Gå til innhold

Provera -> Letrozol


Linaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk beskjed av min gynekolog om å gå på provera (til jeg får blødning) så dag 3 (når mensen har kommet) begynne på letrozol (dag 3-8) altså 5 dager, og dag 10-12 skal jeg inn til gynekologen og sjekke om jeg har hatt eggløsning. og jeg klarer ikke helt å henge med. er det dag 10-12 som i da jeg begynte på letrozolen (3-4-5-6-7-8-9-10-11-12) eller er det dag 10-12 etter mensen? eller dag 10-12 etter at jeg er er ferdig med letrozolen?! NOEN som kan hjelpe meg! takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)  

Jeg har tatt Provera for å få en blødning for så å begynne på Femar som har samme virkestoff som Letrozol. Jeg kan jo ikke snakke for hva du og din lege har blitt enige om men for MEG var det at jeg skulle inn på dag "X" i menssyklusen. Syklusen starter på første dag du har blødning. Denne dagen er dag 1. Om du skal ta Letrozol på dag 3 og ta dem i 5 dager vil det se slik ut: 

Dag 1 - Første dag med blødning.
Dag 2 - andre dag med blødning
Dag 3 - Tredje dag med blødning og Første pille med Letrozol tas.
Dag 4 - andre tabelett
Dag 5 - tredje tabelett
Dag 6 - fjerde tabelett
Dag 7 - femte tabelett
Dag 8 - Første dag uten tabelett... OSV

Da teller du deg bare frem til dagen du skal tilgyn igjen. Dag 1 blir første mensdag :) Skal du inn på dag 10 for å ta blodprøve? og så på dag 12 også for å skjekke stigningen? :)

Håper dette var forståelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, magespiren skrev:

Hei :)  

Jeg har tatt Provera for å få en blødning for så å begynne på Femar som har samme virkestoff som Letrozol. Jeg kan jo ikke snakke for hva du og din lege har blitt enige om men for MEG var det at jeg skulle inn på dag "X" i menssyklusen. Syklusen starter på første dag du har blødning. Denne dagen er dag 1. Om du skal ta Letrozol på dag 3 og ta dem i 5 dager vil det se slik ut: 

Dag 1 - Første dag med blødning.
Dag 2 - andre dag med blødning
Dag 3 - Tredje dag med blødning og Første pille med Letrozol tas.
Dag 4 - andre tabelett
Dag 5 - tredje tabelett
Dag 6 - fjerde tabelett
Dag 7 - femte tabelett
Dag 8 - Første dag uten tabelett... OSV

Da teller du deg bare frem til dagen du skal tilgyn igjen. Dag 1 blir første mensdag :) Skal du inn på dag 10 for å ta blodprøve? og så på dag 12 også for å skjekke stigningen? :)

Håper dette var forståelig :) 

Tusen takk for svar! men da er jeg på riktig spor og skal ta min første letrozol ikveld! :) Jeg skal til gyn dag 10, på ultralyd! og jeg må bare beklage min svorsk om jeg plutselig skriver noen "merkelige" ord :):):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ta Provera (den er for å få mensen, ikke sant?), men Letrozol.
Spennende tider!
Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Babybel skrev:

Jeg skal ikke ta Provera (den er for å få mensen, ikke sant?), men Letrozol.
Spennende tider!
Ønsker deg masse lykke til!

Ja, den er for å få mensen! :) Takk! dette blir spennende! Er du også på letrozol eller har vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Linaa skrev:

Ja, den er for å få mensen! :) Takk! dette blir spennende! Er du også på letrozol eller har vært?

Skal begynne på det nå i august.
Jeg har mensen, men ved forrige blodprøve fant de ikke eggløsning.

Har dere prøvd lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Babybel skrev:

Skal begynne på det nå i august.
Jeg har mensen, men ved forrige blodprøve fant de ikke eggløsning.

Har dere prøvd lenge?

Okei, men får du mensen naturlig da kanskje? for jeg må da hjelp til det da jeg har pco og mensen som oftest bare en gang i året. 

Vi begynte i mars, og da fikk jeg starte på 3 måneder på pp så en måned uten noen ting. Provera i 10 dager og igår tok jeg min første letrozol. Kan se på det sånn at jeg var med min x i 6,5 år uten noe form av prevensjon og nå i 2,5 år med min nåværende sambo uten noe prevensjon. Så 9 år uten å bli gravid :P Ikke at jeg prøvde med min x, men "behøvde" ingen prevensjon" da jeg aldri ble gravid, kan man si. Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Linaa skrev:

Okei, men får du mensen naturlig da kanskje? for jeg må da hjelp til det da jeg har pco og mensen som oftest bare en gang i året. 

Vi begynte i mars, og da fikk jeg starte på 3 måneder på pp så en måned uten noen ting. Provera i 10 dager og igår tok jeg min første letrozol. Kan se på det sånn at jeg var med min x i 6,5 år uten noe form av prevensjon og nå i 2,5 år med min nåværende sambo uten noe prevensjon. Så 9 år uten å bli gravid :P Ikke at jeg prøvde med min x, men "behøvde" ingen prevensjon" da jeg aldri ble gravid, kan man si. Hva med dere?

Ja, jeg får mensen. Men mulig jeg ikke får eggløsning...
Fikk du mensen av Provera?

Vi har prøvd i snart et år... :sukk:
Tror det er p-pillene som har klusset til i kroppen min.

Jeg har aldri blitt gravid (aldri prøvd før jeg heller), så jeg er så redd for at det ikke skal gå. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Babybel skrev:

Ja, jeg får mensen. Men mulig jeg ikke får eggløsning...
Fikk du mensen av Provera?

Vi har prøvd i snart et år... :sukk:
Tror det er p-pillene som har klusset til i kroppen min.

Jeg har aldri blitt gravid (aldri prøvd før jeg heller), så jeg er så redd for at det ikke skal gå. :( 

Det skal veldig mye til tenker jeg for at det ikke skal gå! og det finnes jo masse man kan gjøre! :)  Provera gjør at man får mensen, da er det et brett med 10 tabletter, så 10 dager, så kommer tante rød på besøk! så når det skjed, skal jeg på 3 blødningsdagen ta letrozol i 5 dager så dra til gyn og sjekke om jeg hatt eggløsning. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Jeg er 25 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Linaa skrev:

Det skal veldig mye til tenker jeg for at det ikke skal gå! og det finnes jo masse man kan gjøre! :)  Provera gjør at man får mensen, da er det et brett med 10 tabletter, så 10 dager, så kommer tante rød på besøk! så når det skjed, skal jeg på 3 blødningsdagen ta letrozol i 5 dager så dra til gyn og sjekke om jeg hatt eggløsning. Kan jeg spørre hvor gammel du er? Jeg er 25 :)

Jeg er 10 år eldre enn deg... Derfor jeg er litt skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei Linaa,

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg (og nesten samme historie med "livet uten prevention og uten barn.."). I forrige uke begynte med provera og skal ta letrozol om et par dager. Er du blitt gravid allerede eller? Fungerte de medisinene? Hvor stor dosen har du tatt med letrozol? 2,5 mg eller større? Jeg lurer på om jeg skal rett og slett begynne med dobbelt dose enn å bare vente å se om den lille dosen som er på 2,5mg vil fungere...
 Takk ska du ha på forhånd!

 

På 10.7.2017 den 14.56, Linaa skrev:

Hei!

Jeg fikk beskjed av min gynekolog om å gå på provera (til jeg får blødning) så dag 3 (når mensen har kommet) begynne på letrozol (dag 3-8) altså 5 dager, og dag 10-12 skal jeg inn til gynekologen og sjekke om jeg har hatt eggløsning. og jeg klarer ikke helt å henge med. er det dag 10-12 som i da jeg begynte på letrozolen (3-4-5-6-7-8-9-10-11-12) eller er det dag 10-12 etter mensen? eller dag 10-12 etter at jeg er er ferdig med letrozolen?! NOEN som kan hjelpe meg! takknemlig for svar!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gosia skrev:

Hei Linaa,

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg (og nesten samme historie med "livet uten prevention og uten barn.."). I forrige uke begynte med provera og skal ta letrozol om et par dager. Er du blitt gravid allerede eller? Fungerte de medisinene? Hvor stor dosen har du tatt med letrozol? 2,5 mg eller større? Jeg lurer på om jeg skal rett og slett begynne med dobbelt dose enn å bare vente å se om den lille dosen som er på 2,5mg vil fungere...
 Takk ska du ha på forhånd!

 

 

Hei!

Dette var lenge siden :) men jeg tror jeg gikk på kuren 2 ganger uten at det hende noen ting.. Enda ikke gravid. Mye annet som har hendt så har tatt det litt med ro. Men skal snart starte igjen tenker jeg! Tiden har bare flydd :) 

Jeg begynte med 2,5 på første runde og dobbel på andre kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

På 28.2.2018 den 11.23, Linaa skrev:

Hei!

Dette var lenge siden :) men jeg tror jeg gikk på kuren 2 ganger uten at det hende noen ting.. Enda ikke gravid. Mye annet som har hendt så har tatt det litt med ro. Men skal snart starte igjen tenker jeg! Tiden har bare flydd :) 

Jeg begynte med 2,5 på første runde og dobbel på andre kuren.

Hei! Lenge siden dette 😅 Men ble du gravid eller? Jeg er i samme prosessen nå😊

Anonymkode: ae1b7...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Lenge siden dette 😅 Men ble du gravid eller? Jeg er i samme prosessen nå😊

Anonymkode: ae1b7...762

Nå er ikke jeg trådstarter, men skulle trodd jeg hadde skrevet det selv😄 Jeg tok Provera og deretter Letrozol for å få eggløsning. Det fungerte for meg, og jeg ble gravid på 3. runde :) Er nå gravid i uke 16. Håper det klaffer for deg snart😊

Jeg er også spent på om Linaa ble gravid med prosessen. Krysser fingrene for det🤞😊

Anonymkode: 80c96...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2019 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg trådstarter, men skulle trodd jeg hadde skrevet det selv😄 Jeg tok Provera og deretter Letrozol for å få eggløsning. Det fungerte for meg, og jeg ble gravid på 3. runde :) Er nå gravid i uke 16. Håper det klaffer for deg snart😊

Jeg er også spent på om Linaa ble gravid med prosessen. Krysser fingrene for det🤞😊

Anonymkode: 80c96...184

 

På 17.5.2019 den 11.46, AnonymBruker skrev:

Hei! Lenge siden dette 😅 Men ble du gravid eller? Jeg er i samme prosessen nå😊

Anonymkode: ae1b7...762

Hei!

 

Oj dette var lenge siden (igjen)! Hadde helt glemt dette 😅 Men nei, dessverre. Jeg byttet vel lege/gyn til en privat, da det var ganske vanskelig å få tid der jeg gikk. Dro til denne nye kvinnen 2 ganger totalt, men det føles ikke rett med henne + at hun ikke kunne skrive ut resepter (veldig merkelig??) Så jeg da måtte til en annet kontor altså, bestille en ekstra time hos en annen som skulle skrive ut mine resepter.. så måtte jo betale for det..Det har var vel september 2018 sist.

Men de 2 gangene jeg var der iallefall så fikk jeg en del tabletter og en del sprøyter. Men de ligger fortsatt i mitt skap, urørt. Tenker jeg venter til jeg finner et nytt sted å gå til.

 

Hadde min mens for 2 uker siden ca, naturlig. etter 1,5 år så det var jo godt å vite at alt fortsatt fungerer... til en viss grad 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei 😊 

Så rart at ikke den ene gynekologen kunne skrive ut resepter til deg. Håper det ordner seg for deg når du starter opp igjen med prøvingen og pillene. Med mindre du plutselig får eggløsning av seg selv da. 

Jeg er i tilsvarende situasjon. Har PCO, sjelden mensen og ikke eggløsning. Fikk eggløsning etter dobbel dose letrozol (prøvde enkel først som ikke gav eggløsning), bra faktisk gravid, men mistet i uke 6. Nå venter jeg på å få lov til å starte opp igjen med Provera og letrozol (6-8 uker etter SA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...