Gå til innhold

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På Tuesday, May 09, 2017 den 23.59, AnonymBruker skrev:

Det var en gang en ku. Som hadde melk. Hvorfor det?

Fordi den ble påtvunget graviditet slik at den kunne få en kalv. Slik at kua kan lage morsmelk til den. For at mennesker skal få drikke den, så må kalven bort, for melka er "vår". Kalven stjeler melken vår, så derfor gjelder det å enten separere den fra mor, slik at mor og kalv lengter etter hverandre i ukesvis. Det fødes alt for mange kalver ifht kjøttbehovet, så løsningen er å lage kalvekotteletter feks. Spør din bestemor hvor ofte de spiste kalveprodukter... Det skjedde nemlig ikke. Dagens tilbud er et resultat av at kalven er "overskuddsprodukt".  Kua fikk altså ikke melk fordi mennesket skulle få melk..  Dette er udiskuterbart.  Mennesket er det eneste vesenet som fortsetter å drikke morsmelk som voksne.

Samtidig som nordmenn tømmer i seg melk så er statistikken over beinbrudd skyhøy i Norge. Alle her inne er så sikre på at melk er bra for oss fordi det er det vi har lært. Fra 1.klasse på barneskolen starter hjernevaskingen; med skolemelk til alle barn. I 9.klasse får alle sponset kokebok, som er laget av kjøtt, melk og egg-gigantene. I sosiale medier og TV fremstilles det bonderomantikk. De selger en illusjon og blender alle med sine "koselig og joviale reklamer, og nærheten til bonden og norsk kultur"...  Det er ingen som stopper og spør: har de en egen agenda her? Folk er så naive ovenfor kumelk at det er skremmende. Begynn å les dere opp på forskning som ikke er sponset av melkeindustrien selv, eller opplysningskontoret for melk (dette er ingen enhet fra myndighetene. Det er melkeindustrien selv som står bak hele nettsiden for at du skal fortsette å drikke mer og mer melk). Ingen stopper opp å stiller seg kritisk til melkeindustrien, alle bare følger strømmen og er helt saueflokk.. Og når noen skriver om tematikken, som naturligvis er NOAH eller andre som vet saker, så er det "propaganda" og "vissvass". På hvilken måte er ikke melkeindustrien hjernevasking fra vi er 6 år propaganda?  

Jeg spør dere: Hvorfor ikke drikke hundemelk? kattemelk? Melk fra dyr er vel det samme?

Anonymkode: 605ff...cdf

Fordi katter og hunder produserer melk kun når de har fått avkom. Kuer produserer melk uavhengig av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.6.2017 den 13.46, OPIgirl skrev:

Fordi katter og hunder produserer melk kun når de har fått avkom. Kuer produserer melk uavhengig av det. 

Nei. Har du noensinne hørt om en ku som ikke har kalvet, men allikevel gir melk? Er en grunn til at de får kalver ca en gang i året. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er selv skeptisk til hvordan melkeindustrien er (og mange andre industrier), bare så det er nevnt.

Men alikevel har jeg lyst å rette opp en del feil. 

De kuene som blir behandlet med antibiotika får ikke melka si i tanken! Denne melka blir kastet. Dette er meieriene meget strenge på. Får de melk med antibiotika gjennom sine systemer i meieriet må de kaste alt fra dagens produksjon og ta en grundig vask av hele annlegget, bilen osv. Om en ku som nylig har gått på antibiotika må slaktes så kan heller ikke kjøttet brukes. 

Og de fleste (håper jeg), lar ikke kalvene drikke fra bøtte. De får suge i seg både råmelka, og morsmelkserstaningen. Enten fra flaske, bøtter med tutt, eller mer avanserte systemer. Som regel også slik at kalven må strekke hodet opp slik de ville diet av sin mor. (Nei, det er fortsatt ikke det samme som å die på ekte, men de fleste bønder nå strekker seg langt for å gjøre det best mulig for kalven).

Kuene vi har idag i melkeproduksjonen er avlet fram til dette i mange år. Det kan fortsatt settes spørsmål rundt dette naturligvis, men de er uansett ikke lik en "urku". De har en kropp for å produsere mer melk osv. (Sier ikke at dette er rett etisk, og det er ikke en unnskyldning for å fortsette men ville alikevel nevne det). Litt på samme måte som vi har avlet fram så uendelig mange ulike hunderaser. 

Anonymkode: a4f77...80c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket er ikke "laget for" å spise noe som helst, vi er altetere. Det er like mye eller lite naturlig for mennesker å drikke melk som å spise gulrøtter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Mennesket er ikke "laget for" å spise noe som helst, vi er altetere. Det er like mye eller lite naturlig for mennesker å drikke melk som å spise gulrøtter. 

Mennesker er laget for å spise plantebasert kost.

Man kan ikke kalle det naturlig å spise melk når man ser på prosessen. Inseminering, fjerne kalv fra mor, nekte kalv melken som er laget for nettopp kalven.

Dessuten vil jeg tørre å påstå at noe som påvirker oss negativt, ikke er naturlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Blod skrev:

Mennesker er laget for å spise plantebasert kost.

Nei, vi er ikke laget for å spise noe som helst. Vi har spist det som har vært tilgjengelig og gitt næring. De som ikke har klart å fordøye det har dødd eller i hvert fall blitt for syke til å få barn. Vi er etterkommere av de som klarte seg. Hvis denne evolusjonen hadde tilpasset oss å bare spise plantebasert kost så ville vi hatt et mye lengre tarmsystem og mye større mager i forhold til resten av kroppen, slik alle dyr som bare spiser planter har.

Anonymkode: e0a89...766

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Blod skrev:

Mennesker er laget for å spise plantebasert kost.

Man kan ikke kalle det naturlig å spise melk når man ser på prosessen. Inseminering, fjerne kalv fra mor, nekte kalv melken som er laget for nettopp kalven.

Dessuten vil jeg tørre å påstå at noe som påvirker oss negativt, ikke er naturlig. 

Som AB over her skriver som er ikke mennesker laget for noe som helst; det er det som har vært vårt evolusjonære fortrinn at vi er i stand til å fordøye så mange ulike typer mat. Du kan heller ikke bruke moderne landbruks metoder som argument mot hva som er naturlig for mennesker - da kan jo jeg si at det er ikke naturlig for mennesker å spise frukt fordi frukt dyrkes på helt andre måter enn da det vokste naturlig før jordbruket. Så og si alt mennesker spiser i dag er laget på "unaturlige" måter. Uten at det er noe farlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at melkeforbruket gikk ned her i Norge, har stadig flere nordmenn fått jodmangel! Før ble det tilsatt en del jod i salt for å sikre, det gjør de i resten av Europa, men det har de sluttet med i Norge, de salttypene som er tilsatt jod er tilsatt veldig små mengder. 
Spiser man lite fisk og ikke spiser/drikker meieriprodukter, er en i fare for å få jodmangel.... 

Har dere lyst på struma?

For veggiser er tang en god kilde... De selger det pulverisert og i tablettform for de som ikke liker smaken.

For de som ikke tåler laktose, så er hvitost uten laktose, og yoghurt tåles av de fleste som bare er intolerante. 
De som er allergiske er jo en annen sak.

Man kan ta kalsiumtilskudd, men det beste er å få det fra naturlige kilder.

Før spiste man fisk med bein, i Asia spiser de små sardiner - med beina, og får i seg kalsium på den måten.

Sardiner på boks er forresten dritgodt - beina er så små at de lett tygges og svelges.

 

Anonymkode: 790be...b33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Som AB over her skriver som er ikke mennesker laget for noe som helst; det er det som har vært vårt evolusjonære fortrinn at vi er i stand til å fordøye så mange ulike typer mat. Du kan heller ikke bruke moderne landbruks metoder som argument mot hva som er naturlig for mennesker - da kan jo jeg si at det er ikke naturlig for mennesker å spise frukt fordi frukt dyrkes på helt andre måter enn da det vokste naturlig før jordbruket. Så og si alt mennesker spiser i dag er laget på "unaturlige" måter. Uten at det er noe farlig. 

Uten at det er noe farlig? De blir utnyttet og drept. Det er livsfarlig for dem

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er ikke laget for å spise noe som helst. Vi har spist det som har vært tilgjengelig og gitt næring. De som ikke har klart å fordøye det har dødd eller i hvert fall blitt for syke til å få barn. Vi er etterkommere av de som klarte seg. Hvis denne evolusjonen hadde tilpasset oss å bare spise plantebasert kost så ville vi hatt et mye lengre tarmsystem og mye større mager i forhold til resten av kroppen, slik alle dyr som bare spiser planter har.

Anonymkode: e0a89...766

Anbefaler deg også å se videoen jeg delte over her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Blod skrev:

Uten at det er noe farlig? De blir utnyttet og drept. Det er livsfarlig for dem

 

 

... for mennesker. Det er mennesker vi diskuterer her, jfr trådens overskrift.

Mennesker har utnyttet og drept dyr siden tidenes morgen. Jeg er helt enig i at dyrevelferden i moderne landbruk ofte er for dårlig, men ser ikke noe moralsk galt i å drepe dyr for å spise dem, eller bruke produkter fra dyr (som melk, egg, ull etc). Felles for personer som er veldig imot slakting av dyr og bruk av dyreprodukter, er at de ofte har null peiling på landbruk. Skremselsvideoer kommer ofte fra andre land og kan sjelden overføres til Norge; her er dyrevelferden langt bedre enn i de fleste andre land (selv om det selvsagt er forbedringspotensiale også her). Men som sagt, i denne tråden diskuterer vi melk for mennesker. Vil du diskutere dyrevelferd kan du starte en egen tråd om det.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

... for mennesker. Det er mennesker vi diskuterer her, jfr trådens overskrift.

Mennesker har utnyttet og drept dyr siden tidenes morgen. Jeg er helt enig i at dyrevelferden i moderne landbruk ofte er for dårlig, men ser ikke noe moralsk galt i å drepe dyr for å spise dem, eller bruke produkter fra dyr (som melk, egg, ull etc). Felles for personer som er veldig imot slakting av dyr og bruk av dyreprodukter, er at de ofte har null peiling på landbruk. Skremselsvideoer kommer ofte fra andre land og kan sjelden overføres til Norge; her er dyrevelferden langt bedre enn i de fleste andre land (selv om det selvsagt er forbedringspotensiale også her). Men som sagt, i denne tråden diskuterer vi melk for mennesker. Vil du diskutere dyrevelferd kan du starte en egen tråd om det.

Det at mennesker er egoister er ikke et bra nok argument.

hvorfor ser du ikke noe moralsk galt i det? Det er ikke moralsk riktig å skille mor og kalv og påføre dem denne sorgen, for noe vi ikke engang trenger, eller synes du det er helt greit?

jeg er fullt klar over dette. Jeg ser sjelden på disse videoene, fordi det er så vondt å se. Jeg vet hvordan landbruk foregår. Jeg diskuterer dette med bønder stadig vekk, fordi jeg er veldig interessert i å høre hvordan dyrehold de forskjellige praktiserer, og deres synspunkt på ting. Jeg har sett hvordan det foregår med egne øyne, jeg har sett dyr som har det veldig fint, og jeg har sett dyr som ikke har det så godt, selv i Norge. 

 

Jeg vet godt forskjellen mellom norsk landbruk og andre land, og hvor bra Norge er i forhold, men likevel er det ikke bra nok. Det at dyr i andre land har det værre er ikke et gyldig argument, for det som betyr noe er at alle har det så bra som man bare kan. Og det er en lang vei dit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker er ikke laget for å drikke kumelk, nei. Men vi er heller ikke laget for å spise bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Horten Market skrev:

. Men vi er heller ikke laget for å spise bananer.

hm,,,,,,

Anonymkode: d9833...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 timer siden, Blod skrev:

Mennesker er laget for å spise plantebasert kost.

 

Sjekk ut hjørnetennene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blod skrev:

Det at mennesker er egoister er ikke et bra nok argument.

hvorfor ser du ikke noe moralsk galt i det? Det er ikke moralsk riktig å skille mor og kalv og påføre dem denne sorgen, for noe vi ikke engang trenger, eller synes du det er helt greit?

jeg er fullt klar over dette. Jeg ser sjelden på disse videoene, fordi det er så vondt å se. Jeg vet hvordan landbruk foregår. Jeg diskuterer dette med bønder stadig vekk, fordi jeg er veldig interessert i å høre hvordan dyrehold de forskjellige praktiserer, og deres synspunkt på ting. Jeg har sett hvordan det foregår med egne øyne, jeg har sett dyr som har det veldig fint, og jeg har sett dyr som ikke har det så godt, selv i Norge. 

 

Jeg vet godt forskjellen mellom norsk landbruk og andre land, og hvor bra Norge er i forhold, men likevel er det ikke bra nok. Det at dyr i andre land har det værre er ikke et gyldig argument, for det som betyr noe er at alle har det så bra som man bare kan. Og det er en lang vei dit.

Nå må du begynne å argumentere mot det jeg faktisk skriver, ikke mot det du ønsker jeg skrev. Jeg skrev at jeg ikke mener det er moralsk galt å spise kjøtt og produkter fra dyr, jeg skrev ingenting om det å skille ku og kalv. Kalven kan godt være sammen med kua etter fødsel, og det praktiseres da også av mange bønder. Kua kan fortsatt melkes; at hun går sammen med kalven stimulerer bare til mer produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er definitivt heller ikke laget for å spise kokt, stekt eller annen tilberedt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...