Gå til innhold

Uføre, deprimert, trenger inspirasjon av dere til noe å fylle hverdagen med..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er som sagt uføre, ikke så gøy som enkelte tråder skal ha det til. Jeg greier ikke mye av gangen, men jeg trenger noe inspirasjon til hva jeg kan gjøre ut av livet mitt. Har du noen forslag? 

Anonymkode: 79132...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å adoptere et kjæledyr? Mye selskap i en hund og den krever jo litt tid og oppmerksomhet. Man må gå ut osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spille pc spill, male, tegne, lære å programmere (finnes mange steder på nett du kan lære det gratis), lese fagbøker, lese tidløse klassikere

Anonymkode: 738b3...128

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et kamera og ta bilder + instagram, får lett en bra kamera for 1000kr som tar fine bilder.

Kjøp et bedre kamera for filming + youtube, får lett en bra kamera til 2000kr som er bra til filming

Med dette kan du gjøre ting når du orker. Noen ganger kan et fint bilde gjøre dagen så mye bedre, tror når man får til noe bra at det kan dempe depresjonen litt også... litt sånn "i did it" følelse + glad følelse

Også fint at man kommer oftere ut i naturen for å fange fine bilder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt ufør, ikke så gøy som enkelte tråder skal ha det til. Jeg greier ikke mye av gangen, men jeg trenger noe inspirasjon til hva jeg kan gjøre ut av livet mitt. Har du noen forslag? 

Ufør heter det. Uføre er flertall. 

Er selv ufør, og bruker mesteparten av tiden på husarbeid, siden det tar en god del energi. Ellers tv-serier, musikk, bøker etc. Har også hund som gir veldig mye selskap (men du må ha en backup i dårlige perioder, sånn at hunden får det den trenger). Ellers kunne du skaffet noen mindre husdyr. 

Håndarbeid hvis du klarer det kan også være en fin hobby. Tegning, maling, strikking. 

Anonymkode: 53a98...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Vesentlig skrev:

Har du mulighet til å adoptere et kjæledyr? Mye selskap i en hund og den krever jo litt tid og oppmerksomhet. Man må gå ut osv

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spille pc spill, male, tegne, lære å programmere (finnes mange steder på nett du kan lære det gratis), lese fagbøker, lese tidløse klassikere

Anonymkode: 738b3...128

4 minutter siden, John_Felipe skrev:

Kjøp et kamera og ta bilder + instagram, får lett en bra kamera for 1000kr som tar fine bilder.

Kjøp et bedre kamera for filming + youtube, får lett en bra kamera til 2000kr som er bra til filming

Med dette kan du gjøre ting når du orker. Noen ganger kan et fint bilde gjøre dagen så mye bedre, tror når man får til noe bra at det kan dempe depresjonen litt også... litt sånn "i did it" følelse + glad følelse

Også fint at man kommer oftere ut i naturen for å fange fine bilder :) 

Takk for gode forslag 🙂 

Er det noen som vet hvor jeg feks kan begynne å lete etter hvor jeg kan hjelpe noen? Besøksvenn osv.. er det Frelsesarmeen, kirkens bymisjon, røde kors osv jeg kontakter for sånn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode forslag 🙂 

Er det noen som vet hvor jeg feks kan begynne å lete etter hvor jeg kan hjelpe noen? Besøksvenn osv.. er det Frelsesarmeen, kirkens bymisjon, røde kors osv jeg kontakter for sånn? 

Bare google fivillig arbeid i byen din. Her jeg bor er jeg frivillig hos blå kors

Anonymkode: 06d1d...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt uføre, ikke så gøy som enkelte tråder skal ha det til. Jeg greier ikke mye av gangen, men jeg trenger noe inspirasjon til hva jeg kan gjøre ut av livet mitt. Har du noen forslag? 

Lær sørsamisk. Språket dør snart ut og trenger brukere! Da kan du være med på å redde norsk og global kulturarv. Pluss du blir sikkert kjent med mange kjekke folk. Kan også drive med sørsamisk brukskunst og slikt dersom du har anlegg og interesse for det.

Endret av Hurepoix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Marsvin! Skaff deg noen marsvin og begynn å avle opp marsvin for salg:-) En hobby som er svært givende og morsom, og du får noen kroner igjen for det, selv om det ikke er mye da.

Marsvinunger blir kjønnsmodne allerede i en alder av 4 uker, så da kan de selges. De må iallfall skilles fra sine foreldre (iallfall far) og eventuelle brødre før den tid, så det ikke bli innavl, og man må derfor ha flere bur.

Gress og løvetann og annet spiselig for dem kan du finne gratis ute hele sommeren. De ELSKER gress og løvetann, og grønnsaker generelt. De er bunnløse sluk når det gjelder grønt :-)

Man kan kose med dem og til og med lære dem en del triks! Det er ikke alle som tror om marsvin, men det er faktisk mulig om man vil. Masser av videoer på Youtube om det, f.eks denne.

Anonymkode: 82edc...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Marsvin! Skaff deg noen marsvin og begynn å avle opp marsvin for salg:-) En hobby som er svært givende og morsom, og du får noen kroner igjen for det, selv om det ikke er mye da.

Marsvinunger blir kjønnsmodne allerede i en alder av 4 uker, så da kan de selges. De må iallfall skilles fra sine foreldre (iallfall far) og eventuelle brødre før den tid, så det ikke bli innavl, og man må derfor ha flere bur.

Gress og løvetann og annet spiselig for dem kan du finne gratis ute hele sommeren. De ELSKER gress og løvetann, og grønnsaker generelt. De er bunnløse sluk når det gjelder grønt :-)

Man kan kose med dem og til og med lære dem en del triks! Det er ikke alle som tror om marsvin, men det er faktisk mulig om man vil. Masser av videoer på Youtube om det, f.eks denne.

Anonymkode: 82edc...ca2

Marsvin kan også slaktes og spises, er vel en delikatesse blant indianerne i Sør-Amerika. Sikkert større marked for marsvinkjøtt blant hipstere enn for marsvinavl til barnefamilier. Kan jo også kombineres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Hurepoix skrev:

Lær sørsamisk. Språket dør snart ut og trenger brukere! Da kan du være med på å redde norsk og global kulturarv. Pluss du blir sikkert kjent med mange kjekke folk. Kan også drive med sørsamisk brukskunst og slikt dersom du har anlegg og interesse for det.

kan man lære seg sørsamisk hjemmefra? Har du tips til lærebøker? 

Anonymkode: 7e963...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se også https://no.wikipedia.org/wiki/Sørsamisk#Eksterne_lenker

Har svært lite kompetanse på sørsamisk, så du finner sikkert raskt ut mer enn jeg vet. Lykke til!

Husker bare noen interessante NRK-dokumentarer: https://tv.nrk.no/serie/den-stille-kampen/mdfp13001413/sesong-1/episode-4

http://p3.no/dokumentar/kampen-for-sameskolen/

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan man lære seg sørsamisk hjemmefra?

Anonymkode: 7e963...4fc

Siden sørsamene bor så spredt, er jeg sikker på at de satser på digitale læringsplattformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart å ta kontakt med en skole / lærested som underviser i sørsamisk og høre med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode forslag 🙂 

https://frivillig.no

Anonymkode: 2dfd8...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Få en hund? Da kommer du deg ut. Les bøker! Viktigst er å komme seg utendørs :-) vet ikke hvor mye du klarer,og om du kan ha hund?

Men bøker er også godt selskap :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Camping!

Enten alene eller med venner. Godt for sjelen :)

Anonymkode: 5c181...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, NotNaomi skrev:

Få en hund? Da kommer du deg ut. Les bøker! Viktigst er å komme seg utendørs :-) vet ikke hvor mye du klarer,og om du kan ha hund?

Men bøker er også godt selskap :-)

Trist om du ikke har større forventninger til hva en ufør kan få ut av livet sitt (TS' ord) enn å ha en hund.

Helt enig i at det sikkert er mye godt selskap i en hund, man kommer seg over dørstokkamila osv., men det koster jo også å ha hund, også indirekte, ved at man er utelukket fra en del av boligmarkedet, dersom man leier, og uføre bør ikke kimse av unødvendige kostnader. Kan man ha som mål å sosialisere med andre positive mennesker, gjerne i samme båt (fast turgruppe, for eksempel, på dagtid) i stedet for et umælende dyr tror jeg det er smartere.

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...