Gå til innhold

Asperger - ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvordan dere som har aspergers og ikke kan jobbe, har klart å få mann/dame og barn? 

Det virker bare uoverkommelig for meg 

Anonymkode: c390c...305

Det høres veldig rart ut. Kan det være vrang vilje? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dere som har aspergers og ikke kan jobbe, har klart å få mann/dame og barn? 

Det virker bare uoverkommelig for meg 

Anonymkode: c390c...305

Jeg har som sagt mange diagnoser i tillegg til Asperger. Hadde det kun vært det så skulle jeg klart meg langt bedre enn jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rings&Things skrev:

Jeg har som sagt mange diagnoser i tillegg til Asperger. Hadde det kun vært det så skulle jeg klart meg langt bedre enn jeg gjør. 

Hvilke diagnoser har du I tillegg?

Anonymkode: 40fcd...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Vet du, min bror har Asberger. Feildiagnotisert hele livet, fikk riktig diagnose da han var 19(2 år siden) Aldri fått oppfølging på skolen da de valgte å la han holde på for seg selv, slet med å fullføre. Klarte det etter 4 forsøk på én eksamen første året på Vgs. 

Vet du hva forskjellen på deg og ham er utifra det du skriver i HI? Han gir ikke opp, han legger seg ikke ned/murer seg inne mens han synes synd på seg selv. Han har prøvd flere yrker for å finne riktig jobb, jobber nå 100% ! Aldri om han ville sagt "stakkars meg, hvorfor får andre bli uføre med samme diagnose" 

Anonymkode: f5106...6d0

Det er ikke aspergerdiagnosen i seg selv som gjør en ute av stand til å jobbe det er EVENTUELLE tilleggsdaignoser man kanskje har. F.eks så er det mange som har såpass sterk sosial angst at de rett og slett ikke tørr å snakke eller gå ute blant folk og om disse personene da ikke får hjelp med dette ja da ender en på trygd, men får man rett hjelp TIDLIG så kan det unngås. Men så var det dette med å få hjelp også da fordi på DPS så ser de gjerne kun at det står "asperger" på papiret og ikke de andre diagnosene og tenker da med en gang "lost case, la han bli ufør, ikke noe håp her" når en egentlig kunne jobbet og fått et normalt liv med hjelp!

Anonymkode: 6b3f8...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke aspergerdiagnosen i seg selv som gjør en ute av stand til å jobbe det er EVENTUELLE tilleggsdaignoser man kanskje har.

Hva er poenget å diagnostisere folk med asperger hvis det er alle andre "eventuelle" tilleggsdiagnoser som skaper problemer? 

Anonymkode: b419a...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget å diagnostisere folk med asperger hvis det er alle andre "eventuelle" tilleggsdiagnoser som skaper problemer? 

Anonymkode: b419a...153

Hvis en skal bli diagnoser med Aspergers må en ha så og så mange tilleggsdiagnoser for å ha Aspergers, som vil si at aspergers er mange diagnoser samlet som utgjør diagnosen i seg selv.

Anonymkode: 40fcd...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis en skal bli diagnoser med Aspergers må en ha så og så mange tilleggsdiagnoser for å ha Aspergers, som vil si at aspergers er mange diagnoser samlet som utgjør diagnosen i seg selv.

Anonymkode: 40fcd...27f

Det er bare tullball.

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tullball.

Anonymkode: b419a...153

Det er sant.

Anonymkode: 40fcd...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sant.

Anonymkode: 40fcd...27f

Nei, det er feil. Asperger er EN diagnose, ikke mange.

 

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke diagnoser har du I tillegg?

Anonymkode: 40fcd...27f

ADHD, kronisk depressiv lidelse som varierer mellom moderat og alvorlig depresjon, avhengig, unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, spiseforstyrrelse som kommer og går, PTSD, rusmisbruk og mye angst på grunn av traumer. Har også kroniske søvnvansker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rings&Things skrev:

ADHD, kronisk depressiv lidelse som varierer mellom moderat og alvorlig depresjon, avhengig, unnvikende og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, spiseforstyrrelse som kommer og går, PTSD, rusmisbruk og mye angst på grunn av traumer. Har også kroniske søvnvansker. 

ADHD, spisevansker, depresjon og angst er ganske normale ting å slite med om en har Aspergers, det er ting som medgjør diagnosen.

Anonymkode: 40fcd...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er feil. Asperger er EN diagnose, ikke mange.

 

Anonymkode: b419a...153

Ja, men det trengs visse utfordringer for å ha Aspergers. Symptomer som oftest utgjør en Aspergers diagnose er ADHD/ADD, angst (i ulike typer), depresjon, OCD, og spisevansker. Det er selvfølgelig flere ting som en kan slite med når en har Aspergers, men som ikke nødvendigvis er et likhetstrekk ved aspergere eller mange sliter med.

Anonymkode: 40fcd...27f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ADHD, spisevansker, depresjon og angst er ganske normale ting å slite med om en har Aspergers, det er ting som medgjør diagnosen.

Anonymkode: 40fcd...27f

Ja det er det. Det er også typiske ting å plages med ved personlighetsforstyrrelser. Mange av plagene mine går hånd i hånd ja, men det er jo likevel selvstendige diagnoser. Er ikke sånn at man bare legger det i boksen det står Asperger på. Trenger like fullt hjelp og behandling for det. 

Er for øvrig veldig vanedyr. Må for eksempel ha folk på min venstre side når vi går sammen. Noe annet skaper fysisk ubehag hos meg. Dette vet alle mine venner. Hender de tuller litt med meg og bytter side, men det ler vi bare av også bytter jeg side igjen. 😅 

Hater å sitte på feil side på bussen. Det er ikke så ille at jeg heller går av, men jeg liker det ikke. Støvsuger også i en bestemt rekkefølge. Å gjøre det omvendt føles direkte ubehagelig. 

Så litt lett ocd har jeg vel også, men ikke i den grad at det er hemmende. 😛 Min opptatthet av rutiner og detaljer har dog vært  en bra ting i jobbsammenheng. Jeg er veldig pliktoppfyllende. 😛

Endret av Rings&Things
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Rings&Things skrev:

Ja det er det. Det er også typiske ting å plages med ved personlighetsforstyrrelser. Mange av plagene mine går hånd i hånd ja, men det er jo likevel selvstendige diagnoser. Er ikke sånn at man bare legger det i boksen det står Asperger på. Trenger like fullt hjelp og behandling for det. 

Er for øvrig veldig vanedyr. Må for eksempel ha folk på min venstre side når vi går sammen. Noe annet skaper fysisk ubehag hos meg. Dette vet alle mine venner. Hender de tuller litt med meg og bytter side, men det ler vi bare av også bytter jeg side igjen. 😅 

Hater å sitte på feil side på bussen. Det er ikke så ille at jeg heller går av, men jeg liker det ikke. Støvsuger også i en bestemt rekkefølge. Å gjøre det omvendt føles direkte ubehagelig. 

Så litt lett ocd har jeg vel også, men ikke i den grad at det er hemmende. 😛 Min opptatthet av rutiner og detaljer har dog vært  en bra ting i jobbsammenheng. Jeg er veldig pliktoppfyllende. 😛

Hvis du leser det jeg skrev ovenfor, gir det mer mening hva jeg mente.

Anonymkode: 40fcd...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser det jeg skrev ovenfor, gir det mer mening hva jeg mente.

Anonymkode: 40fcd...27f

Ja skjønner hva du mener. For min del var Asperger den "siste" diagnosen jeg fikk. Først var det bare depresjon for noen år siden. Så har diagnosene kommet som perler på en snor siden da. Føler jeg har vært til konstant utredning i tre år. 

Om ikke annet har jeg lært å forstå meg selv bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rings&Things skrev:

Ja skjønner hva du mener. For min del var Asperger den "siste" diagnosen jeg fikk. Først var det bare depresjon for noen år siden. Så har diagnosene kommet som perler på en snor siden da. Føler jeg har vært til konstant utredning i tre år. 

Om ikke annet har jeg lært å forstå meg selv bedre. 

Det samme skjedde meg.

Anonymkode: 40fcd...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.7.2018 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Det samme skjedde meg.

Anonymkode: 40fcd...27f

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke så veldig rart egentlig. Tenk om de kastet slike diagnoser på folk uten å vurdere om det feks er på grunn av alvorlig depresjon eller et nylig traume. De må se et vedvarende mønster og først da begynner de å utforske hvordan en var som barn, foreldrenes oppfatning av pasient gjennom oppvekst og hvordan man selv oppfatter seg. Sånn som jeg har lært meg å kamuflere det meste av autistiske trekk, men det har tatt mange år og jeg tror jeg skal være glad for at jeg begynte å jobbe som 15-åring. For da jeg ble sykemeldt som 25-åring så hadde jeg alt 10 års erfaring med jobb som krevde sosialt samspill. Så lenge jeg har faste rammer og rutiner rundt meg så tåler jeg ganske mye. Når jeg mister det så mister jeg fotfeste og det blir veldig tydelig at jeg har et nedsatt funksjonsnivå. 

Har alltid vært flink til å skjule hvordan det egentlig er. Fra jeg var et lite barn har jeg gått med en maske. Som kun ble tatt av når jeg var helt alene. Ikke en gang mine foreldre fikk se hele meg, selv om spesielt min mor så en god del av det. 

Skulle liksom ikke oppdages. Jeg skulle være hjelpsom og støttende for de rundt meg. Ingen skulle måtte støtte meg. 

Og her sitter jeg syk, skadet og ødelagt. Prøver å reparere meg selv, men det er ikke lett. Lurer på hvordan det hadde vært hvis jeg hadde vært åpen fra jeg var et barn? Kanskje livet hadde vært langt bedre nå. Hvem vet. 

Sterk kropp og sterk psyke. Levd under mye mye stress og jævelskap. Bare synd at alle knekker til slutt. For min del tok det 24 år før det smalt. Og da smalt det skikkelig. Har slitt fra jeg var 3 år. Det vil si jeg husker ikke noe fra før jeg var 3. Så vet ikke hvordan jeg var før det, men ja. Nå jobber jeg mot en bedre framtid. Håper virkelig jeg kan oppnå et mer meningsfylt liv med god balanse mellom jobb og privatliv.  

Mitt eldste barn har fått utviklingsforstyrrelsesdiagnose han også. Skal vel ikke se bort fra at han har det etter meg. Mitt yngste barn er helt anderledes. Men har den samme sårbarheten som jeg hadde. Ett barn med nedsatt empati for alderen og ett med i overkant mye empati. Rart det der. 

Anonymkode: f983d...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...