Gå til innhold

Blir plutselig kvalm av kjøtt!


Norskjente123

Anbefalte innlegg

Hei!:) Lurte på noe som jeg ikke finner svar på:) Jeg har plutselig begynt å bli kvalm av å spise kjøtt. Jeg har alltid vært glad I kjøtt men nå blir jeg uvel å får små brekninger... klarer å få det ned med saus eller annet som overdøver det. Hva skjer?  Blir jeg ufrivillig vegetarianer? 😂 Har søkt på Google men alt jeg finner er om gravide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Norskjente123 skrev:

Hei!:) Lurte på noe som jeg ikke finner svar på:) Jeg har plutselig begynt å bli kvalm av å spise kjøtt. Jeg har alltid vært glad I kjøtt men nå blir jeg uvel å får små brekninger... klarer å få det ned med saus eller annet som overdøver det. Hva skjer?  Blir jeg ufrivillig vegetarianer? 😂 Har søkt på Google men alt jeg finner er om gravide :)

Det første jeg tenkte: Ta en graviditetstest 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg har hatt samme problemet i det siste, klarer ikke å spise farseprodukter uten å brekke meg. Hvis det er veldig rent kjøtt går det greit, men jeg kan plutselig få helt avsmak for det midt i måltidet. Jeg er ikke gravid. Veldig merkelig greie :) 

Anonymkode: a5c71...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kjøtt? Det er faktisk enkelte som blir allergiske mot kjøtt. Proteinet. 

Kvalme er et symptom på allergi. Men hvordan tilbereder du kjøttet? (Steker du det i smør f.eks?). Det er soya i mye smør, og mange oljer, og det er en vanlig allergi som kan gi kvalme. Har du forsøkt kokt kjøtt, uten noe annet? Sånn at du får spist kjøtt uten noe som helst annet av krydder 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også sånn. Spesielt av stekt kjøttdeig og svin. Aner ikke hvorfor..

kokt kjøtt i f.eks suppe går helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever akkurat det samme, spesielt av fett kjøtt.. Bare et par dager siden jeg presterte å brekke meg kraftig etter å ha spist salami!

Anonymkode: 6ca03...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Norskjente123 skrev:

Hei!:) Lurte på noe som jeg ikke finner svar på:) Jeg har plutselig begynt å bli kvalm av å spise kjøtt. Jeg har alltid vært glad I kjøtt men nå blir jeg uvel å får små brekninger... klarer å få det ned med saus eller annet som overdøver det. Hva skjer?  Blir jeg ufrivillig vegetarianer? 😂 Har søkt på Google men alt jeg finner er om gravide :)

Jeg ble kvalm av å spise kjøtt i fjor. Det startet da. Jeg er veldig, veldig glad i dyr og ønsker at de skal få leve sine liv. Så jeg har vanskelig for å spise kjøtt. Men at jeg en dag plutselig ble kvalm, da jeg så kjøttet i butikken, den var ny :blink: Det eneste kjøttet jeg spiser er kjøttdeig, fisk og koteletter. Kjøttdeig er sjeldent jeg spiser, det samme med koteletter.  Jeg blir i tillegg veldig kvalm, og får veldig vondt i magen av brød, egg og melk. Jeg kan ikke spise stekt/kokt egg. Jeg kan spise brød, men bare det jeg baker selv hjemme. Egg kan jeg spise, om det er blandet inn i bakst for eksempel, det samme gjelder melk. Jeg kan spise bittelitt rundstykker/hvitløksbrød/horn. Men bare litt, ellers blir jeg dårlig. Klarer heller ikke å få i meg leverpostei, noe som og er en av mine favoritter..

Jeg har vokst opp med melk, egg og brød. Aldri vært noe problemer med det før. Aner ikke hva som skjer. Legen sa det kunne være en slags allergi. Jeg har ikke brydd meg om å få det sjekket ut mer. Det som er rart, er at jeg av og til, en sjelden gang, kan spise kokt egg (Det beste jeg vet), men hver gang jeg spiser det tar jeg en sjanse, for jeg vet aldri om jeg blir dårlig, eller om det går bra. Det samme med melk og bakst.. Mitt hjemmelagde brød har gått fint enn så lenge :) Blir litt lei av å knaske på knekkebrød med pålegg. Det er godt altså, men savnet jo brød :) 


Blir det verre skal jeg få det sjekket ut enda mer med legen. En ordentlig undersøkelse. Men enn så lenge holder jeg meg unna det jeg ikke tåler. Og det går fint :) Man behøver ikke utfordre kroppen til noe den ikke ønsker :) :fnise:

Endret av Minlillesky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Tenker å ta et generelt svar I ett da mange går I det samme:) Har tatt graviditetstest så er ikke gravid:) Føler det har begynt gradvis for først så var det bare kjøtt med mye fett på. Å nå føler jeg det blir verre å verre for hver dag. Spesielt svin.  Noen dager er verre en andre. Kjenner meg igjen I at det føles bedre med veldig rent kjøtt. Prøvde å spise laks I går å da satt jeg og gulpet mange timer etterpå så er tydlivis fisk også. Blir veldig frustrert.  Er veldig opptatt av dyrevelferd men har aldri hatt problemer med å spise kjøtt. Er uansett hvordan jeg tilbereder det. Enten det er smør, olje eller kokt. Rart at det har skjedd med flere sånn plutselig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det kan faktisk være magesår/magekatarr. Det du beskriver minner meg veldig om hva jeg selv gikk igjennom for mange år siden. Ble uvel og fikk brekninger når jeg spiste kjøttmat - men det gikk litt i bølgedaler. Fisk gikk greit, men jeg spiste i hovedsak mager fisk. Endte opp på sykehuset, og fikk diagnosen magesår etter en gastroskopi. Legen fortalte at kjøtt er relativt tungt fordøyelig og fører bl.a. til økt produksjon av magesyre som irriterer slimhinna i magesekken, og det var derfor jeg følte meg kvalm etter kjøttmat. 

Hvis det ikke blir bedre, så kan det være lurt å ta en tur til legen for videre utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lafemmemauvaise skrev:

Det kan faktisk være magesår/magekatarr. Det du beskriver minner meg veldig om hva jeg selv gikk igjennom for mange år siden. Ble uvel og fikk brekninger når jeg spiste kjøttmat - men det gikk litt i bølgedaler. Fisk gikk greit, men jeg spiste i hovedsak mager fisk. Endte opp på sykehuset, og fikk diagnosen magesår etter en gastroskopi. Legen fortalte at kjøtt er relativt tungt fordøyelig og fører bl.a. til økt produksjon av magesyre som irriterer slimhinna i magesekken, og det var derfor jeg følte meg kvalm etter kjøttmat. 

Hvis det ikke blir bedre, så kan det være lurt å ta en tur til legen for videre utredning. 

Oi, høres forferdelig ut! Men trodde magesår gjorde mer akutt vondt? Høres kanskje dumt ut men føler det blir dumt å si det til legen for føler ikke han kommer til og Gjøre noe med det uansett. Jeg har fibro å me som har mange symptomer så føler at hver gang jeg kommer med noe så bryr legen seg ikke å "pinner" det til en av diagnosene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvorfor spiser dere noe dere blir kvalm av? Ikke spis det da, så enkelt er det!

Anonymkode: 8869c...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hvorfor spiser dere noe dere blir kvalm av? Ikke spis det da, så enkelt er det!

Anonymkode: 8869c...9a0

For jeg har jo alltid kunne spist det og liker det jo egentlig.  Tenker jo at det må ligge en grunn til hvorfor jeg plutselig ikke klarer å spise det lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hvorfor spiser dere noe dere blir kvalm av? Ikke spis det da, så enkelt er det!

Anonymkode: 8869c...9a0

Når man plutselig blir intolerant for en hel matgruppe man tidligere har tålt helt fint, så er det på ingen måte hysterisk å forsøke å finne ut hvorfor.

Anonymkode: e0f0c...676

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de forer dyra med noe som legger seg i kjøttet og gjør dere dårlige. Dere er kanskje kjent med at om et byttedyr spiser noe giftig, kan denne giften spre seg til rovdyret. Kanskje noe lignende skjer med husdyr til mennesker. Noen av disse dyrene deres spiser er gjerne ikke hundre prosent friske heller. Dere kan jo ikke se hvordan dyra ser ut før dere spiser dem. 

Anonymkode: 4cd0f...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist
7 timer siden, Norskjente123 skrev:

Oi, høres forferdelig ut! Men trodde magesår gjorde mer akutt vondt? Høres kanskje dumt ut men føler det blir dumt å si det til legen for føler ikke han kommer til og Gjøre noe med det uansett. Jeg har fibro å me som har mange symptomer så føler at hver gang jeg kommer med noe så bryr legen seg ikke å "pinner" det til en av diagnosene. 

Uff, stakkars deg. Og veldig leit å lese at du føler at legen ikke tar deg skikkelig på alvor. En god venn av meg har fibromyalgi, og reagerer veldig på mat. Kanskje du kan kutte ut kjøttmat i en måned - eventuelt kutte ut animalske produkter, og se om det blir bedre? Mye forskning viser jo at kostholdet spiller en viktig rolle i helsespørsmål. 

Selv om jeg også skjønner at det kan være vanskelig å unngå kjøtt nå som grillsesongen har startet, så er en måned relativt kort tid. 

Ønsker deg snarlig helbred :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, GulSitron skrev:

Jeg blir også sånn. Spesielt av stekt kjøttdeig og svin. Aner ikke hvorfor..

kokt kjøtt i f.eks suppe går helt fint. 

Det kan være det kjøttet er stekt i du ikke tåler. Smør/olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Norskjente123 skrev:

Takk for mange svar! Tenker å ta et generelt svar I ett da mange går I det samme:) Har tatt graviditetstest så er ikke gravid:) Føler det har begynt gradvis for først så var det bare kjøtt med mye fett på. Å nå føler jeg det blir verre å verre for hver dag. Spesielt svin.  Noen dager er verre en andre. Kjenner meg igjen I at det føles bedre med veldig rent kjøtt. Prøvde å spise laks I går å da satt jeg og gulpet mange timer etterpå så er tydlivis fisk også. Blir veldig frustrert.  Er veldig opptatt av dyrevelferd men har aldri hatt problemer med å spise kjøtt. Er uansett hvordan jeg tilbereder det. Enten det er smør, olje eller kokt. Rart at det har skjedd med flere sånn plutselig :P

Kan være at magen er i ubalanse og trenger lett fordøyelig mat. Posjert kylling og ris, uten saus, er mild mat for magen.

Er magesekken i ubalanse, kan man bli kvalm av sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også det, både av kjøtt og kylling, dessverre. Begynte helt plutselig og har ikke gått over. Farsemat som fiskekaker og kjøttboller går heller ikke. Det er et kjempestort problem når jeg er i selskaper og sånn. Enkelte ting, som pinnekjøtt, og helt ren "tørr" biff går greit å spise litt av.

Har aldri vært sær i matveien så aner ikke hva som har skjedd. Har hatt det sånn lenge nå og er ikke gravid.

Anonymkode: 53d59...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lafemmemauvaise skrev:

Uff, stakkars deg. Og veldig leit å lese at du føler at legen ikke tar deg skikkelig på alvor. En god venn av meg har fibromyalgi, og reagerer veldig på mat. Kanskje du kan kutte ut kjøttmat i en måned - eventuelt kutte ut animalske produkter, og se om det blir bedre? Mye forskning viser jo at kostholdet spiller en viktig rolle i helsespørsmål. 

Selv om jeg også skjønner at det kan være vanskelig å unngå kjøtt nå som grillsesongen har startet, så er en måned relativt kort tid. 

Ønsker deg snarlig helbred :) 

Har forsåvidt allerede prøvd det. Gikk 3 måneder uten svin, gluten,  sukker og gjær. Også lite rødt kjøtt og kylling. Når jeg tenker meg om så var det etter dette at jeg begynte å bli kvalm av det. Ble ikke bedre av de 3 månedene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Simbyxor skrev:

Kan være at magen er i ubalanse og trenger lett fordøyelig mat. Posjert kylling og ris, uten saus, er mild mat for magen.

Er magesekken i ubalanse, kan man bli kvalm av sånt.

Hmm.. skal lese meg opp på det å se om det er en mulighet:)takk for svar:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...