Gå til innhold

Må en harke for å snakke nederlandsk?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg så på en nederlandsk dokumentar. Jeg har ikke hørt mye på det språket, men for meg så hører det ut som om de lager noen harkelyder når de prater.  Når jeg harker så får jeg en ubehagelig følelser i munnen. Harker de virkelig eller høres det bare slik ut? Er det ubehagelig å lære å Uttale nederlandske ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke nederlandsk, men er ikke denne harkelyden den samme som ch-lyden på tysk? Ach so, auch, versuchen etc. Den er ikke vanskelig å få til, synes jeg da, får jeg vel tilføye. :)

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se for seg at en har ved et uhell fått en mygg innerst på tunga/svelger den nesten
og den vil en ha ut igjen = "hark!"  Merkelig, men fint språk det der. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker nederlandsk. Og det er ingen harking involvert. 

Norsk og nederlandsk har masse felles. 

Anonymkode: c78a2...8a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? ...og hva kaller du da den spesielle lyden som nederlenderne gjør når de praktiserer sitt språk? :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker nederlandsk. Og det er ingen harking involvert. 

Norsk og nederlandsk har masse felles. 

Anonymkode: c78a2...8a3

Er det ikke G'en som uttales med en lyd som minner om harking? Det høres i alle fall litt sånn ut hvis man skal si "god dag" på nederlandsk. Forøvrig har jeg lest at nederlandsk er det språket som er lettest å lære for nordmenn hvis man ser bort i fra svensk og dansk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ved selv....hørsel, hørt fra nederlender at det er kjempelett å lære seg norsk.
Han hadde ikke brukt mange mnd. på det og han snakket bra. Mulig at han hadde språkøre da, men likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Perelandra skrev:

Er det ikke G'en som uttales med en lyd som minner om harking? Det høres i alle fall litt sånn ut hvis man skal si "god dag" på nederlandsk. Forøvrig har jeg lest at nederlandsk er det språket som er lettest å lære for nordmenn hvis man ser bort i fra svensk og dansk.

Det letteste språket er utvilsomt Afrikaans, som snakkes i Sør-afrika. Det omtales ofte som kjøkken-hollandsk, da den har en svært forenklet grammatikk, uten kasus og sterke verb. Ordstillingen ser som på norsk. Mange ord er svært like.

http://www.oocities.org/mosvends/afr.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Og jeg har ved selv....hørsel, hørt fra nederlender at det er kjempelett å lære seg norsk.
Han hadde ikke brukt mange mnd. på det og han snakket bra. Mulig at han hadde språkøre da, men likevel.

Det er nok individuelt. Jeg snakket med en nederlender, som sa at hun slet veldig med å lære seg norsk. Kanskje hun ikke har så godt språkøre, men ble skuffet da hun trodde at prosessen skulle bli enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker de nederlandsk i Belgia også?.  Vet om en som kommer derifra og sa at språket var nederlandsk og ikke flamsk, som jeg trodde de kalte det. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pipaluk skrev:

Snakker de nederlandsk i Belgia også?.  Vet om en som kommer derifra og sa at språket var nederlandsk og ikke flamsk, som jeg trodde de kalte det. Noen som vet?

Er ikke flamsk en dialektform av nederlandsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har familie i Belgia og de snakker nederlandsk/flamsk. Det er akkurat det samme med noen mindre variasjoner, også har du de fransktalende men det blir jo noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. august 2017 den 8.14, Antoinette skrev:

Jeg har familie i Belgia og de snakker nederlandsk/flamsk. Det er akkurat det samme med noen mindre variasjoner, også har du de fransktalende men det blir jo noe annet. 

Er språkene like skriftlig? Er det bare en talemålsvariant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, Pipaluk skrev:

Er språkene like skriftlig? Er det bare en talemålsvariant?

De er like skriftlig ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...