Gå til innhold

Internet troll psykopater?


WubWub

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Enig, jeg har trollet jeg også, men aldri med formål om å få andre til å føle seg dårlig. 

Nei samme her. Jeg har trollet 1 gang på KG men det var siste gangen da mange ble lei seg. 

Jeg hadde lest en tegneserie som jeg videreformidlet på KG.

Den handlet om om mann som kalte kona si feig og svak siden hun benyttet seg av epidural under fødselen. Vitsen var at en mann som ikke hadde samme organer som kvinnen som fødet skulle hevde noe slik. I tegneserien sa han "men kvinner er jo født for å føde naturlig så hva trenger du epidural for?". Og det var hele vitsen.

Jeg lagde så en tråd om dette i 2015 "er kvinner som tar epidural feige? de er jo bygd for å føde naturlig". 

Jeg sa også på forhånd ifra til en moderator at den tråden var tull og tøys.

Men tråden skapte mye raseri hos kvinner, opptil flere ble lei seg. Så etter det har jeg ikke trollet. Tråden ble forøvrig opprettet i skråblikk delen av forumet. 

Så det var første og siste gang jeg trollet på KG da jeg ikke ønsker at folk skal bli lei seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg våger meg på å påstå at man ved å følge en internettbruker over tid, ofte kan få en anelse om hvilke gruppe vedkommende hører til i.

Det er ikke nødvendigvis den som roper styggest og høyest som tilhører den mørke triaden; de mest kranglevorne drittsekkene er ofte en "hvermannsen". Kverulering, personangrep, stygge holdninger, mobbing... You name it. Alt dette tillater såkalt normale mennesker seg å drive meg så fort de er anonyme.

Det finnes plenty av eksempler her inne, spesielt i voldtekts- og innvandringsdebattene. Der går det virkelig stygt for seg det meste av tida. Men det er likevel en forskjell i hvordan folk angriper.

Det er skremmende mange som ikke tar fem øre for å velte ut dritt om hvordan tenåringsjenter er horer, ber om å bli voldtatt, fortjener det når det skjer og attpåtil hadde fortjent å fengsles fordi de er freidige nok til å anmelde den stakkars voldtektsmannen (og det sier faen meg ganske mye om dem "bare" det), men de fleste av de hopper elegant over innleggene hvor 17 år gamle jenter deltar i debatten med sine traumehistorier som om de ikke var der og kverulerer heller videre med andre. 

Enkelte her inne, derimot, holder seg litt mer i bakgrunnen lenge, men så hopper de fram og går rett i strupen når de lukter et ekte offer fra virkeligheten. 

Anonymkode: f012c...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BeautyBox skrev:

Eller bare mer rasjonell akkurat der og da, kanskje? Irritasjon fører bare til mer trolling, pluss at det gjør ditt eget liv surere. Ikke noe vits i å irritere seg over fjaseri fra et menneske som har et kjipt liv 

Ja, du er vel mer rasjonell der og da. Man burde ikke la seg irritere, men jeg gjør det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
8 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Synes ikke det er greit om komikere gjør det heller. Om en komiker er drøy så er det jo morsomt fordi vi vet det ikke er sant. Det er ingen som hadde ledd av "dead baby jokes" om historiene var sanne. 

Forstår poenget ditt.

tenker dog at kanskje det er derfor det er lettere å trolle på et forum hvor alle skriver under nick; en forutsetning for dialogen er jo at man skriver anonymt og ikke kjenner hverandre personlig. Ergo trollingen blir dermed også mer "upersonlig"

Det er enklere å være spydig bak en dataskjerm overfor en fremmed fremfor ansikt til ansikt med en bekjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, BeautyBox skrev:

Jeg tror at nett-troll er mennesker som generelt ikke har det bra med seg selv. Ingen mennesker som har et bra og positivt liv har glede av å sitte og spre negativitet (eller annet uhensiktsmessig innhold) på internett. 

Hver gang jeg poster noe og får bitre, sure svar, tenker jeg bare: "stakkars menneske" 

Ifølge nyere undersøkelser så kan alle trolle om de har en dårlig dag eller selv å ha blitt trollet/angrepet. 

Om et menneske med normal psyke, et fint liv og en fin familie logger på et forum; hun skriver litt her og der. Hun blir møtt med regelrette personangrep og trolling;

sannsynligheten for at hen da vil svare negativt i en ny tråd er stor ifølge nyere forskning fra diverse universitet. negativitet er smittsomt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Ifølge nyere undersøkelser så kan alle trolle om de har en dårlig dag eller selv å ha blitt trollet/angrepet. 

Om et menneske med normal psyke, et fint liv og en fin familie logger på et forum; hun skriver litt her og der. Hun blir møtt med regelrette personangrep og trolling;

sannsynligheten for at hen da vil svare negativt i en ny tråd er stor ifølge nyere forskning fra diverse universitet. negativitet er smittsomt. 

Jeg tror på teorien om at negativitet er smittsomt. Likevel tror jeg dette er personavhengig, og at man kan velge tenkemåte i forhold til dette. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg irriterte meg mye over nett-troll tidligere, men at jeg i senere tid synes mer synd i dem og ignorerer utsagnene. Så handler det vel også om å være trygg på seg selv og derfor ikke bli usikker pga noe negativt noen har skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Forstår poenget ditt.

tenker dog at kanskje det er derfor det er lettere å trolle på et forum hvor alle skriver under nick; en forutsetning for dialogen er jo at man skriver anonymt og ikke kjenner hverandre personlig. Ergo trollingen blir dermed også mer "upersonlig"

Det er enklere å være spydig bak en dataskjerm overfor en fremmed fremfor ansikt til ansikt med en bekjent. 

Men normale mennesker med et intakt følelsessenter , moral og samvittighet som deg og meg; vi ville ikke vært istand til å aktivt gå etter andre mennesker bare for å plage de. Vår empati og samvittighet ville spist oss opp om vi gjorde noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Nei samme her. Jeg har trollet 1 gang på KG men det var siste gangen da mange ble lei seg. 

Jeg hadde lest en tegneserie som jeg videreformidlet på KG.

Den handlet om om mann som kalte kona si feig og svak siden hun benyttet seg av epidural under fødselen. Vitsen var at en mann som ikke hadde samme organer som kvinnen som fødet skulle hevde noe slik. I tegneserien sa han "men kvinner er jo født for å føde naturlig så hva trenger du epidural for?". Og det var hele vitsen.

Jeg lagde så en tråd om dette i 2015 "er kvinner som tar epidural feige? de er jo bygd for å føde naturlig". 

Jeg sa også på forhånd ifra til en moderator at den tråden var tull og tøys.

Men tråden skapte mye raseri hos kvinner, opptil flere ble lei seg. Så etter det har jeg ikke trollet. Tråden ble forøvrig opprettet i skråblikk delen av forumet. 

Så det var første og siste gang jeg trollet på KG da jeg ikke ønsker at folk skal bli lei seg. 

Da tenker vi nok likt. Man bør være forsiktig med hva man sier på nettforumer for man vet jo ikke hvem som leser . 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Forstår poenget ditt.

tenker dog at kanskje det er derfor det er lettere å trolle på et forum hvor alle skriver under nick; en forutsetning for dialogen er jo at man skriver anonymt og ikke kjenner hverandre personlig. Ergo trollingen blir dermed også mer "upersonlig"

Det er enklere å være spydig bak en dataskjerm overfor en fremmed fremfor ansikt til ansikt med en bekjent. 

Ja, klart lettere å være spydig bak en dataskjerm. Men å ha moral handler jo om å gjør det rette selv om man har mulighet til gjøre noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Da tenker vi nok likt. Man bør være forsiktig med hva man sier på nettforumer for man vet jo ikke hvem som leser . 

 

Helt enig, det finnes mye rart på internet og en bør være veldig forsiktig med hva man velger utlevere om. 

Det faktisk også rådet til selveste sjefen av KG - hun sa for 1 år siden "en bør være forsiktig med hva man legger ut om seg selv" og hun har helt rett. 

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BeautyBox skrev:

Jeg tror på teorien om at negativitet er smittsomt. 

Godt mulig, men tror det også kan gå begge veier.  Man kan vel også bli mer bevisst på hvordan man bør oppføre seg når man ser at andre ikke klarer det. 

Det blir jo litt sånn "jeg ønsker ikke være  som dem jeg misliker". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, BeautyBox skrev:

Jeg tror på teorien om at negativitet er smittsomt. Likevel tror jeg dette er personavhengig, og at man kan velge tenkemåte i forhold til dette. Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg irriterte meg mye over nett-troll tidligere, men at jeg i senere tid synes mer synd i dem og ignorerer utsagnene. Så handler det vel også om å være trygg på seg selv og derfor ikke bli usikker pga noe negativt noen har skrevet. 

Du vet , den beste måten å håndtere troll er ved å enten ignorere de eller le av de.

De lever av oppmerksomhet og de elsker se deg lide. 

Så det beste du kan gjøre er å ignorere de, og le av de :) Aldri vis en sadist at du blir såret når de angriper deg! Da prøver disse syke menneskene bare enda hardere å såre deg i fremtiden.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WubWub skrev:

Helt enig, det finnes mye rart på internet og en bør være veldig forsiktig med hva man velger utlevere om. 

Det faktisk også rådet til selveste sjefen av KG - hun sa for 1 år siden "en bør være forsiktig med hva man legger ut om seg selv" og hun har helt rett. 

Ja, er nok viktig med nettvett. Alt kan bli utnyttet og legger men ut for mye så klarer de å stalke seg frem til deg og da risikerer man å bli terrorisert lenge etter man kar slettet kontoen sin på KG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Godt mulig, men tror det også kan gå begge veier.  Man kan vel også bli mer bevisst på hvordan man bør oppføre seg når man ser at andre ikke klarer det. 

Det blir jo litt sånn "jeg ønsker ikke være  som dem jeg misliker". 

Det kan godt hende. Og så tror jeg at man kan bli tøffere og mer saklig på samme tid. Jeg er ikke noe redd for å si fra om ting, selv om det ikke nødvendigvis irriterer meg. Bruker bare ordene til å være tydelig uten å mate noe troll. Tror jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Ja, er nok viktig med nettvett. Alt kan bli utnyttet og legger men ut for mye så klarer de å stalke seg frem til deg og da risikerer man å bli terrorisert lenge etter man kar slettet kontoen sin på KG.

det er trist og leit når sånt skjer. i en ideell verden så skal det ikke eksistere sadisme, utnytting og plagiat - dessverre er dette utopi. mennesker er rovdyr og meget selvsentrerte - det er viktig å ha det i bakhodet. spesielt på internet hvor folk flest lever ut sine dyriske drifter ved å plage andre.

selv tenker jeg at det vil være ekstremt trist om menneskets egentlige natur er den ondskapen som mennesker viser til på internet. 

på internet kan alle sitte å være stygge mot andre. 

i virkeligheten er folk mer regulert da de vet at mobbing fører til sosial destruksjon.

Betyr det da et mennesker egentlig er onde om de slipper tenke på sosiale sanksjoner? 

På internet kan alle sitte å plage andre mennesker, og mange gjør det. I virkeligheten gjør de ikke det samme da de vet at det vil få konsekvenser. 

Er vi mennesker egentlig siviliserte og moderne når den eneste tingen som hindrer oss i å plage andre er viten om at staten vil straffe oss om vi gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WubWub skrev:

Innen psykologiens verden har det lenge vært en teori om at internet troll tilhører den mørke triaden aka ; psykopater, narsissister og sadister. 

Det har vært den vedtatte sannheten inntil nå - en rekke studier viser at majoriteten av internet troll ikke tilhører den mørke triaden men består av helt vanlige mennesker som deg og meg. Det viser seg nemlig at trolling er smittsomt, om en bruker blir trollet i en tråd så er sannsynligheten for at "offeret" vil ta dette ut i en ny tråd ved å trolle. Negativitet er med andre ord smittsomt. 

Den store majoriteten av internet troll er velfungerende, psykisk friske og oppegående mennesker. 

Problemet er ifølge eksperter den gruppen som over lengre tid troller, de som utelukkende bruker internet for å plage andre.

Et friskt velfungerende menneske vil ha null utbytte av å sitte plage folk på internet over lengre tid.

De som tilhørende den mørke triaden derimot finner stor glede i å plage andre da de syntes menneskelig lidelse er morsomt. Slike mennesker bør og skal vi holde oss langt unna.

Du overforenkler og fremstiller dette alt for unyansert, men jeg kjenner til enkeltstudiet du sikter til. Og det stemmer at sadisme er et av de tydeligste tegnene på mulig psykopati.

Anonymkode: 54d12...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du overforenkler og fremstiller dette alt for unyansert, men jeg kjenner til enkeltstudiet du sikter til. Og det stemmer at sadisme er et av de tydeligste tegnene på mulig psykopati.

Anonymkode: 54d12...c2a

Da tar du feil. Det er ingen korrelasjon mellom sadisme og psykopati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, WubWub skrev:

det er trist og leit når sånt skjer. i en ideell verden så skal det ikke eksistere sadisme, utnytting og plagiat - dessverre er dette utopi. mennesker er rovdyr og meget selvsentrerte - det er viktig å ha det i bakhodet. spesielt på internet hvor folk flest lever ut sine dyriske drifter ved å plage andre.

selv tenker jeg at det vil være ekstremt trist om menneskets egentlige natur er den ondskapen som mennesker viser til på internet. 

på internet kan alle sitte å være stygge mot andre. 

i virkeligheten er folk mer regulert da de vet at mobbing fører til sosial destruksjon.

Betyr det da et mennesker egentlig er onde om de slipper tenke på sosiale sanksjoner? 

På internet kan alle sitte å plage andre mennesker, og mange gjør det. I virkeligheten gjør de ikke det samme da de vet at det vil få konsekvenser. 

Er vi mennesker egentlig siviliserte og moderne når den eneste tingen som hindrer oss i å plage andre er viten om at staten vil straffe oss om vi gjør det?

Jeg tror ikke det er så ille som at man  blir onde med en gang man slipper sanksjoner. Vi er jo mange som synes det ikke er greit å plage andre. 

Men jeg tror at evnen til empati er noe som delvis må læres gjennom erfaringer. Noen lærer det enklere enn andre, men er sikkert mange av oss som må ha erfaring for å forstå hva som er galt. Samt ha evnen til å generalisere utifra de erfaringene. 

Det blir vel litt som når du lagde trolletråden din om epidural. Du visste ikke på forhånd at mange kvinner ville bli lei seg. Jeg kunne sikkert gjort samme feilen selv. Men da du så at kvinner ble lei seg så forstod du jo at det ikke var en lur tråd å lage. Og ikke bare det, men du generaliserte det jo også videre til å være forsiktig med å lage andre tråder. 

Det er jo når man ikke klarer å gjøre de refleksjonene jeg tror man er i den mørke triaden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Jeg tror ikke det er så ille som at man  blir onde med en gang man slipper sanksjoner. Vi er jo mange som synes det ikke er greit å plage andre. 

Men jeg tror at evnen til empati er noe som delvis må læres gjennom erfaringer. Noen lærer det enklere enn andre, men er sikkert mange av oss som må ha erfaring for å forstå hva som er galt. Samt ha evnen til å generalisere utifra de erfaringene. 

Det blir vel litt som når du lagde trolletråden din om epidural. Du visste ikke på forhånd at mange kvinner ville bli lei seg. Jeg kunne sikkert gjort samme feilen selv. Men da du så at kvinner ble lei seg så forstod du jo at det ikke var en lur tråd å lage. Og ikke bare det, men du generaliserte det jo også videre til å være forsiktig med å lage andre tråder. 

Det er jo når man ikke klarer å gjøre de refleksjonene jeg tror man er i den mørke triaden. 

Ja, jeg lagde denne tråden som en vits; 

Mange kvinner ble sinte og såret så jeg skjønte at dette var ikke greit da jeg har empati og samvittighet. Jeg ble såret og lei meg av reaksjonene så jeg bestemte meg for å ikke gjøre noe slikt igjen. 

I mitt hode så trodde jeg at folk ville se at det var en vits og spøk, for hvordan kan en mann føle på organer som han ikke har? Det gir ingen mening. Men det ble tatt dårlig imot og jeg lærte av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Jeg tror ikke det er så ille som at man  blir onde med en gang man slipper sanksjoner. Vi er jo mange som synes det ikke er greit å plage andre. 

Men jeg tror at evnen til empati er noe som delvis må læres gjennom erfaringer. Noen lærer det enklere enn andre, men er sikkert mange av oss som må ha erfaring for å forstå hva som er galt. Samt ha evnen til å generalisere utifra de erfaringene. 

Det blir vel litt som når du lagde trolletråden din om epidural. Du visste ikke på forhånd at mange kvinner ville bli lei seg. Jeg kunne sikkert gjort samme feilen selv. Men da du så at kvinner ble lei seg så forstod du jo at det ikke var en lur tråd å lage. Og ikke bare det, men du generaliserte det jo også videre til å være forsiktig med å lage andre tråder. 

Det er jo når man ikke klarer å gjøre de refleksjonene jeg tror man er i den mørke triaden. 

Dette tror jeg er feil. Det er når de folkene forstår at de gjør andre vondt og likevel utfører dåden at de kanskje befinner seg i den mørke triaden. Nå er det slik at mannen i gata er i full stand til å skru av å på empatien, men gjentatte handlinger basert på å direkte ville forvolde andre skade, da er det noe som ikke er normalt i det mennesket. 

Anonymkode: c96a4...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...