Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

:hoppendeglad:for 3 måneder! Så fort tiden går. Hun er en skjønn unge! Håper at det går bedre med søvn :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. :yvonne:

Kolikken har blitt gradvis bedre, uten at vi helt tenker på det! Så sant hun blir holdt, dier eller ligger på magen er hun som regel fornøyd. Det at hun kan snu seg på magen selv har hjulpet også! Det betyr jo at all min tid går på å være med henne så og si, siden hun heller ikke sover alene. :dry: Men hun sover litt mer, og skriker ikke konstant når hun er våken! Tror det er rundt tre timer skrik i døgnet, og det er ganske godt etter ukene vi har hatt. 

Det er fortsatt ingen tvil om at jeg synes hun er søtest når hun sover. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk hun vaksiner. Kom litt feber og bæsjebleier har økt betraktelig! Ellers på kontrollen holdt helsesøster en stor leke, og da Minsten endelig viste interesse for den tok Minsten tak med begge hender og munn, før hun veltet over på magen. Helsesøster sa at hun her må vi passe på nå, og kanskje passe på at hjemmet er ferdig sikret. :haar:

Siden sist har vi også fått høre latter :rodmer: og dratt ett hår ut av rumpen :blink:

 

https://www.babyverden.no/fodsel/fodselshistorier/vaginal-fodsel/skulle-ha-alt-av-smertestillende-men-rakk-bare-lystgass/

Endret av Tonio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går fant vi ut at vi var nødt til å gjøre noe med søvnen. Hun er 3,5 måned og vil ikke sove alene. Det har blitt gradvis verre, fra at hun måtte ha meg ved siden av til å sovne, til at hun våknet om jeg var lenge unna, til at jeg nå ikke kan tisse engang. I tillegg våkner hun ofte hver time om natten, og sover sjeldent mer enn ett kvarter om dagen.

Så nå i dag har vi lagt henne i egen seng, og hørt henne skrike. 1,5 timer tok det å få henne til å sovne første gangen. Etterhvert startet hun å skrike i det jeg la henne ned i sengen. :trist:Andre runde tok en halvtime, så det lover jo godt. Men dette gjør vondt i mammahjertet..

 

På den positive siden betydde dette at vi endelig fikk lagt inn aksjer. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Porcelain skrev:

Det er ganske vanlig at babyer ikke vil sove alene altså. Slitsomt, men vanlig. 

Det er jeg klar over. :) Men nå hadde det blitt så ille at utenom natteøkten sov hun maks 1,5 time sammenlagt. I dag har hun sovet fire timer sammenlagt, og natten startet tidligere enn den ofte gjør. 

 

Dagen i dag har virkelig gitt håp! Tredje gangen tok det cirka fem minutter med skriking før hun sovnet. Håper virkelig det fortsetter i disse baner. Spent på morgendagen nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper og tror dere ikke lar hun ligge å skrike uten å ta henne opp og trøste. Jeg er ikke den som blander meg vanligvis, men skrikekur er en forderdelig ting å utsette en baby for..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tweet skrev:

Håper og tror dere ikke lar hun ligge å skrike uten å ta henne opp og trøste. Jeg er ikke den som blander meg vanligvis, men skrikekur er en forderdelig ting å utsette en baby for..

Jeg sier meg enig. En baby på 3,5 mnd finnes ikke utspekulert. Den gråter ene og alene fordi den har et behov. 

Se til dyreriket ellers.. setter sjimpanser babyene sine i et tre ved siden av mens de tappert ignorerer skrikene etter mor? Nei. De bærer de rundt på kroppen.  

Vær så snill ikke la spedbarn gråte seg i søvn. Det skjærer i hjertet mitt å vite at dette foregår der ute.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer i mitt stille sinn på hva anledningen er for å la en 3.5 mnd gammel baby skrike alene.. babyer kommuniserer via gråt. Hun trenger foreldrene sine. Trist at du neglisjerer barnet ditt sine behov. Virkelig. Enda mer skremmende at du rettferdiggjør det hele. 

Babytiden er en så kort tid av livet til de små. Da du ventet barn visste du vel at det ble lite søvn..? Dette virker bare egoistisk og slemt. Håper du revurderer dette.

Endret av Takida
La til noe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at Tonio har ett hjerte fullt av kjærlighet og gir alt til sitt barn ❤️ Hun lar nok heller ikke jenta ligge aleine og skrike i ett sett, regner med hun trøster og gjør det hun kan. Kun hun som vet hva som er best for jenta si 😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lar jeg henne skrike til hun sovner. :ironi:

Hun plukkes opp og dulles med såklart. Jeg forventet ikke at min kjære baby skulle få lite søvn i babytiden nei, og det er jo det som er problemet. Hun har hatt døgn hvor seks timer søvn, oppbrutt i flere økter. Nå har hun sovet 15-17 timer i døgnet. 

Det er trist at det er blitt slik på forumet at man antar det verste mulige. Spesielt for noen som er i en sårbar posisjon som man gjerne er når man er gravide eller har nylig blitt mor. 

Siden sist har vi fått en baby som virker veldig fornøyd og med mindre magevondt siden hun nå ikke bruker pupp for å sovne vil jeg tro. Gulper mindre i det minste. I tillegg har hun startet med noe som minner om krabbing, rumpa i været og kommer fremover.

 

Det blir en pause for meg på forumet, ser 6 likte det ene innlegget. Altså syv negative mot en positiv. Jeg har bedre ting å gjøre. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke egentlig at dere brukte skrikekuren, men det kunne virke slik på måten du skrev på. Det var ikke ment som et angrep fra min side, men jeg mener det er viktig å si fra hvis man mistenker at noen kanskje gjør noe som ikke er bra for et barn. Jeg håper du hadde sagt fra til meg om du stusset på noe jeg gjorde!

Godt å høre at hun sover bedre og er fornøyd!  Ingenting er bedre enn det :) Trist at du tar pause, men jeg kan forstå det når så mange på en måte går imot deg.. Jeg hadde sikkert forlatt forumet selv for en stund om det var meg. Men jeg kan bare snakke for meg, og jeg mente ikke å være ekkel! :klem:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du fikk så mange negative svar. Er helt sikker på at dere gjør akkurat det som er best for deres baby. Så bra at dere får det bedre av å la hun sove mer. Skjønner du vil ha en pause, det kan ikke være enkelt  når flere kommer med litt negative tilbakemeldinger mot deg. Kos dere med baby, ta den tiden du trenger så kan vi heller få en oppdatering når du føler for det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.8.2018 den 15.05, Tonio skrev:

I går fant vi ut at vi var nødt til å gjøre noe med søvnen. Hun er 3,5 måned og vil ikke sove alene. Det har blitt gradvis verre, fra at hun måtte ha meg ved siden av til å sovne, til at hun våknet om jeg var lenge unna, til at jeg nå ikke kan tisse engang. I tillegg våkner hun ofte hver time om natten, og sover sjeldent mer enn ett kvarter om dagen.

Så nå i dag har vi lagt henne i egen seng, og hørt henne skrike. 1,5 timer tok det å få henne til å sovne første gangen. Etterhvert startet hun å skrike i det jeg la henne ned i sengen. :trist:Andre runde tok en halvtime, så det lover jo godt. Men dette gjør vondt i mammahjertet..

 

På den positive siden betydde dette at vi endelig fikk lagt inn aksjer. :sjarmor:

Les andre avsnittet ditt her. Svart på hvitt skriver du at dere har lagt henne i egen seng og hørt henne skrike i 1,5 timer første gangen du la henne. 

På 13.8.2018 den 20.23, Sirinna skrev:

Jeg sier meg enig. En baby på 3,5 mnd finnes ikke utspekulert. Den gråter ene og alene fordi den har et behov. 

Se til dyreriket ellers.. setter sjimpanser babyene sine i et tre ved siden av mens de tappert ignorerer skrikene etter mor? Nei. De bærer de rundt på kroppen.  

Vær så snill ikke la spedbarn gråte seg i søvn. Det skjærer i hjertet mitt å vite at dette foregår der ute.

 

Her skriver jeg mine tanker om dette, på veldig generelt grunnlag og uten personangrep. 

4 timer siden, Tonio skrev:

Selvfølgelig lar jeg henne skrike til hun sovner. :ironi:

Hun plukkes opp og dulles med såklart. Jeg forventet ikke at min kjære baby skulle få lite søvn i babytiden nei, og det er jo det som er problemet. Hun har hatt døgn hvor seks timer søvn, oppbrutt i flere økter. Nå har hun sovet 15-17 timer i døgnet. 

Det er trist at det er blitt slik på forumet at man antar det verste mulige. Spesielt for noen som er i en sårbar posisjon som man gjerne er når man er gravide eller har nylig blitt mor. 

Siden sist har vi fått en baby som virker veldig fornøyd og med mindre magevondt siden hun nå ikke bruker pupp for å sovne vil jeg tro. Gulper mindre i det minste. I tillegg har hun startet med noe som minner om krabbing, rumpa i været og kommer fremover.

 

Det blir en pause for meg på forumet, ser 6 likte det ene innlegget. Altså syv negative mot en positiv. Jeg har bedre ting å gjøre. 

Først her skriver du at du selvsagt ikke lar henne skrike seg i søvn. Dette er jo nøyaktig det motsatte at hva du forklarte i ditt forrige innlegg. Hva du egentlig tenker og mener er vanskelig for oss som leser å forholde oss til, vi forholder oss rett og slett til det du skriver. Dessuten er det ikke så utenkelig heller, veldig mange der ute tror på denne ferber-metoden hvor man lar barn gråte seg i søvn. 

Å skrive videre at du synes det er trist at vi på forumet antar det verste synes jeg er urettferdig. Vi antok ikke noe annet enn nettopp hva du selv skrev. Da får du heller ta selvkritikk for at du ordla deg klønete. 

At man er sårbar når man er gravid eller har fått kan jeg skrive under på, men ingen her vil deg noe vondt overhode. Her bommer du fullstendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at dere ikke lar henne skrike seg til søvn. Jeg verken trodde eller håpet det, men det var vanskelig å tolke det første innlegget ditt. Synd at du ble så lei deg av andres svar her inne. Jeg håper du forstår at de bare ville det beste for deg og lillejenta di, og at de misforsto innlegget du skrev. 

Herlig at hun virker mer fornøyd for tiden! Pupp er svaret på det meste for en baby, men av og til lønner det seg å sovne på andre vis :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2018 den 2.48, Sirinna skrev:

Les andre avsnittet ditt her. Svart på hvitt skriver du at dere har lagt henne i egen seng og hørt henne skrike i 1,5 timer første gangen du la henne

Det står hvor lang tid det tok før ungen sovnet, ikke hvor lang tid hun gråt

.......

Håper du får slappet av og kost deg litt nå! Det fortjener du

Endret av Diamant20
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

29 minutter siden, Diamant20 skrev:

Det står hvor lang tid det tok før ungen sovnet, ikke hvor lang tid hun gråt

Vel, det står egentlig hvor lang tid hun hørte henne gråte før hun sovnet, men ser ikke helt poenget i å diskutere det noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå nærmer Minsten seg hele fem måneder!

Siden sist har hun virkelig startet å skjønne når hun skal sove, og gjør det hun kan for å slippe. Men så og si i det hun legges ned sovner hun. :sleep: Fornøyd gjennom hele nattrutinen til det siste verset kommer. Da sier hun ifra at hun vil være våken - samtidig som hun gnir seg i øyna.

To riskorn har tittet frem, og i noen dager prøvde hun å lage jordbærmelk. :blink: Den ene gangen så man bitemerke i knoppen. Jeg var nærme å kaste puppen og finne frem flaskene. Men nå har hun hatt dem i noen uker, og blitt snill mens hun spiser. :spise:

Med andre ord fullammer vi fortsatt. Medisinsk sett kan jeg kanskje ikke si det. Vi var på ernæringskurs og der fikk hun smake til sammen en teskje med grøt/smoothie + hun har smakt på fingeren min etter at jeg kuttet paprika. Men null interesse for fast føde, og hun river i klærne mine for å få pupp. Gaper opp om hun er i nærheten og blir helt i krisemodus om puppen ikke er fremme fort nok.

Det er over en måned siden hun ble døpt. I kirken gråt hun under hele sin sermoni, med unntak av da presten holdt henne. Resten av dagen var hun glad og fikk naturligvis masse kos. :rodmer:

Lenge var jeg engstelig over at alt hun interesserte seg for var beinrelatert og det å komme seg fremover. Plutselig en dag startet armene også. Så nå ruller hun rundt, snurrer i ring, dytter seg bakover, bykster fremover og kan ta imot en leke vi holder over hennes hodehøyde ved mageleie. Det eneste stedet jeg vet hun ikke kommer til å ligge om jeg går bort litt er der hun lå da jeg gikk. Og da er gjerne leken hun drev med kastet noen meter unna. :fnise: Også elsker hun å stå, da ler hun i ett sett!

Vektmessig har det sakket ned litt. :vekt:Men helsestasjonen mente det var fordi hun var en veldig aktiv baby. Grovmotorikken og det sosiale lå på rundt 6 måneder da hun var fire var beskjeden vi fikk. Så ikke noe å bekymre seg for, alle gikk visst litt saktere opp i vekt når de bevegde seg mer.

Bleieskift er umulig fortsatt, da hun enten snur seg på magen eller sutter på føttene. Men vi starter å lære. 

Krabbeforsøk tok en pause først da hun lærte å snurre rundt sin egen akse, også når hun oppdaget at hun kan gripe. Men nå har hun igjen startet. Knærne blir røde, og rumpen står opp til værs. Ofte er underkroppen i krabbestilling mens ansiktet ligger ned i matta. Gøy å følge med på!

 

Avslutningsvis merker jeg at jeg ikke har savnet forumet stort. Men så så jeg plutselig på snapchat at en her inne går ut i permisjon nå og dette vil jeg ikke gå glipp av! Dessuten har jeg jo startet å jobbe igjen, så kanskje jeg leser litt her om det er stille på jobb..:fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...