Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
2 timer siden, Invicta skrev:

Jeg mener det er ekstra viktig å ha gode lærere på begynnernivå og til elever som sliter faglig.  

Det er viktig nok, det som er _ekstra_ viktig etter mitt skjønn er å ha gode lærere til å utfordre de _flinkeste_, slik at de (og samfunnet) får utnyttet potensialet, og unngå at de blir slappfisker som nesten aldri får utfordringer som passer til ferdighetene sine :)

Endret av JackIost
Skrevet (endret)

Det som er litt tragikomisk er at dersom jeg som allerede er ferdig utdannet norsklærer ønsker å ta for eksempel matematikk (årsstudium) nå for å få undervisningskompetanse i det faget på grunnskolenivå, så må jeg de fleste steder ha R1+R2 (noen steder S1+S2) + full realfagsfordypning fra VGS for å kunne få opptak. Så der antar jeg at det faglige nivået ligger høyt, og det er i så fall greit nok. MEN det er da litt kleint å tenke på at jeg kan kapre meg en GLU-plass, hvor snittet for å komme inn er lavt og hvor kravet til matematisk kompetanse er 4 i P2, for så å melde meg opp i matematikkemner og få kompetansen på den måten i stedet. Altså.. Bør ikke også INNHOLDET i fagene være på samme nivå, når begge kvalifiserer for undervisning i grunnskolen? Hvis jeg kan få samme kompetansen (hvertfall på papiret) av å ta en GLU-plass, hvor jeg uten problem får opptak, mens jeg ikke engang er litt aktuell for å komme inn på et årsstudium uten å ha full realfagsfordypning fra VGS, er det da rart at mange skoler mangler realfagslærere, eller lærere med både realfag + andre fag? Jeg som er ferdig utdannet i språk/humaniora kommer jo ikke inn på studiet! Snakk om bortkastet ressurs. Her kunne jeg fått kompetanse i et annet fag som skolene virkelig trenger, og hvor det er STORT behov for spesialundervisning (som jeg allerede har en del av i norsk og har god kompetanse i), men neida.

:murvegg:

I tillegg er det helt rett som det sies over her, at det har blitt et lavstatusyrke. Vi slipper inn alt og ingenting på studiene fordi vi mangler lærere, men da blir åpenbart nok kvaliteten på undervisning, engasjementet, relasjonene og læringsutbyttet til elevene deretter. DET er enkel matematikk. Høyne kravene, høyne lønna, mindre dokumentasjonskrav (dette er foreldrene, UDIR og alle politiske partier sin skyld) og færre møter. Den møtetida tar fra meg flere timer i uka som jeg kunne ha brukt på mye mer interessante og fornuftige ting. Og all krav til dokumentasjon på hver enkelt elev i alle fag hele tiden; all tid jeg må bruke på IOPer, mailer med en hel haug av offentlige institusjoner ala barnevern, PPT, BUP osvosv + foreldrekontakt (sistnevnte tar ofte mer tid enn alt det andre til sammen), og ikke minst alle hensyn man forventes å kunne ta på én gang (newsflash: i en klasse med 25 elever er det urealistisk å tro at akkurat ditt barn skal få superawesome 100 % tilrettelagt undervisning; det er ikke fysisk mulig) gjør yrket vanvittig slitsomt til tider. Mens noen barn virkelig HAR store utfordringer og trenger mye hjelp, støtte og veiledning i hverdagen har du på den andre siden alle de som tror ungen deres er sentrum i universet og som renner ned dørene på skolen med trusler om å "gå til media" hver dag akkurat deres barn ikke får viljen sin. Er det rart så mange nyutdannede finner seg noe annet å gjøre etter kort tid i yrket?

Makta må tilbake der den hører hjemme - i profesjonen. Hos oss som utøver yrket, som har utdanning og erfaring, og som vet hva vi driver med. Vi må vekk fra skrivebordsbyråkrater, foreldre, KD, UDIR og alle forståsegpåere som skal mene, synse og sippe om alt vi gjør og ikke gjør - på et fullstendig amatørmessig grunnlag, slik de gjør i dag. Og vi må komme oss bort fra NPM; det fungerer ikke i businessverden, og det fungerer heller ikke i skolen. Det vil strengt tatt aldri fungere når mennesker er involvert, noe alle vi som faktisk er pedagoger alltid har visst og har prøvd å advare om. Så når barna deres blir psykisk syke pga. alle kravene i livet, alle vurderingene og presset på skolen (i tillegg til det som er hjemme, på fritidsaktiviteter, sosiale medier osvosv), så kan dere jo se dere i speilet - det er DERE alle kravene kommer fra. Takk skal dere faenmeg ha!

Endret av Strixvaria
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Strixvaria: det er lavstatusyrke nettopp fordi hvem som helst kan komme inn døra på skolen og kreve ting. Gjerne med utdanningsloven fysisk i hånda og nøye gjennomgått. :P Det er ikke lenger lærerne som bestemmer hva som skal være innholdet i undervisningen. Jeg har selv måtte endre undervisning pga masete foreldre.. Bare for å få de til å la meg være i fred. Vi får ikke lov til å si nei til foreldre av rektor, for da skaper vi dårlige relasjoner med de, tydeligvis. Er litt sånn "kunden (foreldre) bestemmer"

Jeg syns folk må stole på skolen, og ikke forvente så mye. Det er som du sier, helt umulig å tilpasse for absolutt alle selv om de faktisk har krav på det. 

Det her ble litt OT men. :P 

Anonymkode: 8ef38...87c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...