Gå til innhold

Strøk i praksis, etter endt søkemulighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts. 

Sykepleieren min forsvarte meg så godt hun kunne, veileder hadde allerrde bestemt seg. Uten å gå inn på hva som skjedde, jeg føler meg urettferdig behandlet og jeg visste hun hadde bestemt seg.

Men poenget med posten var at jeg ikke vet hva jeg kan gjøre det neste året, og kunne trengt noen tips...

Anonymkode: 38ad0...47d

Jammen du har fått tips om enten å finne deg en jobb eller å sjekke restplassene på Samordna opptak etter 20. juli. Stort annet er det vel egentlig ikke å gjøre... Vi vet jo ikke hva du er interessert i (sånn bortsett fra at du IKKE er interessert i folkemusikk, kunst og norsk for utlendinger), så vi får ikke gitt så veldig konkrete tips. 

Anonymkode: 99ef2...3bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med lærerne på studiet om dette? Hva du kan gjøre?

Anonymkode: fed17...0bd

Rådgiver mente jeg burde ta et årsstudium, men alt er fullt... Hun mente det var en dårlig idee å ta fag på sonans 

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rådgiver mente jeg burde ta et årsstudium, men alt er fullt... Hun mente det var en dårlig idee å ta fag på sonans 

Anonymkode: 38ad0...47d

Hvorfor sier du at alt er fullt? Det er da drøssevis av ledige årsstudier etter at Samordna opptak har gjort sitt i juli! 
Holder for øvrig med rådgiver i at det ikke er noen vits i å ta opp fag på en privatskole. Det er jo ikke forbedring av videregåendekarakterer du trenger. 

Anonymkode: 99ef2...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sier du at alt er fullt? Det er da drøssevis av ledige årsstudier etter at Samordna opptak har gjort sitt i juli! 
Holder for øvrig med rådgiver i at det ikke er noen vits i å ta opp fag på en privatskole. Det er jo ikke forbedring av videregåendekarakterer du trenger. 

Anonymkode: 99ef2...3bc

Tenkte å ta opp kjemi 1+2 og Rmatte hvis jeg heller vil bli farmasøyt eller bioingeniør 

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tar du ikke bare enkeltemner da, slik som foreslått tidligere? Da har du jo tilgang på flere ulike emner, og du kan kombinere det du vil. Da vil du få støtte fra Lånekassen. Så da har du noe å gjøre og økonomien er på plass. 

Men hvis du vil bytte studieretning er det jo klart en mulighet å ta realfag som privatist, men er du sikker på at det er det du vil?

Anonymkode: bac07...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts.

Pleier det å være flere på samordna opptak enn på ledige plasser på hjemmesiden?

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tar du ikke bare enkeltemner da, slik som foreslått tidligere? Da har du jo tilgang på flere ulike emner, og du kan kombinere det du vil. Da vil du få støtte fra Lånekassen. Så da har du noe å gjøre og økonomien er på plass. 

Men hvis du vil bytte studieretning er det jo klart en mulighet å ta realfag som privatist, men er du sikker på at det er det du vil?

Anonymkode: bac07...e59

Hvordan tar jeg enkeltemner?

Jeg vet ikke hva jeg vil lenger. Jeg trodde jeg kunne bli sykepleier, men veileder spurte meg tilogmed om jeg burde bli noe annet.

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Pleier det å være flere på samordna opptak enn på ledige plasser på hjemmesiden?

Restetorget.

Sitat

Hvordan tar jeg enkeltemner?

Ta kontakt med skolen din så finner du ut hvilke emner du har mulighet til å få plass på, og søknadsfrist.

du virker litt tafatt da som ikke har greid å finne ut dette selv eller sjekket hvilke muligheter du har med f.eks studieveileder :( Håper det ordner seg for deg uansett! Lykke til

Anonymkode: 83541...29a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tar jeg enkeltemner?

Jeg vet ikke hva jeg vil lenger. Jeg trodde jeg kunne bli sykepleier, men veileder spurte meg tilogmed om jeg burde bli noe annet.

Anonymkode: 38ad0...47d

Du melder deg opp som enkeltemnestudent. Dette står gjerne godt forklart på nettsiden til utdanningsinstitusjonen din. Pass i så fall på søknadsfristen for å melde deg opp som enkeltemnestudent. 

Restetorget (med ledige studier) åpner heller ikke før 20. juli, så du kan jo ikke vite nå hvilke årsstudier som er ledige eller ikke. Oversikten blir lagt ut 19. juli. Det pleier å være en god blanding av studier her, så det skal være vanskelig å ikke finne noe man ikke finner interessant. 

Anonymkode: bac07...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med studentrådet på din avdeling og fått dem til å snakke med ledelsen. Flere har spurt om du fikk beskjed om fare for stryk på halvtidsevalueringen, men det har du ikke svart på. Om du fikk god respons på halvtid, så skal det faktisk ganske graverende årsaker til at man ikke står på heltid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke gå videre uten bestått praksis. Eksamen derimot pleier ikke være problematisk :/

Anonymkode: 38ad0...47d

Jeg kjenner personlig en som strøk i praksis, men som fikk fortsette på kullet likevel. Hun tok praksisen på nytt i sommerferien og fortsatte med kullet sitt som normalt etter det. Kan det være en mulighet? Er det kanskje bare skolen som gjør seg vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriene for å stryke er ganske alvorlige overtramp.  Jeg ville tatt det opp med studenrådet slik at de evt kan ta det videre til fagutvalget eller studentparlamentet på skolen din, spesielt hvis du ikke gjorde noen av bruddene som står under her:

"Kriterier for ikke bestått praksis - bachelor i sykepleie

- Har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse eller gjennom åpenbar mangel på forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger.

- Har opptrådt på en måte som har vært klart krenkende for pasienter eller pårørende

- Har ikke (på tross av at det er oppdaget alvorlige mangler i kunnskaper, ferdigheter eller holdninger, og på tross av at forholdet er påpekt av lærer), etterspurt eller tatt til følge veiledning og heller ikke på annen måte vist vilje til å ta ansvar for å endre på manglene

- Er vurdert til ikke å ha oppnådd minimumskravet til forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger innen ett eller flere av de angitte kompetanseområdene i vurderingsgrunnlaget

- Ikke overholdt tilstedeværelsesplikten

- Avbryter en påbegynt praksisperiode uten gyldig grunn

- Undergraver tillit til samarbeidspartnere ved for eksempel å:
  - utebli eller forlate praksis uten å gi beskjed
  - forandre turnuslisten uten å samarbeide med praksisveileder og veileder fra høgskolen."

Kilde: https://student.hioa.no/praksisbestemmelser-hf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, altflyter skrev:

Så du går sykepleien? Kan du ikke følge undervisningen som vanlig sammen med resten av kullet ditt? Og så ta praksisen til neste år? Det pleier å gå an

Nei, det går ikke an. Reglene er at hvis man stryker praksis må man vente et år. 

Anonymkode: beebd...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, altflyter skrev:

Kriteriene for å stryke er ganske alvorlige overtramp.  Jeg ville tatt det opp med studenrådet slik at de evt kan ta det videre til fagutvalget eller studentparlamentet på skolen din, spesielt hvis du ikke gjorde noen av bruddene som står under her:

"Kriterier for ikke bestått praksis - bachelor i sykepleie

- Har satt pasientens liv og helse i fare ved å gå ut over grensene for egen kompetanse eller gjennom åpenbar mangel på forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger.

- Har opptrådt på en måte som har vært klart krenkende for pasienter eller pårørende

- Har ikke (på tross av at det er oppdaget alvorlige mangler i kunnskaper, ferdigheter eller holdninger, og på tross av at forholdet er påpekt av lærer), etterspurt eller tatt til følge veiledning og heller ikke på annen måte vist vilje til å ta ansvar for å endre på manglene

- Er vurdert til ikke å ha oppnådd minimumskravet til forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger innen ett eller flere av de angitte kompetanseområdene i vurderingsgrunnlaget

- Ikke overholdt tilstedeværelsesplikten

- Avbryter en påbegynt praksisperiode uten gyldig grunn

- Undergraver tillit til samarbeidspartnere ved for eksempel å:
  - utebli eller forlate praksis uten å gi beskjed
  - forandre turnuslisten uten å samarbeide med praksisveileder og veileder fra høgskolen."

Kilde: https://student.hioa.no/praksisbestemmelser-hf

Er vurdert til ikke å ha oppnådd minimumskravet til forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger innen ett eller flere av de angitte kompetanseområdene i vurderingsgrunnlaget.

Dette er hennes begrunnelse. At jeg ikke har nødvendige  kommunikasjonferdigheter 

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det går ikke an. Reglene er at hvis man stryker praksis må man vente et år. 

Anonymkode: beebd...42e

Da var det før. Men ville uansett sett på mulighetene hvis det ikke ble formulert noen advarsel i halvtidsevalueringen. At det ikke går an å klage får heller være. Det finnes alltid muligheter for å stille kritiske spørsmål og be om ordentlige svar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er vurdert til ikke å ha oppnådd minimumskravet til forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger innen ett eller flere av de angitte kompetanseområdene i vurderingsgrunnlaget.

Dette er hennes begrunnelse. At jeg ikke har nødvendige  kommunikasjonferdigheter 

Anonymkode: 38ad0...47d

kan du høre på mitt forslag og ta dette opp med studentrådet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vurdert til ikke å ha oppnådd minimumskravet til forventede kunnskaper, ferdigheter eller holdninger innen ett eller flere av de angitte kompetanseområdene i vurderingsgrunnlaget.

Dette er hennes begrunnelse. At jeg ikke har nødvendige  kommunikasjonferdigheter 

Anonymkode: 38ad0...47d

Men veilederen din PÅ studiet som jobbet med deg hver dag var uenig i dette? Dette høres veldig rart ut

Kan du svare på om du fikk advarsel etter halvtid?

Endret av altflyter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, altflyter skrev:

Da var det før. Men ville uansett sett på mulighetene hvis det ikke ble formulert noen advarsel i halvtidsevalueringen. At det ikke går an å klage får heller være. Det finnes alltid muligheter for å stille kritiske spørsmål og be om ordentlige svar

Jeg fikk en advarsel ved midtvurdering. Og jeg skjerpet meg på de 4 ukene. 

Akkurat nå, altflyter skrev:

Men veilederen din PÅ studiet som jobbet med deg hver dag var uenig i dette? Dette høres veldig rart ut

Ja, sykepleieren jeg gikk med var uenig og forsvarte meg og sa selv hun så stor forandring. Men veilederen min fra skolen var uenig. Selv om alt hun gjorde var å skryte av oppgavene jeg leverte osv.

Anonymkode: 38ad0...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk en advarsel ved midtvurdering. Og jeg skjerpet meg på de 4 ukene. 

Ja, sykepleieren jeg gikk med var uenig og forsvarte meg og sa selv hun så stor forandring. Men veilederen min fra skolen var uenig. Selv om alt hun gjorde var å skryte av oppgavene jeg leverte osv.

Anonymkode: 38ad0...47d

Hvilken skole går du på? Har dere fungerende studentpolitikere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er lærere fra skolen som bestemer om studenten har bestått og ikke konatktsykepleiere. Det henger ikke på greip

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...