Gå til innhold

Hvilke diagnoser er bra nok for uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

Et krav for å få uføretrygd er at funksjonsnedsettelsen er varig. Heldigvis gjelder ikke det alle diagnosene du ramser opp. Det er for eksempel mange som blir helt friske av kreft. Og det er dessverre noen som aldri blir friske av angst og med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Axl Rose

ME

Psykiske sykdommer som går utover arbeidslivet

Kreft og senskader av kreft

Fysiske sykdommer med mye smerter 

Handikap og lammelse som går utover arbeidslivet

Kraftig nok sosial angst. Går ikke uansett å få de som har kraftig nok angst til å jobbe med andre mennesker. Må være noe selvstendig de kan jobbe med i så fall. Alene. Uten andre mennesker rundt. 

Ryggskader og sykdommer som går utover arbeidslivet.

Det er det jeg mener er godkjent (sikker mer jeg ikke kommer på) og som blir godkjent av samfunnet/og nav når det er for ille. Sure mennesker som ikke godtar det driter vi på. 

En sykdom/lidelse som absolutt ikke er godkjent (heldigvis) for å få ufør er lathet. Lathet er nok den største folkesykdommen som finnes. Men de finnes faen meg blant de som jobber også. Nytter ikke å jobbe litt og være lat resten. Å være i en jobb betyr ikke at du IKKE er lat. NORGE ER IKKE SKAPT FOR Å SITTE PÅ ROMPA. 

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

Er du helt NUTS? Sosial angst som er sterkt nok og går utover arbeidslivet og ME (vet du i det hele tatt hva ME er og hvor jævlig det er?) er absolutt grunn nok. Heldigvis blir det godtatt og sjalu folk har ikke en dritt å si der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tungt for det eller hva? Funksjonsnivå dreier seg nettopp om hvordan man fungerer. En frisk, lat person fungerer utmerket, men vedkommende bruker ikke potensialet sitt. 

Anonymkode: 3daf5...979

Alt tyder på at late personer fungerer dårligere i samfunnet enn folk som ikke er det. Allikevel mener du de fungerer utmerket LOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke
7 minutter siden, Bootyhunter skrev:

ME

Psykiske sykdommer som går utover arbeidslivet

Kreft og senskader av kreft

Fysiske sykdommer med mye smerter 

Handikap og lammelse som går utover arbeidslivet

Kraftig nok sosial angst. Går ikke uansett å få de som har kraftig nok angst til å jobbe med andre mennesker. Må være noe selvstendig de kan jobbe med i så fall. Alene. Uten andre mennesker rundt. 

Ryggskader og sykdommer som går utover arbeidslivet.

Det er det jeg mener er godkjent (sikker mer jeg ikke kommer på) og som blir godkjent av samfunnet/og nav når det er for ille. Sure mennesker som ikke godtar det driter vi på. 

En sykdom/lidelse som absolutt ikke er godkjent (heldigvis) for å få ufør er lathet. Lathet er nok den største folkesykdommen som finnes. Men de finnes faen meg blant de som jobber også. Nytter ikke å jobbe litt og være lat resten. Å være i en jobb betyr ikke at du IKKE er lat. NORGE ER IKKE SKAPT FOR Å SITTE PÅ ROMPA. 

Er du helt NUTS? Sosial angst som er sterkt nok og går utover arbeidslivet og ME (vet du i det hele tatt hva ME er og hvor jævlig det er?) er absolutt grunn nok. Heldigvis blir det godtatt og sjalu folk har ikke en dritt å si der. 

Sjalu folk? Sjalu på hva? Dårlig syke og lave utbetalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bootyhunter skrev:

En sykdom/lidelse som absolutt ikke er godkjent (heldigvis) for å få ufør er lathet. Lathet er nok den største folkesykdommen som finnes. Men de finnes faen meg blant de som jobber også. Nytter ikke å jobbe litt og være lat resten. Å være i en jobb betyr ikke at du IKKE er lat. NORGE ER IKKE SKAPT FOR Å SITTE PÅ ROMPA.

Kanskje ikke skapt for å sitte på rumpa, men Norge er i aller høyeste grad skapt for at folk kan velge å jobbe lite og likevel holde i gang velferdsstaten.
http://www.fagforbundet.no/om-fagforbundet/samfunnsomradet/samfunnsokonomisk/?article_id=111639

http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/26301

Det viser seg også at late mennesker er mer intelligente ;) Uten folk som sitter på rumpa, stopper verden!

Anonymkode: 9d2c0...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg har sterk sosial angst, ekstremt invalidiserende lidelse, men hvis hun ikke hadde hatt personlighetsforstyrrelse i tillegg så hadde hun aldri fått uføretrygd. Hun må for eksempel hele tiden skifte butikker slik at hun ikke blir skikkelig kjent med ekspeditørene, hun blir skikkelig angstfull hvis de kjenner henne igjen og begynner å si hei. Sånn er hele livet hennes, sterkt begrenset med andre ord. At andre kaller dette en liksom-sykdom gjør meg skikkelig sinna! De skal søren meg vise en ubegrenset takknemlighet for at de er friske og slipper å leve et liv som er fylt av redsel for det som er det viktigste for alle av oss, nemlig andre mennesker!..

Anonymkode: 8be07...884

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo diagnose har faktisk noe å si! Kjenner en med asperger for eksempel og hun ble uføretrygdet i en alder av 20. Ikke noen utprøvinger eller tiltak osv. Hun er relativt oppegående med venner og fester nesten hver helg. Så det at folk sier at det skal være funksjonsevnen det går på, er ikke alltid sant. 

 

Anonymkode: 9f027...521

Og mange med asperger er i vanlig, full jobb. AS utløser ikke automatisk ung ufør. Men for noen kan det gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leser mange tråder her inne om at folk er ufør pga psykiske lidelser, ME osv. Disse gruppene får veldig mye kjeft og negative kommentarer om at de bare lurer til seg ufør osv. 

Hvilke diagnoser ser DU på som "bra" nok for å få uføretrygd? 

Anonymkode: 9f027...521

Det handler ikke om det. De du nevner kunne jobbet om det ble tilrettelagt! Jeg har en fysisk skade,men jeg er veldig heldig som får jobbe når jeg kan! Syns det er nitrist for de som må være 100% uføre mens de har gode perioder hvor de vil bidra. Det er ikke deres skyld at de ikke får. Ellers er det veldig individuelt da. Mennesker er ikke likevel om de har samme diagnose! Helt umulig å svare på med andre ord. Den vet best hvor skoen trykker,-den som har den på.

Rettelse: mennesker er ikke LIKE.Skulle det stå.

 

Endret av NotNaomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som var i trafikkulykke for ca 30 år siden. Den gang var Whiplash/ nakkeslengskade populært, og hun jeg kjenner fikk det og ble 50% ufør. Men det er vel ingen andre jeg kjenner som klarer å få utført så mye som henne i løpet av dagen. Strikker mye gjør hun også. Klarer å få ferdig en voksen genser eller kofte på få dager, der andre bruker både uker og mnd. Men det er klart, jeg jobber og har ikke anledning til å sitte å strikke så mye. Men jeg synes det er rart at hun ikke kan jobbe pga nakken, men hun kan strikke i timesvis hver dag + alle de andre aktivitetene. 

Jeg mener det er på tide at uføretrygden bli gjennomgått på nytt, og at de som har arbeidsevne mister tilsvarende trygd. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Å,Jeg blir så oppgitt. Du hadde sikkert trivdes mer om du fikk strikke enn å jobbe? Makan til dumhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
13 minutter siden, Sugemerke skrev:

Sjalu folk? Sjalu på hva? Dårlig syke og lave utbetalinger?

Folk er sjalu på alt mulig rart i dag skal jeg si deg. Så får dan personen mer oppmerksomhet, så er det ditt så er det datt. Mennesker er noen sjalu skapninger. Jeg skjønner heller ikke hvordan i all verden man kan være sjalu på at noen er ufør. "Helvete hvorfor må jeg jobbe og ikke han. Urettferdig!". Folk skal være glad de har en jobb. Ikke stikke den store nesa si bort i hva alle andre har. Folk får ikke ufør uten grunn. Det er jævla strengt.

Det viktigste er å hjelpe de som droppa ut av skolen, havnet i et dårlig miljø osv.. Kan ikke folk tenke litt mer på de i stedet for å syte og klage på de som ikke har en jobb? Hjelpe de å få en jobb og kanskje en utdanning. Ikke stenge de ute fra arbeidslivet, mens for noen skal det være så lett å få seg jobb. Mange utvikler psykiske sykdommer av å gå hjemme og kan ende opp med å bli så dårlig at de må ha ufør. Går ikke lenger an å prøve å komme seg ut i jobb. Tullinger klager på at folk er ufør, men lett å få jobb for alle er det faen ikke. Kanskje dette kunne stoppet flere i å gå hjemme og nave? Kanskje det kunne stoppe unge friske mennesker fra å blir syke? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke skapt for å sitte på rumpa, men Norge er i aller høyeste grad skapt for at folk kan velge å jobbe lite og likevel holde i gang velferdsstaten.
http://www.fagforbundet.no/om-fagforbundet/samfunnsomradet/samfunnsokonomisk/?article_id=111639

http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/26301

Det viser seg også at late mennesker er mer intelligente ;) Uten folk som sitter på rumpa, stopper verden!

Anonymkode: 9d2c0...23d

Noen latinger trenger kanskje Norge, men det trenger ikke bli en folkesykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg har sterk sosial angst, ekstremt invalidiserende lidelse, men hvis hun ikke hadde hatt personlighetsforstyrrelse i tillegg så hadde hun aldri fått uføretrygd. Hun må for eksempel hele tiden skifte butikker slik at hun ikke blir skikkelig kjent med ekspeditørene, hun blir skikkelig angstfull hvis de kjenner henne igjen og begynner å si hei. Sånn er hele livet hennes, sterkt begrenset med andre ord. At andre kaller dette en liksom-sykdom gjør meg skikkelig sinna! De skal søren meg vise en ubegrenset takknemlighet for at de er friske og slipper å leve et liv som er fylt av redsel for det som er det viktigste for alle av oss, nemlig andre mennesker!..

Anonymkode: 8be07...884

Alt er så enkelt for de som ikke aner hvordan det er. Jeg aner heller ikke hvordan det er å ha angst for andre mennesker, men jeg dømmer da faen ikke folk som sliter! Visse mennesker kan bare klage over andre og jobben sin. Folk som faktisk elsker jobben sin er glad de har en jobb og er frisk nok til å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnoser som bør gi ufør er blant annet : CP i alvorlig grad, Als, SMA, MS , Parkinson, diverse psykiske sykdommer, ulike syndromer og kromosomfeil, kreft, psykisk utviklingshemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MajorasMaske skrev:

Diagnoser som ikke kan fakes er en god start.

Hvis du sager av beina da? Kun gi å opp nå ytelser. Skal det da være basert på fysisk skade eller mental lidelse? Og de som ønsker seg trygd. Er ikke de i seg selv kvalifiserte kandidater?

Anonymkode: eb598...1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo bare til å si at du ikke gidder å jobbe så får du uføretrygd slengt etter deg. Jeg vet om noen som ikke feiler noe spesielt, som bare sitter hjemme og spiller hele dagene og får en masse penger på konto fra NAV. Så særlig komplisert er det visst ikke. Det er bare til å si at du ikke gidder å jobbe.

Anonymkode: 26e51...00c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN diagnoser som gir automatisk rett til ufør. Det er arbeidsevnen de går etter, derfor må mange prøve ut restarbeidsevne, for å se hva de kan gjøre og hvor lenge😊

Anonymkode: 97ee4...4e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Er du helt NUTS? Sosial angst som er sterkt nok og går utover arbeidslivet og ME (vet du i det hele tatt hva ME er og hvor jævlig det er?) er absolutt grunn nok. Heldigvis blir det godtatt og sjalu folk har ikke en dritt å si der. 

Kjenner ei med ME, og hun er invalidisert av sykdommen. Ingen problem å forstå at hun ikke kan være i jobb.

Men kjenner til flere andre med ME, som overhodet ikke er i nærheten av å være så syke. Det er vel sånn denne sykdommen er, at det er forskjellige grader av den. En jeg kjenner godt, har slitt med ME i flere år, men har likevel vært i jobb. Jeg opplever dessverre at de færreste med ME er som han, selv om de tilsynelatende virker friske nok til i hvert fall kunne jobbe gradert. Har man ME, så er man ufør liksom.

Sosial angst og mye annen angst er bullshit!!!! Jeg sier ikke at folk ikke kan ha det vanskelig, men så er dette noe som gjelder absolutt alle til tider. Nei, Enkelte har vondt i viljen fordi livet er vanskelig, det er hva det handler om. Den uoppnåelige lykken eller perfektheten som man ikke klarer å takle. Mye grunnet samfunnet vi lever i, men ingen grunn til å melde seg ut av arbeidslivet. Vanskelighetene blir nok bare verre av å melde seg ut på denne måten.

Anonymkode: fb313...57d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er INGEN diagnoser som gir automatisk rett til ufør. Det er arbeidsevnen de går etter, derfor må mange prøve ut restarbeidsevne, for å se hva de kan gjøre og hvor lenge😊

Anonymkode: 97ee4...4e8

Mange, men ikke alle ja.

Det ser ut til at jeg ikke blir satt til arbeidsprøving når sykepengperioden går ut pga jobben jeg har i dag er veldig allsidig som tester meg allerede veldig ut.

Men jeg synes det var oppsiktvekkende at Nav og legen sier at jeg nok kommer til å gå temmelig rett på uføre så snart aap er søkt på :(

Selv synes jeg det er skremmende å bli ufør. Jeg ønsker å jobbe, men kroppen sier nei :(

Anonymkode: 7b100...eb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo diagnose har faktisk noe å si! Kjenner en med asperger for eksempel og hun ble uføretrygdet i en alder av 20. Ikke noen utprøvinger eller tiltak osv. Hun er relativt oppegående med venner og fester nesten hver helg. Så det at folk sier at det skal være funksjonsevnen det går på, er ikke alltid sant. 

 

Anonymkode: 9f027...521

Tipper hun har scort lavt på IQ tester eller lignende.

Selv har jeg asperger, alvorlig depresjon og angst. Er 32 år, vært på AAP i 4 år og de har ikke tenkt å uføretrygde meg

Etter min erfaring er det noen mennesker som ikke er i stand til å gjenkjenne lavtfungerende mennesker når de møter noen. Har jobbet med psykisk utviklingshemmede, og det skjedde ofte at nye ansatte behandlet dem som normale mennesker, eller kom bort til meg og spurte om x var psykisk utviklingshemmet eller normal...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sosial angst og mye annen angst er bullshit!!!! Jeg sier ikke at folk ikke kan ha det vanskelig, men så er dette noe som gjelder absolutt alle til tider. Nei, Enkelte har vondt i viljen fordi livet er vanskelig, det er hva det handler om. Den uoppnåelige lykken eller perfektheten som man ikke klarer å takle. Mye grunnet samfunnet vi lever i, men ingen grunn til å melde seg ut av arbeidslivet. Vanskelighetene blir nok bare verre av å melde seg ut på denne måten.

Anonymkode: fb313...57d

Angst er veldig misforstått, egentlig. Mange tror angst bare er nervøsitet. Men jeg har hatt perioder i livet der jeg var nervøs, og perioder der jeg har angst. Nervøsitet er null problem, det går an å overkomme og utfordre. Angst derimot rammer hele kroppen og du føler deg invalidisert. Men siden folk flest opplever nervøsitet og stress, så aner de ikke hvordan angst føles. Det er stor forskjell på de følelsene. Like stor forskjell som å føle seg trist etter at du har sett en trist film vs å oppleve ekstrem sorg av tap av en nærmeste. 

Anonymkode: b2285...19c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, NotNaomi skrev:

Å,Jeg blir så oppgitt. Du hadde sikkert trivdes mer om du fikk strikke enn å jobbe? Makan til dumhet.

Ja, det hadde vært kjekt å kunne sitte på ræva å håve inn penger.

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det hadde vært kjekt å kunne sitte på ræva å håve inn penger.

Anonymkode: fd5a5...a6a

Ja,sikkert. "Å sitte på ræva" gir deg nok livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...