Gå til innhold

Hvor får man tak i tekstilfarge? Erfaringer? Fungerer det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor får man kjøpt det?

Noen som har erfaringer med dette?

Ødelegger dette tøyet?

Hva med mengde osv?

 

Anonymkode: de5bc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge siden jeg har farget tøy. Hadde et røkk for mange år siden. Husker at ikke alltid trådene plagget er sydd med tar farge. Det kan gi en artig effekt... billig tøy er heller ikke alltid sydd med lik trådretning. Dette kan komme tydelig frem ved farging.
Men jeg pleide å kjøpe farger på Jernia. Det ville vært mitt førstevalg nå også. Eller så kan du sjekke på Panduro. Bruksmåte og dosering står på pakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant annet Jernia. Det fungerer greit på naturstoffer (bomull, lin og silke), men vær obs på om sømmene er sydd med polyestertråd. Da vil ikke sømmene få samme farge som resten (blir lysere). Det finnes farge for ull også (kaldtvannsfarger).

Stort sett vil det ikke lønne seg å farge noe i dag, siden tekstilfargene er dyre i forhold til å kjøpe et nytt plagg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Dylon tekstilfarge. Men den fungerer kun på naturstoffer. Trådene forble i samme farge som før. Hvor mye man skal bruke står beskrevet på pakningen :) 

Anonymkode: cbd46...4b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Blant annet Jernia. Det fungerer greit på naturstoffer (bomull, lin og silke), men vær obs på om sømmene er sydd med polyestertråd. Da vil ikke sømmene få samme farge som resten (blir lysere). Det finnes farge for ull også (kaldtvannsfarger).

Stort sett vil det ikke lønne seg å farge noe i dag, siden tekstilfargene er dyre i forhold til å kjøpe et nytt plagg.

Problemet er jo om man ikke finner plagget man vil ha i riktig farge.

Anonymkode: 5a428...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo om man ikke finner plagget man vil ha i riktig farge.

Anonymkode: 5a428...6fe

Jeg har hatt en jakke jeg er veldig glad i. Har vasket den ofte. Var sort. Begynt å miste farge. Lurer på om jeg kan farge den sort. 

Anonymkode: de5bc...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo om man ikke finner plagget man vil ha i riktig farge.

Anonymkode: 5a428...6fe

Det er jo litt risikabelt, nettopp på grunn av at veldig mange plagg sys med polyestertråd i dag. Vil du ta sjansen, så vask plagget godt først, for å fjerne eventuell stivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en jakke jeg er veldig glad i. Har vasket den ofte. Var sort. Begynt å miste farge. Lurer på om jeg kan farge den sort. 

Anonymkode: de5bc...45a

Dette er (var i alle fall tidligere) den vanskeligste fargen; det har lett for å ende opp med en lillatone. Herdins farger kan være annerledes, da. Jeg pleide å bruke Dylon, i sin tid.

Tillegg: du slipper i alle fall problemet med tråder i avvikende farge.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en jakke jeg er veldig glad i. Har vasket den ofte. Var sort. Begynt å miste farge. Lurer på om jeg kan farge den sort. 

Anonymkode: de5bc...45a

Det vil nok gå bra om den er i naturstoff som bomull f.eks. Jakken vil jo være sydd med sort tråd. 

Anonymkode: a117e...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Dette er (var i alle fall tidligere) den vanskeligste fargen; det har lett for å ende opp med en lillatone. Herdins farger kan være annerledes, da. Jeg pleide å bruke Dylon, i sin tid.

Det er vel ganske vanlig å farge utvaskede bukser svarte hvertfall. Har aldri hørt om noe som har skjedd galt i forbindelse med det. 

Anonymkode: 5a428...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man kjøpe av Herdins for å farge et par klesplagg? De har tekstilfarger, de har innfargingssalt, de har fikseringsmiddel, men det står ingenting om man trenger én av hver, eller om den 1 kg-pakken med innfargingssalt er nok til flere pakker med tekstilfarge. #n00b 

Anonymkode: 7aa8e...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man kjøpt det?

Noen som har erfaringer med dette?

Ødelegger dette tøyet?

Hva med mengde osv?

 

Anonymkode: de5bc...45a

Tekstilfaring har jeg gitt opp. Fungerer dårlig på alt og ødelegger vaskemaskinen. 

Anonymkode: c404e...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...