Gå til innhold

Gammeldags kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 12.6.2017 den 10.24, Susan Sto Helit skrev:

Eh... Nei, de gjorde ikke alltid det.
Faktisk havnet mange enker på fattighuset, og det var ikke uvanlig at barna måtte sendes bort for å tjene andre, for "betalingen" kost og losji. (Ja, det fantes "nav" for de som ikke kunne forsørge seg selv i gamle dager og. Det var bare enda mer stigmatiserende, fordi det gjerne var mer åpenbart hvem som fikk støtte og ikke. Og du var helt klart fattig og trengende når du nedverdiget deg en tur til fattighuset for hjelp.)

I fattige familier var det også slik at alle barna måtte hjelpe til så fort de var store nok. Med det de kunne.

Mens dagens 5-åringer går i barnehagen, var 5-åringene i "gamle dager" (Altså for ca 80-100 år siden) ute på beite med dyra alene hele dagen, eller hjalp til på andre måter med å jobbe. (Var du stor nok til å hjelpe til hjemme, var du stor nok til å gjøre samme type jobb for andre, mot betaling.)

Og så har du de som klarte seg da, hvis ektefellen døde. Det var gjerne de som hadde noe som kunne gi dem en inntekt. Om det var å drive gården selv, eller å ta på seg vask av andres klær, eller sy klær til andre... Mulighetene var mange. Ulempen var at mange gjerne hadde gjort en del av dette allerede før mannen døde, det var derfor de var kvalifiserte. (Altså var de ikke "hjemmeværende" etter dagens standard.)

Det fantes ikke enkehus på 60-tallet og barna ble heller ikke satt bort

Anonymkode: 65282...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.6.2017 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje litt som deg. Ikke så ekstremt. Men jeg vil ikke ha samlede før jeg treffer den rette. Altså, før jeg vet det er gjensidig. 

Anonymkode: 299d3...ef7

Trist at dette blir sett på som gammeldags egentlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, bobler skrev:

Trist at dette blir sett på som gammeldags egentlig. 

Hvorfor er det trist? Det var vanlig før (ikke nødvendigvis fordi folk ønsket det selv da, men at man valgte å vente fordi man risikerte å bli utstøtt og sett ned på dersom noen fant det ut eller du ble gravid), men er ikke særlig vanlig nå. Ergo det er gammeldags. Det er som å si at det er trist at kulerammer blir sett på som gammeldags.

Anonymkode: ad620...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det trist? Det var vanlig før (ikke nødvendigvis fordi folk ønsket det selv da, men at man valgte å vente fordi man risikerte å bli utstøtt og sett ned på dersom noen fant det ut eller du ble gravid), men er ikke særlig vanlig nå. Ergo det er gammeldags. Det er som å si at det er trist at kulerammer blir sett på som gammeldags.

Jeg mener altså at det er trist at det å vente med å ligge med noen ikke tilhører det moderne samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, bobler skrev:

Jeg mener altså at det er trist at det å vente med å ligge med noen ikke tilhører det moderne samfunn. 

Men det velger man jo selv. Hvis man ønsker å vente står man fritt til det, selv om de fleste velger noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.6.2017 den 19.48, asterix skrev:

Tipper det kommer et nytt innlegg om noen år når dere har fått noen barn og du er blitt drittlei av å gjøre alt husarbeidet.

Så noen år etter det igjen atter et nytt innlegg når dere er skilt og du  sitter uten jobb i en leid leiligheten betalt av NAV og syter over at eksen ikke bidrar til gjengjeld for alt du "ofret" for familien i løpet av ekteskapet.

Ja og etter noen år der igjen at hun er minstepensjonist pga tap av pensjonspoeng de årene hun gikk hjemme. 

Til ts. Lev som du vil men vit hva du risikerer.  En ting er at man ikke bidrar til samfunnet men du gjør deg helt avhengig av din mann og sitter dårlig i det hvis han går fra deg.  

Anonymkode: 8ffc8...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.6.2017 den 20.31, AnonymBruker skrev:

Jeg bare slenger ut et navn og lar det bli liggende her, så kan folk gjøre hva de vil ut av det.
Esben Pirelli.

Anonymkode: 91dd1...100

Ikke alle er 100% kvinne eller 100% mann. Men da handler det om hvordan de selv definerer seg. Ikke om de passer inn i en rolle andre forventer av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.6.2017 den 12.15, AnonymBruker skrev:

Husmor i dag er vel det samme som det vi i dag kaller naver.

Anonymkode: 2de69...bbc

Ingen får penger fra NAV for å være husmor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, Thyra skrev:

Ingen får penger fra NAV for å være husmor. 

Poenget var at begge foretrekker å være hjemme og late seg, hvor pengene kommer fra er urelevant.

Anonymkode: 2de69...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
På 13.6.2017 den 19.08, bobler skrev:

Ungdom idag har færre ons og er visstnok mer seksuelt ansvarlig, enn hva generasjonene før har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Om dere begge trives med det så er det jo helt greit, så lenge ingen dytter den 50-talls ideologien på meg så får folk leve som de vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...