Gå til innhold

Asperger - ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspergere har noe som heter meltdown, noe som skjer når inntrykk og følelser blir for intense. Meltdowns kommer som regel i form av å bryte ned i depresjon (i sjeldne tilfeller skader de seg selv under et slikt anfall) eller utagere i raserianfall. 

Anonymkode: a8e33...eca

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg har det. Jeg bestilte time hos psykolog, men i følge han og legen så var ikke jeg det han ville prioritere. Da jeg virket for "normal"  ifølge testen. 

Jeg har aldri vært arbeidet.ledig men har vært fryktelig stresset i situasjoner hvor andre har klart lett å hente seg inn. I tillegg har jeg fått raseriutbrudd når jeg har følt meg oversett, gjort narr av osv hjemme slik at jeg har kastet tallerkener i gulvet så jeg knuste de. 

Jeg ble fryst ut av klassevennene under hele ungdomsskolen og ut VGs. Deretter begynte jeg på fest, men møtte litt samme problemet der. Ikke at folk støtet meg ut, men jeg fant liksom ikke kjemien med noen. Det stikker fryktelig når jeg ser hvordan andre så lett finner hvera. 

Jeg har vært så mye sint på meg selv. Fordi jeg ikke har følt jeg har oppnådd hva som forlanges av en 25 åring. Og så har jeg fått masse angst fordi jeg leser her hva som skjer med mange aspergere. De blir arbeid.ledig, har vanskeligere for å lære?? Og alt dette synes jeg er så jævla kjedelig. At jeg ikke på en måte kan leve helt fritt fordi jeg har en hjerne som ikke klarer å innta det andre klarer.

Anonymkode: e8869...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg har det. Jeg bestilte time hos psykolog, men i følge han og legen så var ikke jeg det han ville prioritere. Da jeg virket for "normal"  ifølge testen. 

Jeg har aldri vært arbeidet.ledig men har vært fryktelig stresset i situasjoner hvor andre har klart lett å hente seg inn. I tillegg har jeg fått raseriutbrudd når jeg har følt meg oversett, gjort narr av osv hjemme slik at jeg har kastet tallerkener i gulvet så jeg knuste de. 

Jeg ble fryst ut av klassevennene under hele ungdomsskolen og ut VGs. Deretter begynte jeg på fest, men møtte litt samme problemet der. Ikke at folk støtet meg ut, men jeg fant liksom ikke kjemien med noen. Det stikker fryktelig når jeg ser hvordan andre så lett finner hvera. 

Jeg har vært så mye sint på meg selv. Fordi jeg ikke har følt jeg har oppnådd hva som forlanges av en 25 åring. Og så har jeg fått masse angst fordi jeg leser her hva som skjer med mange aspergere. De blir arbeid.ledig, har vanskeligere for å lære?? Og alt dette synes jeg er så jævla kjedelig. At jeg ikke på en måte kan leve helt fritt fordi jeg har en hjerne som ikke klarer å innta det andre klarer.

Anonymkode: e8869...ebe

Går du til psykolog nå? Kanskje om du går til psykoog over lengre tid, så vil han/ hun merke at det eventuelt er noe der som kan være asperger.

Er det lenge siden du snakket med lege/ psykolog?

Mulig at mange aspergere har havnet utenom fordi en stor andel av de med diagnosen er eldre (30-40+) mennesker der man ikke visste så mye om diagnosen. Hva vi vet og kan om diagnosen har økt mye bare de siste 10 årene. Om arbeidsmarkedet i fremtiden var identisk med det idag, så er det mulig at vi ville se flere aspergere i jobb bare fordi vet vet mer om hva som skal til for at det skal fungere for dem. Men nå endrer arbeidsmarkedet seg, så vil nok bli vanskelig å dra en slik sammenligning i fremtiden. 

Jeg ville ikke gitt opp basert på at mange aspergere står utenfor idag. Som sagt, så er en stor andel av dem, mennesker som aldri har fått særlig tilrettelegging eller den type hjelp man kan få idag. Samtidig øker kunnskapene våre fortsatt, og det vil nok bli lettere for de som er barn idag å ha asperger i fremtiden. 

Anonymkode: a8e33...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg lurer på om jeg har det. Jeg bestilte time hos psykolog, men i følge han og legen så var ikke jeg det han ville prioritere. Da jeg virket for "normal"  ifølge testen. 

Jeg har aldri vært arbeidet.ledig men har vært fryktelig stresset i situasjoner hvor andre har klart lett å hente seg inn. I tillegg har jeg fått raseriutbrudd når jeg har følt meg oversett, gjort narr av osv hjemme slik at jeg har kastet tallerkener i gulvet så jeg knuste de. 

Jeg ble fryst ut av klassevennene under hele ungdomsskolen og ut VGs. Deretter begynte jeg på fest, men møtte litt samme problemet der. Ikke at folk støtet meg ut, men jeg fant liksom ikke kjemien med noen. Det stikker fryktelig når jeg ser hvordan andre så lett finner hvera. 

Jeg har vært så mye sint på meg selv. Fordi jeg ikke har følt jeg har oppnådd hva som forlanges av en 25 åring. Og så har jeg fått masse angst fordi jeg leser her hva som skjer med mange aspergere. De blir arbeid.ledig, har vanskeligere for å lære?? Og alt dette synes jeg er så jævla kjedelig. At jeg ikke på en måte kan leve helt fritt fordi jeg har en hjerne som ikke klarer å innta det andre klarer.

Anonymkode: e8869...ebe

Høres ikke ut som asperger (?). Kjenner meg ikke igjen i dette ihvertfall. Men folk med asperger har det ikke vanskeligere for å lære. Derimot har mange med ADHD det problemet. Og de med asperger BLIR ikke arbeidsledige, de er ofte  aldri i jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Windows123 skrev:

Høres ikke ut som asperger (?). Kjenner meg ikke igjen i dette ihvertfall. Men folk med asperger har det ikke vanskeligere for å lære. Derimot har mange med ADHD det problemet. Og de med asperger BLIR ikke arbeidsledige, de er ofte  aldri i jobb. 

Det er vel strengt tatt ikke noe hun skriver som ikke kan henge sammen med asperger, eller som utelukker asperger. Det kan være andre ting, men det virker ikke som om hun har blitt utredet for noe. 

Anonymkode: a8e33...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
On 8/4/2017 at 9:54 AM, WubWub said:

De fleste med asperger er ufør og 90% er utenfor arbeidslivet så dette er ikke noe å skamme seg over. 

Det tallet var høyt.

Anonymkode: 9179e...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2017 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Vet du, min bror har Asberger. Feildiagnotisert hele livet, fikk riktig diagnose da han var 19(2 år siden) Aldri fått oppfølging på skolen da de valgte å la han holde på for seg selv, slet med å fullføre. Klarte det etter 4 forsøk på én eksamen første året på Vgs. 

Vet du hva forskjellen på deg og ham er utifra det du skriver i HI? Han gir ikke opp, han legger seg ikke ned/murer seg inne mens han synes synd på seg selv. Han har prøvd flere yrker for å finne riktig jobb, jobber nå 100% ! Aldri om han ville sagt "stakkars meg, hvorfor får andre bli uføre med samme diagnose" 

Anonymkode: f5106...6d0

Vet du, jeg kjenner en som overlevde kreft, derfor er ikke ditt tilfelle så ille og om du dør så er det fordi du bare gir opp. Alle sykdommer er helt like og ikke individuelt i det hele tatt, derfor er min erfaring fakta og du er bare en lat person som griner.

 

/s

Anonymkode: 332b8...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden er snart 1 år gammel..

Anonymkode: 3f1eb...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok regnet som en avsporing men.,

ts er du sikker på at du har Asperger ? Slik du beskriver det så kan dette også være tegn på sosial angst og traumer fra tidlige år. 

Får du riktig behandling for det psykiske du sliter med?

Anonymkode: 0534b...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/4/2017 at 9:54 AM, WubWub said:

De fleste med asperger er ufør og 90% er utenfor arbeidslivet så dette er ikke noe å skamme seg over. 

Stemmer det.

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel skjermede arbeidsplasser typ Asvo for sånne som deg ts, og dine likesinnede. 

Anonymkode: 177cb...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det finnes vel skjermede arbeidsplasser typ Asvo for sånne som deg ts, og dine likesinnede. 

Anonymkode: 177cb...b20

Og der skal man sitte og pakke spiker sammen med folk med downs?

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27 og er på AAP, men det blir nok helt eller delvis ufør på meg også. Har allerede fått spesialisterklæring på det. Jeg har mange diagnoser og føler ikke aspergeren er det som har gjort meg så dårlig. Det vil si jeg har jobbet hardt og bitt tenna sammen i årevis, men hva som er på grunn av hva er vanskelig å si. Jeg har så mye som belaster meg og jeg fungerer ikke så godt i arbeid. Ikke fordi jeg ikke gjør en god jobb, for jeg er i grunn en veldig god og pliktoppfyllende ansatt. Det som er problemet er at jeg blir helt utbrent av det. Det gikk alt for langt hos meg. Nå er jeg ikke i stand til å jobbe i det hele tatt. Håper likevel jeg kan klare å komme delvis ut i jobb. Så må jeg nok bare akseptere at ufør det blir jeg. Vet bare ikke i hvor stor grad enda. Er helt arbeidsufør per dags dato. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og der skal man sitte og pakke spiker sammen med folk med downs?

Anonymkode: b419a...153

Hva er galt med det? Må vel være værre å være uvirsom og ubrukelig i samfunnet. 

Anonymkode: 177cb...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med det? Må vel være værre å være uvirsom og ubrukelig i samfunnet. 

Anonymkode: 177cb...b20

Nei, det er bare deprimerende.

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er galt med det? Må vel være værre å være uvirsom og ubrukelig i samfunnet. 

Anonymkode: 177cb...b20

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Om du er ufør kan du fokusere på venner (om ma har noen) og å gjøre aktiviteter man synes er givende og positive. Å jobbe med mennesker med ekstrem lav funksjonsevne er bare en daglig påminnelse om at man er mislykket. 

Før i tiden kunne man få jobb her og der selv med lav funksjonsevne og føle seg nyttig- idag blir alle puttet på samme plass, får elendig lønn og blir minnet på at bedriften som ansetter dem får penger fra staten for å ha dem der, samt har lavere priser på tjenestene sine. Man føler ikke verdi og stolthet ved å jobbe der med mindre man er mentalt funksjonshemmet. Noe aspergere ikke er

Anonymkode: 3f1eb...a6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tror jeg faktisk ikke. Om du er ufør kan du fokusere på venner (om ma har noen) og å gjøre aktiviteter man synes er givende og positive. Å jobbe med mennesker med ekstrem lav funksjonsevne er bare en daglig påminnelse om at man er mislykket. 

Før i tiden kunne man få jobb her og der selv med lav funksjonsevne og føle seg nyttig- idag blir alle puttet på samme plass, får elendig lønn og blir minnet på at bedriften som ansetter dem får penger fra staten for å ha dem der, samt har lavere priser på tjenestene sine. Man føler ikke verdi og stolthet ved å jobbe der med mindre man er mentalt funksjonshemmet. Noe aspergere ikke er

Anonymkode: 3f1eb...a6e

Så de med asperger kan gå hjemme på stas og ha det moro, mens de med downs må jobbe for trygda - uten å få noe ekstra for det. Du syns liksom det høres greit og logisk ut? Hva tror du egentlig om de som er mentalt tilbakestående 😠

Anonymkode: 177cb...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.8.2017 den 17.59, Windows123 skrev:

Høres ikke ut som asperger (?). Kjenner meg ikke igjen i dette ihvertfall. Men folk med asperger har det ikke vanskeligere for å lære. Derimot har mange med ADHD det problemet. Og de med asperger BLIR ikke arbeidsledige, de er ofte  aldri i jobb. 

Det er en del folk med Aspergers som sliter med ADHD/ADD, som medfører at det blir konsentrasjonsvansker. Vet du hva du snakker om her?

Anonymkode: ecb49...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Så de med asperger kan gå hjemme på stas og ha det moro, mens de med downs må jobbe for trygda - uten å få noe ekstra for det. Du syns liksom det høres greit og logisk ut? Hva tror du egentlig om de som er mentalt tilbakestående 😠

Anonymkode: 177cb...b20

Du tror det er morsomt å være så annerledes og syk at du ikke klarer leve et normalt liv selv om du ønsker?

Skal sies at de med downs som jobber via nav får betalt av staten, ikke av jobbstedet. Mange bedrifter har ansatte gjennom nav fordi det er lønnsomt. En bedrift betaler ikke full lønn til en person med downs

Anonymkode: 3f1eb...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Så de med asperger kan gå hjemme på stas og ha det moro, mens de med downs må jobbe for trygda - uten å få noe ekstra for det. Du syns liksom det høres greit og logisk ut? Hva tror du egentlig om de som er mentalt tilbakestående 😠

Anonymkode: 177cb...b20

Folk med downs må ikke jobbe på verna bedrift, de gjør det frivillig, ikke minst pga det sosiale.

Anonymkode: b419a...153

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan dere som har aspergers og ikke kan jobbe, har klart å få mann/dame og barn? 

Det virker bare uoverkommelig for meg 

Anonymkode: c390c...305

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...