Gå til innhold

Fordommer mot psykisk sykdom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dette egentlig en problemstilling i 2017? Vi burde ha kommet lenger når det gjelder slike temaer. Selvsagt har det blitt bedre enn det var for en del år tilbake, men føler fortsatt at en del folk har fordommer mot de som sliter. De snakker som om dette bare er fantasi eller så mener de at alt er så forferdelig lett, og at den som sliter nærmest har all skylden selv.

Anonymkode: 81f4e...762

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lurt på det samme, og det rareste med det hele er at de som dømmer hardest er de som sliter og har lite ressurser selv. Mistenker sterkt at det skyldes behov for selvhevdelse eller rett og slett at dumskap er langt mer livsfarlig for en selv og andre en psykisk sykdom. 

Anonymkode: 836de...02b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altfor mange som har fått livene sine ødelagt av folk med diagnoser, og da tenker jeg spesielt på folk med personlighetsforrstyrrelser. Derfor dømmer man folk. 

Anonymkode: 7393a...39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet med fordommer mot dem som er overvektige, så er det vanskelig å sette seg inn i problemstillingen uten å ha vært i den selv. I tillegg er det enkelte av dem som har overvunnet problemet som går ut og sier at «jeg klarte å ta meg sammen, da bør alle klare det». Det hjelper ikke dem som sliter.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er altfor mange som har fått livene sine ødelagt av folk med diagnoser, og da tenker jeg spesielt på folk med personlighetsforrstyrrelser. Derfor dømmer man folk. 

Anonymkode: 7393a...39b

Folk med personlighetsforstyrrelser har også fått livene sine ødelagt som barn, men det er det null forståelse for. Det hjelper ikke å fordømme dem. Det blir faktisk en verre situasjon både for dem selv og de rundt.

Anonymkode: b5090...bd8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er altfor mange som har fått livene sine ødelagt av folk med diagnoser, og da tenker jeg spesielt på folk med personlighetsforrstyrrelser. Derfor dømmer man folk. 

Anonymkode: 7393a...39b

Derfor dømmer DU folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Er det så mange fordommer da? Jeg bare spør,for jeg opplever ikke. Hører uhyre sjelden noe sånt!

Tror det må ha med miljø og lite kunnskap å gjøre. Liker ikke å kalle bøen dumme,men det er dumhet å ha fordommer. Det er mangel på kunnskap,og ofte egen dårlige selvfølelse. Ser det helt klart ut som! 

Syns mennesker med psykiske lidelser oftest er de klokeste og mest interessante jeg da. Selv om jeg skjønner at det ikke er lett å være dem alltid.

Å kalle FOLK dumme :-D rettelse.

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har erfart så mye fordommer, men heller mye bagatellisering. Da tenker jeg på fraser som "skjerp deg", "ta deg sammen", "begynn og tren så blir alt bedre" osv. Det er mange som bare har svevd gjennom livet på en sky, som ikke har evner til å se mer nyansert på ting. 

Anonymkode: bb3cc...132

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke det. 

Anonymkode: 04a77...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Erazor skrev:

I likhet med fordommer mot dem som er overvektige, så er det vanskelig å sette seg inn i problemstillingen uten å ha vært i den selv. I tillegg er det enkelte av dem som har overvunnet problemet som går ut og sier at «jeg klarte å ta meg sammen, da bør alle klare det». Det hjelper ikke dem som sliter.

Enig, jeg synes det blir feil å tillegge alle overvektige til å være psykisk syke. Uvaner er vanskelig å snu, og er man psykisk syk er det ekstra vanskelig.

Anonymkode: 8821b...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg har erfart så mye fordommer, men heller mye bagatellisering. Da tenker jeg på fraser som "skjerp deg", "ta deg sammen", "begynn og tren så blir alt bedre" osv. Det er mange som bare har svevd gjennom livet på en sky, som ikke har evner til å se mer nyansert på ting. 

Anonymkode: bb3cc...132

enig

Anonymkode: 8821b...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Erazor skrev:

I likhet med fordommer mot dem som er overvektige, så er det vanskelig å sette seg inn i problemstillingen uten å ha vært i den selv. I tillegg er det enkelte av dem som har overvunnet problemet som går ut og sier at «jeg klarte å ta meg sammen, da bør alle klare det». Det hjelper ikke dem som sliter.

Dette er etter min mening noen av de verste. Så belærende og nedlatende. 

Anonymkode: c9215...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at folk har fordommer mot meg sånn som jeg har oppført meg pga psykisk sykdom. 

Anonymkode: 7266d...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest C.Tramell

Den dagen alle mennesker er prikk like på alle måter vil vi bli kvitt alle fordommer, men fram til da må vi leve med dem. Tipper at en med sosial angst forstår like dårlig hvordan det er å ha MS som en med MS forstår hvordan det er å sosial angst. Det er faktisk ikke alltid så lett for to med samme sykdom å forstå hverandres utfordringer til fulle, for de har ikke de samme utfordringene og ressursene. Alle har vel fordommer og ting vi ikke helt greier å sette oss inn i, men det skader ikke om flere holder dem for seg selv. Man trenger ikke å si alt man tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at folk har fordommer mot meg sånn som jeg har oppført meg pga psykisk sykdom. 

Anonymkode: 7266d...a44

Spør du meg virker det som om at noen later som at de har alvorlige psykiske plager. Dårlig gjort ovenfor dere som har det. 👺

Anonymkode: 04a77...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at folk har fordommer mot meg sånn som jeg har oppført meg pga psykisk sykdom. 

Anonymkode: 7266d...a44

En er ikke alltid hva en gjør. Tenk litt over det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du meg virker det som om at noen later som at de har alvorlige psykiske plager. Dårlig gjort ovenfor dere som har det. 👺

Anonymkode: 04a77...4b5

Eh. Det der var jo virkelig en fordom. Kanskje du bør forklare hva du mener??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, NotNaomi skrev:

En er ikke alltid hva en gjør. Tenk litt over det :-)

Veldig godt sagt. Tror mye lidelse kunne vært unngått hvis folk hadde husket på det.

Anonymkode: b5090...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Veldig godt sagt. Tror mye lidelse kunne vært unngått hvis folk hadde husket på det.

Anonymkode: b5090...bd8

Ja,det tror jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg har erfart så mye fordommer, men heller mye bagatellisering. Da tenker jeg på fraser som "skjerp deg", "ta deg sammen", "begynn og tren så blir alt bedre" osv. Det er mange som bare har svevd gjennom livet på en sky, som ikke har evner til å se mer nyansert på ting. 

Anonymkode: bb3cc...132

Jeg fikk en alvorlig depresjon og PTSD etter å ha opplevd vold og forfølgelse. Han skulle ødelegge meg, og det kan jeg si at han klarte. Likevel har jeg reiste meg igjen. Det var beintøft, men jeg visste jo at alternativet  var verre. At jeg skulle forbli i den tilstanden, som ikke var et liv, men en hul smerte og redsel. 

Å ta seg sammen,  begynne å gå ut, tvinge seg selv til stadig større sirkler rundt det som oppleves som det tryggeste, og å begynne å trene, det var ikke tåpelig, det var min vei ut av det! Så ja, jeg gir slike råd til andre som sliter. Ikke fordi jeg bagatelliserer det de står i, men fordi jeg VET at det faktisk er veien ut. Jeg sier ikke at det er lett, for det var det ikke, men det er sannhet i det at den eneste som virkelig kan ta tak i psykisk sykdom er den syke selv. Den personen må ønske det, den personen må tro at det er mulig, og den personen må ta tak og tvinge seg selv ut av det. Babysteg av gangen, men med et klart JEG SKAL KLARE DET i hodet. Ingen andre kan gjøre det for deg! 

Jeg kunne vært ødelagt for livet, men i dag sitter jeg og vet at jeg seiret. Jeg er i full jobb, og jeg klarer meg på alle mulige måter. 

Jeg forstår og har opplevd, og jeg vet hvor krevende det er å jobbe seg opp fra mørket, så ikke si at jeg ikke forstår! Men jeg er også et bevis på at det er mulig, og å kalle meg overfladisk fordi jeg gir råd om hva som virket for meg er å bagatellisere den vanvittige innsatsen jeg la i å bli fungerende igjen. 

Det er kanskje ikke rådene man har lyst til å få, fordi dette krever en så vanvittig innsats, men det er også temmelig overfladisk å avvise andres erfaringer, fordi man ikke vil ha akkurat disse rådene. Å avvise dem som noe som ikke virker, når både jeg og mange andre kan si at det var akkurat det som faktisk virket. Det eneste som virket! 

Anonymkode: 983d1...e5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...