Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet at dette kun gjelder dersom ikke annet fremgår av markedsføring eller er avtalt.

Norges Eiendomsmeglerforbund - Løsøre og tilbehør

Anonymkode: 1637e...9ba

Jada, alle vet det, derfor skrev jeg heller ikke det i tillegg. For vet du hva, det er ikke relevant for avsporingen om moren som solgte huset sitt og sukket over at fastmøblene måtte stå igjen. 

Anonymkode: ab39a...91f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada, alle vet det, derfor skrev jeg heller ikke det i tillegg. For vet du hva, det er ikke relevant for avsporingen om moren som solgte huset sitt og sukket over at fastmøblene måtte stå igjen. 

Anonymkode: ab39a...91f

fordi alle vet det, skrev du det ikke, samtidig som du skrev noe annet som alle vet. Nice try.

Anonymkode: 1637e...9ba

• Liker 3
Skrevet

Om vi har ødelagt noe i leiligheten og ikke har depositumskonto.. Hvordan gjelder reglene da? I kontrakten står det at vi skal ha levert 13000 i depositum, men det skjedde jo aldri. Fikk tilbake depositumet av forige eier. 

Anonymkode: e9f54...029

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om vi har ødelagt noe i leiligheten og ikke har depositumskonto.. Hvordan gjelder reglene da? I kontrakten står det at vi skal ha levert 13000 i depositum, men det skjedde jo aldri. Fikk tilbake depositumet av forige eier. 

Dere må selvfølgelig erstatte det dere har ødelagt, uavhengig av om dere har betalt depositum.

Anonymkode: 7276e...978

Skrevet

Ta med det dere eier. Hvis huseier reagerer, svar frekt og spydig.

Anonymkode: c5767...175

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må selvfølgelig erstatte det dere har ødelagt, uavhengig av om dere har betalt depositum.

Jeg vet ikke om at vi har ødelagt noe da. 

Men redd for hva huseier kan finne på framover. Snart flyttet ut nå. Skal ut innen 1 september. 

Skrevet

Her er det eventuelt selger som har dummet seg ut. Hovedregelen er at fastmonterte møbler og taklamper følger med ved salg. Dette er det imidlertid fullt mulig å fravike. Da vi kjøpte leilighet sto det f.eks. presisert at ingen taklamper medfølger. Det samme skulle, og burde, selger gjort for utleiedelen. 

Hvis selger har dummet seg ut er det selvfølgelig ikke noe som skal gå utover leietaker, men er en sak mellom selger og kjøper. Derfor ville jeg tatt med meg alle møbler med ren samvittighet. 

Ser du er redd for at kjøper skal skape kaos TS. Derfot anbefaler jeg deg å ta bilder av leiligheten i rengjort stand før dere flytter, samt å ta med en type overtakelsesprotokoll når han skal gå gjennom leiligheten ved utflytt. Få han til å skrive under på at alt er i orden, så kan han ikke komme med en hel masse krav i ettertid.

• Liker 7
Skrevet

Husleieloven §10.2: "Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap"

Det vil si at både skap, skoskap, lamper med feste etc. kan du bli pålagt å måtte sette igjen

Anonymkode: 5309e...7a2

Skrevet

At klesskap følger med huset er ganske vanlig. Men den gamle huseieren kan ikke selge dine ting. Så da kan du ta med deg skapet ditt selvsagt (og resten av møblene dine), så får ny huseier i såfall be gammel huseier betale for tilsvarende.

Anonymkode: bee33...07e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husleieloven §10.2: "Fast inventar som leieren har brakt inn i husrommet, tilfaller utleieren hvis utskilling ville medføre uforholdsmessige omkostninger eller urimelig verditap"

Det vil si at både skap, skoskap, lamper med feste etc. kan du bli pålagt å måtte sette igjen

Uforholdsmessige omkostninger gjelder så klart ikke vanlige ting som et garderobeskap. 

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder ikke det hvis f.eks. veggen blir ødelagt om hun tar det med seg? F.eks. at hun demonterer og tar med seg varmepumpen hun har fått installert? Eller tar med seg parketten? Eller det nye kjøkkenet hun satte opp?

Anonymkode: bee33...07e

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, melly666 skrev:

Uforholdsmessige omkostninger gjelder så klart ikke vanlige ting som et garderobeskap. 

Hvorfor er det så klart? Mulig at det ikke er det, men leietager kan påregne å måtte sette igjen fast inventar

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyttet inn i en leilighet for 2 år siden. I oktober i fjord ble huset solgt og nye eiere har flyttet inn. Jeg har fått ny jobb og vidriver nå å flytter ut. 

Dreiv å tok ned garderobeskapet vårt og så kom huseier og lurte på hvorfor vi pakket ned garderobeskapet for det tilhørte han. I tillegg mete han at skoskapet i gangen er hans. Han hadde fått beskjed om da han kjøpte huset at garderobeskap og ting som er festet til veggen tilhører huset. Han ble sint og sa han krevde at dette er han sitt. Og at han krever i så fall penger for det om jeg tar det med meg. 

Jeg vet om en slik regel, men den gjelder da for helvete ikke i en utleieleilighet som var umøblert da vi kom hit? Garderobeskapet kjøpte vi nytt til over 7000 kr.

Hva gjør jeg nå ? Og hvor langt kommer han med dette? 

Det du har kjøpt er ikke hans. Det som eventuelt sto der når dere kom er hans. Skal han ha tv-en din også liksom. Neidu, den går nok ikke. Ta det med deg med god samvittighet.

• Liker 5
Skrevet

Dersom selger ikke har spesifisert i salgsprospektet at fastmonterte ting, innkludert skap, ikke følger med i handelen, så har ny eier kjøpt hus/boligen med skap og lamper. Sånn er regelen. 

Her er det selger du må gå mot, dersom du ikke har kvitteringer eller kontoutskrifter på at du har kjøpt og betalt det som naturlig skal følge med boligen ved salg. 

Anonymkode: 68de6...86e

Logisk, er du jurist?

Jeg er ikke jurist men vurderer det litt annerledes. Utleier har kjøpt skapene dine av en som ikke eide de, og det bør være en sak mellom utleier og han som solgte til utleier. 

• Liker 5
Skrevet

Det her er ikke noe å lage et problem ut av, gamle huseier kunne ikke selge dine ting og burde ha skrevet det da han solgte boligen, det gjorde han ikke, så han har solgt dine ting - noe han ikke har lov til. Her må ny eier ta kontakt med han som solgte huset og finne en løsning. Du tar med deg dine ting, om forrige huseier tar kontakt med deg for å betale for tingene for å la de stå igjen kan du vurdere det, men det her er ikke ditt problem. Om den du leier av kommer med urimelige krav i ettertid er det bare å bestride kravene og forklare hva som har skjedd.

Dette ordner seg :) 

Anonymkode: 56df8...6a5

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erstatt det dere har ødelagt, med fratrekk for normal slitasje. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å ta med seg et skap vil på ingen måte medføre uforholdsmessige omkostninger eller rimelig verditap. Det er ingenting som blir ødelagt (f.eks en vegg eller et stort hull i taket) av at TS tar med seg skapet hun har kjøpt. 

Tidligere huseier har like liten rett til å selge møblene som TS har kjøpt som jeg har til å selge med uteboden, lekestativet eller utemøblene til naboen når jeg skal selge.

Anonymkode: 00951...585

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så klart? Mulig at det ikke er det, men leietager kan påregne å måtte sette igjen fast inventar

Fordi hvis den hadde omfattet helt vanlige møbler ville ingen ønsket å leie umøblert, i frykt om at utleier bare tok over møblene deres. Det hadde rett og slett vært en ulogisk og lite rimelig bestemmelse. Videre er det grenser for hvor store kostnader det blir av å pynte litt på en vegg etter at et garderobeskap har stått der.

Ser i rettsdata at bestemmelsen gjelder løsøre som er inkorporert i eiendommen på en slik måte at det ikke uten videre kan fjernes, f.eks. røropplegg og sanitærutstyr. Videre kan man på visse vilkår få erstattet verdien.

• Liker 8
Skrevet

Men klesskapet og skoskapet er ikke festet til veggen. Bokhylla er festet bak fprdi den vinglet litt, men det medfører ikke noe stort hull i veggen. 

Vi spurte tidligere huseier om vi kunne henge opp ting på veggen og det var greit. Så lenge vi ikke lager digre hull selvfølgelig. Dette har vi også skriftlig. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har nok kasta kvittering, men har en melding med tidligere eier av huset der jeg har spurt om skapet som stor der tilhørte leiligheten eller ikke. ( med tanke på om vi måtte ha eget eller ikke) Der huseier svarte at det er tidligere leietaker sitt. 

I kaoset her er det ikke lett å finne igjen kvitteringer nå, men nesten sikker på at vi kastet den. Ikke noe er festet til veggen. Og det kan da ikke gjelde utleieenheten den regelen der? Faen altså! Siste jeg trenger i alt kaoset. 

Er det ikke fastskrudd, så er det ikke fastskrudd. Da er det løst og følger ikke leigligheten med mindre det er avtalt. (Forbehold, jeg er ikke jurust).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...