AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #1 Del Skrevet 14. mai 2017 Ja overskriften sier vel sitt. Har hatt katten min i 7 år nå, han er veldig urenslig og ble kastrert for å se om det hjalp.. noe det ikke gjorde. Problemet nå er at jeg ikke klarer å dra å avlive han, begynner å gråte bare av å prate med samboer om dette. Jeg har i 3 år prøvd å omplassere han uten hell, ingen vil ha en voksen urenslig katt.. Det som møter hver eneste dag er piss og bæsj på gulvet, slik har det vært så lenge jeg kan huske.. nå orker jeg ikke mer. Han er ute nesten hele dagen, men tross for at han er utekatt så gjør han fra seg så fort han kommer inn. Hvordan skal man ta steget å dra til dyrelegen for å avlive? Hva gjorde dere? Det begynner å haste nå, nå kan jeg faktisk ikke utsette dette noe mer.. Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #2 Del Skrevet 14. mai 2017 Har dere kattedo inne? Hva sier dyrlegen? Ikke faen om jeg hadde avlivd en 7 år urenslig katt uten grundig sjekk hos dyrlege og prøvd alle mulige ting hjemme. Dyr sier av og til fra om problemer ved å tisse/ bæsje der de ikke skal Anonymkode: b626f...846 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #3 Del Skrevet 14. mai 2017 Hva har dere gjort for å faktisk fikse problemet, da? Anonymkode: 22476...674 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #4 Del Skrevet 14. mai 2017 Har han en kattedo inne? Og har dere tatt han med til dyrlegen for å finne ut om han er syk eller noe sånt? Anonymkode: 33252...415 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #5 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvor lenge har han vært slik? Anonymkode: 99747...8a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #6 Del Skrevet 14. mai 2017 Vært hos dyrelegen, ingen urinveisinfeksjon eller nyre problemer. Vi har fjerna katte toalettet, det hjalp ingenting (bæsjen å tisset havnet utenfor), har hund i hus så kan ikke ha sånt inne. Vi har tatt beslutningen, han skal avlives! Bare må klare å komme meg dit. Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #7 Del Skrevet 14. mai 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har dere gjort for å faktisk fikse problemet, da? Anonymkode: 22476...674 Alt, lest nette rundt etter tips å triks! Så dette er ikke noe som kan fikses.. han gjør det på faen skap!:/ sikkert fordi jeg har hund i hus.. han skal markere enda han er kastrert Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #8 Del Skrevet 14. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt, lest nette rundt etter tips å triks! Så dette er ikke noe som kan fikses.. han gjør det på faen skap!:/ sikkert fordi jeg har hund i hus.. han skal markere enda han er kastrert Anonymkode: 8c330...b2a Nei, han gjør det ikke på faen, han forsøker å si at noe er galt. Om du har fått hund for noen uker eller måneder siden kan det være han forsøker si deg at han føler seg ensom eller redd. Når man får et nytt dyr i hus er det ekstremt viktig å vise det gamle kjæledyret mye oppmerksomhet og ikke la det nye dyret herse med det gamle. Anonymkode: b626f...846 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #9 Del Skrevet 14. mai 2017 Om du vil poste et bilde av dyret ditt, så kan jeg forsøke si mer om personligheten til dyret ditt. Det beste er om du poster 3-4 bilder fra ulike vinkler der jeg kan se ansiktet og kroppen dets Anonymkode: b626f...846 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #10 Del Skrevet 14. mai 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt, lest nette rundt etter tips å triks! Så dette er ikke noe som kan fikses.. han gjør det på faen skap!:/ sikkert fordi jeg har hund i hus.. han skal markere enda han er kastrert Anonymkode: 8c330...b2a Han er en katt, han har ikke en menneskelig hjerne med evne til å gjøre ting "på faenskap." Trist at katten din skulle ha det såpass ille i livet at han holdt på sånn, og så blir drept fordi eierne ikke har evnen til å hjelpe ham med problemet. Anonymkode: 22476...674 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #11 Del Skrevet 14. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt, lest nette rundt etter tips å triks! Så dette er ikke noe som kan fikses.. han gjør det på faen skap!:/ sikkert fordi jeg har hund i hus.. han skal markere enda han er kastrert Anonymkode: 8c330...b2a Ingen dyr gjør noe bare på faen skap. De gjør det for å fortelle deg noe. Hvor lenge har han holdt på slik? Har dere hatt hunden lenge? Kom evt problemene sammen med hunden? Anonymkode: 99747...8a7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #12 Del Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, han gjør det ikke på faen, han forsøker å si at noe er galt. Om du har fått hund for noen uker eller måneder siden kan det være han forsøker si deg at han føler seg ensom eller redd. Når man får et nytt dyr i hus er det ekstremt viktig å vise det gamle kjæledyret mye oppmerksomhet og ikke la det nye dyret herse med det gamle. Anonymkode: b626f...846 Katten har jeg hatt i snart 8 år, hunden har jeg hatt i 7 år, så problemet er overhodet ikke at han føler seg skremt eller lignende. Hunden er dessuten papillon, og de er gode venner. Men katten markerer på hunden sine ting. Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #13 Del Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen dyr gjør noe bare på faen skap. De gjør det for å fortelle deg noe. Hvor lenge har han holdt på slik? Har dere hatt hunden lenge? Kom evt problemene sammen med hunden? Anonymkode: 99747...8a7 Nei jeg har hatt katten og hunden omtrent like lenge.. det vil si mange år. Katten har vært her i 7 år, snart 8. Han har pissa inne så lenge at jeg ikke klarer å huske hvor lenge, mange år.. Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #14 Del Skrevet 14. mai 2017 Jeg syns dere burde sette dere litt inn i hvordan hverdagen min er, alt dreier seg om å rense opp etter katten. Og jeg er dritt lei, har prøvd å omplassere han til privat personer og prøvd å sette han på katte hjem for hjemløse dyr. Ingen vil ta imot han. Jeg avliver ikke katten bare pga urenslig het, men det er andre dyptgående problemer her også.. som for eksempel at jeg må vaske opp etter han hver eneste dag, og nå er det slik at han selvfølgelig har ødelagt parketten på stuegulvet her vi leier, og dette må jeg betale for.. Dette blir veldig dyrt og jeg må ta opp lån for å betale dette! Det er nå greit nok det, mitt problem og mitt ansvar. Men dette problemet tar jeg IKKE med meg i den nye leiligheten vi skal flytte i om 2 måneder. Anonymkode: 8c330...b2a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #15 Del Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen dyr gjør noe bare på faen skap. De gjør det for å fortelle deg noe. Hvor lenge har han holdt på slik? Har dere hatt hunden lenge? Kom evt problemene sammen med hunden? Anonymkode: 99747...8a7 Om problemet hadde kommet sammen med hunden så hadde jeg ikke avlivet eller gitt bort hunden! Det er katten som er svinet her..:/ som jeg skrev så har jeg hatt både hund og katt like lenge. Anonymkode: 8c330...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #16 Del Skrevet 14. mai 2017 Hvorfor skriver du her inne som du gjør hvis du uansett skal avlive? Ser liksom ikke helt vitsen. Anonymkode: 99747...8a7 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #17 Del Skrevet 14. mai 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten har jeg hatt i snart 8 år, hunden har jeg hatt i 7 år, så problemet er overhodet ikke at han føler seg skremt eller lignende. Hunden er dessuten papillon, og de er gode venner. Men katten markerer på hunden sine ting. Anonymkode: 8c330...b2a Du skriver jo at katten markerer på hunden sine ting. Selvfølgelig har det med hunden å gjøre da. Anonymkode: a469f...49f 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Del Skrevet 14. mai 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om problemet hadde kommet sammen med hunden så hadde jeg ikke avlivet eller gitt bort hunden! Det er katten som er svinet her..:/ som jeg skrev så har jeg hatt både hund og katt like lenge. Anonymkode: 8c330...b2a Stakkars katt.. Anonymkode: 3317b...3d7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DesertRose Skrevet 14. mai 2017 #19 Del Skrevet 14. mai 2017 (endret) Hva gjør man når katten ikke bruker kattetoalettet? Av Bjarne O. Braastad, professor i etologi, Institutt for husdyrfag, Norges landbrukshøgskole, Ås. Innledning Katten min tisser på teppet i stua! Da jeg kom hjem, fant jeg en stor våt flekk oppå hodeputa mi! Missi vil ikke bruke kattetoalettet lenger. Hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke tall på hvor mange henvendelser jeg har fått med slike spørsmål. I utlandet hvor man har egne atferdsterapeuter for katter, er dette klart det vanligste atferdsproblemet eierne søker råd for. Problemet lar seg oftest løse, hvis man greier å finne de egentlige årsakene. For å kunne forstå hvorfor katter luktmarkerer og urinerer på uønskede steder, er det viktig at vi kjenner til hvordan katten bruker lukter som del av språket sitt. Vi skal derfor først gjøre oss litt kjent med kattens luktspråk. ...... Få adferdskonsulenter Det er få rene adferdskonsulenter i Norge. Gry Løberg ved Manimal senter for dyr-menneske relasjoner i Trøndelag og Gry Eskeland ved Jeløy dyreklinikk er to av dem. Eskeland er veterinær og er spesialist på adferd. - Jeg kan hjelpe til med mange typer problemer, både katter som tisser inne, markerer inne, bæsjer inne, er aggressiv, er redde og gjemmer seg, katter som klorer opp møbler, som spiser på ull eller andre ting. Jeg hjelper ofte katter som lever sammen med andre katter i familien, og katter som er blitt apatisk eller "deppa" av forskjellige årsaker, forteller Eskeland ved Jeløy dyreklinikk i Moss. Begge utdragene over kommer fra denne siden; http://norskhuskattforening.net/atferd.htm#Adferdsterapi I artikkelen står det mye god informasjon. Det er viktig å finne ut årsaken til at katten gjør som den gjør. Det nevnes navn på to adferdskonsulenter i teksten som kan hjelpe dere. Håper dere skaffer skikkelig hjelp, fremfor å drepe katten. Endret 14. mai 2017 av DesertRose 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2017 #20 Del Skrevet 15. mai 2017 Bra at du har fått sjekket katten for fysiske problemer, men det er ofte psykiske problemer/årsaker til at katter gjør fra seg inne. En katt som er trygg på hunden og er dens bestevenn, tisser ikke på tingene dens. Det er en tydelig beskjed om at noe ikke er som det skal være. Katter er renslige dyr fra naturens side, så å bæsje og tisse inne er et tegn på at katten har kapitulert og gjør et siste fortvilt forsøk på å fortelle deg at den ikke har det bra. At du har fjernet dokassa gjør i hvertfall ikke saken bedre. Den merker nok også at du blir oppgitt og synes den er et svin som tisser og bæsjer på faen. Har du prøvd Feliway feromon-diffuser i rom der katten ferdes? Har katten steder inne den kan trekke seg tilbake og få være i fred, et trygt sted der hunden ikke når den? Slutt å se på katten som en ondskapsfull skapning ute etter å gjøre faenskap, og prøv å gjøre reviret dens inne mest mulig trygt og forutsigbart. Kjøp en Feliway diffuser og sett i kontakten i stua og andre rom der katten ferdes, gi den kos og oppmerksomhet, sørg for å ha flere steder den kan trekke seg tilbake og føle seg trygg, helst oppe i høyden der hunden ikke kommer seg. Ordne med klorestolper den kan duftmarkere med klørne og la den føle seg elsket og respektert. Dersom den sliter med å bruke dokassa, må du vurdere annen type sand, ny plassering av dokassa (må stå på en trygg plass der katten har god oversikt eller er garantert å få være i fred) eller rett og slett kjøpe ny kasse. Har du lukket kasse så må du prøve en periode uten tak over kassa, og har du åpen kasse må du prøve en periode med lukket kasse. Hvis alt dette er prøvd og katten fremdeles ikke blir bedre, så ta den med til veterinær på nytt. Kanskje en annen veterinær som har god kunnskap om katt og katteadferd. Veterinærer pleier ikke avlive ellers friske dyr, så kanskje kan de hjelpe deg med å få katten omplassert. Anonymkode: 5309a...5fe 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå