Gå til innhold

Muggsopp i en vase??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vase fra søstrene grene (billig greie) hatt vann i den en gang, ellers kun kunstige blomster. Tok blomstene ut idag for å bytte, da var den helt mørk nedi bunnen, og noen flekker oppover. Litt brune flekker. Kan det være mugg? Må jeg kaste den da? Trodde vaser tålte det. Den er helt "glatt" inni..

Anonymkode: f03f9...cbc

Skrevet

Vask den? 

Anonymkode: 06fcd...7db

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt være mugg? Men det går vel bort hvis du vasker den med en svamp?

Anonymkode: 4e6db...431

Skrevet

Litt varmt vann og klorin fikser saken. 

Anonymkode: 65ca8...92e

Skrevet

Vasket den med zalo, det meste gikk bort. Men er ikke mugg ganske "giftig" da? :P føler alle sier at man må hive alt som er mugg på.. kan vær vannet som ikke tørket skikkelig fra den gangen jeg hadde vann i. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en vase fra søstrene grene (billig greie) hatt vann i den en gang, ellers kun kunstige blomster. Tok blomstene ut idag for å bytte, da var den helt mørk nedi bunnen, og noen flekker oppover. Litt brune flekker. Kan det være mugg? Må jeg kaste den da? Trodde vaser tålte det. Den er helt "glatt" inni..

Mugg trenger bare en liten uke for å etablere seg. Derfor er det viktig å bytte vann på avskårne blomster, daglig. Glemmer du et vannglass på benken vil det også vokse mugg i vannet etter en liten uke. 

Skyll vasen med klorin og se hva som forsvinner. Men kast ikke vannet i sluk eller toalett innendørs. Da kaster du muggen ned i vasken. 

Anonymkode: fe93a...750

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasket den med zalo, det meste gikk bort. Men er ikke mugg ganske "giftig" da? :P føler alle sier at man må hive alt som er mugg på.. kan vær vannet som ikke tørket skikkelig fra den gangen jeg hadde vann i. 

Nja, det er vel bare på ting der det er vanskelig å eliminere muggen. Helt greit å vaske en oppbevaringsboks som har hatt muggen mat i seg og bruke den videre for eksempel. 

Anonymkode: 2cc83...5b7

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nja, det er vel bare på ting der det er vanskelig å eliminere muggen. Helt greit å vaske en oppbevaringsboks som har hatt muggen mat i seg og bruke den videre for eksempel. 

Anonymkode: 2cc83...5b7

Er boksen i noe annet enn plastmaterialer så er det ok å vaske. Plast er vekstmedium for de fleste helseskadelige muggsopper og lever i plasten uansett hvor mye du vasker. Muggsopp er i tillegg hydrofob, dvs. Den lar seg ikke vaske bort. Derfor eksisterer den og i naturen uten å bli vasket bort med regn, snø eller is. 

Anonymkode: d6eb0...0d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...