Gå til innhold

Hvorfor er det fordommer mot psykisk syke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er ingen sykdom. Hver gang forskningen på området kommer med ett nytt gjennombrudd for hva som er årsaken så hører man aldri om det igjen og prosjektet legges ned.

Anonymkode: 8eb5a...054

Det er jo det? Jeg kjenner ei som hadde så kraftig ME at hun kun var på skolen noen timer i uka (dette var på ungdomsskolen). Gikk hun på tur med hunden i 10 min måtte hun slappe av i flere timer. Hun har vært syk i mange år, gått til behandlinger som har vart i 1 mnd osv. Hun hadde alle symptomer bortsett fra å være deprimert. Så i hennes tilfelle var det ikke psykisk, men fysisk pga et flåttbitt tror jeg (borrelia)

Anonymkode: 435d2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.8.2017 den 12.52, Ruccula skrev:

Du tror det er helt tilfeldig at antall med psykiske problemer har EKSPLODERT de siste årene? 

Det er vel ikke tilfeldig? Har jo masse å gjøre med dagens samfunn og media sin rolle i å gi flere ungdommer dårlig selvtillit. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skiller man ut dem da? Om man først har fordommer og den skepsisen rundt hvor mange som er syke så har man jo ingen garanti på at personen man snakker med faktisk er en av dem. Ved mindre du er synlig vanskjøttet som ikke kan forveksles med latskap men faktisk sykdom. 

Anonymkode: d43fa...844

Nja, i min situasjon kan foreldrene mine se det på meg. De har kjent meg i mange år og kjenner meg godt. At en person som blir utsatt for omsorgssvikt, tatt fra de biologiske, vært inni barnevernet omtrent hele livet og hatt assistent hele veien ut ungdomsskolen pga en diagnose jeg fikk når jeg var 11, er det ikke så mye tvil om at har mye problemer. 

Her er en beskrivelse av meg: 

IMG_0121.PNG

IMG_0122.PNG

Anonymkode: 435d2...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skiller man ut dem da? Om man først har fordommer og den skepsisen rundt hvor mange som er syke så har man jo ingen garanti på at personen man snakker med faktisk er en av dem. Ved mindre du er synlig vanskjøttet som ikke kan forveksles med latskap men faktisk sykdom. 

Anonymkode: d43fa...844

En annen ting jeg vil legge til er at jeg veldig ofte tar på meg en maske. Jeg later som at ting går bra selv om det ikke gjør det. Har blitt flinkere til å være åpen enn det jeg var før, men jeg er aldri den som bruker psykiske problemer som unnskyldning (med mindre jeg må trekke meg unna sosiale situasjoner/turer fordi jeg vet jeg blir utslitt, men det er vel mer en forklaring enn en unnskyldning) Jeg kjemper og prøver å være sterk. Jeg presser meg så langt jeg klarer fordi jeg vil frem i samfunnet. Jeg vil lykkes og klare å leve et liv som de fleste andre. Derfor, etter studiene, skal jeg ha en jobb. Jeg nekter å sitte hjemme. Jeg trenger å føle meg til nytte og jeg vil bidra i samfunnet. Kanskje jeg ikke klarer 100 %, men jeg vil gjøre det jeg klarer og har kapasitet til. 

Anonymkode: 435d2...96f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, i min situasjon kan foreldrene mine se det på meg. De har kjent meg i mange år og kjenner meg godt. At en person som blir utsatt for omsorgssvikt, tatt fra de biologiske, vært inni barnevernet omtrent hele livet og hatt assistent hele veien ut ungdomsskolen pga en diagnose jeg fikk når jeg var 11, er det ikke så mye tvil om at har mye problemer. 

*snip*

 

Anonymkode: 435d2...96f

Det er vel ikke så mange, om noen, fordommer blant de som kjenner en godt og kan se hvor mye sykdommen påvirker deg, jeg snakker om de som har fordommer, og det er vel neppe noen av dem som oppsøker foreldrene dine for å få bekreftelse på på at det du sier er sant.

Jeg svarer bare på spørsmålet ditt om hvorfor jeg tror det er fordommer mot psykisk syke, ikke hvorvidt jeg tror du snakker sant eller ei. Usynlig sykdom som er blitt veldig vanlig = høy sannsynlighet for at en andel utnytter det at den er usynlig/ikke målbar. Hvor høy man tror denne andelen er kommer vel an på hvor sterke fordommer man har. 

Jeg er psykisk syk selv (bipolar) så jeg betviler absolutt ikke det faktum at det finnes psykiske lidelser. Jeg møter fordommer i langt større grad nå enn det jeg gjorde når jeg var anorektiker og folk kunne se på meg at jeg var syk (selv om det selvsagt var fordommer da også).

Anonymkode: d43fa...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/29/2017 at 7:13 AM, Ruccula said:

Jeg tror det har med mengden mennesker som plutselig har blitt psykisk syke de senere årene.  Før var skjelettsykdommer den store trenden, nå er "alle" psykisk syke. 

Det koster samfunnet en formue! 

Det har blitt så "in" å være psykisk syk at du knapt finner noen som ikke har angst i en eller annen form. Det virker som det har blitt en svær hvilepute for mange.  

Til dels enig med deg. Kanskje en del normale følelser og tilstander som følger med det å være levende har blitt sykeliggjort samtidig som virkelig utfordrende tilstander og sykdomsbilder har blitt mariginalisert og stigmatisert. Det er populære psykiske og upopulære lidelser. Samtidig så er det mye fasade og den kan skjule et innvendig helvete. Psykiatrien selv har heller ikke vært med å bidra i særlig positiv grad for å avmystifisere eller fjerne stigma rundt psykiske lidelser. Tvert i mot så har den vel vært den verste overgriperen i mange tilfeller. Verre en den som kanskje sørget for den psykiske lidelsen i utgangspunktet.

Anonymkode: 749b4...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8/29/2017 den 7.13, Ruccula skrev:

Jeg tror det har med mengden mennesker som plutselig har blitt psykisk syke de senere årene.  Før var skjelettsykdommer den store trenden, nå er "alle" psykisk syke. 

Det koster samfunnet en formue! 

Det har blitt så "in" å være psykisk syk at du knapt finner noen som ikke har angst i en eller annen form. Det virker som det har blitt en svær hvilepute for mange.  

Tenker ikke sånn i det hele tatt, tenker heller at vi har skapt oss et elite samfunn der folk ikke passer på hverandre men legger opp til "survival og the fittest" der "the fittest" har nådd helt urealistiske høyder så flere og flere faller utenfor og blir stående helt alene. Sånt skaper psykisk sykdom. Jeg tror folk er genuint sjuk og at grunnene til det ligger i at vi har et prestasjonssamfunn og ikke et inkluderende omsorgssamfunn på noe nivå. 

Anonymkode: 974b1...96e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi vi er klin gærne?

Det kan være en svøpe, og det kan være en velsignelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ME er ingen sykdom. Hver gang forskningen på området kommer med ett nytt gjennombrudd for hva som er årsaken så hører man aldri om det igjen og prosjektet legges ned.

Anonymkode: 8eb5a...054

Hvorfor mener du da folk legger seg på et mørkt rom i åresvis uten å kunne klare å gjøre noe annet enn å spise og sove?   Hadde en frisk person vært i stand til dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke så mange, om noen, fordommer blant de som kjenner en godt og kan se hvor mye sykdommen påvirker deg, jeg snakker om de som har fordommer, og det er vel neppe noen av dem som oppsøker foreldrene dine for å få bekreftelse på på at det du sier er sant.

Jeg svarer bare på spørsmålet ditt om hvorfor jeg tror det er fordommer mot psykisk syke, ikke hvorvidt jeg tror du snakker sant eller ei. Usynlig sykdom som er blitt veldig vanlig = høy sannsynlighet for at en andel utnytter det at den er usynlig/ikke målbar. Hvor høy man tror denne andelen er kommer vel an på hvor sterke fordommer man har. 

Jeg er psykisk syk selv (bipolar) så jeg betviler absolutt ikke det faktum at det finnes psykiske lidelser. Jeg møter fordommer i langt større grad nå enn det jeg gjorde når jeg var anorektiker og folk kunne se på meg at jeg var syk (selv om det selvsagt var fordommer da også).

Anonymkode: d43fa...844

Sant det du sier. Jeg merker generelt at jeg er opptatt med å forsvare meg selv, og at jeg fort tolker ting til at folk er imot meg. 

Det finnes nok mennesker som finner det på, mens andre som skjuler det de sliter med. Men ofte, hvis en person er virkelig syk, så merker man det på atferden eller kan se det på dem. Ikke i alle tilfeller (noen er mestre på å skjule ting), men om man er flinke til å lese andre så kan man til en viss grad merke det når det har gått en stund. 

Dumt at du møter flere fordommer nå. Ikke burde bli dømt for å ha det vanskelig, for ingen velger å bli syke. Sender deg en klem

Anonymkode: 435d2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til dels enig med deg. Kanskje en del normale følelser og tilstander som følger med det å være levende har blitt sykeliggjort samtidig som virkelig utfordrende tilstander og sykdomsbilder har blitt mariginalisert og stigmatisert. Det er populære psykiske og upopulære lidelser. Samtidig så er det mye fasade og den kan skjule et innvendig helvete. Psykiatrien selv har heller ikke vært med å bidra i særlig positiv grad for å avmystifisere eller fjerne stigma rundt psykiske lidelser. Tvert i mot så har den vel vært den verste overgriperen i mange tilfeller. Verre en den som kanskje sørget for den psykiske lidelsen i utgangspunktet.

Anonymkode: 749b4...1ca

Ja, er en del sykeliggjøring i samfunnet vårt

Anonymkode: 435d2...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Synes det er så trist. Mange sier at det er verre å ha en fysisk sykdom, eller at de som sliter psykisk må skjerpe seg. Men det er sykdom, Okei? Og man velger ikke sykdom, enten den er fysisk eller psykisk. Det er på tide å likestille dem.

 

Anonymkode: 435d2...96f

En av grunnene er at alle rosabloggere skryter på seg en eller flere psyk. sykdommer.  Rosabloggere er jo ikke noen folk over 20 liker å bli assosiert med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mystix skrev:

En av grunnene er at alle rosabloggere skryter på seg en eller flere psyk. sykdommer.  Rosabloggere er jo ikke noen folk over 20 liker å bli assosiert med. 

Skryter på seg? Det kan jo være de faktisk har en psykisk lidelse og at de prøver å skape mer åpenhet rundt det

Anonymkode: 435d2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skryter på seg? Det kan jo være de faktisk har en psykisk lidelse og at de prøver å skape mer åpenhet rundt det

Anonymkode: 435d2...96f

Ingen har 17 psykiske diagnoser og kan reise verden rundt, gå på alle røde løpere de blir invitert på, være med i realityshows, lage reklamer, youtubevideoer og musikkvideoer.  Syns du dette kjennetegner en person med ørtenogførti diagnoser?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2017 den 6.59, TMB skrev:

De som mener dette har aldri hatt en psykisk sykdom, eller hatt noen nært seg som sliter psykisk.

Nei.. det stemmer ikke. Det er faktisk veldig mange som har hatt nær familie med psykisk sykdom, som også mener at det "bare er tull". Det går selvsagt utover den som er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Mystix skrev:

Ingen har 17 psykiske diagnoser og kan reise verden rundt, gå på alle røde løpere de blir invitert på, være med i realityshows, lage reklamer, youtubevideoer og musikkvideoer.  Syns du dette kjennetegner en person med ørtenogførti diagnoser?

Selvfølgelig ikke. Svært få mennesker har så mange diagnoser. Men det kan være at noen av bloggerne har hatt vært deprimerte f.eks. Ordentlig deprimerte, ikke bare sånn: "Det regner, føler meg så deppa"

Anonymkode: 435d2...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Simbyxor skrev:

Nei.. det stemmer ikke. Det er faktisk veldig mange som har hatt nær familie med psykisk sykdom, som også mener at det "bare er tull". Det går selvsagt utover den som er syk.

Hvordan kan noen mene at psykisk sykdom er tull? Det er for meg ubegripelig.

Hvorfor blir da folk lagt inn med selvskading/suicidalitet? Fordi de har lyst? Neppe.

Hvorfor får noen spiseforstyrrelser og omtrent holder på å dø? For gøy? Heller ikke.

Hvorfor får folk hallusionasjer, hører stemmer eller mister kontakten med virkeligheten? Fordi de synes det er spennende å finne opp ting? Nei! Nei! Nei! 

Psykisk sykdom er ikke bare tull (til dem som måtte tenke det). Det er reel sykdom. Skjønner man ikke det har man ikke opplevd hvordan psykisk sykdom kan påvirke. Enig med deg i det du skriver med at dette går utover de menneskene som er syke. 

Anonymkode: 435d2...96f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jegskulleønskeat

Jeg tror fordommer handler veldig mye om uvitenhet. Når folk ikke vet, er det lett å dømme. Når man faktisk har gått gjennom en del og ser sitt eget og andres liv i perspektiv, forstår man at det er snakk om sykdom og ikke latskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid78

Det er mye manglende kunnskap ute og går. Pluss på at det er usynlig, så får du et godt grunnlag for fordommer. Det samme gjelder mange andre usynlige sykdommer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som benekter slikt er som regel enten mindre intelligente, eller veldig ignorante. 

Tror veldig mye koker ned til "jeg har aldri opplevd det, så da finnes det ikke", kombinert med det at du ikke kan se sykdommene fysisk. 

På samme måte som at mange benekter migrene, da de tror at det bare er snakk om lett hodepine "Alle har jo opplevd migrene, det er bare syt!". 

Anonymkode: 1f254...2e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...