Gå til innhold

Drømmen om en baby 🌱❤️💙 (IVF)


DrømmenOmEnBaby

Anbefalte innlegg

Fikk tips av en annan bruker inne på IVF 2017 gruppen å opprette prøvedagbok, virket som en kjekk greie ☺️ 

Kommer til å skrive jevnlig her, mest for meg selv, for å huske hvordan det er / var på hver enkelt dag i prosessen men også for å ha alt samlet på ett sted senere, når alt forhåpentligvis har klaffet 🌱🤞🏼

Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har rotet deg inn hit ☺️ 

Tips, erfaringer eller gode ord mottas med stor takk! 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg kan skrive under på at det er veldig kjekt å ha dagbok her :) Er det ditt første forsøk med IVF? Jeg vil gjerne følge med på ferden din framover. Masse lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om oss: 

Vi er et par i starten av 30 årene som har vært gift i flere år nå. Begge to er født og oppvokst litt utenfor Trondheim ☺️

Etter mange år med prøving oppsøkte vi privat klinikk for utredning i november 2016. 

AMH: 40 og FSH: 3,7 - kjempe gode nyheter!!  

Hadde også mange egg og alt så veldig bra ut... helt til sædprøven ble analysert! 

Null sædceller funnet! 😕 

TESA ble gjennomført i des-16 med like nedslående svar, mannen er helt steril. 

Brukte julen på å bearbeide dette og fant raskt ut at donorsæd var det riktige for oss; det er vi som er foreldrene uansett ❤️

Siden prøvene mine var så bra ønsker vi å prøve inseminering først. 

Feb-17: Forsøket ble avbrutt på dag 11 da eggløsning viste seg å allerede ha vært 🙄

Mars-17: Dobbelt dose Femar nå som nesten ødela da jeg ble så stimulert, men på andre scanning hadde flere klappet sammen og et stort fint sto igjen. Desverre negativ test. 

April-17: Påskeferie 🙄☠️ Aldri har en ferie gått så treigt 🤣

Mai-17: Enkel dose Femar, alt så perfekt ut. Ny inseminering, men denne kroppen min er merkelig (blitt bekreftet mange ganger 🙈) Så jeg fikk naturlig eggløsning 4-5 dager etter inseminering... Viste allerede da at det ikke klaffet.. Kroppen min har rett og slett bare ikke giddet å ta til seg Ovitrelle'n 😱 

Mensen kom mandag den 22/5, vi bestemte samme ettermiddag at vi skulle prøve oss på IVF og oppstart på sprøyter var i går den 23/5 🙊

 

 

 

 

 

Endret av DrømmenOmEnBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Illy skrev:

Hei! Jeg kan skrive under på at det er veldig kjekt å ha dagbok her :) Er det ditt første forsøk med IVF? Jeg vil gjerne følge med på ferden din framover. Masse lykke til! :)

Hei @Illy

så hyggelig at du vil følge med fremover! ☺️ 

Mer vårt aller første IVF forsøk ja, dag to med sprøyter - veldig spennende dette!! 😆 

Enn du da? Skal få søkt opp din dagbok også.. Har ikke fortalt noen hva vi holder på med og siden mannen er på jobbreise nå er det kjekt å kanskje lese / prate med andre om deres erfaringer etc 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen for vårt første IVF forsøk 😁

Bemfola (125) og klexane sprøyte på syklusdag 2,3 og 4. 

Bemfola (150) + klexane dag 5

Så Bemfolab (150), klexane og Orgalutran (0,25) fra syklusdag 6. 

Første ultralyd helt i slutten av måneden 🤞🏼

 

Har absolutt ingen problemer med sprøytene og foreløpig merker jeg ingen bivirkninger... mulig astmaen er forverret litt bare?! men det kan også skyldes været 🙄 

Prøver å ha et litt avslappet forhold til dette men merker at 97% av tankene omhandler kun denne prosessen... 🙊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, DrømmenOmEnBaby skrev:

Planen for vårt første IVF forsøk 😁

Bemfola (125) og klexane sprøyte på syklusdag 2,3 og 4. 

Bemfola (150) + klexane dag 5

Så Bemfolab (150), klexane og Orgalutran (0,25) fra syklusdag 6. 

Første ultralyd helt i slutten av måneden 🤞🏼

 

Har absolutt ingen problemer med sprøytene og foreløpig merker jeg ingen bivirkninger... mulig astmaen er forverret litt bare?! men det kan også skyldes været 🙄 

Prøver å ha et litt avslappet forhold til dette men merker at 97% av tankene omhandler kun denne prosessen... 🙊

 

 

18 minutter siden, DrømmenOmEnBaby skrev:

Hei @Illy

så hyggelig at du vil følge med fremover! ☺️ 

Mer vårt aller første IVF forsøk ja, dag to med sprøyter - veldig spennende dette!! 😆 

Enn du da? Skal få søkt opp din dagbok også.. Har ikke fortalt noen hva vi holder på med og siden mannen er på jobbreise nå er det kjekt å kanskje lese / prate med andre om deres erfaringer etc 😀

Det er skikkelig spennende! Så bra at du ikke har noen bivirkninger av sprøytene :) Eller sprøyteskrekk, det hadde vært en stor ulempe når man holder på med dette.

Vi er også i første halvdel av 30-årene, og har hatt to IVF-forsøk ved en privatklinikk. Vi har kjøpt en trepakning, så vi har ett igjen. I utgangspunketet er vi uforklarlig barnløse, og alle prøver er fine. Men ut i fra de to forsøkene vi har hatt, ser det ut til at problemet ligger hos meg, for vi får ut veldig få egg (1 og 4).

Vi har fortalt få andre om dette vi og, og jeg har også en mann som reiser mye i jobben. Jeg hadde en plan om å fokusere på andre ting i livet mens vi holdt på med dette, men hodet er ikke akkurat med på den planen mer :P

Det høres ut som dere har et veldig godt utgangspunkt! Først ultralyd blir skikkelig spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Illy skrev:

 

Det er skikkelig spennende! Så bra at du ikke har noen bivirkninger av sprøytene :) Eller sprøyteskrekk, det hadde vært en stor ulempe når man holder på med dette.

Vi er også i første halvdel av 30-årene, og har hatt to IVF-forsøk ved en privatklinikk. Vi har kjøpt en trepakning, så vi har ett igjen. I utgangspunketet er vi uforklarlig barnløse, og alle prøver er fine. Men ut i fra de to forsøkene vi har hatt, ser det ut til at problemet ligger hos meg, for vi får ut veldig få egg (1 og 4).

Vi har fortalt få andre om dette vi og, og jeg har også en mann som reiser mye i jobben. Jeg hadde en plan om å fokusere på andre ting i livet mens vi holdt på med dette, men hodet er ikke akkurat med på den planen mer :P

Det høres ut som dere har et veldig godt utgangspunkt! Først ultralyd blir skikkelig spennende :)

Ja, sant... fikk dobbeltsidig blodpropp i lungene for noen år siden og da ble det satt klexane sprøyter i langt tid, ble godt vant da ja 😆 

Huff, så kjedelig at du fikk ut så få egg 😕 

Av de 4, fikk du noen på frys? Jeg er så sykt spent - siden vi bruker donorsæd hadde det vært magisk med egg på frys, så i en drømme situasjon kan få helsøsken også 🤞🏼🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettermiddag ble et stort valg tatt og nummeret til mamma slått 🙊

Det var en stor befrielse å fortelle det til henne, hadde en lang og god samtale og er veldig glad for å ha en sånn støttende og snill mamma ❤️  

Pappa fikk selvfølgelig en telefon etterpå også, følte han fortjener å høre det direkte - selv om mamma sikkert ringte rett etter samtalen og sikkert fortsatt prater om det 😂

Vi har holdt hele denne prosessen kun mellom meg og mannen min, så det var godt å dele tankene med noen andre (selv om det med donorsæd ble utelatt, de trenger ikke vite alt 😆) 

vi har bestemt oss for at selv om vi er avhengig av donorsæd for å få dette til er det vårt fremtidige barn som eier beslutningen om hvem som skal vite om det eller ikke.. 💙❤️

Endret av DrømmenOmEnBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah - sitter å ser på et TV opptak fra tidligere i dag "Barn på bestilling" 

Enslige mødre som via privat klinikk bestiller donorsæd fra Danmark... Men forskjellen fra oss er hvor opphengt de er på å finne den "perfekte" donor med tanke på barnebilder, brev donor har skrevet og alskens info... ?! 

Dette er helt urelevant for oss - klinikken vet hvordan vi ser ut og gjør bestillingen for oss - min mann blir pappa uansett og barnet får helt sikkert hans "fakter" og væremåte etter hvert... Vi tror miljø har like mye å si☺️ 

Har så langt fellt et par tårer, mulig det er et tegn på hormoner 😂 Men jeg har så respekt for disse damene som bruker alt de har og satser alt, med 2% sjangse for å lykkes - som hun ene hadde... 🙄 Fytti katta for noen damer!!!! 😀

Jeg er takknemmelig for at når det det skulle gå så "feil", så er det mannen min som har "feilen" - det gjør prosessen litt enklere for oss - selv om det på en annen side absolutt ikke har noen garanti for en lykkelig avsluttning - men vi har håp og tro på at det ordner seg for snille gutter og jenter til slutt ❤️🤞🏼💙

 

Herlighet, det slo meg plutselig - tenk om noen av de åpne donorene som er intervjuet er VÅR donor 😳😀  Evig takknemmelig for den jobben de gjør!! 👍🏼 For en fin ting å gjøre, hjelper så ufattelig mange single, homofile og heterofile - par!! 😀😀

Endret av DrømmenOmEnBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, hallooo! Der er du jo! Så gøy at du har startet din egen dagbok.  Lir spennende å følge deg 😊😊

Jeg håper og tro det kommer til å gå bra for dere. Å takk og lov for at sæd-donor finnes i det landet vårt. Synes vi ligger litt bak når det gjelder andre ting for å si det sånn.

hvordan går det med sprøytene? Har du gått på de i mange dager nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Chickenwings85 skrev:

Neimen, hallooo! Der er du jo! Så gøy at du har startet din egen dagbok.  Lir spennende å følge deg 😊😊

Jeg håper og tro det kommer til å gå bra for dere. Å takk og lov for at sæd-donor finnes i det landet vårt. Synes vi ligger litt bak når det gjelder andre ting for å si det sånn.

hvordan går det med sprøytene? Har du gått på de i mange dager nå? 

Ja, tusen takk for tipset!! ❤️ Så kjekt å kunne ha en plass å dele tankene / bivirkninger / symptomer osv 😆 

Ja, så enig - helt sykt at sæddonor er helt greit men ikke eggdonasjon! 😳 

Jeg er nå på CD4 og sprøytedag 3 - går over all forventning 😎 men starter på Orgalutran om to dager, kanskje den er litt verrre?! Time will show 🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er svigermor og svigerfar også informert! 😉 

Og det er ettermiddag allerede, huhei hvor tiden flyr avgårde... 😆 

Siden jeg nærmer meg nesten hele Jotun sitt fargekart i maling nede i boden - kanskje jeg skal male kjøkkenveggen for n'te gang 🙈 Maling er terapi for et tankefullt og bekymret hode 👌🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DrømmenOmEnBaby skrev:

Ja, tusen takk for tipset!! ❤️ Så kjekt å kunne ha en plass å dele tankene / bivirkninger / symptomer osv 😆 

Ja, så enig - helt sykt at sæddonor er helt greit men ikke eggdonasjon! 😳 

Jeg er nå på CD4 og sprøytedag 3 - går over all forventning 😎 men starter på Orgalutran om to dager, kanskje den er litt verrre?! Time will show 🙊

Tjaa, værre? Kanskje litt mer ekkel bare. Jeg synes det var så mye væske og luft i den. Men neida, det kommer til å gå bra :) Du er i full gang du da! Da er det bare å male i vei :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.5.2017 den 22.12, DrømmenOmEnBaby skrev:

I ettermiddag ble et stort valg tatt og nummeret til mamma slått 🙊

Det var en stor befrielse å fortelle det til henne, hadde en lang og god samtale og er veldig glad for å ha en sånn støttende og snill mamma ❤️  

Pappa fikk selvfølgelig en telefon etterpå også, følte han fortjener å høre det direkte - selv om mamma sikkert ringte rett etter samtalen og sikkert fortsatt prater om det 😂

Vi har holdt hele denne prosessen kun mellom meg og mannen min, så det var godt å dele tankene med noen andre (selv om det med donorsæd ble utelatt, de trenger ikke vite alt 😆) 

vi har bestemt oss for at selv om vi er avhengig av donorsæd for å få dette til er det vårt fremtidige barn som eier beslutningen om hvem som skal vite om det eller ikke.. 💙❤️

 

På 24.5.2017 den 22.50, DrømmenOmEnBaby skrev:

Ah - sitter å ser på et TV opptak fra tidligere i dag "Barn på bestilling" 

Enslige mødre som via privat klinikk bestiller donorsæd fra Danmark... Men forskjellen fra oss er hvor opphengt de er på å finne den "perfekte" donor med tanke på barnebilder, brev donor har skrevet og alskens info... ?! 

Dette er helt urelevant for oss - klinikken vet hvordan vi ser ut og gjør bestillingen for oss - min mann blir pappa uansett og barnet får helt sikkert hans "fakter" og væremåte etter hvert... Vi tror miljø har like mye å si☺️ 

Har så langt fellt et par tårer, mulig det er et tegn på hormoner 😂 Men jeg har så respekt for disse damene som bruker alt de har og satser alt, med 2% sjangse for å lykkes - som hun ene hadde... 🙄 Fytti katta for noen damer!!!! 😀

Jeg er takknemmelig for at når det det skulle gå så "feil", så er det mannen min som har "feilen" - det gjør prosessen litt enklere for oss - selv om det på en annen side absolutt ikke har noen garanti for en lykkelig avsluttning - men vi har håp og tro på at det ordner seg for snille gutter og jenter til slutt ❤️🤞🏼💙

 

Herlighet, det slo meg plutselig - tenk om noen av de åpne donorene som er intervjuet er VÅR donor 😳😀  Evig takknemmelig for den jobben de gjør!! 👍🏼 For en fin ting å gjøre, hjelper så ufattelig mange single, homofile og heterofile - par!! 😀😀

Så godt at dere har fått delt det, og fikk god støtte! Det er en utrolig slitsom prosess å være alene med, og godt å kunne ha noen som vet om det og heier :)

Jeg har ei venninne som er singel og vurderte å reise til Danmark for inseminasjon, og hun satt og så informasjon om ulike donorer. Jeg har ikke vært i den sistuasjonen, men jeg tror ikke det ville vært så viktig for meg da. Hos par så velger kanskje klinikken en donor som ligner på faren fysisk sett? Men jeg tror du har helt rett i det du skriver, barnet vil ligne på faren sin uansett, for veldig mye handler om miljø! Jeg syns dere løser det på en veldig fin måte ved å gi barnet selv beslutningsrett over hvem som skal vite hvor sædcellen kom fra.

Det er utrolig bra at vi har så mange muligheter som vi faktisk har! De aller fleste kan få barn på en eller annen måte, selv om Norge gjør det litt tungvint. Jeg tenker litt på om vi kan komme til å trenge eggdonor, og det syns jeg er så tøft at jeg vet ikke om det er et alternativ. Så rasjonelt sett, så vet jeg at det er det samme da, det vil fortsatt bli like mye mitt barn, men følelsesmessig henger jeg ikke med. Kanskje noe av grunnen til det er at det ikke er lov i Norge?

Jeg syns det høres ut som dere møter utfordringene på en utrolig fin måte! Det kommer til å bli et (eller flere) heldig(e) barn dere får! :)

Du har vel kanskje startet på Orgalutran nå, eller så var det i morra? Jeg er enig med @Chickenwings85 i at den er litt ekkel. Men til gjengjeld er det den enkleste sprøyta jeg har prøvd til nå, og det begynner å bli et utvalg. Den er helt ferdigfylt og man skal ikke fjerne luft eller noe, bare sette den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagbok og beslutning om IVF. Spennende tider i vente!

Vi har vært veldig åpne om prossessen og syns det har vært utelukkende positivt. Fint å ha flere enn mannen å dele både opp og nedturer med om alt fra antall egg til medisinering til positive/negative tester. Også er det befriende lite mas om barn når de nærmeste vet at det ikke er bare-bare :) 

Endret av QBee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Illy skrev:

 

Så godt at dere har fått delt det, og fikk god støtte! Det er en utrolig slitsom prosess å være alene med, og godt å kunne ha noen som vet om det og heier :)

Jeg har ei venninne som er singel og vurderte å reise til Danmark for inseminasjon, og hun satt og så informasjon om ulike donorer. Jeg har ikke vært i den sistuasjonen, men jeg tror ikke det ville vært så viktig for meg da. Hos par så velger kanskje klinikken en donor som ligner på faren fysisk sett? Men jeg tror du har helt rett i det du skriver, barnet vil ligne på faren sin uansett, for veldig mye handler om miljø! Jeg syns dere løser det på en veldig fin måte ved å gi barnet selv beslutningsrett over hvem som skal vite hvor sædcellen kom fra.

Det er utrolig bra at vi har så mange muligheter som vi faktisk har! De aller fleste kan få barn på en eller annen måte, selv om Norge gjør det litt tungvint. Jeg tenker litt på om vi kan komme til å trenge eggdonor, og det syns jeg er så tøft at jeg vet ikke om det er et alternativ. Så rasjonelt sett, så vet jeg at det er det samme da, det vil fortsatt bli like mye mitt barn, men følelsesmessig henger jeg ikke med. Kanskje noe av grunnen til det er at det ikke er lov i Norge?

Jeg syns det høres ut som dere møter utfordringene på en utrolig fin måte! Det kommer til å bli et (eller flere) heldig(e) barn dere får! :)

Du har vel kanskje startet på Orgalutran nå, eller så var det i morra? Jeg er enig med @Chickenwings85 i at den er litt ekkel. Men til gjengjeld er det den enkleste sprøyta jeg har prøvd til nå, og det begynner å bli et utvalg. Den er helt ferdigfylt og man skal ikke fjerne luft eller noe, bare sette den.

 

Ja, det føltes som en befrielse å endelig fortelle det 👌🏼 

Tusen takk for fine ord ❤️ 

Starter på den orgalutran sprøyten i morgen, går nok like greit som de andre to - svir litt etter de er satt men etter det lever jeg helt som vanlig! ☺️ Grudde meg veldig til hormonbehandlingen - men hvis this is it, ja da overtenkte jeg det nok litt 😉 Men samtidig er det en rolig behandlingsplan, slik jeg har skjønt det... er nok veldig mange som har det verre ja! 

Og nå etter @Chickenwings85 sitt fine uttak - ble tankene litt mer rolig rundt uttak også, stikkordet er nok smertestillende, og de har allerede lovet meg en heftig blanding 😆 

Mannen fikk en fin dose ved TESA, hvis jeg får noe av det samme skal det nok gå bra 😂😂 Angrer på at jeg ikke filmet han når vi kom hjem 🙊🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, QBee skrev:

Gratulerer med dagbok og beslutning om IVF. Spennende tider i vente!

Vi har vært veldig åpne om prossessen og syns det har vært utelukkende positivt. Fint å ha flere enn mannen å dele både opp og nedturer med om alt fra antall egg til medisinering til positive/negative tester. Også er det befriende lite mas om barn når de nærmeste vet at det ikke er bare-bare :) 

Tusen takk for det ❤️ Veldig spennende tider fremover ja! 

Ja, vi fant ut av det samme selv... ved inseminering gikk det greit, for det var så "lite" ved det.. 

Men ved IVF er det så mange flere flere aspekt.. både medisinering, uttak, venting, innsett og det økonomiske også.. så godt med forståelse både på godt og vondt... 

Greit å endelig gi en OK forklaring på hvorfor vi ikke er super engasjert i planleggingen av juleferien i Thailand som hele familien skal på 🙊😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på dag to med Orgalutran - kliss lik klexane sprøyten så ingen problem der, sprøytespissen virket litt mer butt bare - må kjempe litt hardere for å få den inn men men ☺️ 

Ellers går dagene treigt - spesiellt siden mannen er på jobbreise, ikke tilbake før helgen - bare krysser alt jeg har for at han er tilbake før uttak... finner vel ut av det på  ultralyd scanning på onsdag... ☺️ 

Sitter å leser litt i boken "Ole er laget av et magisk rumpetroll" Blir nok lest mye fremover den, forhåpentligvis ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du ikke synes det er noe stress med Orgalutranen. Alt går, og den er absolutt ikke det verste i prosessen her ;) Jeg husker jeg synes den var ekkel de to-tre første gangene, pga luften og det du skriver med at spissen virker litt mer "butt". 

Føler det samme nå, at dagen går treeeeigt. Heldigvis har jeg mannen min her jeg da, men kjenner jeg er rastløs, spesielt når været er så fint om dagen å. Du har noe å glede deg til da. Til helgen så er du vel på sprøytedag 11-12? Han rekker det nok akkurat. Hvis ikke MÅ han bare komme hjem før ;)  Men, det går nok fint. 

Da blir onsdag en spennende dag for oss begge. Du på UL for å sjekke hvordan eggposene ligger an ift stimulering, og jeg med tanke på innsett.

"Ole er laget av et magisk rumpetroll"? Hmm, den må jeg sjekke opp! :fnise: <3 

Endret av Chickenwings85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chickenwings85 skrev:

Så bra at du ikke synes det er noe stress med Orgalutranen. Alt går, og den er absolutt ikke det verste i prosessen her ;) Jeg husker jeg synes den var ekkel de to-tre første gangene, pga luften og det du skriver med at spissen virker litt mer "butt". 

Føler det samme nå, at dagen går treeeeigt. Heldigvis har jeg mannen min her jeg da, men kjenner jeg er rastløs, spesielt når været er så fint om dagen å. Du har noe å glede deg til da. Til helgen så er du vel på sprøytedag 11-12? Han rekker det nok akkurat. Hvis ikke MÅ han bare komme hjem før ;)  Men, det går nok fint. 

Da blir onsdag en spennende dag for oss begge. Du på UL for å sjekke hvordan eggposene ligger an ift stimulering, og jeg med tanke på innsett.

"Ole er laget av et magisk rumpetroll"? Hmm, den må jeg sjekke opp! :fnise: <3 

Ja, på fredag er jeg på sprøytedag 11.. desverre så jobber han i Forsvaret og har absolutt ingen mulighet til å være i Norge før fredag ettermiddag 😳 Sånn er livet til en armywife, er en del av livet vårt og jeg er veldig vant til det men kjenner ekstra på det nå i denne prosessen😕  

Men hvor vanlig er det at uttak skjer før 36 timer etter første ultralyd? For hvis det er skjeldent da berger vi 😎 

Ah, litt sykt - aner ikke hvem du er men jeg kjenner at jeg gleder meg og er spent på ditt innsett også - vi får en veldig nervepirrende onsdag begge to! 😀 

Haha, ja - en spesiell bok, men skal være veldig pedagogisk riktig, jeg synes språket er utrolig slitsomt.. 😂 Men det er vel det som er pedagogisk og rolig riktig 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...