Gå til innhold

Tidligere stor blogger Nette Nestea om blogging som jobb

Louiah

Anbefalte innlegg

http://nettenestea.com/ny-jobb-tanker-om-blogging-som-yrke/

"Tiden fremover blir veldig spennende, og jeg er så.utrolig.glad for at jeg ikke fortsatte å leve inne i den bloggboblen jeg pleide å være i – der absolutt alt handlet om å dokumentere livet mitt på best mulig måte. Jeg er glad jeg nedprioriterte de høye lønningene, dyre veskene og ferieturene hver måned til fordel for en 9 til 17-jobb…"

"Men basert på mine erfaringer vil jeg tørre å påstå at det er flere bloggere enn gjennomsnittet som kjenner på følelsen av stress, nedstemthet, likegyldighet og lett depresjon – faktisk – nettopp fordi det er så lett å føle seg ensom i arbeidshverdagen, alt er egentlig bare ganske «fake», og man er i konstant kamp mot klokken! Og så fremlegges innleggene som «for en deeeilig og avslappende dag jeg har hatt i dag», men NEI – det er bare bullshit, for alt du har gjort er å prøve å fotografere best mulig gjennom dagen, se casually cool og perfekt ut på bildene uten at det ser for «staget ut», stresse med å finne tilbehør/ting og tang i leiligheten som du kan style et produkt med til Instagram, stelle i stand en superfresh frokost som ser mye bedre ut på bildene enn hva det smaker i virkeligheten, og kanskje ta manikyr (og samtidig som du sitter der og tripper over hvor lang tid det tar, så utformer du dagens blogginnlegg i hodet, det gjør hjernen automatisk uansett sted og tid)." 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant lesning! 

Merket meg særlig formuleringen om at hun er så glad for at hun ikke lenger "har livet sitt som jobb", der hun setter dette i anførselstegn. Det er jo denne paradoksale konstruksjonen som gjør det så vanskelig å betrakte blogging som jobb, og som samtidig (iflg hennes resonnement) gjør det vanskelig også for bloggeren selv å skille blogg og eget liv. Det er ikke bare det at man styrer arbeidsoppgavene selv og dermed alltid/aldri er på jobb, slik det er for de fleste i frie yrker, men jobbens innhold er også kun en selv, ens eget hverdagsliv, fra dag til dag. Og, paradoksalt nok: etter hvert som bloggingen tar all tid må det jo bli aldeles umulig å fylle bloggen med noe annet enn iscenesatt tomhet? Det blir jo fullstendig tautologisk det hele, eller hva man skal si: Bloggen skal fylles med livet, men livet er ikke noe annet enn å fylle bloggen.

Og så skriver hun samtidig litt lenger ned at "vi alle må bli flinkere til å innse at alt man ser på Instagram ikke er virkeligheten". Med andre ord: innholdet i bloggen er en selv og ens eget reelle liv, samtidig som ingenting i SoMe er virkelig. Da ender man jo opp med et liv som kun iscenesettes og dokumenteres, men ikke finnes i realiteten. Det er nesten som man blir svimmel ved tanken.

Endret av Aricia
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Vitulina skrev:

Ingen tvil om bloggerne lever triste og innholdsløse liv. 

Men samtidig en veldig anstrengende og manisk innholdsløshet, om man skal tro Anette Haga:

Sitat

alt er egentlig bare ganske «fake», og man er i konstant kamp mot klokken! Og så fremlegges innleggene som «for en deeeilig og avslappende dag jeg har hatt i dag», men NEI – det er bare bullshit, for alt du har gjort er å prøve å fotografere best mulig gjennom dagen, se casually cool og perfekt ut på bildene uten at det ser for «staget ut»

Alt er tomhet og jag etter vind, for å bli litt poetisk og gammeltestamentlig. :lol: 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt innspill av Haga. Hun virker fornuftig. Bloggere som Orvik og Andersen har litt å lære fra henne :-) 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant refleksjon, kudos til Nette Nestea! :) For ja, beklager, alle bloggere, jeg vil aldri greie å vise den medfølelsen dere sikkert ønsker. Det er kanskje mye innhold å produsere og mange bilder å ta, men gjett hva: Dere har selv valgt å profittere på å selge eget liv som et lite realityshow der dere selv er skuespillere, regissører, kameramenn, manusforfattere m.m. Sutring over at vi vanlige, dødelige (som også har deadlines å overholde, barn å hente, hus å beise, penger å tjene - og også forsøker å se litt våkne og pene ut oppi dette) ikke forstår presset dere er under har jeg lite til overs for, for det er faktisk mulig å skaffe seg en annen jobb dersom dere ikke liker den dere har.

Sånn.Det var mine to, surmagede cents i denne debatten. ;) 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anna Nas

Hvis dette er følelser hun deler med mange bloggere, er det jo mer enn tragisk for alle dem som mangler utdannelse og ikke på samme måte som Haga har ressurser som gjør dem i stand til å skaffe seg en jobb som gir mer mening. Når man blir voksen og venner og kjente har fått karrierer og meningsfylte jobber mens man som blogger ofte står på stedet hvil rent mentalt og trolig statusmessig, må det bli stadig mindre tilfredsstillende å ha en jobb som Haga beskriver bloggingen som. Det er jo faktisk grenser for hvor stas det er med høy materiell levestandard dersom andre ting ikke er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg ble ikke forbauset over det hun beskriver. Har du lest en del bloggere så er det mange av dem som skriver om psykiske plager av mer eller mindre alvorlig grad. 

Pengene og følgerne de får kan nok skape en avhengighet som de ikke kan få stilt uten at de blogger, så de havner i en ond sirkel, de blir nødt til å ta med de negative omkostningene på kjøpet. De hadde hatt enormt godt av å fylle livene sine med mer enn blikket på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 11.07, Anna Nas skrev:

Hvis dette er følelser hun deler med mange bloggere, er det jo mer enn tragisk for alle dem som mangler utdannelse og ikke på samme måte som Haga har ressurser som gjør dem i stand til å skaffe seg en jobb som gir mer mening. Når man blir voksen og venner og kjente har fått karrierer og meningsfylte jobber mens man som blogger ofte står på stedet hvil rent mentalt og trolig statusmessig, må det bli stadig mindre tilfredsstillende å ha en jobb som Haga beskriver bloggingen som. Det er jo faktisk grenser for hvor stas det er med høy materiell levestandard dersom andre ting ikke er på plass.

Dette tror jeg stemmer veldig bra. Andre har jo både utdannelse, meningsfull jobb og grei/høy materiell levestandard. Bloggere har i beste fall kun sistenevnte. Det kan jo ikke være sunt for hodet i lengden å ha seg selv som jobb, de må jo stagnere noe vanvittig i både tankesett og selvutvikling?  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 13.12, CecilieX skrev:

Jeg ble ikke forbauset over det hun beskriver. Har du lest en del bloggere så er det mange av dem som skriver om psykiske plager av mer eller mindre alvorlig grad. 

Jeg hadde inntrykk av at dette var vel så mye en trend som en realitet? Altså, vi kan alle være litt tiltaksløse og matche på nok kriterier til å diagnostisere oss selv som deprimerte om vi kjenner godt nok etter. Ikke med dette sagt at jeg ønsker å bagatellisere psykiske lidelser, men vi har jo sett at det er en trend i tiden å skrive om "den vanskelige tiden" og slikt (ref http://www.kk.no/showbiz/et-tabu-er-jo-om-all-åpenhet-om-psykisk-sykdom-egentlig-er-positivt-43557), og når bloggere velger å være så eksplisitte og offentlige må jeg innrømme at jeg tar det med en klype salt eller ti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg å høre CBE kommentere dette innlegget til Anette. Kan ikke tenke meg at hun er enig i noe av dette, ingenting er en utfordring for henne. Casually cool 24/7  :fnise: 

Endret av Fredrik29
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.8.2017 den 22.14, Louiah skrev:

http://nettenestea.com/ny-jobb-tanker-om-blogging-som-yrke/

"Tiden fremover blir veldig spennende, og jeg er så.utrolig.glad for at jeg ikke fortsatte å leve inne i den bloggboblen jeg pleide å være i – der absolutt alt handlet om å dokumentere livet mitt på best mulig måte. Jeg er glad jeg nedprioriterte de høye lønningene, dyre veskene og ferieturene hver måned til fordel for en 9 til 17-jobb…"

"Men basert på mine erfaringer vil jeg tørre å påstå at det er flere bloggere enn gjennomsnittet som kjenner på følelsen av stress, nedstemthet, likegyldighet og lett depresjon – faktisk – nettopp fordi det er så lett å føle seg ensom i arbeidshverdagen, alt er egentlig bare ganske «fake», og man er i konstant kamp mot klokken! Og så fremlegges innleggene som «for en deeeilig og avslappende dag jeg har hatt i dag», men NEI – det er bare bullshit, for alt du har gjort er å prøve å fotografere best mulig gjennom dagen, se casually cool og perfekt ut på bildene uten at det ser for «staget ut», stresse med å finne tilbehør/ting og tang i leiligheten som du kan style et produkt med til Instagram, stelle i stand en superfresh frokost som ser mye bedre ut på bildene enn hva det smaker i virkeligheten, og kanskje ta manikyr (og samtidig som du sitter der og tripper over hvor lang tid det tar, så utformer du dagens blogginnlegg i hodet, det gjør hjernen automatisk uansett sted og tid)." 

Dette har jeg skjønt lenge, vet jo selv bare hvor mye stæsjing som skal til for å ta en fin selfie eller et fint bilde av stua, og når man i tillegg skal forfatte noe halveis interessant om det intetsigende livet sitt så er det nok 1000 ganger verre!   Bloggere lurer ikke meg et sekund!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Topptur
På 9. august 2017 den 0.32, Fredrik29 skrev:

Kunne tenkt meg å høre CBE kommentere dette innlegget til Anette. Kan ikke tenke meg at hun er enig i noe av dette, ingenting er en utfordring for henne. Casually cool 24/7  :fnise: 

Hun har da 'innrømmet' at det er et mentalt stress å alltid være på og tenke på neste blogginnlegg. 

For oss som er i vanlig jobb kan bloggerenes evige forsikringer om hvor travelt de har det fremstå litt latterlig, men jeg tror at stresset de føler er reelt. Jeg følger ikke så mange bloggere, men ser at spesielt CBE ofte presenterer 2-3 innlegg pr dag, selv når hun er på reise. Da tenker jeg at NN sin beskrivelse nok passer ganske godt og jeg er redd at det å nyte øyeblikket til fulle sammen med familie og venner blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.8.2017 den 0.32, Fredrik29 skrev:

CBE gjør da ganske mye utenom bloggen vel? Hun har utdanning, noe "vanlig" arbeidserfaring, reality på TV, bok, designsamarbeid osv. Hun er ikke den første jeg tenker på når jeg tenker "blogger med hjernedødt liv". I tillegg har hun et givende liv i form av mann og barn. Andre bloggere har jo nesten bare bloggen... Verre med bloggere som Eirin Kristiansen, Lene Orvik og Kristina Anndersen.. Ingen utdanning og lever utelukkende av blogg og spons. Jeg tror det er de som vil slite i fremtiden, ikke CBE.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Topptur
5 minutter siden, Unika skrev:

CBE gjør da ganske mye utenom bloggen vel? Hun har utdanning, noe "vanlig" arbeidserfaring, reality på TV, bok, designsamarbeid osv. Hun er ikke den første jeg tenker på når jeg tenker "blogger med hjernedødt liv". I tillegg har hun et givende liv i form av mann og barn. Andre bloggere har jo nesten bare bloggen... Verre med bloggere som Eirin Kristiansen, Lene Orvik og Kristina Anndersen.. Ingen utdanning og lever utelukkende av blogg og spons. Jeg tror det er de som vil slite i fremtiden, ikke CBE.

Jeg er enig med deg. Hun har i tillegg hatt flere spennende samarbeid med kjente merkevarer som Bianco og Adax. Når man sammenligner med andre bloggere som MtM og VP så inneholder jo bloggen til CBE mye mer enn beskrivelse av å flytte rundt på puter i en knøttliten stue, hinting om skandaler og åpen konflikt med div familiemedlemmer og ekser. 

Hun har bedre kvalitet på innleggene og ikke minst bedre bilder enn de fleste typiske rosabloggerene. Til tross for at hun selv kan fremstå som en Stepford wife med en moral som en halvfull sjømann er det jo tydelig at store aktører enda ser henne som en god ambassadør for merkene deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
4 timer siden, Topptur skrev:

Hun har da 'innrømmet' at det er et mentalt stress å alltid være på og tenke på neste blogginnlegg. 

For oss som er i vanlig jobb kan bloggerenes evige forsikringer om hvor travelt de har det fremstå litt latterlig, men jeg tror at stresset de føler er reelt. Jeg følger ikke så mange bloggere, men ser at spesielt CBE ofte presenterer 2-3 innlegg pr dag, selv når hun er på reise. Da tenker jeg at NN sin beskrivelse nok passer ganske godt og jeg er redd at det å nyte øyeblikket til fulle sammen med familie og venner blir vanskelig. 

http://www.carolinebergeriksen.no/2017/01/18/ta-den-gode-tiden-tilbake/

Tja, etter pausen som var en reklamekampanje for Freia, skrev hun at hun savnet å kunne oppdatere og dokumentere. Hun savnet også tidspresset. Innlegget var i grunnen en hyllest til blogging som jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest CecilieX
På 8.8.2017 den 22.03, fina skrev:

Jeg hadde inntrykk av at dette var vel så mye en trend som en realitet? Altså, vi kan alle være litt tiltaksløse og matche på nok kriterier til å diagnostisere oss selv som deprimerte om vi kjenner godt nok etter. Ikke med dette sagt at jeg ønsker å bagatellisere psykiske lidelser, men vi har jo sett at det er en trend i tiden å skrive om "den vanskelige tiden" og slikt (ref http://www.kk.no/showbiz/et-tabu-er-jo-om-all-åpenhet-om-psykisk-sykdom-egentlig-er-positivt-43557), og når bloggere velger å være så eksplisitte og offentlige må jeg innrømme at jeg tar det med en klype salt eller ti.

Så ikke svaret ditt før nå.

Jeg er helt enig med deg. Denne lemfeldige omgangen med psykiske diagnoser som de setter på seg selv, er et stort hån mot de som faktisk sliter. Ofte vil de som faktisk har blitt diagnostisert (av fagfolk) med samme lidelse føle seg enda verre fordi eget funksjonsnivå er så mye dårligere enn det bloggeren viser. Nå er ikke dette bare et bloggerproblem, for ganske mange diagnoseord har jo blitt vanlige ord å bruke. "Herregud jeg fikk helt angst da mora mi kom inn på rommet mitt". 

Nå skal ikke jeg spekulert i hvilke av bloggerne som faktisk er diagnostisert av andre enn seg selv, men de bør slutte å kaste diagnoser rundt seg som ikke er reelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Syntes dette burde bli VG sak jeg (oppfordrer til massetipsing, tar oss 1 minutt :) ) , og ikke hva fotballfrue er misfornøyd med eller hvilken sminkør Sofie Elise bruker!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...