi så ble det snakket om den flotte hatten/kåpa/veska hun hadde kjøpt seg, samtidig ble det nevnt: Huff stakkars, hun sliter så med nervene.

Det er ikke tabubelagt lenger så folk tør å stå frem med det. Samtidig så trur jeg det er mange som ser på normale nedturer i livet som en psyskisk depresjon. 

Det stor forskjell på å være normalt lei seg og det å være deprimert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk er for dumme til å forstå hvor dumme de er. 

De skylder helt oppriktig på alt annet selv om kvisa står i ansiktet deres. 

Anonymkode: 361fd...c5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange deprimerte pga alle som i inkluderingens navn skal gjøre Norge ekstremt kjedelig. 

Anonymkode: 361fd...c5a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Flott kronikk hos Aftenposten.

Får man en liten kvise i ansiktet, så kan det resultere i "angst-anfall" eller hvis man ikke har råd til en latterlig dyr designer-veske eller jakke, så blir man ordentlig "deprimert" altså... 

Anonymkode: 52c6c...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2018 den 15.03, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg tror fordommer handler veldig mye om uvitenhet. Når folk ikke vet, er det lett å dømme. Når man faktisk har gått gjennom en del og ser sitt eget og andres liv i perspektiv, forstår man at det er snakk om sykdom og ikke latskap. 

Jeg er enig i det du skriver. Men ser i utgangspunktet virkelig ikke noe grunn til at folk dømmer andre, selv om de er uviten om ting. De burde heller ha slike meninger for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott kronikk hos Aftenposten.

Får man en liten kvise i ansiktet, så kan det resultere i "angst-anfall" eller hvis man ikke har råd til en latterlig dyr designer-veske eller jakke, så blir man ordentlig "deprimert" altså... 

Anonymkode: 52c6c...60d

Dette er så sykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott kronikk hos Aftenposten.

Får man en liten kvise i ansiktet, så kan det resultere i "angst-anfall" eller hvis man ikke har råd til en latterlig dyr designer-veske eller jakke, så blir man ordentlig "deprimert" altså... 

Anonymkode: 52c6c...60d

Dette er på grunn av press på blant annet skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6. mai 2018 den 22.50, Miklo Velka skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis at så mange "finner på" psykiske sykdommer, selv om det nok finnes en del av de også, men jeg tror derimot at det er flere som gjør seg selv syke, eller sykere enn de hadde behøvd å være. I tillegg så har psykisk sykdom blitt mere "akseptert" enn det var for for eksempel 30+ år siden, og samfunnet, i denne SoMe-tidsepoken vi lever i, utsetter oss for mye mere crap enn før internett og sosiale medier ble poppis. Jeg tror også at det finnes mange som ikke takler motgang, og blir psykisk syk på den måten, ved at man på en måte gjør seg selv til sitt eget livs dommedagsprofet.

Mange har nok omgivelser/miljø som gjør dem syke og sykere enn de hadde behøvd å være også. Mange kalde folk der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott kronikk hos Aftenposten.

Får man en liten kvise i ansiktet, så kan det resultere i "angst-anfall" eller hvis man ikke har råd til en latterlig dyr designer-veske eller jakke, så blir man ordentlig "deprimert" altså... 

Anonymkode: 52c6c...60d

Det var en god kronikk ja. Helt latterlig at det går an å gå i kjelleren for en jakke, og at man kan bli deprimert av en kvise. Jeg kan innrømme at jeg ikke ville på skolen første dag jeg fikk en kvise, men da det hadde gått en stund så forstod jeg at det var noe helt normalt og vanlig. Jeg ble ikke deprimert av det. Det er viktig å skille dette og reelle psykiske problemer (som jeg faktisk også har, og har gått til behandling for i over et år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv slitt med, og sliter fortsatt litt med PTSD, gjentatte depresjoner og angst, men har likevel "fordommer" mot noen psykisk syke. Grunnen til dette er at mange bruker sine psykiske plager/diagnoser som en unnskyldning til å sykemelde seg, eller søker oppmerksomhet overalt. All forskning viser at den beste medisinen mot psykiske plager er å være i arbeid, og selv om man sliter psykisk så trenger man ikke skryte av det til gud og hvermann. Jeg har fullført en bachelorgrad selv om jeg har slitt veldig mye, og jeg går ikke rundt med diagnosene mine i panna. Folk som gjør det, og som høster sympati over alt har jeg fordommer mot.

Anonymkode: b06f0...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhode ingen fordommer, men psykisk syke må neste også forstå hvilket helvete de kan være å omgås innimellom. Man kan ikke oppføre seg som man vil psykisk syk eller ikke, ellers forbeholder jeg meg også retten til å fjerne meg fra folk som gir meg problemer med deres oppførsel. Vet dette ikke omhandler alle, men de jeg kjenner med psykiske problemer har samtlige hatt en meget spesiell oppførsel som både indirekte, men også direkte har gått utover meg. Jeg burde sikkert tåle det, men beklager, det gjør jeg ikke 

Anonymkode: dd53c...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...