Gå til innhold

Pillebrettet ble kastet og nå er vi tre


Tonio

Anbefalte innlegg

Kanskje hun får de lange genene fra familien din da? Over en cm i uka høres jo masse ut! Kan jo hende hun bare har hatt en skikkelig vekstspurt nettopp også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende, vet ikke hva som er normalt jeg heller.:vetikke: Men helsesøster var jo fornøyd.

Helsesøster ville vi skulle ha fokus på å få Minsten til å sove på dagtid. Hun sover jo gjerne maks en time av gangen bortsett fra om nettene. Gå tur med henne, så sovner hun. Det er en varm baby, så gå langs elva der er det kaldere. Pass på at hun er god og mett først.

Så jeg ammet, fikk ut luft, ammet, byttet bleie og ammet. Deretter ut på tur. Til å starte med fikk hun powernap hun vanligvis har, men etter 20 min våknet hun. Etter ti til skrek hun. Til slutt satte jeg meg ned på en fotballbane og ammet. Da ble hun i det minste stille midlertidig. 

Nå ligger hun på puppen og med unntak av rap og bleie har hun gjort det siden vi kom hjem. Med andre ord er det snart 4,5 timer siden vi startet å prøve å få henne til å sove på dagtid.

Tror ikke det går at hun sover på dagtid i dag..:laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at helsesøster er fornøyd med veksten til Minsten! Kan tenke meg at hun gjerne ønsker at hun skal sove mer på dagtid, men det er sikkert lettere sagt enn gjort :ler: Godt at hun sover en del om natten i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :yvonne:

De to siste nettene har Minsten bestemt seg for at å sove lenge så mammas pupper sprenger er gøy. Hva så om helsesøster vil at vekten skal øke litt mer, om natta skal man sove! Her får jeg beskjed om å tilby begge pupp ved mating så får hun ikke vekk sprengen på pupp en engang. I natt fikk den ene puppen tolv timers pause. Og senga fikk fin melkedusj. 

I dag og i går ble det da 5+4 og 5+6 timers søvn. Etter det godtar hun å sove to, tre timer til på brystet mitt. Men deretter er det henge i puppen til natta kommer igjen. Kun avbrutt av bleieskift og rap. Iblant sovner hun 10-20 minutter. Og såklart skal hun ofte bare ha puppen i munnen mens hun skriker. Hun blir sur om hun får pupp og sur om hun ikke får. 

I morgen blir det kiropraktor. Bestilte endelig takket være de jeg har fra kg på Snapchat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tonio skrev:

Takk. :yvonne:

De to siste nettene har Minsten bestemt seg for at å sove lenge så mammas pupper sprenger er gøy. Hva så om helsesøster vil at vekten skal øke litt mer, om natta skal man sove! Her får jeg beskjed om å tilby begge pupp ved mating så får hun ikke vekk sprengen på pupp en engang. I natt fikk den ene puppen tolv timers pause. Og senga fikk fin melkedusj. 

I dag og i går ble det da 5+4 og 5+6 timers søvn. Etter det godtar hun å sove to, tre timer til på brystet mitt. Men deretter er det henge i puppen til natta kommer igjen. Kun avbrutt av bleieskift og rap. Iblant sovner hun 10-20 minutter. Og såklart skal hun ofte bare ha puppen i munnen mens hun skriker. Hun blir sur om hun får pupp og sur om hun ikke får. 

I morgen blir det kiropraktor. Bestilte endelig takket være de jeg har fra kg på Snapchat.

Lykke til hos kiropraktorer 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for lykkeønskninger!

I natt prøvde vi for første gang at jeg lå i dobbeltsenga, så skulle mannen eventuelt ta gjestesengen. Det gikk ikke så bra. Så ble lite søvn på meg i natt. 

Minsten var fornøyd på trilleturen til, jeg beregnet litt for god tid så vi var fremme tre kvarter før timen. Heldigvis er det en kafe der, så jeg fikk spise. Hun var ikke så fornøyd, men hun skrek ikke så sant hun fikk ligge i armene mine mens jeg spiste. Mens jeg ventet på timen derimot, da var det skrik. Med unntak av da jeg ga henne pupp.

Inne hos kiropraktor roet hun seg ned, jeg vet ikke helt hvorfor. Og var rolig til timen var nesten over (og det var en klokketime). Hun hadde litt spenninger i hofte, midten av ryggen og ved nakken (bøye hodet fremover). Så vi skal tilbake igjen allerede på onsdag. Hun kunne ikke love noe, men både jeg og mannen er villige til å gjøre det meste vi kan for våres baby. :rodmer: Hun smilte skjønt og "snakket" med kiropraktoren, hjertet mitt smeltet! I tillegg lurte kiropraktoren på om vi har vært veldig på det med å legge henne på magen hver dag og trene nakken hennes, for hun syntes Minsten var kjempesterk og flink til å holde hodet oppe. Hele tiden mens hun lå på magen holdt hun hodet oppe!

Annet enn de tre småspenningene, var alt perfekt med datteren våres. Hodet var rundt og flott, så ingen tegn til favorittside.Under behandlingen fikk hun også presset ut masse luft, så måtte bytte bleie.

Onsdag er nå en fullbooket dag og jeg gruer meg.. Først skal jeg på min seksukerskontroll, så skal Minsten til kiropraktor før jeg skal vokse legger og armhule. Blir svett av tanken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, får håpe de låsningene løser saken! Men så rart at hun var sp rolig der inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt å gå til kiropraktor! Har flere venner som har hatt utrolig god erfaring med babybehandling hos dyktige folk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puffin skrev:

Kjempelurt å gå til kiropraktor! Har flere venner som har hatt utrolig god erfaring med babybehandling hos dyktige folk! :)

Ja, er veldig fornøyd med behandlingen i dag! Hun fortalte underveis hva hun gjorde og hvorfor, og virket veldig flink for meg som kan ingenting. :) Husker ikke om jeg skrev det før, men hun spesialiserer seg i barn og kvinnehelse. Så er flere kolikkbarn som har gått til henne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omo hun venninna mi som fødte samme dag som deg var på kontroll i dag. De måler ikke lengden, av samme grunn du sa. :)

------

I går fikk jeg større blødning nedentil. Hadde helt glemt det vekk frem til jeg tisset 10 timer senere (savner ikke gravidblæra) - tmi ja.. men ennå bra jeg hadde truseinnlegg! Tror det er fra ene riften som ikke har grodd helt bra. Er glad jeg skal til legen i morgen, så får jeg høre hva hun mener. Hittil har jeg tenkt at alt der nede er normalt uansett hva som skjer. Men nå er det over seks uker siden fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper at det blir bedre for Minsten å få bort låsningene! 

Greit å få sjekket riften hos legen på 6-ukers kontrollen :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De målte min og sistemann av oss tre venninner som gikk likt. Vi bor i tre forskjellige fylker og har såklart da også forskjellige helsestasjoner. :)

Nå har jeg byttet til bind. Føles ikke ut som tante rød, og hun er like velkommen som hun var for ett år siden. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To timer før legetimen min våknet Minsten og ville ha mat. Ett sup så sovnet hun. Hadde hørt at hun bæsjet i søvne, så skiftet den og tenkte da kan jeg gi henne mer mat. I det jeg la henne til igjen sovnet hun. Hurra tenkte jeg, da våkner hun sikkert i det jeg drar ut. Så da var det pumpe seg så hun kunne få flaske mens jeg var ute. Pumpet meg, og kom på at jeg hadde lest på ammehjelpen at etter pumping bør man håndmelke og få ut siste rest. Klemte så vidt til og det sprutet! Dette er første gang jeg har prøvd å håndmelke, så vet ikke om jeg gjorde det riktig engang, men det kom i det minste melk ut. Plutselig merker jeg at jeg er våt på låret, ser ned.. Og jeg har visst bommet med en del melk. :laugh: Fikk fylt opp en flaske i det minste.

Kom inn til legen nesten ti minutter før timen, og der hadde hun fått beskjed om at det var en GU og ikke seksukers kontrollen. Vi snakket litt, målte blodtrykket (som var bra) hun ordnet henvisning til spiral og celleprøve, og jeg nevnte det med riftene. Som forventet var det normalt med grad 2, det skal ta tid. Det blir jo stadig utsatt for gnisninger så det tar tid å gro.

Spurte om det var kondom jeg måtte ta i bruk frem til spiralen, og fikk tilbud om minipille som jeg takket nei til. Jeg glemmer å spise, så skal jeg liksom ta en pille på samme tid hver dag?

På vei hjem gikk jeg innom butikken og shoppet litt, tenkte at Minsten får jo uansett mat av pappa. Kommer inn hjemme, og hun sover fortsatt. Så hadde visst ikke trengt å pumpe meg i det hele tatt, jaja. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble ikke målt... pga hoftene sa damen 

ja, den håndmelkingen er grisete! Renner alltid masse ned langs puppen min i tillegg til strålene.

hun har hatt skikkelig sovedag i dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så rart at det er forskjell på når de måler lengde.

------

I dag har jeg kjent godt på hormoner og lavt blodsukker. :sukk: Dagen startet greit nok, fikk ordnet håret så jeg ser grei ut i bryllupet vi skal i på lørdag. Vi dro innom kjøpesenteret etterpå, selv om jeg egentlig ikke ville. Jeg sa til mannen at minsten våkner innen tyve minutter og det kan være greit å komme hjem. Men jeg ble fristet med bakevarer fra meny :spise:, det var jo til og med trippel trumf! 

Under ti minutter etterpå våknet hun og hylskrek. Vi sprang til ammerommet! Der satt jeg da, utsultet. Med en baby i fanget som ikke ville spise og ble sur fordi hun ikke fikk mat. Prøvde å bytte pupp, den var bedre og hun roet seg noe. Det brakte i bleia, nesten ett jordskjelv ble det! :bond:Heldigvis er det stellerom rett ved ammerommet.

Stellerommet var opptatt.

Og det var kø.

Og hun ville ikke ligge i vogna.:grine:

Så da gikk vi til ett annet stellerom, mannen ville ikke kle av henne offentlig. Vognen var ikke kul etter bleieskift heller, så vi bærte henne bare en stund. Humøret mitt dalte, og nå hadde jeg fått skikkelig lyst på Leiv Vidar (slakteriet kommer herifra så de har en liten butikk som også selger varm mat). Og mens hun roet seg i vogna på vei dit var det verdens undergang der inne, og jeg greide ikke tenke. Og såklart på gåturen hjem startet det å hølje ned.:daane:

Siden det har hun diet, grått og bæsjet. Like etter en ny bleie bæsjet hun, og det tøyt ut både på lårene og opp på ryggen. Like etter brast jeg i gråt og følte meg som verdens verste mamma. Lite søvn, utslitt og hadde plutselig innsett at jeg ikke husket sist gang hun ble badet - men jeg husket at hun ikke hadde blitt badet siden sist gang hun var på helsestasjonen!:dusje: Tenk om barnevernet får høre at jeg ikke vasker skatten min. 

Heldigvis fikk vi jentene tatt en powernap og jeg følte meg bedre. :sovne: Og mens jeg tappet vann ga mannen tran. For første gang gråt hun ikke! Det var ikke populært, men man tar hva man får. Og hun virket til å like å bade! Det var skikkelig kos. Ikke nok med det, men hun ble glad da vi tørket henne!! Da bestemte jeg meg for å prøve å  gi babymassasje for første gang. Og da vi la henne på magen holdt hun deler av overkroppen oppe! Støttet seg på armene og kun nederste del av brystkassen var nedi. Så sterk og søt. :lillesky:

Litt mer pupp og hun sovnet.. en halvtime. Og det er først nå hun har sovnet igjen, etter å ha brukt kvelden på pupp og sutring (hallo kveldsuro). Over åtte timer hvor hun har sovet to korte økter.:sove:

Kort og godt: mamma og datter har grått og hatt det fælt. Men også litt kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: 

husk at de sier at man skal bade de 1-2 ganger i uka da, så du er ikke noen bv-kandidat :) 

høres ut som en krevende dag. Ikke rart det blir tårer! Merker kveldsuro her og. Sutring, amming, sutring, grining og mer amming. Alt er galt!

Hvorddn gir du babymassasje? Er det bare for kos eller er det noe nyttig i det også? Vår hater å bade, men elsker å dusje. Og ligge naken i håndkle etterpå. Er faktidk 3 uker siden vi prøvde badekaret sist. Kanskje hun liker det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...