Gå til innhold

må man oppgi økonomi når man gifter seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en venninne med mye kredittgjeld og inkasso som skal gifte seg.. alt dette er skjult for partnerern og hun sier det forblir slik...

Er det ikke slik at man må oppgi gjeld og sånn for å gifte seg?

Anonymkode: 16537...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ektefelle har rett til innsyn i ting som påvirker felles økonomi. Da har man rett til å se ligningen til ektefellen, og vite hva vedkommende har på konto. Det nytter ikke om hun nekter å vise ektefellen dette selv; diverse instanser er pliktig å gi opplysningene til ektefellen hennes.

Så ektefellen vil jo kunne se på ligningen hennes at hun har gjeld. 

Se forøvrig her: https://advokat.no/innsyn-ektefelles-okonomi/

Anonymkode: 00b84...884

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ektefelle har rett til innsyn i ting som påvirker felles økonomi. Da har man rett til å se ligningen til ektefellen, og vite hva vedkommende har på konto. Det nytter ikke om hun nekter å vise ektefellen dette selv; diverse instanser er pliktig å gi opplysningene til ektefellen hennes.

Så ektefellen vil jo kunne se på ligningen hennes at hun har gjeld. 

Se forøvrig her: https://advokat.no/innsyn-ektefelles-okonomi/

Anonymkode: 00b84...884

Det var de jeg sa!! Trist for hennes del da, men bra at forloveden får vite om det,..

Anonymkode: 16537...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var de jeg sa!! Trist for hennes del da, men bra at forloveden får vite om det,..

Anonymkode: 16537...f02

Han får ikke vite om det før de faktisk er gift. Man må ikke vise frem noe før man gifter seg. 

Venninnen din er en dritt om hun skjuler gjeld og inkasse for forloveden. Greit nok at gjeld og inkasso er personlig, og at han som sådan ikke vil bli belemret direkte av det. Men det vil jo indirekte ha noe å si for ham, siden det betyr at hun kan slite med å få lån til bolig og slikt, og det kan føre til begrensninger på hva de kan kjøpe av hus. 

Anonymkode: 00b84...884

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var de jeg sa!! Trist for hennes del da, men bra at forloveden får vite om det,..

Anonymkode: 16537...f02

Hva mener du med trist for henne? 

Jeg synes det er tragisk at hun skal gå inn i ekteskap med en annen person og ikke klarer å være ærlig om alle forhold. Jeg vil tro dette ekteskapet varer inntil den nye ektefellen får karamellsjokk over hennes økonomi. Inkasso i mengder vil jo hefte ved henne og gjøre økonomien i ekteskapet vanskelig. 

Anonymkode: 10dbc...560

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt null problem å sende en anonymous bekymringsmelding til forloveren hennes faktisk. 

Anonymkode: d3aac...87b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre her også påpeker så har ektefeller rett til innsyn i hverandres økonomi og i mine øyne er slik "økonomisk utroskap" minst like ille som seksuell utroskap fordi det i begge tilfeller handler om å føre noen bak lyset. Stakkars mann! :(

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en annen ting er jo at "rett til innsyn" ikke betyr at han på noe tidspunkt kommer til å få disse servert. Han må på eget initiativ få fatt i dem og det er det ikke sikkert på at han vil gjøre eller tenke på å gjøre på lang tid.

Om hun ellers skjuler utgiftene, ev. post, kredittvurderinger og ligning/selvangivelse hun har i forbindelse med dette kan hun vel greit skjule dette for overskuelig fremtid. Det er vel først dersom de skal f.eks. kjøpe bolig sammen disse tallene vil komme på bordet.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare komme med en kommentar til han om at du virkelig er imponert over at han tar sjansen på ekteskap og felles økonomi med ei med så mye gjeld og inkasso. Så får han muligheten til å forhøre seg om hvordan ståa er.

Anonymkode: 94da5...271

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å gifte seg med en som har stor gjeld. Sitat hentet fra http://www.dinside.no/okonomi/se-opp-for-ekteskapet/62075548

"Dersom du skiller deg, er det ekteskapslovens gjeldsfradragsregler som gjelder. Det betyr at partene kan ta med seg sin formue fratrukket gjelden, selv om gjelden ble stiftet før bryllupet.

Jurist Nina Dybedahl i Webjuristene gir følgende eksempler:

  • Din ektefelle har spillegjeld etter spill på Bjerke på 500.000, samt en båtgjeld på 250.000, men båten har havarert og din ektefelle hadde ikke betalt forsikringspremien. Dersom dere har gjeldfri bolig verd 1,5 millioner som er kjøpt under ekteskapet, vil du kun ha rett til 375.000 av salgssummen, mens din ektefelle får 1.125 000.
  • Din ektefelle har lånt en million kroner fra en investorvenn for å bygge opp eget firma. Firmaet ble ingen suksess og er verdiløst på skilsmissetidspunktet. Dersom dere eier en bolig verd to millioner som er kjøpt under ekteskapet, vil du kun ha rett til 500.000 av salgssummen mens din ektefelle får 1.5 millioner."

 

 
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er altså at din venninne bør fortelle forloveden om dette, hvis ikke kan han komme veldig dårlig ut av det dersom de skulle bli skilt.. Han bør i hvert fall vite hva han går inn i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne med mye kredittgjeld og inkasso som skal gifte seg.. alt dette er skjult for partnerern og hun sier det forblir slik...

Er det ikke slik at man må oppgi gjeld og sånn for å gifte seg?

Anonymkode: 16537...f02

Nei, ikke for å få gifte seg, nei. Det er ingen fremleggingsplikt eller noe sånt i forkant.

Etter at man er gift, har man imidlertid rett til å be om innsyn og få det i ektefellens skatteligning o.l. Man må be om det selv da, det er ikke noe man får automatisk tilsendt eller noe. Man ser heller ikke noe på sin egen skatteligning ang. ektefellens ligning.

Man må altså aktiv be om det og gjøre det selv. Nekter ektefellen da å utlevere ligningen sin, kan man gå på ligningskontoret og be om å få innsyn.

Anonymkode: 8df54...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil hun gifte seg med han hvis hun ikke har noe ønske om å behandle han på en bra måte? Kan ikke akkurat forvente et langt ekteskap når man starter slik, så hva er vitsen i det hele tatt? Han vil trolig oppdage dette selv rimelig raskt, man kommer jo ikke unna økonomiske samtaler som ektepar. Han vil lukte lunta, kreve innsyn og føle seg rimelig lurt... dårlig plan altså, dårlig plan...

Anonymkode: a4290...2e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper han har vett til å kreve særeie... Men har de ikke felles bolig? Uvanlig i dag at folk gifter seg uten å ha vært samboere i lengre tid.

Anonymkode: db9c5...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper han har vett til å kreve særeie... Men har de ikke felles bolig? Uvanlig i dag at folk gifter seg uten å ha vært samboere i lengre tid.

Anonymkode: db9c5...a62

Det kan være de leier, eller at den ene har flyttet inn i den andres bolig. Min samboer flyttet inn i min leilighet og betalte "leie" til meg, før vi giftet oss. Vi kjøpte ikke noe sammen før vi hadde vært gift i et år. 

Anonymkode: 00b84...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke opplyse om det. Vil jo bære umoralsk å ikke fortelle noe.hva vil hun oppnå med det?

Anonymkode: ffabc...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Thursday, June 22, 2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke for å få gifte seg, nei. Det er ingen fremleggingsplikt eller noe sånt i forkant.

Etter at man er gift, har man imidlertid rett til å be om innsyn og få det i ektefellens skatteligning o.l. Man må be om det selv da, det er ikke noe man får automatisk tilsendt eller noe. Man ser heller ikke noe på sin egen skatteligning ang. ektefellens ligning.

Man må altså aktiv be om det og gjøre det selv. Nekter ektefellen da å utlevere ligningen sin, kan man gå på ligningskontoret og be om å få innsyn.

Anonymkode: 8df54...9aa

Stemmer ikke helt.....  Noen ektepar blir lignet sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lavendela skrev:

Stemmer ikke helt.....  Noen ektepar blir lignet sammen. 

Alle ektepar blir lignet sammen.

Anonymkode: 22c0c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
På 6/22/2017 den 12.54, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ha hatt null problem å sende en anonymous bekymringsmelding til forloveren hennes faktisk. 

Anonymkode: d3aac...87b

Uansett hvordan en venninne oppfører seg (nesten),så er en faktisk lojal. Tror neppe forloveden ville klandrer deg fordi du ikke hadde "sagt fra". Han skjønner nok lojalitet bedre enn deg.

Bedre å snakke med venninnen,og konsekvensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker hun å lure han, slik at hun skal bli kvitt en del av gjelda?  For han må vel ta litt av gjelda hvis de skiller seg. 

Jeg ville konfrontert venninnen om at dette ikke er greit!!  Han har rett på å vite, og man starter ikke ett ekteskap med uærlighet. Ekteskapet her er dømt til å mislykkes. Sier hun da ikke noe til han, hadde jeg gjort det selv.

Anonymkode: f33ea...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...