AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #1 Skrevet 20. mai 2017 Jeg mangler generell studiekompetanse. Og det er det jeg vil ta, men i USA. Er det mulig? Jeg vet at Norsk blir vanskelig og ta der. Jeg føler egentlig at jeg har blitt lurt til å ikke ta faga fordi ingen har tatt meg seriøst og ikke har hatt noe tru på meg. Pga det så har jeg hatt litt dårlig med motivasjon, men siden jeg vil også bo i USA så er jeg mer motivert til å ta de faga jeg mangler. Jeg er mer motivert til å ta det i USA og jeg vet at jeg klarer om jeg virkelig setter meg inn i det. Jeg vil bort fra Norge litt og leve mitt liv i USA for et par år. Funker det og ta generell studiekompetanse i USA? Om ikke Norsk så kan jeg vel ta de andre faga? Norsk kan man kanskje ta via nettet mener jeg og ha hørt. Håper jeg kan søke studielån i fra lånekassa Anonymkode: 1e7b0...406
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #2 Skrevet 20. mai 2017 Du er klar over at skolegang koster i USA? Og at du om du er Norsk statsborger ikke kommer inn i USAuten videre for å studere eller bo der? Du kan lese på ambasadens sider for mer info. Anonymkode: d6515...0c6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #3 Skrevet 20. mai 2017 Ny vri på deg som vil studere og bli advokat i USA? Anonymkode: f0932...66e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #4 Skrevet 20. mai 2017 Du får ikke studielån for å ta vgs-fag i USA. Uansett er dette en elendig ide, som neppe vil gi deg studiekompetanse med mindre du tar hele high school i USA? Dra heller til USA for å jobbe (hvis du får visum.......), og ta studiekompetansen senere. Uansett må du slutte å skylde på andre og ta ansvar selv. Anonymkode: 8e622...cf6 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #6 Skrevet 20. mai 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke studielån for å ta vgs-fag i USA. Uansett er dette en elendig ide, som neppe vil gi deg studiekompetanse med mindre du tar hele high school i USA? Dra heller til USA for å jobbe (hvis du får visum.......), og ta studiekompetansen senere. Uansett må du slutte å skylde på andre og ta ansvar selv. Anonymkode: 8e622...cf6 TS her. Nå synes jeg ikke du skal dømme meg. Jeg har ikke lagt ut noe annen informasjon pga jeg ikke vil bli gjenkjent. Jeg skylder ikke på noen. Jeg kjenner en advokat som jeg har luftet meg til som sier og mener jeg har blitt lurt til og ikke ta faga. Jeg har luftet ut med den advokaten. Noe mer en det trenger jeg ikke si. Slutt og døm noen som du ikke vet noe om. Anonymkode: 1e7b0...406
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #7 Skrevet 20. mai 2017 43 minutter siden, bobleplast_ skrev: Fullfør vgs på norsk skole. Jeg har fullført yrkesfaglig. Jeg er barn og ungdomsarbeider, men har ikke generell studiekompetanse. Anonymkode: 1e7b0...406
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #8 Skrevet 20. mai 2017 Jeg vil heller råde deg til å ta ferdig vgs i Norge for deretter å studere i USA. Dvs ta en grad der borte. Man kan jo ta hele graden sin i utlandet Anonymkode: 56fe3...54f 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #9 Skrevet 20. mai 2017 Ts her. Jeg er ferdig med vgs i Norge, men jeg har bare tatt yrkesfaglig. Og da har jeg ikke generell studiekompetanse 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil heller råde deg til å ta ferdig vgs i Norge for deretter å studere i USA. Dvs ta en grad der borte. Man kan jo ta hele graden sin i utlandet Anonymkode: 56fe3...54f Anonymkode: 1e7b0...406
reiseglad Skrevet 20. mai 2017 #10 Skrevet 20. mai 2017 Da tar du påbygg ett år, så kan du studere så mye du vil i USA etterpå. Eneste mulighet du har på vgs nivå er å være utvekslingselev i andre året på vgs. Men det løpet er kjørt for deg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #11 Skrevet 20. mai 2017 USA har ikke det samme systemet som Norge når det kommer til studiekompetanse. Det du i såfall må ta er noe som heter GED. Det tar de som ikke har fullført high school. https://en.wikipedia.org/wiki/General_Educational_Development Anonymkode: c12d6...10b 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #12 Skrevet 20. mai 2017 Norsk VGS og Amerikansk High School er basert på to helt forskjellige systemer og kan ikke "fusjoneres" for at du skal fylle ut de hullene du mangler for å få vitnemål. ALT er annerledes. Skal du ha Amerikansk studiekompetanse må du mest sannsynlig ta alle "common core"-fag, helt fra begynnelsen av, noe folk bruker fire år på. Karakterene du får er ikke 1-6 som legges sammen til et gjennomsnitt, men du må regne ut GPA-poeng fra et poengsystem, der 04.00 som oftest er det høyeste. Da jeg var på utveksling og hadde et år på high school ble ingen av karakterene mine "oversatt" til det norske vitnemålet mitt, men de ble "godkjent i utland" etter en lang prosess der jeg måtte dokumentere timeantall jeg var på skolen, pensum og karakterer med rådgiver. Alle avgangsfag som engelsk skriftlig, engelsk muntlig, norsk, og samfunnsfag måtte jeg ta som privatist når jeg kom tilbake til Norge. Du kommer nok heller ikke til å få noen form for pengestøtte fra Lånekassa/Norge. Skjønner hvordan dette er en fristende "drøm" å ha, men dessverre er det nok ikke annet enn en drøm, ikke en realitet. Anonymkode: 4317d...155 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #13 Skrevet 20. mai 2017 Du mangler jo bare påbygg. Skolesystemet i Norge er veldig fleksibelt, og det er veldig enkelt å få generell studiekompetanse.Det er mange som tar yrkesfag og videre påbygg. Jeg fatter ikke at du mener at du har blitt lurt. Dette, i tillegg til denne svært lite gjennomtenkte planen, vitner om umodenhet. Anonymkode: fc910...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #14 Skrevet 21. mai 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mangler generell studiekompetanse. Og det er det jeg vil ta, men i USA. Er det mulig? Jeg vet at Norsk blir vanskelig og ta der. Jeg føler egentlig at jeg har blitt lurt til å ikke ta faga fordi ingen har tatt meg seriøst og ikke har hatt noe tru på meg. Pga det så har jeg hatt litt dårlig med motivasjon, men siden jeg vil også bo i USA så er jeg mer motivert til å ta de faga jeg mangler. Jeg er mer motivert til å ta det i USA og jeg vet at jeg klarer om jeg virkelig setter meg inn i det. Jeg vil bort fra Norge litt og leve mitt liv i USA for et par år. Funker det og ta generell studiekompetanse i USA? Om ikke Norsk så kan jeg vel ta de andre faga? Norsk kan man kanskje ta via nettet mener jeg og ha hørt. Håper jeg kan søke studielån i fra lånekassa Anonymkode: 1e7b0...406 Nei, du kan naturligvis ikke ta norsk studiekompetanse i USA. Anonymkode: 502bd...29a
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #15 Skrevet 21. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du kan naturligvis ikke ta norsk studiekompetanse i USA. Anonymkode: 502bd...29a Det vet jeg Anonymkode: 1e7b0...406
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå