Gå til innhold

MVN90 sin vei tilbake til normalen..


MVN90

Anbefalte innlegg

Jeg kan begynne å fortelle litt om meg selv.

Jeg  er en jente på snart 27 år, samboer gjennom 10 år, en liten datter på 15 mnd, jobber som sykepleier. 

Jeg har alltid trent mye, ridd aktivt dressur og løpt endel. Fram til fødselen red jeg flere dager i uken, og jogget faktisk 2 dager på overtid :PJeg var tilbake i normal vekt etter kort tid, og begynte å gå og jogge kun uker etter fødselen. Alt var fryd og gammen helt til samboeren min ble syk i oktober/november 2016 og etter noen mnd fikk påvist kreft. Dette medførte mye kjøring til og fra behandlingssteder, lange dager på sykehuset, bekymringer osv. Han ble i flere mnd veldig avhengig av pleie i form av å få mat servert på sengen, henting av medisiner, følge til konsultasjoner mm. Opp i dette har vi stort hus, hund og en liten jente som på den tiden pappaen ble syk bare var 6,5 mnd. Mye ansvar, amming og våkennetter gjorde at jeg glemte meg selv, og gjorde det jeg måtte i situasjonen for at familien vår skulle ha det så bra som mulig. Det ble mye sjokolade for raske kalorier, og kun gåturer med vogn og hund. Dette førte til en vektøkning på 8 kg de siste 9 mnd. Jeg er nå, sett bort i fra som høygravid, på mitt tyngste noensinne.

Nå er mannen ferdig behandlet, jeg er tilbake i jobb og datteren min i barnehage. Jeg har fått tilbake endel overskudd og er klar for å ta tredemølla og skogen fatt!

Jeg har hatt min første svetteøkt på lenge i dag, en 45 min joggetur på 3D-mølla mi med god stigning og fart. Det føles godt!

Målet mitt er å komme tilbake til vekten, fasongen og formen jeg føler meg komfortabel med. For meg er det 57 kg +-, jeg er 167 og har midt på treet bygning. Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg nå med mine 67 kg ikke føler meg særlig fin, men det viktigste målet for meg er å kunne være en morsom, aktiv og tilstedeværende mamma. Jeg vil ikke bli sliten av å hoppe på trampoline 5 min, eller ikke orke å være med ut. Jeg er fra en aktiv familie, har alltid vært mye ute, og jeg ønsker at mine barn skal vokse opp med gleden av å være aktiv. Jeg ønsker meg også et barn til i løpet av de neste 2-3 årene, og vil ikke starte noe planlegging eller prøving før jeg når målet mitt.

Huff dette ble et langt første innlegg, sikkert fylt av skrivefeil og gjentagelser.. Men jeg starter denne dagboken i håp om at det vil bli en motivasjon til å fortsette, og ikke gi meg etter 2-3 mnd som jeg har gjort så mange ganger før. Jeg håper at jeg ved å skrive ned gjennomførte økter, hva jeg har spist, vekt nedgang og lese andre dagbøker skal finne "driven" til å komme meg tilbake til normalen.

Det hadde vært hyggelig om noen ville følge meg, komme med råd, motivasjon, erfaringer, eller bare si hei :) 

 

Endret av MVN90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil gjerne følge deg! :) Høres ut som du har hatt et intenst år, veldig godt å høre at det gikk bra med mannen din! Høres ut som du har bra planer om det du har foran deg treningsmessig, og gode verdier med tanke på hvorfor du vil trene. 

Det jeg bruker mest tid på på KG er egentlig treningsdagbøkene, så da er det fint å ha noen bra folk å følge! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig Rainbow! 😊 

Nå er akkurat svetteøkt nr 2 gjennomført på 3D-mølla. Den besto av 15 min oppvarming, og et 30 min bakkeløpsprogram som ligger inne på mølla. Jeg var rett oppunder makspuls over flere minutter, og er veldig fornøyd med det. Jeg har alltid likt å presse meg selv, spesielt hvis jeg løper. Favoritten er intervaller og bakkeløp. Jeg er litt rastløs av meg, så det er ikke så ofte jeg er ute på langturer. 

Nå skal jeg spise havregrøt og druer til kveldsmat.

I morgen er den foreløpige planen å levere lillemor i barnehagen, for så å komme meg ut på joggetur med hunden på direkten 😊

Vekt i dagtidlig 66,1 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ukens tredje og sannsynligvis siste treningsøkt gjennomført. Det ble en joggetur i skogen på ca 5 km. Godt å variere litt for meg, og hunden er strålende fornøyd! 😊 

 

I helgen er det duket for bryllup hos nær familie, så da får trening og diett vente til mandag. Blir sikkert dansing inn i de sene nattetimer, så litt aktivitet blir det nok 😉

God helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg igang igjen! 

Dagen begynte med 1,5 times gåtur med hund og vogn 😊

Dagen endte med 30 min oppvarming på mølla med raske gange og rolig jogg med god stigning. Kjørte deretter pyramideintervaller med 2-3% stigning (4min, 3min, 2min, 1min, 2min, 3min, 4min) og en langspurt på maksfart til slutt for å få ut det siste lille som bodde i meg 😰 Ren luksus å ha mølle i hus.

Ha en fin kveld 😉

Endret av MVN90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det min første langtur siden oktober 2015 😱 sluttet å løpe langt og byttet til intervaller når jeg var halvveis i svangerskapet, og etter det har jeg liksom ikke kommet igang igjen. I dag ble det en tur på 10,2 km. Tiden var ikke noe å skryte av, men jeg hadde ingen pauser og holdt meg mellom 155-180 i puls. Fornøyd med gjennomkjøringa, kan bare bli bedre! Målet erå løpe mila på under en time som jeg gjorde før, og gjerne ned mot 50-55 min 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag ble det en joggetur på 6 km i duskregn. Det er egentlig godt å trene ute i regnet. Runda jeg løp i dag inneholder 1,5 km sammenhengende bratt stigning. Denne har jeg før bare gått, men i dag jogget jeg den i rolig tempo uten pause. Utrolig hvor mye pulssoner har å si! 😊 

I dag blir det kyllingsalat til middag! Gleder meg allerede 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært stille fra meg noen dager, og det er rett og slett fordi jeg har hatt så mye annet å gjøre. Jeg var umotivert og for dårlig til å prioritere trening. 

I dag tok jeg med barn, hund og den dårlige samvittigheten min på joggetur. Det ble en 11,1 km tur på 1 time og 20 min. Ikke veldig raskt, men jeg har aldri løpt så langt med vogn så var redd for å gå for hardt ut. Økte tempoet de siste 3 km. Nå vet jeg at jeg fint kan øke farten litt neste gang, og målet må være at jeg løper litt fortere hver gang 😉

 

Ha en fortsatt fin søndag!

Endret av MVN90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til jogginga! Etter at vi fikk mølle har jeg nesten slutta å løpe ute, men det er jo egentlig veldig koselig! Kanskje ta en tur neste uke når hunden kan være løs igjen! :) Ekstra imponert over at du løper med vogn, det må være tungt!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært glad i å jogge, både ute og på mølla. Trives best ute, da får jeg trent hund og meg selv samtidig. 

Det er veldig tungt med vogn, men blitt vant til det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min gidder ikke å jogge, da blir det mye jogging på stedet! :fnise: Men når det ikke er båndtvang kan han i alle fall komme løpende etter meg! Jogging er jo faktisk ganske gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha 😝 jeg har en som kan være med på lange joggetur, løper timevis om han får. Men noen få intervaller og han henger som et slips etter 😝 

Ja, jeg har vært på jobb i dag så får kaste meg på mølla etter ungen er i seng. Frister minimalt, men godt når man er ferdig 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det 50 min på mølla etter ungen var i seng. 30 min løpeprogram, og 20 min rask gange med maks stigning 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje

Oi, det var skikkelig trist å lese historien din ! Tenker at du har hatt veldig mye å takle, til å være på din alder. Så var det også godt å lese om at det gikk bra og at du og dere er kommet tilbake til normalen igjen :hjerte: 

Råbra økter på deg frøken !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gjeste-silje 😊

Det er et tungt år vi legger bak oss, men det viktigste er nå å se framover.

Jeg føler øktene er bra, men jeg har langt vei å gå på matfronten.. Vi spiser sunn middag, men det blir fort endel lightbrus og unødvendig småspising mellom måltider. Skjerpings!!!

Vekten er foresatt 66 kg, men skal få tatt mål av meg i morgen så kan jeg følge med på det også 

Jeg må nok bruke litt tid på å komme inn i en rutine som varer. Jeg er veldig god på å være flink med mat og trening noe mnd,fly ned noen kg også spise de på meg igjen like fort 🙈 

Jeg ønsker jo nå en varig endring, så jeg må finne kosthold og trening som faktisk kan gjennomføres i en vanlig hverdag med jobb, hus, mann og små barn 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en intervalløkt treningsfrue hadde lagt ut på Facebook! 

10-15 min oppvarming på 5-6-7 km/t

8 intervaller på 4 min hastighet 10km/t og 2% stigning. 1 min aktiv hvile mellom dragene.

Gå rolig tilslutt.

Svettefest men skikkelig deilig! 💪💦

Dette må jeg prøve igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest- silje

Aaahh det er deilig å svette skikkelig! Jeg kan ikke jogge nå, men jeg får faktisk svetta godt på spinningssykkelen ;) Jeg gir meg ikke før svetten drypper på gulvet :lol: Da føler jeg at jeg har trent godt  :ler:

Tenker nok at det er godt å endelig kunne se fremover igjen. Ved sykdom (alvorlig) så blir jo hele livet satt på vent, og det følger med så mye bekymringer, at det føles ut som om tiden går saktere :klaske: Jeg har heldigvis ikke opplevd alvorlig sykdom, men jobber i helsevesenet og ser jo hvilken enorm belastning det er for de som opplever det. Du er veldig sterk, det må jeg si. For det krever veldig mye å være pårørende oppi en slik situasjon. Så det er veldig positivt at du har startet med trening igjen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg også, når svetten renner da har jeg trent skikkelig! 😂

Tusen takk for gode ord! Vi har vært kjærester siden vi var 16 år, så vi kjenner hverandre godt og har vært igjennom mye samme heldigvis. Småbarnaperiode kalles jo unntakstilstand, når du får kreft oppå som også blir en unntakstilstand så kunne det fort ha gått skeis. Men vi kom oss igjennom det sammen, og den lille dattera vår spredde positiv energi i hverdagen ❤

Nå setter jeg av 40-90 min til meg selv og trening 5-7 dager i uken. Veldig godt 💪 og jeg føler jeg fortjener det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera vår er på overnatting og tanta og onkelen sin, og gubben skulle skyte lerduer. Så da kaster jeg meg med, og løp en 8 km tur i svært kupert terreng i nærområdet rundt skytebane.

Fornøyd med det, nå skal jeg nyte en natt uten å bli vekket av snuppelure 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Deilig med fri :) 8 km i terreng er en god tur:yvonne: Guuu som jeg savner å løpe, tenker at det skal bli deilig når jeg endelig kommer tilbake til å bare kunne kle meg og løpe ut og være i min egen "boble". Det er helt annerledes å løpe, enn all annen trening. Hvert fall for min del (sikkert fordi jeg er hekta :fnise:)

 

Du fortjener så absolutt egentid til å pleie deg selv ja! Jeg har jo også det, men nå har vi ikke små barn lengre, så det er ingen som får ekstra "arbeid" med at jeg trener da.. Det er viktig å ta vare på seg selv også, og jeg tenker at å gi den andre tid til seg selv, er også en måte en tar vare på forholdet, da det er viktig for begge parter å ha noe eget som en kan holde på med.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...