Gå til innhold

Hvilke diagnoser er bra nok for uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser mange tråder her inne om at folk er ufør pga psykiske lidelser, ME osv. Disse gruppene får veldig mye kjeft og negative kommentarer om at de bare lurer til seg ufør osv. 

Hvilke diagnoser ser DU på som "bra" nok for å få uføretrygd? 

Anonymkode: 9f027...521

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leser mange tråder her inne om at folk er ufør pga psykiske lidelser, ME osv. Disse gruppene får veldig mye kjeft og negative kommentarer om at de bare lurer til seg ufør osv. 

Hvilke diagnoser ser DU på som "bra" nok for å få uføretrygd? 

Anonymkode: 9f027...521

Jeg ser ihvertfall på ME som "bra" nok til å bli ufør. Maken til invalidiserende sykdom/tilstand skal du lete lenge etter.

Anonymkode: bd579...fea

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ihvertfall på ME som "bra" nok til å bli ufør. Maken til invalidiserende sykdom/tilstand skal du lete lenge etter.

Anonymkode: bd579...fea

Ikke helt enig da det ser ut til å være en rekke grader av dette - det samme med fibromyalgi. Det er grunn til å sette spørsmålstegn ved disse diagnosene i mine øyne siden "alle" har dem og de er vanskelige å diagnostisere 

Anonymkode: 7e18c...78f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke an på diagnose, men funksjonsnivået ditt. 

Anonymkode: 87a66...bc9

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnosen har da ikke noe å si, jeg kjenner mennesker med ME som ikke fungerer og jeg kjenner mennesker som klarer å gå på jobb mens de får stråling for brystkreft. Folk er forskjellige og takler ting forskjellig. To med samme diagnose kan jo ha helt forskjellig arbeidsevne og det er arbeidsevnen som er grunnlaget for en uføretrygd ikke diagnosen.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

Om du hadde fått kjenne på kroppen en dag hvordan det er å leve med ME så tror jeg ikke du hadde sagt at ME er bullshit.

Anonymkode: bd579...fea

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns NAV vurderer riktig når de ser mer på funksjonsnivå og forbedringspotensiale enn diagnose. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev:

Diagnosen har da ikke noe å si, jeg kjenner mennesker med ME som ikke fungerer og jeg kjenner mennesker som klarer å gå på jobb mens de får stråling for brystkreft. Folk er forskjellige og takler ting forskjellig. To med samme diagnose kan jo ha helt forskjellig arbeidsevne og det er arbeidsevnen som er grunnlaget for en uføretrygd ikke diagnosen.

Jo diagnose har faktisk noe å si! Kjenner en med asperger for eksempel og hun ble uføretrygdet i en alder av 20. Ikke noen utprøvinger eller tiltak osv. Hun er relativt oppegående med venner og fester nesten hver helg. Så det at folk sier at det skal være funksjonsevnen det går på, er ikke alltid sant. 

 

Anonymkode: 9f027...521

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo diagnose har faktisk noe å si! Kjenner en med asperger for eksempel og hun ble uføretrygdet i en alder av 20. Ikke noen utprøvinger eller tiltak osv. Hun er relativt oppegående med venner og fester nesten hver helg. Så det at folk sier at det skal være funksjonsevnen det går på, er ikke alltid sant. 

 

Anonymkode: 9f027...521

Jeg vet om en lege som har asbergers....trenger ikke bety at man ikke kan jobbe

Anonymkode: 57f85...e40

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

Det er vel ikke slik at man automatisk ikke kan jobbe resten av livet fordi man har kreft?

Og hva mener du med "angst" ? Det finnes mange angstlidelser som gjør mennesker helt ut av stand til å jobbe..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er relevant er en persons funksjonsnivå. Ikke diagnose. Det finnes mennesker som er uføre på grunn av migrene for eksempel, men majoriteten av de som har migrene når ikke opp til å få innvilget uføretrygd (og takk og lov for det, for så invalidiserende migrene unner jeg ingen). 

Det å få innvilget uføretrygd er en lang og tungvint prosess, og (nesten) ingen kan slenge en diagnose og få det innvilget uten videre. 

Men jeg skulle absolutt ønsket at arbeidslivet var tilpasset slik at det kunne inkludere mennesker som ikke bare har dårlige perioder. Disse er imidlertid som regel helt uattraktive på arbeidsmarkedet. Ofte er det alt eller ingenting. De jeg kjenner som har veldig lave stillingsprosenter har årevis med utdanning og jobberfaring innenfor feltet og har en tilpasset stilling, men dette skyldes fysiske lidelser. 

Anonymkode: 3daf5...979

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ei som var i trafikkulykke for ca 30 år siden. Den gang var Whiplash/ nakkeslengskade populært, og hun jeg kjenner fikk det og ble 50% ufør. Men det er vel ingen andre jeg kjenner som klarer å få utført så mye som henne i løpet av dagen. Strikker mye gjør hun også. Klarer å få ferdig en voksen genser eller kofte på få dager, der andre bruker både uker og mnd. Men det er klart, jeg jobber og har ikke anledning til å sitte å strikke så mye. Men jeg synes det er rart at hun ikke kan jobbe pga nakken, men hun kan strikke i timesvis hver dag + alle de andre aktivitetene. 

Jeg mener det er på tide at uføretrygden bli gjennomgått på nytt, og at de som har arbeidsevne mister tilsvarende trygd. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som er relevant er en persons funksjonsnivå. Ikke diagnose. Det finnes mennesker som er uføre på grunn av migrene for eksempel, men majoriteten av de som har migrene når ikke opp til å få innvilget uføretrygd (og takk og lov for det, for så invalidiserende migrene unner jeg ingen). 

Det å få innvilget uføretrygd er en lang og tungvint prosess, og (nesten) ingen kan slenge en diagnose og få det innvilget uten videre. 

Men jeg skulle absolutt ønsket at arbeidslivet var tilpasset slik at det kunne inkludere mennesker som ikke bare har dårlige perioder. Disse er imidlertid som regel helt uattraktive på arbeidsmarkedet. Ofte er det alt eller ingenting. De jeg kjenner som har veldig lave stillingsprosenter har årevis med utdanning og jobberfaring innenfor feltet og har en tilpasset stilling, men dette skyldes fysiske lidelser. 

Anonymkode: 3daf5...979

Latskap kan føre til et dårlig funksjonsnivå selv uten diagnose. Er du for at man bør kunne få uføretrygd hvis man er lat nok?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke lett å bli ufør nå. Jeg har 6 forskjellige diagnoser, 4 av de fysiske og 2 psykiske. 3 av de fysiske får man testet, og får bevis for, og får testet graden av sykdommen. Og jeg får høyeste grad av sykdommen. Spesialister på 2 forskjellige sykehus, mener jeg ikke kan jobbe overhodet. Samme mener fastlege. Men nav er ikke enige. Og jeg har vært på 3 kurs og arbeidsutprøvinger, hvor alle har konkludert med, at jeg er for syk til å jobbe. Men nav mener fortsatt at jeg kan jobbe.

Anonymkode: 20c8e...5bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Latskap kan føre til et dårlig funksjonsnivå selv uten diagnose. Er du for at man bør kunne få uføretrygd hvis man er lat nok?

Lol. Nei, latskap fører ikke til et dårligere funksjonsnivå. Man utnytter bare ikke det funksjonsnivået man har. 

Anonymkode: 3daf5...979

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lol. Nei, latskap fører ikke til et dårligere funksjonsnivå. Man utnytter bare ikke det funksjonsnivået man har. 

Anonymkode: 3daf5...979

Så hva legger du i funksjonsnivå hvis det ikke er hvordan man faktisk fungerer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Så hva legger du i funksjonsnivå hvis det ikke er hvordan man faktisk fungerer?

Har du tungt for det eller hva? Funksjonsnivå dreier seg nettopp om hvordan man fungerer. En frisk, lat person fungerer utmerket, men vedkommende bruker ikke potensialet sitt. 

Anonymkode: 3daf5...979

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer ikke an på diagnose, men funksjonsnivået ditt. 

Anonymkode: 87a66...bc9

👍👍👍👍

Anonymkode: 7207e...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...