Gå til innhold

mor som forskjellsbehandler, dårlig forhold mellom søstre...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og søsteren min har alltid hatt et distansert forhold. Jeg har aldri tenkt så mye på hvorfor, det har liksom alltid vært sånn. Så plumpet broren vår nå plutselig ut med at jeg er favorittbarnet til moren vår og at det er veldig sårt for min søster. I det han sa det så gav det SÅ mye mening. Jeg tror ikke min mor gjør det med viten og vilje, men vi er veldig like og vi har et veldig spesielt bånd. 

Spørsmålet er nå hva gjør jeg med dette? I utgangspunktet er det jo en sak mellom min søster og min mor, jeg er jo egentlig uskyldig i det hele, samtidig som jeg føler jeg kanskje nå for første gang i mitt liv har muligheten til å kanskje komme litt nærmere min søster. Burde jeg ta det opp med henne? Med mamma? 

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det opp med fin søster først. Det er hun som har det vanskelig pga dette. Det kan være mye trøst i at du ser det, og enda mer om du er villig til å ta det opp med din mor. Om dere har bedre kommunikasjon er fair enough, men alt målbart bør være tilnærmet likt. 

Anonymkode: 07ebf...4fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp med fin søster først. Det er hun som har det vanskelig pga dette. Det kan være mye trøst i at du ser det, og enda mer om du er villig til å ta det opp med din mor. Om dere har bedre kommunikasjon er fair enough, men alt målbart bør være tilnærmet likt. 

Anonymkode: 07ebf...4fa

Altså, det er ikke det at jeg har fått mere penger eller noe annet målbart, men jeg og mamma har mye mer kontakt enn hun og mamma. Mamma snakker mer med meg når vi er sammen, og i følge broren min om meg når jeg ikke er der. Etc. 

Merker at det er en vanskelig samtale å skulle ta, ' jegvet at mamma forskjellsbehandler oss', liksom? Huff, gruer meg...

 

ts

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du er villig til å ta tak i det! :) det betyr nok mye for søsteren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Surriball skrev:

Så fint at du er villig til å ta tak i det! :) det betyr nok mye for søsteren din. 

Men jeg er litt usikker på om jeg egentlig bør blande meg. Dette er jo egentlig en sak mellom vår mor og min søster, er redd for å gjøre vondt værre...

 

ts

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men grunnen at du har en tettere bånd med moren din er fordi hun overse da søsteren din.  Jeg kjenner ikke til dere selvfølgelig, men har det vært noe vanskeligheter med din søster og oppveksten som gjør at moren din klikker ikke med henne?  Mulig du er enklere å være sammen med og derfor foretrekker moren din deg da.  

Anonymkode: 939dc...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og vil se at det er egentlig søsteren din som må ordne opp i dette, ikke deg.  Kanskje dere 3 kan snakke sammen.  

Anonymkode: 939dc...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ta kontakt med din søster og si til henne at du vet at deres mor forskjellsbehandler mellom dere og at hvis du får lov av din søster så vil du gjerne ta det opp med deres mor. Det må være veldig sårt for din søster at deres mor foretrekker deg fremfor henne, og jeg tror hun vil sette pris på at du nå er observant på det.

Anonymkode: f4d7e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men grunnen at du har en tettere bånd med moren din er fordi hun overse da søsteren din.  Jeg kjenner ikke til dere selvfølgelig, men har det vært noe vanskeligheter med din søster og oppveksten som gjør at moren din klikker ikke med henne?  Mulig du er enklere å være sammen med og derfor foretrekker moren din deg da.  

Anonymkode: 939dc...f84

Nei det er jeg uenig i. Grunnen er at jeg og mamma er veldig like personlighetsmessig og vi har veldig lett for å være sammen. Grunnen til at mamma og søsteren min ikke har dette båndet er fordi de to er veldig forskjellige, at det nok har vært en del såre følelser der etterhvert som de misforstår og mistolker hverandre etc. det har egentlig ingenting med meg å gjøre. Jeg tror ikke det er vond vilje fra noen sin side, men ettterhvert som årene går så blir det vanskeligere og vanskeligere å gjøre om på. 

Jeg er nok neppe objektivt enklere, men for min mor er jeg veldig enkel da vi er sp like og tenker så likt og forstår hverandre så godt. 

 

TS

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

og vil se at det er egentlig søsteren din som må ordne opp i dette, ikke deg.  Kanskje dere 3 kan snakke sammen.  

Anonymkode: 939dc...f84

Ja det er det. Er så usikker på hvor mye jeg skal blande meg. Det enkleste er å holde meg unna, eller å snakke med mamma om det, men vet ikke om det blir det rette heller. 

På en måte er jeg så glad for at jeg nå har i hvert fall en forklaring på hvorfor ting har blitt sånn det har blitt mellom oss tre....

 

TS

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal ta kontakt med din søster og si til henne at du vet at deres mor forskjellsbehandler mellom dere og at hvis du får lov av din søster så vil du gjerne ta det opp med deres mor. Det må være veldig sårt for din søster at deres mor foretrekker deg fremfor henne, og jeg tror hun vil sette pris på at du nå er observant på det.

Anonymkode: f4d7e...130

ja, er egentlig enig i det, men så er jeg så redd ofr at hun skal bli sint eller sået av at jeg sier det. Det er nok fryktelig sårt ja, og så er jeg usikker på om det er meg hun burde høre det fra. Hun burde vel ideelt sett høre dette fra mamma, sammen med en unnskyldning....

 

TS

Anonymkode: af7e0...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, er egentlig enig i det, men så er jeg så redd ofr at hun skal bli sint eller sået av at jeg sier det. Det er nok fryktelig sårt ja, og så er jeg usikker på om det er meg hun burde høre det fra. Hun burde vel ideelt sett høre dette fra mamma, sammen med en unnskyldning....

 

TS

Anonymkode: af7e0...829

Jeg tror faktisk det vil hjelpe at du sier det til henne. Jeg skjønner at det kan føles ubehagelig for deg, men av og til må man rett og slett gjøre ting som er ubehagelige, særlig med tanke på at det vil hjelpe din søster at du ser denne forskjellsbehandlingen som hun har blitt utsatt for. Tenk hvis det var omvendt, at din søster solte seg i lyset fra din mor, mens du hele tiden satt i skyggen, da hadde det nok hjulpet at din søster så hvilken situasjon du var i.

Anonymkode: f4d7e...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt noe. Noen ganger er det bare slik familiedynamikken er. Det kan faktisk også være slik at mødre eller fedre er mindre glad i et av barna. Kanskje din søster er klar over dette men at det alltid er slik det har vært og kommer til å være. Du kan tenke litt gjennom hva slags forhold din egen mor har til sin mor igjen og så videre. Hvis forholdet hennes til sin mor igjen er dårlig kan det være hun faktisk mangler evnen til å være glad i sin datter fordi hun ikke har opplevd ekte morskjærlighet selv. 

Anonymkode: dd1bf...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å lese deg opp på "narcisstic families" og rollefordelingen mellom barna (golden child and scapegoat).

Anonymkode: 592c4...3c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette deg i din søsters situasjon og kjenn etter. Hva ville du i så fall at hun skulle sagt eller gjort?

Anonymkode: 912fa...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...