Gå til innhold

En tynn og en tykk katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tykk og en tynn katt. Jeg har i en periode prøvd å gi de forskjellig mat, men det er krevende å holde de til sin egen mat. Jeg tenker at den tynne katten kanskje kan få en pose våtfor om dagen. Høres det lurt ut? Jeg finner bare for voksen katt, utallige varianter, men ingen for aktive katter, eller burde han få mat ment for kattunge?

Kattene har selvsagt vært hos dyrlegen, den tynne har blitt spesielt grundig sjekket, og det feiler dem ingen ting. Den tynne er tynn fordi han har et høy aktivitetsnivå. 

Anonymkode: ef9c8...f9f

Skrevet

Det beste er om du kan gi dem hver sin mat. Den tynne kan få mat for katter med høyere aktivitetsnivå evt, som du sier, våtfor i tillegg (da er det best med kvalitetsvåtfor og ikke så mye av det i vanlig matbutikk), og den tykke bør få slankefor. Det letteste er om du gir dem 3-4 måltider om dagen i hvert sitt rom. Selv om de er vant til kanskje å ha mat stående tilgjengelig hele tiden, så vil de bli fort finne ut av hvordan det nye regimet fungerer og spise når maten blir servert.

• Liker 1
Skrevet

Mat begge samtidig med tørrfor (gjerne mat for steriliserte katter til tjukkasen, og kattungefor til den smale). Så kan du supplere med våtfor til den tynne. Fungert veldig bra for meg, som til tider har hatt seks katter i forskjellig hold. 

Skrevet

Vi har det samme. Dyrlegen vår sa at har man en tynn og en tykk, skal fóret tilpasses den tykke. Det er mye mer skadelig å være overvektig.

Veldig vanskelig å operere med to typer for, så gi begge kaloriredusert fór. Den tynne hos oss  er ikke tynn fordi den spiser lite.Den spiser like mye som den store, men er uansett en slank type. Begge er forøvrig kastrerte. 

Din tynne katt får nok i seg det den skal, men skader nok ikke om du gir den våtfór i tillegg. 

Katter skal ha mat relativt ofte. De kan da få små porsjoner om gangen, men gi dem mat flere ganger om dagen. Det er naturlig for en katt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem med mine to forrige, men der var den tynne kresen og lat, mens den tykke var aktiv og likte absolutt alt. 
Jeg snakket med dyrelege som anbefalte å gi dem hvert sitt tørrfor, noe jeg sa at jeg ikke har mulighet til. 
Da mente han at å gi begge for for kastrerte katter, og så lukke inne han tynne på bad/soverom for å gi våtfor var beste løsningen. 
Dette gjør jeg i dag også, da jeg har en voksen, lat og litt rund pus, og en ettåring som er meget aktiv og i fint hold, den yngste får våtfor innimellom, da gir jeg dem hver sin skål, og mest til minstemann, og når eldste er ferdigspist, så fjerner jeg han fra spiseplassen, slik at yngste kan fortsette spise. 

Anonymkode: 39fd0...c92

Skrevet

Vi har en normalvektig og en lett overvektig katt. Jeg måler maten deres for neste dag på kvelden. De har to skåler hver med navn. Da fordeler vi maten deres til 4-5 måltider hver dag. Litt morgen, formiddag, ettermiddag, tidlig kveld, sen kveld. Maten står aldri fremme. Den normalvektige får mer mat, og legger ikke på seg. Den overvektige må begrenses, men fanger i tillegg en del mus som den spiser - så bi må veie han regelmessig , og justerer maten deretter. Vi justerer lite av gangen, siden en katt ikke skal slankes for fort - kan være farlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...