Gå til innhold

Min herlig kaotiske hverdag


Askmeagain89

Anbefalte innlegg

Etter en aldri så utmattende tur hjem fra barnehagen der lillesøster skrek av alt (noe hun ofte gjør til og fra bhg) så gikk jeg forbi min søsters hus for å la eldste leke på lekeplassen mens jeg fikk puste, tørke svetten og amme minsten. De var hjemme, og vi endte opp med å være der frem til legging. Utrolig deilig! Er så godt å ha familie så nærme. 

Da vi kom hjem var begge barna slitne og jeg skulle lage middagskveldsmat, men alt som var planlagt ble skrinlagt fordi vi manglet alt. Endte med en enkel omelett. Leggerutiner, mat og alt gikk supert. Lillesøster var så sliten at hun bare hang på armen stakkars. Ammet henne i søvn på storesøster sitt rom og løp tilbake til stua for å pusse tenner, prate litt og avslutte film med storesøster. Vi gikk begge på rommet hvor jeg da kunne ligge ved siden av henne og leste i mørket (les: leste på husk). En liten ammerunde måtte til før lillesøster sov ordentlig. Og etter en god stund (2 timer) sovnet også storesøster. Ingen gråt, ingen ropte, ingen masing.. Selv om det tok litt tid var det uendelig deilig å slippe gråt, mas og 200 knebøy :nordvesta:

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillesøster har utviklet seg voldsomt de siste dagene/par ukene. Hun roterer helt rundt, ruller fra mage til rygg, legger seg over på siden, tar tak i knær og føtter, tar tak i leker og bytter fra hånd til hånd og dytter seg bakover flere meter (hvis hun ikke forsvinner under bordet eller setter seg fast i sofaen). Dette går så fort.

Storesøster er til å spise opp om dagen. Hun er for det meste det :P Hun sier så mye morsomt og gjør så mye koselig. Veldig bestemt også ;) I går glemte hun kosedyrene i gangen da hun skulle i bhg, og da hun kom tilbake fra bilen for å hente dem så ropte hun "Ååå, har dere savna meg?" :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen var jeg alene med barna, eller, nesten alene. Jeg bodde hos familien, som var veldig hjelpsomme og gjestfrie med oss. Søndagen var Frøkna i et særdeles dårlig humør og var derfor ikke snill med Mini-frøkna. Jeg ba derfor mannen om å hente oss litt tidlig. Resten av dagen var hun veldig survete og sensitiv, så jeg ante det var noe på gang. Mandag var hun syk, så det forklarte det dårlige humøret og sutringen. Utover kvelden ble både Mini-frøkna og jeg dårlige, og nå er vi syke alle tre. Litt redusert aktivitet her, og svært lite søvn. Har knapt sovet siden natt til lørdag, så er sånn passe lite flink til å holde styr på barn, hus og meg selv. Vil sove.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tiden flyr gitt. Vi var syke i en uke alle tre. Det ble en kjip uke med lite søvn og mye sutring. Nå er vi alle friske og hverdagen er veldig tilbake... Mannen er fortsatt mye på jobb i helger og på kvelden, så er mye alene. Heldigvis har den verste sjalusien og utageringen mot lillesøster roet seg, så det er litt koseligere og rolig her hjemme. Det er litt lettere å ha begge nå som lillesøster er litt større. Problemet nå er bare at de begge knapt sover, så jeg er trøttere enn trøttest. Hjelper ikke på med jernmangel, d-vitaminmangel og det faktum at det sjelden er tid til mat. Jeg er mer eller mindre låst til leiligheten fordi lillesøster kun vil sove i sengen. Hun kan til nød godta bæreselen, men det er først den siste uken. I sengen går det noen ganger, men da kun hvis jeg ligger sammen med henne. Veldig enkelt. 

Jeg liker egentlig babytiden, men denne gangen kjenner jeg at det jammen meg skal bli godt når lillesøster blir litt større. Gleder meg til å bruke litt mindre enn to timer på legging og å ha armene for meg selv på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mini-frøkna ble syk igjen. Har omtrent ikke sovet denne uken. Er så sliten for tiden. Har begynt å besvime, få migrene og blir akutt svimmel flere ganger om dagen når jeg er mye alene sent og tidlig. Søvnmangel er lite gøy. 

Frøkna er veldig glad i barnehagen for tiden. Og å være alene med besteforeldrene. Det er dessverre litt mye fokus på lillesøster, og det plager henne veldig. Hun er fortsatt sjalu stakkars, men vi prøver å gjøre det slik at hun er mer og mer med meg alene. Det går greit i rolige perioder der mannen er mye hjemme, men nå har han ni vakter på rad, så i går toppet det seg litt for henne. Vi er derfor mye ute for nå har lillesøster noen ganger akseptert vognen og kan sove der slik at vi kan leke ute, storesøster og jeg. Da er humøret mye bedre lenge etterpå. 

Mini-frøkna er blitt stor, syns jeg. Hun er nå alle andre steder enn der jeg legger henne. Hun har begynt forsiktig med å stå på knær og hender eller går det i åling og skyving bakover og rotasjon. Ruller og legger seg ofte på siden. Hun er liksom litt mer baby nå, ikke et spedbarn. Sovingen er det virkelig ingen styr på. Som regel er hun bare våken... Hele tiden.. Dag og natt. Med unntak av en lur i vognen tidlig på dagen.  Det har blitt mye sykdom og behov for nærhet, så er lov å håpe dette roer seg når hun blir frisk. Tør ikke håpe på noe. Det er også blitt mye mer pludring og herming.

Storesøster sover borte for første gang, og det er så rart. Samtidig litt godt å vite at hun får fullt fokus og jeg har en mye mer rolig lillesøster å ta meg av. Hun er ekstremt var på støy og vil være inntil hele tiden. Ikke veldig ulik storesøster. Fjerde trimester varer visst litt lenge her :fnise:

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å komme seg her hjemme. Lillemor er nesten frisk og sover bedre på dagen. Kan også nesten minne litt om rutiner. Veldig deilig. 

Vi har koselig besøk om dagen. Storesøster elsker det og er derfor i strålende humør og hverdagen er litt hyggeligere for alle ettersom hun glemmer å være sjalu når besøket er her. Mannen har fri noen dager, men skal snart bort. Er veldig spent på hvordan det blir å være alene med begge i to dager. Storesøster gleder seg for hun skal nemlig sove med mamma og lillesøster :fnise:

Trassalderen er her for fullt, og vi har fått en aldri så liten mini-tenåring i hus med fraser som "oh my gosh" "det kan du gjøre selv" og tramping inn på rommet hvor døren lukkes med et smell hvis vi får nei. Jeg må si at gråting over å få nei, sutring, skal gjøre selv osv hadde jeg regnet med, men disse tenåringstendensene kom brått på :fnise:

Hun har også en greie med å spørre hva, hvorfor, hvordan om dagen. I går var det hva kulen ved foten var. Tok tid før jeg skjønte den, så ble en del sukk og frustrasjon. Da jeg forklarte hvorfor kulen er der falt hele verden hennes i grus fordi jeg ikke ville etterkomme hennes ønske om å ta den bort. Måtte snike meg rundt hjørnet for å få ledd litt før jeg gikk tilbake for å forklare igjen. 

 

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig å lese om dagene dine, selv om det høres veldig utfordrende ut også 😨 får du noe avlastning slik at du får sove litt av og til? 2 ganske tette høres veldig slitsomt ut 😉 selv har jeg god avstand mellom mine, men jeg synes det er slitsomt likevel,

Jeg mener du også har IVF-barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Harlekin skrev:

Koselig å lese om dagene dine, selv om det høres veldig utfordrende ut også 😨 får du noe avlastning slik at du får sove litt av og til? 2 ganske tette høres veldig slitsomt ut 😉 selv har jeg god avstand mellom mine, men jeg synes det er slitsomt likevel,

Jeg mener du også har IVF-barn? 

:) Det er veldig utfordrende til tider. 

Det går veldig opp og ned. Noen ganger får jeg litt avlastning. Andre ganger er jeg alene om mye i lange perioder. 

Stemmer, begge er prøverørsbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ikke ha sagt,  for lillemor begynte plutselig å kaste opp natt til i dag. Heldigvis virker det som om hun nå igjen er på bedringens vei :fnise: En gang må hun jo bli frisk. Hun har fortsatt litt i overkant mye behov for nærhet så jeg som har sovet i underkant av fire timer i natt ser frem mot å sove litt (håper jeg) fordi mannen skal bort i morgen og da blir det nok ikke mye søvn eller fred. 

Jeg fikk trent i går og er så støl i dag :fnise: Derfor ble den vanlige økten med knebøy (for å få minste til å sove) erstattet med en tur ut med hunden. Virket til å fungere bra det helt til vi kom hjem og hun våknet så fort jeg la henne ned. Ble to timer med kombinasjon kakebaking, pynting, byssing, knebøy, kveldsstell og kveldsmat. Nå sover hun, i sengen min, og det skal jeg også ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var døgnet alene med begge over. Det har vært veldig koselig, men også fryktelig slitsomt. Begge er ganske tette og snørrete. De brukte derfor halvannen time på å roe seg i går kveld og har våknet omtrent annenhver gang hver time gjennom hele natten. Jeg har ligget trykket mellom begge så har knapt sovet, og fikk derfor heller ingen tid alene i går på kvelden.

Dagen i dag ble veldig fin. Vi var ute i vel 3 timer. Vi besøkte lekeplassene, sparket med sparkesykkelen og koste oss masse. Storesøster var ikke mulig å legge på dagtid så etter vi kom inn har humøret hennes vært utfordrende. Lillesøster har sovet en lang lur i dag (da vi var ute) så humøret der er også blitt ganske kjipt. De siste to timene var derfor om å gjøre å overleve med alle midler tatt i bruk (kakepynting, tv, byssing osv) 

Nå er jeg helt utslitt. Kakebaking, lite søvn, masse ute, selskap i flere timer, alene et døgn med to små og ingen pauser tar på. Krever alenetid i kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har vært ganske underholdende :fnise:

En ødelagt seng

Jif i hele vaskemaskinen og kammeret

Sennepseksplosjon over hele gulvet 

Trassalder x 100 

3xIkea pga første punkt

Bæsj overalt

Sånn ellers har det gått veldig fint og har vært flere fine dager. Lillesøster sov i går og sover i dag. Første lur i vogn ute. Veldig deilig med litt pause. I går ble den brukt på rydding og klesvask, men i dag skal jeg slappe av. Endelig litt pause. Burde rydde, men det gidder jeg faktisk ikke. 

Det ble plutselig så veldig kaldt også. Jeg liker vinter, men plutselig ble det vanskelig og tidkrevende å komme seg ut døren med to små som må kles og gjøres klare. Lillesøster er ikke spesielt tålmodig når hun er trøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utviklingssprang... Igjen. De siste to kveldene har jeg lagt meg samtidig som lillesøster, og det blir nok det nå også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To netter til uten søvn pga feber... Sover også lite på dagen. Hun sover en lang lur fra 10-12 og så sover hun 10-20 minutter mellom klokken 12 og 19. Ikke lett å underholde. Storesøster er mye mindre sjalu nå og er derfor mye mer hjemme. 

Fikk akutt ryddetrang i dag. Skjer fra tid til annen. For ofte ifølge min mann. Har ryddet ut alt av klær jeg ikke bruker, ryddet boden, alle papirer, klær til barna, sortert rommet til storesøster, ryddet rommet mitt osv. Noe må man gjøre når man likevel alltid er våken. Utrolig deilig med bedre plass og mer orden. Rot er ikke min greie. Nå venter jeg på at IKEA skal sende oss delen som mangler for å få reparert sengen til storesøster. Temmelig håpløst med en seng som ble ødelagt etter ca et halvt års bruk og med servicen på IKEA blir det vel mange uker til vi får delen.. Hvis vi får den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig sover hun. Krysser fingrene for at dette vedvarer. Hun trenger mye kos og nærhet for å sovne, men det er verdt det. I dag var vi på langtur. En lett kaotisk tur med oppkast i bilen og hylende lillesøster. Sliten.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster er bare sur og lei seg. Setter opp furteleppen for alt. Gråter, står i bro... Vet ikke hva som går av henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen startet i overkant kaotisk, men resten av dagen har vært super. Lillesøster har faktisk sovnet i vognen hele to ganger. Deilig å slippe bæresele selv om den faktisk var på i dag også med storesøster på ryggen. Mye lettere med henne. Ellers har det vært bare kos i dag. Godt med slike dager. Fått på plass mat for to uker, vasket og ryddet litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dagene flyr her. Vi har vært masse med familien, feiret halloween og jeg har fått ordnet med sengen som vi liksom skulle få reparert. Delen vi manglet kom aldri, noe jeg regnet med kom til å skje. Ringte og fikk ordnet ny seng så storesøster har noe å sove i. Fantastisk kundeservice på IKEA når man treffer på riktig person :) så takk for det :)

Det er fortsatt svært lite søvn dag og natt, så jeg er trøttere enn trøttest. Lillesøster har begynt med 30 minutters lurer på dagtid og party hele natten. Yey... Nå som det endelig så ut til å bli bedre. Det er så typisk. 

Lillesøster må vente med grøt og slikt noen uker til. Får kun spise frukt og grønnsaker. Hun har nemlig kastet opp etter hvert grøtmåltid. Håper det retter seg selv. 

Storesøster er bare skjønn, men sliter veldig med mareritt om dagen. Hun er veldig følsom og gråter når noen er lei seg eller når noen er redde. Hun gråter også hvis noen ikke får det som de vil og syns halloween var litt skummelt. Får vondt av henne, men hun er også verdens søteste. Hulker at Petra er lei seg mens tårene triller. 

Sjalusien merker vi lite eller ingenting til. Går flere dager mellom hver episode nå. Har nok en sammenheng med at lillesøster nå er med på lek på rommet, er med ut og kan være litt mer med pappa. Det er utrolig deilig at det har roet seg. Det blir bedre og bedre for hver dag å være alene med begge. 

Jeg er også skikkelig babysyk igjen....... :sjenert:  meeen skal ikke ha flere med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er så lei av sykdom. Storesøster rakk akkurat å bli frisk før lillesøster og jeg ble syke igjen. Nå har lillesøster runde to med sykdom siden forrige innlegg. Det skal ikke være mulig å være dårlig så mye av tiden. 

Livet er så mye bedre nå, tross sykdom. Mye roligere hjemme. Mannen skal tilbake til vanlig turnus med flere kveldsvakter for nå går det stort sett som en drøm å være alene med begge. Sjalusien er helt borte, og nå kan storesøster og lillesøster leke litt sammen og storesøster er veldig hjelpsom og flink med lillesøster. Vi koser oss veldig sammen. Legging går også veldig fint. Legger begge samtidig i min seng. Storesøster sovner til eventyr og lillesøster må som regel bysses, koses og ammes om hverandre. 

Sengen kom omsider. Jeg måtte skru den mens jeg var syk, lillesøster var utålmodig og storesøster på legevakten med pappaen. For hun har nemlig også vært syk... 

Oppdaget også at det er farsdag på søndag. Flott.... Må finne på noe før det, men vet ikke helt hvordan jeg skal få til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mannen skal på do: Går og blir borte i nesten 45 minutter til jeg sier han har vært der lenge nok. Ingen av barna legger merke til at han er borte. 

Når jeg skal på do: Storesøster som bruker bleie må akutt på do med alt det innebærer. Jeg prøver igjen å gå på do. Lillesøster hyler og roper mamma. Storesøster løper inn og ut med tusen spørsmål og skal bare hjelpe til osv. 

Jeg vil bare være på do i fred!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen ble veldig fin. Vi fikk klemt inn aktiviteter både her og der :fnise:

Lillesøster var enten med meg eller pappa for å slappe av for hun var fortsatt syk. Storesøster storkoste seg. 

Nå er hverdagen tilbake for fullt. Lillesøster sover fortsatt like dårlig på natten og dagen er heller ikke mye å skryte av. Trøtt som alltid mao. Og egentid er ikke-eksisterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...