Gå til innhold

Hva er egentlig dårlig samspill mellom mor og barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva legger du i ordet god samspill mellom mor og barn og hva er et dårlig samspill? Kan dårlig samspill alene være grunnen til omsorgsovertagelse i barnevernsaker? 

For eks: mor er for nervøs eller syk den dagen og ikke klarer å vise seg fra den beste siden som mor. Eller at mor ikke takler å bli observert og dermed gjør en dårlig jobb? Alt blir jo kunstig på en måte. Noen som har vært gjennom det? Hvordan var det? 

Har ingen sak, dette er bare spørsmål pga jeg lurer på dette :) 

Takk :) 

Anonymkode: 74b11...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker på dårlig samspill som at mor ikke responderer på barnets behov. 

Anonymkode: 34e3b...0d1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk eksempel på dårlig samspill mellom forelder og barn er at barnets behov blir dårlig dekket. Et annet veldig vanlig scenario med kanskje mindre fokus er at forelder tillegger barn meninger og agendaer et lite barn ikke evner å ha (feks at barnet er "slemt" heller enn ønsker oppmerksomhet og "manipulerende" heller enn neglisjert og panikkslagent og "trasser" heller enn tester ut egen vilje). Det tredje er at forelder tillegger barnet sine egne følelser og prakker sin egen vridde virkelighetsoppfatning på det. Dette kombineres gjerne med isolasjon av barnet. Et trolig eksempel på dette siste er moren i saken der jenten døde av sult, men det finnes i de mange saker i media der foreldrene føler seg "mobbet" (les: de har en alvorlig psykisk sykdom) av det offentlige.

Anonymkode: 403e3...9f6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med sunn tilknyttning oppsøker moren mye. Klenger og får noen ganger sinneutbrudd på moren. Et barn med dårlig tilknyttning tar sjelden kontakt med mor eller uttrykker følelser eller behov fordi de er vant til at mor ikke ser dem og vil være ifred.

Anonymkode: 9ca3d...5b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det at enten har du et godt samspill med barna eller har du det ikke? Og hvis barnevnet mener det er et dårlig samspill den ene gangen de er på besøk, får mor flere besøk "å gjøre sitt beste" på? Kan de ta barn ifra en mor som viser dårlig samspill? Altså dårlig samspill alene er en god grunn eller ikke?

Anonymkode: 74b11...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil som regel gjøre flere observasjoner av mor og barn om det første reiser uro. Bv er også klar over at noen ikke takler så godt å bli observert. De ser som regel fort forskjell på dårlig samspill og nervøs mor.

Anonymkode: ec526...da9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn med sunn tilknyttning oppsøker moren mye. Klenger og får noen ganger sinneutbrudd på moren.

Et klengende barn kan også være uttrykk for dårlig tilknytning.

Sitat

For eks: mor er for nervøs eller syk den dagen og ikke klarer å vise seg fra den beste siden som mor. Eller at mor ikke takler å bli observert og dermed gjør en dårlig jobb?

 

Sitat

Kan de ta barn ifra en mor som viser dårlig samspill? Altså dårlig samspill alene er en god grunn eller ikke?

Det er forskjell på "dårlig samspill" og "skadelig samspill". Er samspillet, eller mangelen på samspill, til skade for barnet, så skal barnevernet sette i verk tiltak. Men dette avgjøres ikke etter en enkelt observasjon. Som du sier kan moren være nervøs eller ha en dårlig dag. En trenet observatør kan se dette. Viktigere er hvordan barnet henvender seg til mor. Da ser man hva barnet er vant til.

Dårlig samspill er ikke alltid moren sin feil. Barnet kan ha psykiske vansker som påvirker samspillet negativt.

 

Endret av Horten Market
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et klassisk eksempel på dårlig samspill mellom forelder og barn er at barnets behov blir dårlig dekket. Et annet veldig vanlig scenario med kanskje mindre fokus er at forelder tillegger barn meninger og agendaer et lite barn ikke evner å ha (feks at barnet er "slemt" heller enn ønsker oppmerksomhet og "manipulerende" heller enn neglisjert og panikkslagent og "trasser" heller enn tester ut egen vilje). Det tredje er at forelder tillegger barnet sine egne følelser og prakker sin egen vridde virkelighetsoppfatning på det. Dette kombineres gjerne med isolasjon av barnet. Et trolig eksempel på dette siste er moren i saken der jenten døde av sult, men det finnes i de mange saker i media der foreldrene føler seg "mobbet" (les: de har en alvorlig psykisk sykdom) av det offentlige.

Anonymkode: 403e3...9f6

Dette, pluss mentaliseringsevne.

Anonymkode: 91206...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Horten Market skrev:

Et klengende barn kan også være uttrykk for dårlig tilknytning.

 

Det er forskjell på "dårlig samspill" og "skadelig samspill". Er samspillet, eller mangelen på samspill, til skade for barnet, så skal barnevernet sette i verk tiltak. Men dette avgjøres ikke etter en enkelt observasjon. Som du sier kan moren være nervøs eller ha en dårlig dag. En trenet observatør kan se dette. Viktigere er hvordan barnet henvender seg til mor. Da ser man hva barnet er vant til.

 

Nesten alle fra barselgruppen min, har klengete barn. Gud så elendige mødre vi er da! :)

Anonymkode: bca9d...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle fra barselgruppen min, har klengete barn. Gud så elendige mødre vi er da! :)

"Et klengende barn kan også være uttrykk for dårlig tilknytning." Altså ikke ethvert klengende barn. Man observerer hvilke situasjoner barnet klenger, hyppighet, osv. Trygg klenging vs utrygg klenging.

Endret av Horten Market
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Horten Market skrev:

"Et klengende barn kan også være uttrykk for dårlig tilknytning." Altså ikke ethvert klengende barn. Man observerer hvilke situasjoner barnet klenger, hyppighet, osv. Trygg klenging vs utrygg klenging.

Og alder på barnet spiller en rolle. Midt i værste seoerrasjonsangst perioden rundt 8-10 mnd. Er jo de fleste barn 'klengete'...

Anonymkode: 2ca63...7a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal vurdere deg. Det er en totalt uaktuell problemstilling. Slutt å gruble på disse tingene, du mater angsten. Atter en gang, les gjerne om samspill mor/barn, barns utvikling, barneoppdragelse osv hvis du genuint lurer på masse rundt det, og ønsker å være den perfekte foreldrer (det er veldig mye interessant, lån på biblioteket). Men du er paranoid, du er jo ikke interessert i å bli en bedre mor het (altså, jeg tror du er god nok), du er kun ute etter å lese om barnevernet. Dette handler aldri om deg eller ditt barn (som jo er viktige), men barnevernet, som er helt og totalt irrelevant all den tid du aldri har hatt med dem å gjøre. Slutt! For din egen del, du et syk, du må forsøke å bli bedre!

Anonymkode: 6d34c...4e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samspill handler om kommuniksjon, sensitivitet, initiativ, aldersadekvat respons og trygghet.

Et godt samspill er der barn og foreldre har en god kommunikasjon (dvs. at foreldrene forbereder, tryggher, hjelper og bistår). Der foreldre i større grad tar initiativ og responderer adekvat når barnet tar initiativ. Det er et samspill der barnet kjenner igjen det foreldrene gjør og responderer. Det er et samspill der barnet kan utforske, men søker tilbake for påfyll av trygghet (Trygghetssirkelen). Det er et samspill der foreldre er sensitiv og klarer å tolke barnets signaler.

Et godt samspill har også krangler, diskusjoner, uenigheter, barn som ikke hører etter, foreldre som er slitne etc. Men det grunnleggende ligger fortsatt i bunnen og barna er trygge på foreldrene også i slike situasjoner.

For  de fleste ligger dette i intuitive ferdigheter man har med seg fra sin egen barndom, mens andre må lære og øve.

Anonymkode: 70946...4a1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig samspill når barnet er veldig ungt, før det har fått språk, at moren ikke leser barnet godt nok. Moren skjønner ikke når barnet skal ha mat, eller misforstår og gir babyen for mye mat. Hvis moren ikke skifter bleie når barnet trenger det. Hvis moren tar opp babyen som f.eks ligger og sover, når babyen trenger å sove, eller motsatt - ikke tar opp barnet slik at det blir liggende å gråte lenge i senga. 

Til Anonymkode: 6d34c...4e2: Hvis du leser HI så ser du at TS ikke spurte om sin egen situasjon, men generelt. Hun skrev at hun ikke har en sak, men bare lurer på det. Altså en generell spørsmålstilling. 

Anonymkode: 1c3df...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig samspill når barnet er veldig ungt, før det har fått språk, at moren ikke leser barnet godt nok. Moren skjønner ikke når barnet skal ha mat, eller misforstår og gir babyen for mye mat. Hvis moren ikke skifter bleie når barnet trenger det. Hvis moren tar opp babyen som f.eks ligger og sover, når babyen trenger å sove, eller motsatt - ikke tar opp barnet slik at det blir liggende å gråte lenge i senga. 

Til Anonymkode: 6d34c...4e2: Hvis du leser HI så ser du at TS ikke spurte om sin egen situasjon, men generelt. Hun skrev at hun ikke har en sak, men bare lurer på det. Altså en generell spørsmålstilling. 

Anonymkode: 1c3df...834

Annen ab her, men - denne trådstarter har postet gjentatte ganger om tilknytning, samspill, barnevernet, hva det vil si å være en god mor osv, hvor det skinner klart igjennom at TS er svært redd for dette. Derav kommentaren, som jeg forøvrig er helt enig i. 

Anonymkode: 5f645...f46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig samspill når barnet er veldig ungt, før det har fått språk, at moren ikke leser barnet godt nok. Moren skjønner ikke når barnet skal ha mat, eller misforstår og gir babyen for mye mat. Hvis moren ikke skifter bleie når barnet trenger det. Hvis moren tar opp babyen som f.eks ligger og sover, når babyen trenger å sove, eller motsatt - ikke tar opp barnet slik at det blir liggende å gråte lenge i senga. 

Til Anonymkode: 6d34c...4e2: Hvis du leser HI så ser du at TS ikke spurte om sin egen situasjon, men generelt. Hun skrev at hun ikke har en sak, men bare lurer på det. Altså en generell spørsmålstilling. 

Anonymkode: 1c3df...834

Det hun spør generelt om er "hva ser barnevernet etter, hva hvis mor er nervøs, hva tenker barnevernet om dette, kan en dårlig samspill føre til omsorgsovertakelse". Hun har lurt nå i fem tråder om dagen på tilsvarende problemstillinger:   ikke hva som er bra, eller hvordan har andre det, eller om hun gjør noe som ikke er optimalt, men " kan barnevernet ta barnet mitt?? Kan barnevernet ta barnet mitt??? Er det en ørliten mulighet at de kommer og tar barnet mitt uten grunn??? Barer lurer, kan det skje? Hvis vennene mine er psykopater uten at jeg vet det? Hvis gardinene er for? Hvis noen ser meg bustete på håret? Jeg er så redd, hvis barnevernet ser jeg er redd, da tar de kanskje barnet mitt ikke sant??"

Barnevernet blir bare blandet inn hvis noen er bekymret for barnets omsorgssituasjon. Ingen er det her. Barnevernet vurderer samlet omsorgssituasjon for barnet i dag, ikke mors hår eller nervøsitet. Hvis man sliter med psykiske plager bedrer man barns omsorgssituasjon ved å ta tak i dem, gå i behandling og bli frisk. Dette vet ts. Men hun sliter med angst og tvangstanker/paranoia rettet mot barnevernet. Samspillet mellom mor og barn har hun fått gode tilbakemeldinger på fra flere i RL.

Anonymkode: 6d34c...4e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her. Jeg bare lurer. Ja, angsten ligger til grunn, men som sagt jeg har en del spørsmål ang dette, da dette har delvis begynt å interessere meg. Det med samspill og hva er egentlig grunnen til at barnevernet tar barn. Dette har litt med at jeg har lest mye negativt på nettet om bv, både her på forumet og andre steder. Så lurer egentlig bare på, er det virkelig så håpløst som enkelte skal ha det til? Og så lurer jeg på det med samspill, hvordan samspillet mitt er osv. Jeg vil gjerne lese om det, jeg vil bli enda bedre mor. Men går ut ifra at jeg hadde fått høre det fra noen dersom samspillet var dårlig? Helsesøster, leger osv. Men ingen reagerer, da er alt fint? Jeg går til psykolog, men disse tankene er ikke så lett å bli kvitt. Så derfor vil jeg lese enda mer om temaet, slik at jeg vet med 100 % sikkerhet at samspillet er god nok. I tilfelle noen skulle vurdere meg en dag. Ikke sikkert det skjer, men bekymringen kan komme ved en misforståelse eller noen andre som tror at noe er galt uten at det er det. Vet ikke. Jeg kan jo ikke vite hva folk rundt oss tenker. Jeg er veldig usikker av meg, og er redd jeg virker som en idiot og folk ser det. Men ja. Jeg gir meg her. Jeg vet at jeg ikke blir mer beroliget her inne. Hadde bare en del spørsmål som er på en måte greit å vite. Lurte også på om det går an å bytte saksbehandleren hos bv dersom man får en sak en dag. En saksbehandler som kanskje forstår litt bedre hvis samspillet skulle gå gale, at mor er nervøs osv. Men for all del. Jeg kan lese signaler barnet mitt sender ut. Og jeg ser også (inkludert resten av familien) at barnet har det kjempefint. Det er snakk om et avbalansert, rolig, men nysgjerrig barn som smiler stort sett hele tiden. Har rutiner, grenser og trygge omgivelser rundt seg til enhver tid. 

Anonymkode: 74b11...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Jeg bare lurer. Ja, angsten ligger til grunn, men som sagt jeg har en del spørsmål ang dette, da dette har delvis begynt å interessere meg. Det med samspill og hva er egentlig grunnen til at barnevernet tar barn. Dette har litt med at jeg har lest mye negativt på nettet om bv, både her på forumet og andre steder. Så lurer egentlig bare på, er det virkelig så håpløst som enkelte skal ha det til? Og så lurer jeg på det med samspill, hvordan samspillet mitt er osv. Jeg vil gjerne lese om det, jeg vil bli enda bedre mor. Men går ut ifra at jeg hadde fått høre det fra noen dersom samspillet var dårlig? Helsesøster, leger osv. Men ingen reagerer, da er alt fint? Jeg går til psykolog, men disse tankene er ikke så lett å bli kvitt. Så derfor vil jeg lese enda mer om temaet, slik at jeg vet med 100 % sikkerhet at samspillet er god nok. I tilfelle noen skulle vurdere meg en dag. Ikke sikkert det skjer, men bekymringen kan komme ved en misforståelse eller noen andre som tror at noe er galt uten at det er det. Vet ikke. Jeg kan jo ikke vite hva folk rundt oss tenker. Jeg er veldig usikker av meg, og er redd jeg virker som en idiot og folk ser det. Men ja. Jeg gir meg her. Jeg vet at jeg ikke blir mer beroliget her inne. Hadde bare en del spørsmål som er på en måte greit å vite. Lurte også på om det går an å bytte saksbehandleren hos bv dersom man får en sak en dag. En saksbehandler som kanskje forstår litt bedre hvis samspillet skulle gå gale, at mor er nervøs osv. Men for all del. Jeg kan lese signaler barnet mitt sender ut. Og jeg ser også (inkludert resten av familien) at barnet har det kjempefint. Det er snakk om et avbalansert, rolig, men nysgjerrig barn som smiler stort sett hele tiden. Har rutiner, grenser og trygge omgivelser rundt seg til enhver tid. 

Anonymkode: 74b11...6d3

Grunnen til at barnevernet blur involvert i familier, og det av og til skjer omsorgsovertakelser, er at de vurderer det som direkte skadelig for barnet å bli hos begge sine foreldre, enten akutt for det er en fare for skade, eller etter lengre tid fordi foreldrene anses som ikke veiledbare og ikke kommer til å forandre seg i positiv retning eller barna må få bedre omsorg i mellomtiden. Hvis et barn får god omsorg, "tar de ikke barnet". De blir heller aldri involvert som regel. Noen få får ubegrunnede bekymringsmeldinger, da blir saken fort henlagt. Men dette vet du.  Du motsier deg selv. Det er barnevernet og kun barnevernet du er opptatt av her. Én ting er å være interessert i samspill mellom barn og foreldre, men så lenge ditt samspill med ditt barn er bra, og dere to har det bra sammen, og verken du eller barnet oppfører dere på noen måte som tilsier at noe bør endres, er det jo bra. 

Skaff deg nå en bok om trygghetsiskelen/circle of security. Der kan du lese mye om samspill.

Anonymkode: 6d34c...4e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, men ble observert av bup en gang ( samspill med minn grunnet bokstavdiagnose ) de bare smilte bredt, har nemlig alltid hatt en fantastisk relasjon, har du det-er det bare der. Det blir som lek og annen sosial kompetanse " gi og ta "

Anonymkode: 91206...26f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil gjerne skaffe meg noen bøker jeg kan lese for å bli enda bedre. Men ja, grunnen til alle de trådene er nok frykten for bv. Og at dersom bv blir involvert så "finner de noe" de er misfornøyd med, alt for å finne noe på meg. Noen påstår at det er det de gjør, når de først får en melding så går de inn i en familie og bare leter etter noe for å ta foreldre på. Slik er min oppfatning, håper jeg tar veldig feil der.

ts

Anonymkode: 74b11...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...