Gå til innhold

Noen som husker Bam?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Husker Bam, og her om dagen var det en reportasje som viste at byen fortsatt bygget seg opp, og nå ikke minst enda bedre ifht huskonstruksjon. Vil nok ta lang tid før i hvert fall Sri Lanka, India og Indonesia vil bygge seg opp. Tror det vil gå fortere i Thailand pga turisme-kreftene.

Hvis man skal stille tall opp mot hverandre er det "utrolig" hvor mye spalte-plass Thailand får i norske medier kontra feks Indonesia. Noe som selvfølgelig skyldes at Thailand er et mer kjent land for oss nordmenn og derfor har rammet mange flere nordmenn enn feks Sri Lanka.

Uansett er flomkatastrofen en stor tragedie, uten å si at Bam var en mindre tragedie fordi den rammet færre og ikke-norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en katastrofe som skjer nå, og en katastrofe vi enda ikke vet hele omfanget av. Selv om vi ser kjempestore tall på døde og savnede, tror jeg ikke vi kan forestille oss hva det betyr - egentlig, for det er så stort. Og det er så mange som er berørt, så mange som har mistet familie, hjem, alt.

Media har en kort hukommelse, og fordi de skal formidle nyheter, er det ikke så rart at fokus er som det er.

Men jeg kan ikke si at jeg vil sette en katastrofe opp mot en annen. De som blir rammet, blir rammet hardt, uansett.

Hvis vi vil huske, så er det enkleste å sørge for å gi til de organisasjoner som jobber i katastrofeområder - jevnt og trutt, - og så gi litt ekstra når det oppstår en katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artige er at det knapt er andre nyheter som skjer i disse dager. det holder liksom ikke med et gjennomgående tema om "hva har skjedd" i løpet av dagene, alt skal ut på minuttet og flest personer skal fortelle sin historie om hva som skjedde. Det virker desverre litt sensasjonspreget, det samme gjør mange av diskusjonene rundt hele greien.

Om det var et menneske som døde, om det var ti - eller i dette tilfellet mange tusen - dødsfall er en tragedie uansett antall involverte. Desverre skjer det fra tid til annen. Vi vet om det, hvorfor skal vi alle se mest mulig bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artige er at det knapt er andre nyheter som skjer i disse dager. det holder liksom ikke med et gjennomgående tema om "hva har skjedd" i løpet av dagene, alt skal ut på minuttet og flest personer skal fortelle sin historie om hva som skjedde. Det virker desverre litt sensasjonspreget, det samme gjør mange av diskusjonene rundt hele greien.

Enig. Selv har jeg fulgt valget i Ukraina denne høsten. Når NRK har nyhetssendinger som varer i 60 minutter, hadde det var ok om de kunne avsatt 5-10 min av dette til andre ting som er av vikithet også, fremfor å samtale med Stålsethj og Bondevik om hva sangen Deilig er jorden betyr midt oppi dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste to innlegg, men samtidig er det jo i medias (og i menneskets) natur at det er lettest å forholde seg til enkeltskjebner, og da er det ikke så rart at det er de norske som trekkes fram.

Men det er viktig at det vises hva som skjer i andre deler av Asia også, i dag og i går har det vært mye snakk om Sumatra der hele samfunn er fullstendig utslettet. Vanskelig å fatte og forholde seg til alt på en gang...

Og gudene vet hva USA finner på i Irak nå mens alle medieøynene er rettet andre steder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...