Gå til innhold

Å være blogger på et sted der alle kjenner alle.


UnnPunn

Anbefalte innlegg

Er det en utfordring å være blogger på et sted der alle kjenner alle? Er det problematisk å være så åpen og ærlig man ønsker, når man risikerer at naboen eller kollegaen leser og kjenner bloggeren? Blir bloggeren klappet på skulderen og møtt med en vennlig og positiv hilsen og kommentar når man møter følgere på offentlige steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være et problem på mindre steder hvor alle kjenner alle. Og kanskje spesielt for de største toppbloggerene.

Ta Sophie Elise f.eks. hun er fra et lite tettsted i Harsatd. Men når bloggen hennes ble større fortalte hun i tv-programmet bloggerne at det begynte å gå rykter om henne.

Det kommer an på hvor åpen bloggeren er i bloggen sin. Og hva bloggeren blogger om. Jeg tror ikke en hverdagsblogg med noen bilder kan ha den betydningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Det kommer vel an på hvordan blogg?

En ting må en alltid huske uansett : en blir sjelden helt i egen hjemby :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ei i bygda her som prøvde å blogge. Folk dømte henne nord og ned, janteloven for alle penga,gitt. Hun ga opp ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man må ha tjukk hud for å møte janteloven som gjerne regjerer overalt... I "gamle dager" skrev vi dagbok, og denne låste vi ned og gjemte for alle penga :) For den skulle være hemmelig. Nå blogges det, og det er om å gjøre å ha flest mulig lesere. Det må da gjøre noe med både bloggeren og leserene til syvende og sist? Ikke bare positivt heller, kan jeg tenke meg.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, UnnPunn skrev:

Jeg tenker at man må ha tjukk hud for å møte janteloven som gjerne regjerer overalt... I "gamle dager" skrev vi dagbok, og denne låste vi ned og gjemte for alle penga :) For den skulle være hemmelig. Nå blogges det, og det er om å gjøre å ha flest mulig lesere. Det må da gjøre noe med både bloggeren og leserene til syvende og sist? Ikke bare positivt heller, kan jeg tenke meg.

Tommel opp for et innlegg som bør reflekteres en smule over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Manor

Jeg tenker at det er på tide å slutte å slenge janteloven på bordet hver eneste gang man blir kritisert. Når man åpner en offentlig blogg inviterer man hvermannsen inn i livet sitt, og da inviterer man dem også til å ha en mening om hva du ytrer. Ettersom mennesker er forskjellige er det vanskelig å ytre seg om noe uten å få kritikk. På bygda blomstrer fordommer i større grad, og da må man regne med mer innblanding fra slike miljøer.  Alt i alt synes jeg det dreier seg om hvordan man møter denne kritikken og hvor nært man tar den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Manor skrev:

Jeg tenker at det er på tide å slutte å slenge janteloven på bordet hver eneste gang man blir kritisert. Når man åpner en offentlig blogg inviterer man hvermannsen inn i livet sitt, og da inviterer man dem også til å ha en mening om hva du ytrer. Ettersom mennesker er forskjellige er det vanskelig å ytre seg om noe uten å få kritikk. På bygda blomstrer fordommer i større grad, og da må man regne med mer innblanding fra slike miljøer.  Alt i alt synes jeg det dreier seg om hvordan man møter denne kritikken og hvor nært man tar den. 

True! "Er du med på leken, må du tåle steken" :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NotNaomi skrev:

Det kommer vel an på hvordan blogg?

En ting må en alltid huske uansett : en blir sjelden helt i egen hjemby :-)

Så sant som det er sagt! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NotNaomi skrev:

Det kommer vel an på hvordan blogg?

En ting må en alltid huske uansett : en blir sjelden helt i egen hjemby :-)

Er det et mål å bli helt/heltinne på blogg? Og hvordan kan man i det hele tatt bli det på blogg? Eller sagt på en annen måte: Hva skal til for å bli populær og ettertraktet på blogg? Må man f.eks fremheve mye vellykkethet, rikdom og perfektsjonisme, for at andre folk skal synes du er ok? Og da melder spørsmålet seg: HVORFOR er det viktig å ha mange lesere?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 timer siden, UnnPunn skrev:

Er det et mål å bli helt/heltinne på blogg? Og hvordan kan man i det hele tatt bli det på blogg? Eller sagt på en annen måte: Hva skal til for å bli populær og ettertraktet på blogg? Må man f.eks fremheve mye vellykkethet, rikdom og perfektsjonisme, for at andre folk skal synes du er ok? Og da melder spørsmålet seg: HVORFOR er det viktig å ha mange lesere?

 

Tror du tok det litt bokstavelig. Tror nok det har meg Janteloven å gjøre. En skal helst ikke skille seg ut og få for mye oppmerksomhet i en liten andedam.

Har ikke svar på de andre spørsmålene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
5 timer siden, Manor skrev:

Jeg tenker at det er på tide å slutte å slenge janteloven på bordet hver eneste gang man blir kritisert. Når man åpner en offentlig blogg inviterer man hvermannsen inn i livet sitt, og da inviterer man dem også til å ha en mening om hva du ytrer. Ettersom mennesker er forskjellige er det vanskelig å ytre seg om noe uten å få kritikk. På bygda blomstrer fordommer i større grad, og da må man regne med mer innblanding fra slike miljøer.  Alt i alt synes jeg det dreier seg om hvordan man møter denne kritikken og hvor nært man tar den. 

Jeg er forsåvidt enig i dette, det er dog et stort men her; 

jeg synes ikke det er greit at bloggere hetses, mobbes eller trues (altså; det er ikke greit å utsette dem for sterke påkjenninger simpelthen fordi de velger å eksponere segselv mer og er mer synlige enn andre) 

Enkelte burde ikke blogge. De er en skade for segselv. Da er det egentlig enda verre, om de hetses.

Jeg var for endel år tilbake i praksis ved en DPS med fokus på depresjon, spiseforstyrrelser og milde psykiske lidelser. Det var overveldende mange av dem som blogget. For mange føltes det kanskje som terapi, samtidig la de hodet frem til hugg, uten egentlig å forstå rekkevidden av å blottlegge seg så mye..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blogg kan være så mangt. Vet at det er dem som elsker å rive ned og kritisere de store bloggerne for eksempel. Hvorfor det egentlig? De blir kjendiser så hvorfor ikke gå etter alle kjendiser på samme måte? Hvorfor er det bare blogger som skal kritiseres? Hva med de store selskapene som kun tenker profitt og tråkker på mannen i gata. Se på Lerøy for eksempel og hvordan de regelrett stjal ideen og prototypen til et nytt revulosjonerende fiskeoppdrettsanlegg fra en gründer, og det med loven i hånd. http://ilaks.no/skitne-tricks-for-a-skvise-han-ut-av-prosjektet/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en utfordring å være blogger på et lite sted. Det kan jeg skrive under på!

Jeg har møtt mye motgang og uthenging pga bloggen min på hjemstedet mitt. Men jeg hever meg over dette. Det er så smålig å behandle noen som velger å blogge dårlig. Ingen har sagt det direkte til meg irl, men mange kommentarer på bloggen min fra personer i hjembygda som ikke alltid er like hyggelig, du er jo en av dem UnnPunn, så ikke overraskende at du startet denne tråden.. Men jeg lar meg ikke stoppe av noen nettroll og baksnakking på bygda!

Jeg skal fortsette å blogge jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lovelulu skrev:

Ja det er en utfordring å være blogger på et lite sted. Det kan jeg skrive under på!

Jeg har møtt mye motgang og uthenging pga bloggen min på hjemstedet mitt. Men jeg hever meg over dette. Det er så smålig å behandle noen som velger å blogge dårlig. Ingen har sagt det direkte til meg irl, men mange kommentarer på bloggen min fra personer i hjembygda som ikke alltid er like hyggelig, du er jo en av dem UnnPunn, så ikke overraskende at du startet denne tråden.. Men jeg lar meg ikke stoppe av noen nettroll og baksnakking på bygda!

Jeg skal fortsette å blogge jeg!

Og du er den som roper om hets og baksnakking? For det første har jeg ALDRI behandlet deg dårlig. For det andre stiller jeg et veldig legitimt spørsmål. Jeg undrer på motivasjonen bak å blogge og utlevere livet sitt når f.eks du føler at hele bygda gir deg motgang og henger deg ut. For det tredje: Jeg er slett ikke fra bygda di. Jeg har heller aldri sett deg; bare lest bloggen din! Du angriper enhver som stiller spørsmål om det du blogger om, men slike spørsmål MÅ du sannelig tåle når du eksponerer deg så voldsomt. Det er DU som hetser og mobber, ikke alle leserne dine. Fysj, så frekk du er.

Endret av UnnPunn
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Manor
17 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg er forsåvidt enig i dette, det er dog et stort men her; 

jeg synes ikke det er greit at bloggere hetses, mobbes eller trues (altså; det er ikke greit å utsette dem for sterke påkjenninger simpelthen fordi de velger å eksponere segselv mer og er mer synlige enn andre) 

Enkelte burde ikke blogge. De er en skade for segselv. Da er det egentlig enda verre, om de hetses.

Jeg var for endel år tilbake i praksis ved en DPS med fokus på depresjon, spiseforstyrrelser og milde psykiske lidelser. Det var overveldende mange av dem som blogget. For mange føltes det kanskje som terapi, samtidig la de hodet frem til hugg, uten egentlig å forstå rekkevidden av å blottlegge seg så mye..  

Nå skrev jeg vel "hver gang de blir kritisert", som i at de drar frem denne med en gang man ikke får ros og hyllester. Det er aldri greit å hetse, mobbe eller true andre mennesker, verken på internett eller i det virkelige liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2017 den 23.30, Pavilion skrev:

Tråden er ryddet for brukerdebatt

- Pavilion, mod

Er det ingen som modererer på andre forum på KG? Tråden Kjøpefest på uføretrygd har trenkt en kraftig oppryddning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, UnnPunn skrev:

Og du er den som roper om hets og baksnakking? For det første har jeg ALDRI behandlet deg dårlig. For det andre stiller jeg et veldig legitimt spørsmål. Jeg undrer på motivasjonen bak å blogge og utlevere livet sitt når f.eks du føler at hele bygda gir deg motgang og henger deg ut. For det tredje: Jeg er slett ikke fra bygda di. Jeg har heller aldri sett deg; bare lest bloggen din! Du angriper enhver som stiller spørsmål om det du blogger om, men slike spørsmål MÅ du sannelig tåle når du eksponerer deg så voldsomt. Det er DU som hetser og mobber, ikke alle leserne dine. Fysj, så frekk du er.

:danse::klappe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haugenjenta skrev:

:danse::klappe:

Bare klapp over noe du ikke vet noe om. Det er jo voksent gjort. Hva får deg til å tro mer på det UnnPunn sier? Er det fordi dere driver gjeng hetsing her?..Det er nok det, for denne oppførselen gjentar seg i mange tråder. Dere må ha en hakkekylling og det er blitt meg! Er dette å oppføre seg voksent?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...