Gå til innhold

Vegetarisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nylig blitt vegetarianer hovudsaklig på grunn av miljø og klima, men også dyrevelferd. Jeg kommer fra en liten bygd der majoriteten følger strømmen, ofte ledene i ein konservativ retning, og får derfor lett fordomsfulle spørsmål om f.eks. vegetarisme. Jeg kommer også fra en familie som er opptatt av miljøvern og klimaspørsmål. 

Over til poenget. Jeg vil ikke være til bry. Jeg ønsker ikke at andre skal bøye seg for meg når jeg sier jeg ikke spiser kjøtt - at andre føler de må lage noe spesiell mat til meg dersom jeg kommer på besøk eller at det blir vanskelig å ta med vegetarianeren på sosiale anledninger. Jeg vet en del kaller seg for flexitarianere og hovudsaklig har et koshold og livsstil basert på ikke-animalske produkter, men som er litt mer fleksible og kan si ja takk til en kjøttrett på besøk. Så, alternativet er altså å være mer fleksibel, isteden for ekstrem. 

For min egen del føler jeg det er lettere å plassere meg selv under en kategori og definere me selv som en som ikke spiser kjøtt - for å instille meg selv på dette. Jeg ønsker å vere fleksibel og ikke bry noen, samtidig som eg ønsker å unngå kjøtt. For etter jeg ble vegetarianer har jeg absolutt ikke lyst til å konsumere en liten kjøttbit en gang. SÅ, hvordan kan jeg unngå kjøtt uten å bry andre, spesilelt i sosiale sammenhenger?

Anonymkode: 8e102...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier du er flexetarianer. Da ville jeg sett an folkene. Noen ganger spiser du noen kjøttbiter for å ikke bry andre, mens til andre kan du si du ikke spiser kjøtt. 

Anonymkode: 81685...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gjerne mye tilbehør i stedet da og forklarer grunnen. Er takknemlig og sier at det er godt og holder. Det er også ganske fornuftig å spise hjemme først, så du slipper å være sulten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tilbyr å ha med noe mat selv til den sosiale anledningen :) Dersom vedkommende sier at er ikke er nødvendig så kan du fylle inn med at du ikke spiser kjøtt (og hinte om at du er vegetarianer, ellers vil vedkommende muligens tro at du spiser fisk), også tar dere det derfra om du skal ha med noe til deg selv, alle, eller om verten ordner :) 

Anonymkode: 91e67...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske frekt å ta med egen mat hvis man ikke har allergier 

Anonymkode: 81685...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske frekt å ta med egen mat hvis man ikke har allergier 

Anonymkode: 81685...54a

Er vel frekkere å forvente at verten skal lage en egen rett dersom man ikke har allergier

Hva er din løsning på problemstillingen? 

Anonymkode: 91e67...af7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lager seg jo bare en enkel regel om at de kun spiser kjøtt når de er på besøk eller på spisested hvor det ikke finnes vegetaralternativer, ikke noe galt i det. Men hvis du virkelig ikke ønsker å spise kjøtt i det hele tatt, skal du selvfølgelig ikke føle deg tvunget eller ha dårlig samvittighet.

Ble selv vegetarianer i ung alder, og tenkte som deg, bedre å bare sette klare grenser for å gjøre det enkelt å forholde seg til. Man kan jo ikke være bare litt vegetarianer, sant... Vel, "enkelt" ble de jo, men 12 år senere blir jeg fortsatt presentert som "dette er Kari, hun er vegetarianer!". :bond:

Så, med mindre du syns det er kult at vegetarianisme blir del av identiteten din, om du vil eller ei, ikke ta det så høytidelig. Noen vil ta det negativt om du ikke spiser kjøtt, og andre vil syns det er veldig stas å lage spesialmat til deg for å vise at de bryr seg. Felles for begge er at kostholdet ditt blir en stor "greie". Og de som vil tenke at du er en hykler hvis du bare spiser kjøtt av og til, ville garantert funnet noe annet å "ta" deg for uansett.

Anonymkode: f5d43...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å spise av det man får. P

Anonymkode: 81685...54a

Da er man faktisk ikke vegetarianer. Svar ordentlig på spørsmålet 

Anonymkode: 91e67...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spis hjemme før du drar. Får du servert kjøttrett, kan du enten si "takk det ser godt ut, men har allerede spist", eller du kan rett og slett si du ikke spiser kjøtt. Du kan jo alltids drikke te eller det som serveres av drikke og dessert eller siderett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette er en anledening for deg å lære at det er lov å ta plass TS? At det ikke er verdens undergang om du blir lagt merke til, eller at du gjør ting annerledes? 

Det er ikke bra å gjemme seg selv hele tiden, å gå til ekstremer for å unngå å "være til bry". Noen ganger er det faktisk lov å ha dine egne sjeldne eller unike egenskaper uten at det er så forferdelig. At enkelte mennesker kan bli irritert på deg betyr ikke at du ikke har lov å ha dine verdier og din livsstil. Det er lov å være deg, selv om det skulle skje at noen irriterer seg. 

Mitt tips er å ikke være redd for å nevne at du ikke spiser kjøtt. Si at du kan ta med egen mat, eller at du spiser før du kommer. 

Anonymkode: b8e87...0d0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den eneste som er vegetarianer i min familie, og omgangskrets. Jeg tilbyr meg å ta med mat, og noen ganger aksepterer de det. Eller de lager noe jeg kan spise og. Nå finnes det jo så mye vegetarmat i butikkene og, så det burde ikke være så vanskelig. Og jeg blir med på restaurantene de foreslår, og så og si er det alltid vegetarmat på menyen. Hvis ikke, er det bare å be om det.

Forrige helg var jeg bedt på bursdagsmiddag på restaurant. Så jeg møtte opp, og bestilte det jeg skulle ha, sa ikke noe til de andre om at jeg bestilte vegetar mat, det var tapas, så det var lett å finne noen vegetar retter. Og det morsomme var at kjøttspiserne siklet på min mat, og måtte smake. Men jeg prøver å lage så lite vesen som mulig ut av det at jeg ikke spiser kjøtt.

Anonymkode: b21ed...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Ville spurt hva som blir servert og tatt evt med noe som "erstatter" kjøttet. Husk at tilbehør er beregnet ved siden av kjøttet. Kan bli lite til de andre om noen spiser tilbehøret som middag og ikke siderett. Kokte gulrøtter og poteter er jo heller ikke det mest smakfulle å spise dersom det er tilbehøret...

Men jeg ville vært mer konsekvent og sagt at du ikke spiser kjøtt. Da kan de foreslå selv å lage noe annet til deg, og om ikke er det bare å ta med. Tipper ingen gidder å lage vegetar til deg om du sier du er flexi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Geirfuglen

Det lønner seg å være konsekvent, hvis ikke blir de bare usikre på hva de skal tilby deg. Jeg har vært vegetarianer i 7 år nå, og opplever det aldri som et problem lenger, for folk er så vant til det. Pleier å spørre hva de skal ha og tilby meg å lage noe tilsvarende. På restauranter osv forventer jeg vegetarmat, det er ikke såå vanskelig. Synes det går veldig fint, og har opplevd at folk synes det er gøy å lage vegetarmat, og derfor velger å gjøre det likevel. Det finnes jo flere retter som er vegetariske uten at man tenker over at de er det. 

Jeg var nylig på kurs, og hadde bedt om vegetar. Da jeg kom dit hadde jeg fått egen mat. Så så jeg på den andre maten som ble servert, og den var også vegetarisk. Tror mange gjør det til et større problem enn det er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært vegetarianer i 1,5 år nå. Og synes det går fint. Er jeg på besøk, spør jeg hva de skal ha, og tar med noe jeg kan spise, som passer til. For stort sett kan jeg jo spise alt tilbehøret. Var på taco hos noen nylig, da tok jeg ikke med noe, men spiste grønnsaker med ost og rømme i lefser, og ble god og mett av det.

På restaurant har jeg faktisk blitt positivt overasket, både her i Norge, og i utlandet. Jeg har noen allergier og, så er ikke alltid jeg kan spise vegetar alternativet. Men da har de alltid laget noe annet til meg, og det har alltid vært noe godt. Så jeg går alltid på de restaurantene som de andre ønsker.

Anonymkode: b21ed...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man ikke blir fysisk dårlig eller er redd for å havne i helvete av å spise kjøtt eller fisk synes jeg man skal spise det man får servert. Det er en begrensning man helt frivillig har lagt på seg selv.

Anonymkode: 674e4...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke blir fysisk dårlig eller er redd for å havne i helvete av å spise kjøtt eller fisk synes jeg man skal spise det man får servert. Det er en begrensning man helt frivillig har lagt på seg selv.

Anonymkode: 674e4...789

Unnskyld, men det virker veldig tilbakestående å skrive sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Geirfuglen said:

Unnskyld, men det virker veldig tilbakestående å skrive sånt.

Fordi? Det er normal høflighet å spise det man får servert når man er på besøk, selv om det ikke er livretten. Det er selvsagt forskjell på om du kommer til en god venn eller noen du ikke kjenner så godt. Allergier eller religiøse regler og slikt sier man fra om, men man kommer ikke med "bestilling" fordi man ikke ønsker å spise ditt eller datt.

Anonymkode: 674e4...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Det er normal høflighet å spise det man får servert når man er på besøk, selv om det ikke er livretten. Det er selvsagt forskjell på om du kommer til en god venn eller noen du ikke kjenner så godt. Allergier eller religiøse regler og slikt sier man fra om, men man kommer ikke med "bestilling" fordi man ikke ønsker å spise ditt eller datt.

Anonymkode: 674e4...789

Fordi det også er helt normalt å være vegetarianer i dag, og du må ha levd under en stein om du ikke har fått det med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...