WilmaBerner Skrevet 27. juli 2017 #1 Del Skrevet 27. juli 2017 Det er blitt mer og mer vanlig at ordet "energi" uttales "enerchi". Dette er sikkert etter påvirkning fra engelsk.og er ikke korrekt norsk. Ordet stammer fra det greske "energeia" som er relatert til det greske "ergon" som betyr arbeid. En person som er aktiv må sies å være "energisk" og ikke "enerchisk" Wilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 27. juli 2017 #2 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg tror nok heller det er påvirkning fra svensk Det er delte meninger om dette, men de færreste vil si at noe er direkte feil. Å trekke inn energisk er irrelevant, det er aldri noen som har sagt at man skal/kan si "enerchisk" https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/hva-er-korrekt-uttale-av-energi/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Del Skrevet 27. juli 2017 Det er i utgangspunktet en fin innstilling å etterstrebe "ren" uttale etter det opprinnelige greske uttalen, men i praksis er frislipp og "domestisering" det eneste realistiske, i og med at det er slik språket vårt i utgangspunktet har oppstått. Akkurat i dette tilfellet synes jeg likevel uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør", all den tid "erg-" med hard g finnes i mange norske ord og vi ikke har noen generell norsk tendens til å gjøre sj-lyd av g. Anonymkode: 0165e...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2017 #4 Del Skrevet 26. august 2017 På 27.7.2017 den 15.52, AnonymBruker skrev: Det er i utgangspunktet en fin innstilling å etterstrebe "ren" uttale etter det opprinnelige greske uttalen, men i praksis er frislipp og "domestisering" det eneste realistiske, i og med at det er slik språket vårt i utgangspunktet har oppstått. Akkurat i dette tilfellet synes jeg likevel uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør", all den tid "erg-" med hard g finnes i mange norske ord og vi ikke har noen generell norsk tendens til å gjøre sj-lyd av g. Anonymkode: 0165e...d61 Sjenerell. Sjenerøs. Sjiro. Sjeni. Sjelé. G er jo oppført som en av bokstavene som kan gi sj-lyd. Anonymkode: 7fca2...30a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 26. august 2017 #5 Del Skrevet 26. august 2017 Sitat uttalen "enersji" høres nesten like teit ut som "resjisør" Du sier altså "regisør"? Har aldri hørt det før. Men jeg har alltid sagt "energi", ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå