Gå til innhold

hvilke forsikring på gammel bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skal kjøpe en Volvo Amazon, 1969 mod. Når jeg ser på forsikringer ser jeg at de fleste sier ''bilen kan ikke være registrert tidligere enn 1993''. Hva gjør jeg? Disse billige veteranbilforsikringene har vel en maks kjøregrense i året, og at det blir regnet som ''hobby'' og ''utstilling'' - man kan altså mer eller mindre ikke kjøre dem. Jeg skal bruke min til hverdags, til og fra jobb osv. Hvordan får jeg forsikret den da? 

Anonymkode: 4912e...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste er nok å ringe forsikringsselskapet, de kan nok helt klart svare bedre enn oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Fjompen skrev:

Det enkleste er nok å ringe forsikringsselskapet, de kan nok helt klart svare bedre enn oss. 

Dette. 

Men vær forberedt på at forsikringspremien kan bli høy om du skal ha brukbar dekning med en så gammel og lite sikker bil. 

Anonymkode: 03fce...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Men vær forberedt på at forsikringspremien kan bli høy om du skal ha brukbar dekning med en så gammel og lite sikker bil. 

Anonymkode: 03fce...f8f

Skal ringe dem :) Disse bilene er faktisk veldig mye sikrere enn en del nyere biler. Det er gjort mange tester for kollisjon hvor f.eks. polo/golf blir smadret, mens Amazon bare får noen ytre skader :fnise: Materialet i den er så sterkt.

Anonymkode: 4912e...8e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Skal kjøpe en Volvo Amazon, 1969 mod. Når jeg ser på forsikringer ser jeg at de fleste sier ''bilen kan ikke være registrert tidligere enn 1993''. Hva gjør jeg? Disse billige veteranbilforsikringene har vel en maks kjøregrense i året, og at det blir regnet som ''hobby'' og ''utstilling'' - man kan altså mer eller mindre ikke kjøre dem. Jeg skal bruke min til hverdags, til og fra jobb osv. Hvordan får jeg forsikret den da? 

Anonymkode: 4912e...8e4

Du må ha ansvarforsikring. Kasko kan du bare glemme, så lenge du skal ha den hverdagsbruk. Hadde du hatt en anna bil til daglige bruken, kunne du hatt veteranbil forsikring på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal ringe dem :) Disse bilene er faktisk veldig mye sikrere enn en del nyere biler. Det er gjort mange tester for kollisjon hvor f.eks. polo/golf blir smadret, mens Amazon bare får noen ytre skader :fnise: Materialet i den er så sterkt.

Anonymkode: 4912e...8e4

Jeg er svært glad i veteranbiler biler, men har dessverre veldig lite tro påstanden din om biler gamle  er så sikre.

Har du noen linker?

Anonymkode: dc5cb...2f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, tdm900 skrev:

Du må ha ansvarforsikring. Kasko kan du bare glemme, så lenge du skal ha den hverdagsbruk. Hadde du hatt en anna bil til daglige bruken, kunne du hatt veteranbil forsikring på den.

Jada, skal ha ansvarsforsikring på den selvfølgelig. Tenkte mer på hvilke forsikring - veteranbilforsikring funker ikke når den skal brukes så mye - og alle prisene jeg sjekker på nettet må bilen være registrert før '93 :P vanskelig å finne ut noe..

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er svært glad i veteranbiler biler, men har dessverre veldig lite tro påstanden din om biler gamle  er så sikre.

Har du noen linker?

Anonymkode: dc5cb...2f1

Nei dessverre, bare tester jeg har sett på youtube og mythbusters. Dessverre lite troverdig, jeg forstår det 😅 

Anonymkode: 4912e...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er svært glad i veteranbiler biler, men har dessverre veldig lite tro påstanden din om biler gamle  er så sikre.

Har du noen linker?

Anonymkode: dc5cb...2f1

Jeg holder med deg. Sikkerhet er mer enn størrelsen på bulkene bilen får. ABS, antiskrens, airbag, moderne setebelter, nakkestøtter er bare noen få av de tingene som vil gjøre en Amazon mindre sikker enn en nyere bil, selv om den var det ypperste i sikkerhet når den var ny.  

Anonymkode: 03fce...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at gamle biler er tryggere er opplagt tull, og det viser også YouTube. Sjekk f.eks. Renault Modus vs Volvo 940 hos Fifth Gear. En gammel bil var aldri like sikker som en ny bil til å begynnd med, men tusenvis av kilometer og flere tiårs bruk har ført til en forvitring og materialtretthet som reduserer deres trygghet ytterligere. Dette er helt udiskutabelt, og uten videre bevis for det motsatte trenger vi ikke en gang å snakke om det.

Med det sagt, jeg elsker veteranbiler. Hadde i mange år en '71 Volvo 145 med B20 motor, altså teknisk sett antagelig mye samme bil som TS. Kjørte bare 12000km året, men forsikringen kostet da 3200kr per år med ansvar. Ringte bare rundt etter best pris, jeg. Bilen kjøpte jeg for 8000kr, så det var ingenting av verdi å forsikre. Men disse gamle Volvoene bare går og går...det er en formidabel ingeniørskunst.

Anonymkode: 70986...ff1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Skal ringe dem :) Disse bilene er faktisk veldig mye sikrere enn en del nyere biler. Det er gjort mange tester for kollisjon hvor f.eks. polo/golf blir smadret, mens Amazon bare får noen ytre skader :fnise: Materialet i den er så sterkt.

Anonymkode: 4912e...8e4

Joda. Bilen tåler kanskje kollisjonen bedre, men personene inni bilen får større skader i en gammel enn i en ny bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i en ulykke en gang hvor det var et ekstremt glatt ustrødd parti på veien. Kjørte i fornuftig fart og det gjorde den andre sjåføren også, men på det glatte partiet kjørte vi rett i hverandre. Min nyere Renault fikk mye skader og var nummeret unna totalvrak, hans volvo stasjonsvogn fra 1987 fikk en bitteliten bulk og en middels ripe. Da bergingsbilen kom for å dra oss opp på veien igjen måtte de nesten le, det var typisk gamle volvoer. 

Anonymkode: 8c80f...c39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var i en ulykke en gang hvor det var et ekstremt glatt ustrødd parti på veien. Kjørte i fornuftig fart og det gjorde den andre sjåføren også, men på det glatte partiet kjørte vi rett i hverandre. Min nyere Renault fikk mye skader og var nummeret unna totalvrak, hans volvo stasjonsvogn fra 1987 fikk en bitteliten bulk og en middels ripe. Da bergingsbilen kom for å dra oss opp på veien igjen måtte de nesten le, det var typisk gamle volvoer. 

Anonymkode: 8c80f...c39

Ja selve definisjonen på fornuftig fart er jo at man ikke klarer å unngå sammenstøt....

Skulle ønske media skrev at høy fart og uvettig kjøring var årsak til ulykker. Det har aldri skjedd en ulykke fordi det er for glatt. De skjer fordi folk kjører uvettig.

Nyere biler er laget for å gå i oppløsning utvendig for å redusere kreftene føreren utsettes for. Se på formel 1 biler, de faller i fra hverandre. En frontkollisjon i 80 kmt så har volvoføreren rattstammen igjennom ansiktet mens fører av moderne bil har helt inntakt kupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja selve definisjonen på fornuftig fart er jo at man ikke klarer å unngå sammenstøt....

Skulle ønske media skrev at høy fart og uvettig kjøring var årsak til ulykker. Det har aldri skjedd en ulykke fordi det er for glatt. De skjer fordi folk kjører uvettig.

Nyere biler er laget for å gå i oppløsning utvendig for å redusere kreftene føreren utsettes for. Se på formel 1 biler, de faller i fra hverandre. En frontkollisjon i 80 kmt så har volvoføreren rattstammen igjennom ansiktet mens fører av moderne bil har helt inntakt kupe.

Les hva jeg skriver i stede for å diskutere videre, veien var ekstremt glatt, med vann på klinkis for å gi deg en teskje, og jeg kom kjørende i 30/40km/t uten at det hadde noe å si, skled rett i hverandre. 

Anonymkode: 8c80f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja selve definisjonen på fornuftig fart er jo at man ikke klarer å unngå sammenstøt....

Skulle ønske media skrev at høy fart og uvettig kjøring var årsak til ulykker. Det har aldri skjedd en ulykke fordi det er for glatt. De skjer fordi folk kjører uvettig.

Nyere biler er laget for å gå i oppløsning utvendig for å redusere kreftene føreren utsettes for. Se på formel 1 biler, de faller i fra hverandre. En frontkollisjon i 80 kmt så har volvoføreren rattstammen igjennom ansiktet mens fører av moderne bil har helt inntakt kupe.

Får hjelpe deg litt her da siden du tydeligvis ikke kjører så mye om vinteren.

https://www.f-b.no/krakeroy/trafikkulykke/nyheter/glatte-veier-bil-skled-inn-i-bil/s/5-59-649780

https://www.aftenposten.no/norge/i/kga2v/Ungdom-klemt-mot-husveggen-da-bil-skled-i-speilblank-oppkjorsel

https://www.budstikka.no/politiet-i-asker-og-barum/nyheter/asker/glatt-etter-snofall-bil-skled-og-veltet/s/5-55-452005

http://www.itromso.no/nyheter/2017/02/17/Fullt-kaos-i-trafikken-Drosje-skled-inn-i-bil-14247388.ece

 

Sånn, da kan du lese litt om hva som skjer når isen kommer.

Anonymkode: 8c80f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skriver i stede for å diskutere videre, veien var ekstremt glatt, med vann på klinkis for å gi deg en teskje, og jeg kom kjørende i 30/40km/t uten at det hadde noe å si, skled rett i hverandre. 

Anonymkode: 8c80f...c39

Dersom bilen ikke er utrustet til å kjøre under gjeldende forhold kjører man ikke. I den nye lærerplanen legges det vekt på å bedømme når det ikke er tilrådelig å føre motorvogn.

Å kjøre i 30-40 når det er ekstremt glatt og du har dårlig sikt er galskap. Hva om det stod et barn der?

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvert år når det kommer is er det en drøss mennesker som ikke evner å tilpasse farten og kjøremåten etter forholdende slik at de forårsaker ulykker og uhell. Alle disse sakene viser jo til manglende dømmekraft. At media attribuerer det til været og ikke uvettig kjøring er uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Dersom bilen ikke er utrustet til å kjøre under gjeldende forhold kjører man ikke. I den nye lærerplanen legges det vekt på å bedømme når det ikke er tilrådelig å føre motorvogn.

Å kjøre i 30-40 når det er ekstremt glatt og du har dårlig sikt er galskap. Hva om det stod et barn der?

Ja, hvert år når det kommer is er det en drøss mennesker som ikke evner å tilpasse farten og kjøremåten etter forholdende slik at de forårsaker ulykker og uhell. Alle disse sakene viser jo til manglende dømmekraft. At media attribuerer det til været og ikke uvettig kjøring er uheldig.

Haha du skal vinne dette her du, og når du kommer til kort så skal du pynte på min historie og endre den. Jeg hadde veldig bra sikt, det var GLATT, ikke tåke, og det står ikke barn langt ute i ingenmannsland der hvor vi kjørte. Skjerp deg.

Anonymkode: 8c80f...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha du skal vinne dette her du, og når du kommer til kort så skal du pynte på min historie og endre den. Jeg hadde veldig bra sikt, det var GLATT, ikke tåke, og det står ikke barn langt ute i ingenmannsland der hvor vi kjørte. Skjerp deg.

Anonymkode: 8c80f...c39

Hvordan klarer du å krasje i en annen bil hvis du ser den først? Da svinger man jo bare... 

Eneste måte jeg kan se for meg ulykken er i en sving, da har man redusert sikt, normalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var i en ulykke en gang hvor det var et ekstremt glatt ustrødd parti på veien. Kjørte i fornuftig fart og det gjorde den andre sjåføren også, men på det glatte partiet kjørte vi rett i hverandre. Min nyere Renault fikk mye skader og var nummeret unna totalvrak, hans volvo stasjonsvogn fra 1987 fikk en bitteliten bulk og en middels ripe. Da bergingsbilen kom for å dra oss opp på veien igjen måtte de nesten le, det var typisk gamle volvoer. 

Anonymkode: 8c80f...c39

Ja, eldre biler er som regel mer hel etter en kollisjon/bulk, men det er det en grunn til. Nyere biler har skrog bygget for å ta energien gjennom kompresjon, slik at det er skroget som tar mye av bevegelsesenergien og ikke de inni bilen. Er det en ulykke i relativt lav hastighet og/eller ikke frontkollisjon kan man kanskje slå seg på brystet og si at den gamle bilen er mye bedre, men ved kollisjoner som er livstruende er det mye tryggere å kjøre en ny bil. 

Anonymkode: 8d103...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha du skal vinne dette her du, og når du kommer til kort så skal du pynte på min historie og endre den. Jeg hadde veldig bra sikt, det var GLATT, ikke tåke, og det står ikke barn langt ute i ingenmannsland der hvor vi kjørte. Skjerp deg.

Anonymkode: 8c80f...c39

Det første du må lære deg er å avpasse farten etter føret, det har du tydeligvis ikke gjort! Skjerp deg slv du!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanlig forsikring på min -75 modell corvette hos Gjensidige. 

Anonymkode: f8fb8...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...