Gå til innhold

Uttale av ordet "energi"

WilmaBerner

Anbefalte innlegg

Det er blitt mer og mer vanlig at ordet "energi" uttales "enerchi". Dette er sikkert etter påvirkning fra engelsk.og er ikke korrekt norsk.

Ordet stammer fra det greske "energeia" som er relatert til det greske "ergon" som betyr arbeid.

En person som er aktiv må sies å være "energisk" og ikke "enerchisk"

Wilma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er i utgangspunktet en fin innstilling å etterstrebe "ren" uttale etter det opprinnelige greske uttalen, men i praksis er frislipp og "domestisering" det eneste realistiske, i og med at det er slik språket vårt i utgangspunktet har oppstått. Akkurat i dette tilfellet synes jeg likevel uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør", all den tid "erg-" med hard g finnes i mange norske ord og vi ikke har noen generell norsk tendens til å gjøre sj-lyd av g. 

Anonymkode: 0165e...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
På 27.7.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Det er i utgangspunktet en fin innstilling å etterstrebe "ren" uttale etter det opprinnelige greske uttalen, men i praksis er frislipp og "domestisering" det eneste realistiske, i og med at det er slik språket vårt i utgangspunktet har oppstått. Akkurat i dette tilfellet synes jeg likevel uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør", all den tid "erg-" med hard g finnes i mange norske ord og vi ikke har noen generell norsk tendens til å gjøre sj-lyd av g. 

Anonymkode: 0165e...d61

Sjenerell. Sjenerøs. Sjiro. Sjeni. Sjelé. 

G er jo oppført som en av bokstavene som kan gi sj-lyd. 

Anonymkode: 7fca2...30a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør"

Du sier altså "regisør"? Har aldri hørt det før. Men jeg har alltid sagt "energi", ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...