Pipaluk Skrevet 23. august 2017 #1 Del Skrevet 23. august 2017 Jeg så på en nederlandsk dokumentar. Jeg har ikke hørt mye på det språket, men for meg så hører det ut som om de lager noen harkelyder når de prater. Når jeg harker så får jeg en ubehagelig følelser i munnen. Harker de virkelig eller høres det bare slik ut? Er det ubehagelig å lære å Uttale nederlandske ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 23. august 2017 #2 Del Skrevet 23. august 2017 Jupp. Morten Harket, så da får vi også gjøre det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 23. august 2017 #3 Del Skrevet 23. august 2017 (endret) Jeg kan ikke nederlandsk, men er ikke denne harkelyden den samme som ch-lyden på tysk? Ach so, auch, versuchen etc. Den er ikke vanskelig å få til, synes jeg da, får jeg vel tilføye. Endret 23. august 2017 av Arabella 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 24. august 2017 #4 Del Skrevet 24. august 2017 Bare å se for seg at en har ved et uhell fått en mygg innerst på tunga/svelger den nesten og den vil en ha ut igjen = "hark!" Merkelig, men fint språk det der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2017 #5 Del Skrevet 24. august 2017 Jeg snakker nederlandsk. Og det er ingen harking involvert. Norsk og nederlandsk har masse felles. Anonymkode: c78a2...8a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 24. august 2017 #6 Del Skrevet 24. august 2017 ? ...og hva kaller du da den spesielle lyden som nederlenderne gjør når de praktiserer sitt språk? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. august 2017 #7 Del Skrevet 24. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker nederlandsk. Og det er ingen harking involvert. Norsk og nederlandsk har masse felles. Anonymkode: c78a2...8a3 Er det ikke G'en som uttales med en lyd som minner om harking? Det høres i alle fall litt sånn ut hvis man skal si "god dag" på nederlandsk. Forøvrig har jeg lest at nederlandsk er det språket som er lettest å lære for nordmenn hvis man ser bort i fra svensk og dansk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 24. august 2017 #8 Del Skrevet 24. august 2017 Og jeg har ved selv....hørsel, hørt fra nederlender at det er kjempelett å lære seg norsk. Han hadde ikke brukt mange mnd. på det og han snakket bra. Mulig at han hadde språkøre da, men likevel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. august 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 24. august 2017 26 minutter siden, Perelandra skrev: Er det ikke G'en som uttales med en lyd som minner om harking? Det høres i alle fall litt sånn ut hvis man skal si "god dag" på nederlandsk. Forøvrig har jeg lest at nederlandsk er det språket som er lettest å lære for nordmenn hvis man ser bort i fra svensk og dansk. Det letteste språket er utvilsomt Afrikaans, som snakkes i Sør-afrika. Det omtales ofte som kjøkken-hollandsk, da den har en svært forenklet grammatikk, uten kasus og sterke verb. Ordstillingen ser som på norsk. Mange ord er svært like. http://www.oocities.org/mosvends/afr.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. august 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 24. august 2017 24 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Og jeg har ved selv....hørsel, hørt fra nederlender at det er kjempelett å lære seg norsk. Han hadde ikke brukt mange mnd. på det og han snakket bra. Mulig at han hadde språkøre da, men likevel. Det er nok individuelt. Jeg snakket med en nederlender, som sa at hun slet veldig med å lære seg norsk. Kanskje hun ikke har så godt språkøre, men ble skuffet da hun trodde at prosessen skulle bli enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 24. august 2017 #11 Del Skrevet 24. august 2017 Harking? Nei!! Absolutt ikke. De som gjør det snakker overdrevnt for feks. komisk effekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 24. august 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 24. august 2017 Snakker de nederlandsk i Belgia også?. Vet om en som kommer derifra og sa at språket var nederlandsk og ikke flamsk, som jeg trodde de kalte det. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 24. august 2017 #13 Del Skrevet 24. august 2017 2 timer siden, Pipaluk skrev: Snakker de nederlandsk i Belgia også?. Vet om en som kommer derifra og sa at språket var nederlandsk og ikke flamsk, som jeg trodde de kalte det. Noen som vet? Er ikke flamsk en dialektform av nederlandsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 25. august 2017 #14 Del Skrevet 25. august 2017 Jeg har familie i Belgia og de snakker nederlandsk/flamsk. Det er akkurat det samme med noen mindre variasjoner, også har du de fransktalende men det blir jo noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. august 2017 Forfatter #15 Del Skrevet 25. august 2017 er dette flamsk eller vanlig nederlandsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 26. august 2017 Forfatter #16 Del Skrevet 26. august 2017 På 25. august 2017 den 8.14, Antoinette skrev: Jeg har familie i Belgia og de snakker nederlandsk/flamsk. Det er akkurat det samme med noen mindre variasjoner, også har du de fransktalende men det blir jo noe annet. Er språkene like skriftlig? Er det bare en talemålsvariant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 26. august 2017 #17 Del Skrevet 26. august 2017 25 minutter siden, Pipaluk skrev: Er språkene like skriftlig? Er det bare en talemålsvariant? De er like skriftlig ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå