Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Timsy skrev:

Om hun hadde hatt et mensen-uhell kunne du vel heller vært en god medarbeider og tatt henne tilside og diskret fortalt henne hva du hadde oppdaget? Istedet valgte du å skrive om det til dine kolleger via jobbmailen... Veldig modent!

Jobbmailen skal forøvrig ikke brukes til private formål. Å baksnakke sjefen via jobbmailen er i aller høyeste grad privat, for ikke å snakke om at det er fryktelig uproffesjonelt. Du hadde ikke fått noen stjerne av meg om jeg var din sjef for å si det slik.

Hun hadde ikke mensen-uhell, men en bekreftelse på at hun leser mailen til ansatte i hytt og pine. 

Hun har nesten klart å splitte og skape konflikter mellom kollegaer uten at vi skjønte at hun har hatt full tilgang på mailene våre. F.eks hadde hun gratulert en kollega om graviditet kort tid etter at kollegaen min betrodde seg til meg på Mail, men som dessverre abortere kort tid etterpå. Eller når jeg får brainstorming og sender ideer til jobbmailen min når jeg ikke er på jobb og kommer da på jobb neste dag og ser at de er slettet fra innboksen min og ideene har hun stjålet og tatt æren for. Det gjelder også andre ting hun ber meg gjøre via e-post men når det hun ikke får den responsen eller tilbakemeldingen hun ønsker fra andre, sletter hun mailen hun sendte meg fra min innboks, så sitter jeg der som den store stygge ulven. 

Jeg deler av min erfaring til ts, og er ikke ute å få en stjerne av deg. Sjef eller ikke🙄

Anonymkode: 8fa51...a80

Skrevet
På 27.6.2017 den 22.12, AnonymBruker skrev:

min jobbmail blir overvåket av arbeidsgiveren min. kommer opp"innlogget fra annen maskin".

Et lite kontrollspørsmål: Er du så teknisk kyndig at du er 100% sikker på at denne meldingen skyldes overvåking fra arbeisgiver?

Dersom du sitter hjemme og logger deg på jobbmailen, så er du helt klart "innlogget fra en annen maskin", og dette gjelder også dine kollegaer når de er fjernpålogget. Men du er fremdeles sikker på at meldingen skyldes overvåking?

Hvilken mailserver har dere, og hvilke system for fjernpålogging bruker dere?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg mener reglene er slik at dersom mailen din er på formen [email protected] så er det ikke lov å lese e-posten din uten ditt samtykke. Dersom mailen er på formen [email protected] er mailen ikke personlig og da stiller saken seg anderledes.

Nei, man skal ikke bruke jobbmail til personlige formål, men det betyr ikke at sjefen har anledning til å lese mailen uten grunngitt mistanke om uregelmessigheter.

Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg mener reglene er slik at dersom mailen din er på formen [email protected] så er det ikke lov å lese e-posten din uten ditt samtykke. Dersom mailen er på formen [email protected] er mailen ikke personlig og da stiller saken seg anderledes.

Nei, man skal ikke bruke jobbmail til personlige formål, men det betyr ikke at sjefen har anledning til å lese mailen uten grunngitt mistanke om uregelmessigheter.

Er det virkelig kun uregelmessigheter?

Hvis jeg slutter eller blir syk, kan ikke arbeidsgiver sjekke jobbmailen min for å se hva jeg holder på med? Det kan jo være kundekommunikasjon som ikke er avsluttet der...

Jeg har en retensjonspolicy jeg selv bruker da, hver tirsdag sletter jeg alt som ikke er nødvendig å ta vare på fra jobbmailen. Jeg bruker aldri eposten privat, og jeg bruker aldri epost til snikksnakk med kollegaer. Det er utelukkende kundekontakt og nigerianske prinser som vil gi meg penger.

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Er det virkelig kun uregelmessigheter?

Hvis jeg slutter eller blir syk, kan ikke arbeidsgiver sjekke jobbmailen min for å se hva jeg holder på med? Det kan jo være kundekommunikasjon som ikke er avsluttet der...

Jeg har en retensjonspolicy jeg selv bruker da, hver tirsdag sletter jeg alt som ikke er nødvendig å ta vare på fra jobbmailen. Jeg bruker aldri eposten privat, og jeg bruker aldri epost til snikksnakk med kollegaer. Det er utelukkende kundekontakt og nigerianske prinser som vil gi meg penger.

Hvilken del av "uten ditt samtykke" var det veldig vanskelig å forstå? Når du slutter er det vel naturlig at man gir nettopp et slikt samtykke eller at man setter på et autosvar som henviser kunden til rett plass?

Skrevet
12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvilken del av "uten ditt samtykke" var det veldig vanskelig å forstå? Når du slutter er det vel naturlig at man gir nettopp et slikt samtykke eller at man setter på et autosvar som henviser kunden til rett plass?

Hvis jeg er syk kan jeg vel ikke samtykke? Kan ikke se for meg å være bevisst og ikke i stand til å jobbe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...