Simbyxor Skrevet 7. august 2017 #21 Skrevet 7. august 2017 (endret) 5 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Så om du går rundt og slår i hel alle småfuglene du ser for morro skyld, er ikke det ondskap? Om du bevisst slipper løs et dyr som gjør akkurat det samme, er du ikke lenger den som er skyldig at alle småfuglenes død? Hvis jeg hadde gått og slått ihjel alle småfuglene jeg så for moroskyld, hadde jeg vært ond. Men denne tråden handler ikke om mennesker som går rundt og dreper fugler. Det å ha en katt, og slippe den ut, er ikke synonymt med å gå rundt og slå ihjel fugler for moroskyld. Dyr kan heller ikke utrette ondskap fordi, for å være onde og begå onde gjerninger må man ha: 1) Ha høy intelligens 2) Evnen til å reflektere over sin egen eksistens (jeg-et), og evnen til å reflektere over sine egne handlinger og moral/amoral Katter har ikke høy intelligens, de har ikke evnen til å reflektere over sin egen eksistens, og de har ikke evnen til å reflektere over sine egne handlinger og forstå begrepet moral. Ingen katter dreper fugler "for å være onde", de dreper fugler fordi: 1) De øver seg på å være katter, rovdyr. 2) De skaffer seg mat Slik er katten skapt. Den er et rovdyr som øver seg på fugler, og som spiser fugler. Den tenker ikke: "Vent litt, denne fuglen er rødlistet... Burde jeg ta livet av den? JA! Jeg elsker å drepe små, forsvarsløse fugler" *Gnir seg i potene og ler ondt*. Skjer ikke. Dersom man har en katt, og er en katteeier, og slipper ut katten så gjør man en god jobb som katteeier siden katten antakeligvis vil ha et innholdsrikt og spennende liv med rett næringsinntak (fugler, mus, gress, frosker osv). Det er bare dyr. Fugler dreper insekter. De bæsjer på barnevognene til folk, og i håret til folk. De sprer smitte, og noen ganger dreper de mennesker. Hvorfor kaller du ikke fugler onde? Er det da ikke bare (ifølge din logikk) bra å bli kvitt de fæle, onde fuglene som bæsjer på folk? Med vilje... Endret 7. august 2017 av Simbyxor 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #22 Skrevet 7. august 2017 Kanskje dere skal svare på det Ts laget innlegg om? Er faen meg alltid noen som må avspore totalt. Anonymkode: 3cdfc...698
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #23 Skrevet 7. august 2017 Lag dere en egen tråd om sånt. Men det gidder dere vel ikke så lenge dere kan kapre en annen tråd Anonymkode: 3cdfc...698
Gjøksuppe Skrevet 7. august 2017 #24 Skrevet 7. august 2017 3 minutter siden, Simbyxor skrev: Hvis jeg hadde gått og slått ihjel alle småfuglene jeg så for moroskyld, hadde jeg vært ond. Men denne tråden handler ikke om mennesker som går rundt og dreper fugler. Det å ha en katt, og slippe den ut, er ikke synonymt med å gå rundt og slå ihjel fugler for moroskyld. Dyr kan heller ikke utrette ondskap fordi, for å være onde og begå onde gjerninger må man ha: 1) Ha høy intelligens 2) Evnen til å reflektere over sin egen eksistens (jeg-et), og evnen til å reflektere over sine egne handlinger og moral/amoral Katter har ikke høy intelligens, de har ikke evnen til å reflektere over sin egen eksistens, og de har ikke evnen til å reflektere over sine egne handlinger og forstå begrepet moral. Ingen katter dreper fugler "for å være onde", de dreper fugler fordi: 1) De øver seg på å være katter, rovdyr. 2) De skaffer seg mat Slik er katten skapt. Den er et rovdyr som øver seg på fugler, og som spiser fugler. Den tenker ikke: "Vent litt, denne fuglen er rødlistet... Burde jeg ta livet av den? JA! Jeg elsker å drepe små, forsvarsløse fugler" *Gnir seg i potene og ler ondt*. Skjer ikke. Dersom man har en katt, og er en katteeier, og slipper ut katten så gjør man en god jobb som katteeier siden katten antakeligvis vil ha et innholdsrikt og spennende liv med rett næringsinntak (fugler, mus, gress, frosker osv). Det er bare dyr. Fugler dreper insekter. De bæsjer på barnevognene til folk, og i håret til folk. De sprer smitte, og noen ganger dreper de mennesker. Hvorfor kaller du ikke fugler onde? Er det da ikke bare (ifølge din logikk) bra å bli kvitt de fæle, onde fuglene som bæsjer på folk? Med vilje... Om du tar med deg hunden, som du vet du ikke har kontroll over, din på fjellet og slipper den løs så den skader og dreper sau eller rein på beite. Er ikke det du som gjør en klandreverdig handling? Jeg sier inne katter er onde, de er dyr. Men katteeieren er den som indirekte dreper med hjelp av dyret sitt. Slipp løs hunden din neste gang du er innom en bondegår så skal du fort få høre at det smeller og at ingen synes synd på verken deg eller hunden. Du hadde mest sannsynlig blitt strafferettslig forfulgt og dømt.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #25 Skrevet 7. august 2017 13 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Da må vel det være greit å ha alle andre "utedyr" og da? Det er en grunn til båndtvang, hunder angriper dyr, akkurat som katter angriper dyr. Eneste forskjellen er at mennesker har penger investert i dyrene hunden angriper! Så om du går rundt og slår i hel alle småfuglene du ser for morro skyld, er ikke det ondskap? Om du bevisst slipper løs et dyr som gjør akkurat det samme, er du ikke lenger den som er skyldig at alle småfuglenes død? Jeg er fornøyd med musefangern min jeg! Slipper å få mus i hus. Litt mer lei meg for de to fuglene hun har tatt, menmen. Det andre flåseriet der er det noen over meg som har svart eksepsjonelt godt på. Jeg kunne ikke kommet på et bedre svar. Anonymkode: 0d326...6a6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå